کد خبر 1066993
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
راه آهن نمایