کد خبر 1067248
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰

امروزه بخش قابل توجهی از جابجایی ها در بین مقاصد داخلی و خارجی کشور توسط هواپیما انجام می شود. تهران به عنوان پایتخت کشور ایران جایگاه ویژه ای دارد و در روزهای مختلف سال پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری می باشد. فرودگاه بین المللی مهرآباد یکی از مهم ترین فرودگاه های تهران است که بیشتر پروازهای داخلی توسط آن انجام می شود. با ما همراه باشید تا با فرودگاه مهرآباد و کم ترافیک ترین مسیرهای دسترسی به آن بیشتر آشنا شوید.

معرفی فرودگاه بین المللی مهرآباد

فرودگاه مهرآباد به عنوان اولین فرودگاه خاورمیانه در سال 1317 تاسیس شد. این فرودگاه با 20 فروند هواپیما فعالیت خود را آغاز نمود که از جمله آن ها می توان به هواپیماهای  اف-86 سیبر و هواپیمای تی- 33 اشاره نمود. در حال حاضر این فرودگاه فقط برای پروازهای داخلی و برخی پروازهای زیارتی مورد استفاده قرار می گیرد و پروازهای بین المللی به مقصد تهران توسط فرودگاه امام خمینی انجام می شود.

ترمینال های فرودگاه مهرآباد

فرودگاه بین المللی مهرآباد در اولین سال های فعالیت خود تنها دو ترمینال داشت که پروازهای داخلی و خارجی به مقاصد مختلف  با استفاده از آن ها انجام می شد اما با گذشت زمان و توسعه فرودگاه میزان ترمینال ها نیز افزایش یافت و امروزه شاهد 6 ترمینال در این فرودگاه هستیم که هر کدام مسئولیت پشتیبانی از تعدادی پروازها را بر عهده دارند. در ادامه به معرفی هر یک از این ترمینال ها و امکانات آن ها می پردازیم.

ترمینال 1: تمامی پروازهای هواپیمایی کیش ایر و زاگرس توسط ترمینال 1 انجام می شوند و در واقع این ترمینال میزبان پروازهای داخلی می باشد. ترمینال 1 نخستین ترمینال فرودگاه است که به دلیل اهمیت و جایگاه فرهنگی و تاریخی که دارد نام آن را در لیست آثار ملی ایران ثبت نموده اند. از امکانات رفاهی این ترمینال می توان به سالن عمومی، رستوران، کافی شاپ،  کتابخانه و نمازخانه و ... اشاره نمود.

ترمینال 2: این ترمینال دارای امکانات رفاهی مناسبی مانند رستوران، کافی شاپ، ساندویچی، سالن عمومی، سالن ترانزیت، غرفه کتاب و نمازخانه می باشد. ترمینال 2 میزبان تمامی پروازهای ایرلاین های مختلفی از جمله معراج، ایران ایر، قشم ایر، ایرتور، آتا و نفت است.

ترمینال 3: این ترمینال از فرودگاه بین المللی مهرآباد به صورت ویژه به پروازهای حجاج اختصاص داده شده است.

ترمینال4:  در این ترمینال تنها پروازهایی که از تهران به مقصد شهرهای داخلی ایران صورت می گیرد انجام می شود. این پروازها مربوط به شرکت های هواپیمایی  آسمان، کاسپین، ماهان، تابان، اترک و سپاهان هستند. مسافرانی که به این ترمینال مراجعه می کنند می توانند از امکانات رفاهی مختلفی مانند رستوران، کافی شاپ، ساندویچی، جایگاه پذیرایی از مسافران تاخیردار، سالن ترانزیت،  بوفه سرد و گرم و .. استفاده نمایند.

ترمینال 5: این ترمینال نیز همانند ترمینال 3 مربوط به پرواز حجاج می باشد.

ترمینال 6: تمامی پروازهای ورودی از شهرهای مختلف ایران به مقصد تهران در این ترمینال انجام می شود و دارای امکانات رفاهی مشابه سایر ترمینال های فرودگاه مهرآباد می باشد.

برج مراقبت فرودگاه بین المللی مهرآباد

برج مراقبت فرودگاه مهرآباد از بخش های مختلفی تشکیل شده است و ساختمان اصلی آن با داشتن 10 طبقه دارای ارتفاعی بالغ بر 30 متر می باشد. از بخش های مختلف برج مراقبت فرودگاه مهرآباد می توان به  بخش مراقبت پرواز، بخش رادار تقرب پرواز، بخش تجهیزات و زیر ساخت های ناوبری، ساختمان اصلی و فضای عملیاتی آن و ... اشاره نمود.

امکانات فرودگاه مهرآباد

فرودگاه بین المللی مهرآباد به یک برج مراقبت پرواز و رادارهای ریتیون و آریا مجهز می باشد. این فرودگاه همچنین دارای دو باند و یک تاکسی وی است که پروازها توسط آن ها انجام می شود. در حال حاضر اپرون های شرقی و غربی این فرودگاه دارای ظرفیت پذیرش 50 هواپیما با بدنه های متوسط هستند و نقل و انتقال بار و مسافران در این فرودگاه توسط سه شرکت هندلینگ کننده انجام می شود.

این فرودگاه نیز همانند سایر فرودگاه های تهران دارای امکانات رفاهی و خدماتی بسیار مناسبی است تا مسافران بتوانند در زمان حضور در فرودگاه لحظات خوبی را سپری نمایند. از جمله امکانات فرودگاه مهرآباد تهران می توان به سالن های انتظار، سالن VIP، اینترنت رایگان و پرسرعت، نمازخانه، اتاق کودک و مادر، رستوران و کافی شاپ، فروشگاه های غذایی و سوغاتی، شعب بانک های مختلف، نمایندگی های فروش بلیط ایرلاین ها، عابر بانک ، پارکینگ، .ایستگاه تاکسی و اتوبوس و .... اشاره نمود.

مسافرانی که با استفاده از خودرو شخصی به فرودگاه آمده اند می توانند از پارکینگ فرودگاه استفاده نمایند. فرودگاه مهرآباد دارای 2 پارکینگ طبقاتی به ظرفیت های 3000 خودرو و 1200 خودرو می باشد. پارکینگ بزرگتر روبروی ترمینال 1و2 قرار دارد وپارکینگ کوچکتر در مقابل ترمینال 4 و 6 قرار گرفته است که مسافران با توجه به پروازخود و اینکه در کدام ترمینال انجام می شود می توانند نزدیک ترین پارکینگ را برای پارک اتومبیل خود انتخاب نمایند. علاوه براین یک پارکینگ با ظرفیت 750 خودرو مخصوص حجاج در فرودگاه مهرآباد در احداث شده که  روبروی ترمینال 3 و 5 واقع شده  است .

شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه مهرآباد

ایرلاین های مختلفی با فرودگاه بین المللی مهرآباد همکاری دارند که از جمله آن ها می توان به  هواپیمایی آسمان، ماهان، کیش ایر، ایران ایرتور، شرکت هواپیمایی نفت،  زاگرس، قشم ایر، سهند، کاسپین، سپاهان، معراج، هواپیمایی شاهین و تابان و ... اشاره نمود.

هتل های نزدیک به فرودگاه مهرآباد

یکی از دغدغه های اصلی بیشتر مسافران پس از رسیدن به مقصد به ویژه در سفرهای کاری اقامت در یک مکان مناسب می باشد. برخی از مسافران به دلیل طولانی بودن مسافت ها و یا دور شدن از ارگان یا مرکزی که برای مراجعه به آن به تهران آمده اند مجبور هستند که محلی را انتخاب نمایند که دسترسی راحت تری به فرودگاه داشته باشند. گاهی اوقات نیز به دلیل تاخیرهای طولانی پروازها مسافرانی که از شهرستان ها به فرودگاه مهرآباد آمده اند نمی توانند مجددا به محل زندگی خود بازگردند و پس از چند ساعت دوباره به فرودگاه بازگردند. به همین منظور هتل هایی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد احداث شده اند که مسافران می توانند یکی از اتاق های آن ها را به منظور استراحت برای چند ساعت رزرو نمایند. هتل های نزدیک به فرودگاه از نظر دسترسی به مرکز شهر  نیز انتخاب های بسیار مناسبی هستند. بنابراین مسافرانی که بلیط هواپیما تهران اصفهان یا تهران به سایر شهرها... را رزرو کرده اند و با تاخیرهای طولانی به دلایل مختلف مانند مناسب نبودن شرایط جوی روبرو شده اند بهتر است هتل های حوالی فرودگاه را برای اقامت چند ساعته خود رزرو نمایند.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد شلوغ ترین و قدیمی ترین فرودگاه تهران است که در حال حاضر پروازهای داخلی توسط آن انجام می شوند. این فرودگاه با داشتن 6 ترمینال مجزا در غرب تهران و در نزدیکی میدان آزادی قرار گرفته است. با توجه به اینکه فرودگاه مهرآباد درمجاورت میدان آزادی واقع شده است بنابراین دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر است و مسافران می توانند به روش های مختلفی به فرودگاه دسترسی داشته باشند.

چگونه به فرودگاه مهرآباد تهران برویم؟

یکی از دغدغده های اصلی تمامی افرادی که سفر با هواپیما را انتخاب کرده اند به موقع رسیدن به پرواز و جا نمادن از آن می باشد. آشنایی با مسیرهایی که در کوتاه ترین زمان ممکن به فرودگاه ختم می شوند و معمولا دارای ترافیک کمتری هستند کمک می کند که مسافران بتوانند به موقع خود را به فرودگاه برسانند. از طرفی دیگر در نظر گرفتن ترمینالی که پرواز توسط آن انجام می شود و انتخاب مسیری که به آن ترمینال نزدیک تر است می تواند در سریع تر رسیدن به فرودگاه موثر باشد.

همچنین انتخاب نوع وسیله نقلیه ای که مسافران برای رسیدن به فرودگاه انتخاب می کنند مانند خودرو شخصی، تاکسی و.. می تواند در مدت زمان رسیدن به فرودگاه موثر باشد. البته هزینه بالای استفاده از تاکسی و نیز نگرانی بابت پارک خودرو شخصی در پارکینگ فرودگاه موجب شده که افراد ترجیح دهند از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس یا مترو که بسیار مقرون به صرفه نیز هستند استفاده نمایند. در واقع با توجه به این نکات می توان زمان را مدیریت نمود و در کوتاه ترین زمان ممکن به فرودگاه رسید.

روش های دسترسی به فرودگاه

مسافران فرودگاه مهرآباد که بلیط هواپیما رزرو کرده اند باید به این نکته توجه داشته باشند که کانترهای پذیرش مسافر 20 دقیقه قبل از پرواز بسته می شوند بنابراین بهتر است یک سال قبل از پرواز با استفاده از راه های دسترسی به فرودگاه در فرودگاه حاضر شوند. علاوه بر این توصیه می شود برای داشتن سفری بدون استرس و نگرانی میزان بار خود را قبل از رفتن به فرودگاه کنترل کنند که بیشتر از 20 کیلوگرم نباشد تا مجبور به پرداخت اضافه بار و معطل شدن در فرودگاه نشوند. از روش های مختلفی مانند اتوبوس، تاکسی، مترو، خودرو شخصی می توان برای رفت و آمد به فرودگاه بین المللی مهرآباد استفاده نمود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مترو فرودگاه مهرآباد     

بخشی از خط 4 مترو تهران را به مترو فرودگاه مهرآباد اختصاص داده اند تا مسافرانی که بلیط هواپیما تهران به شیراز و یا سایر شهرها را رزرو نموده اند بتوانند به موقع به پرواز خود برسند. این خط مترو در انتها به ایستگاه بیمه منتهی می شود و می توان گفت سریع ترین و ارزان ترین مسیر دسترسی به فرودگاه مهرآباد می باشد. خطوط مترو فرودگاه مهرآباد دارای دو ایستگاه توقف هستند که نخستین ایستگاه آن ها در نزدیکی ترمینال 1 و 2 و دومین ایستگاه توقف مترو در نزدیکی ترمینال 4 و 6 می باشد. مسافران با توجه به ترمینالی که پرواز آن ها توسط آن انجام می شود می توانند در یکی از ایستگاه ها پیاده شوند.

اتوبوس های فرودگاه مهرآباد

پس از مترو یکی از بهترین انتخاب ها برای رفتن به فرودگاه مهرآباد اتوبوس می باشد، زیرا اتوبوس ها به دلیل مسیر ویژه ای که دارند کمتر درگیر ترافیک خیابان ها می شوند و زودتر به مقصد می رسند. در حال حاضر یک خط اتوبوس در مسیر فرودگاه مهرآباد مشغول به فعالیت می باشد که با شماره 370 از مسیر میدان ونک به سمت فرودگاه مهرآباد حرکت می کند و در همان مسیر نیز از فرودگاه باز می گردد. این خط اتوبوس از خیابان ملاصدرا عبور می کند و پس از گذشتن از اتوبان شیخ فضل الله و گذشتن از میدان آزادی به ترمینال های فرودگاه مهرآباد می رسد. خط اتوبوس شماره 370 دارای 4 نقطه توقف در مسیر ترمینال های فرودگاه می باشد.

تاکسی های فرودگاه مهرآباد

افرادی که علاقه ای به استفاده از مترو یا اتوبوس برای رفت و آمد به فرودگاه مهرآباد ندارند می توانند از تاکسی های فرودگاه یا آژانس یا سرویس های آنلاین رزرو خودرو استفاده کنند. مسافران اگر خود را به میدان آزادی برسانند علاوه بر مترو و اتوبوس به ایستگاه های تاکسی که در آن منطقه وجود دارد استفاده نمایند و خود را به فرودگاه برسانند. همچنین خود فرودگاه مهرآباد نیز مجهز به سیستم تاکسی فرودگاه می باشد و مسافران با مراجعه به سایت رزرو تاکسی فروگاه مهرآباد می توانند تاکسی به مقصد مورد نظر خود رزرو نمایند. در حال حاضر انواع تاکسی های عادی، VIP و ون در فرودگاه مهرآباد فعالیت دارند و مسافران را در نقاط مختلف داخل و خارج شهر جابجا می کنند.

رفتن به فرودگاه مهرآباد با خودرو شخصی

راه های فرعی و اصلی مختلفی برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد با خودرو شخصی وجود دارد اما دو راه اصلی دسترسی به فرودگاه مهرآباد که معمولا به مسافران توصیه می شود این مسیرها را انتخاب نمایند به شرح زیر است.

خیابان پرواز، در مسیر بزرگراه شهید لشکری از سمت غرب به سمت میدان آزادی

خیابان معراج، در مسیر بزرگراه شهید لشکری به سمت بزرگراه آیت الله سعیدی                                                                      

مدت زمان تقریبی برای پیمودن هر یک از این مسیرها در یک روزعادی و یک سرعت رانندگی مناسب با توجه به نوع مسیر به صورت زیر می باشد.

مسیرهای مورد بررسی                     زمان تقریبی

شمال تهران- میدان تجریش               40 الی 70 دقیقه

شرق تهران- میدان تهران پاری           45 الی 60 دقیقه

جنوب تهران- میدان راه آهن              30 الی 45 دقیقه

غرب تهران – جنت آباد                   20 الی 35 دقیقه

مرکز تهران- میدان انقلاب                30 الی 40 دقیقه

فرودگاه امام خمینی                         45 الی 90 دقیقه

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس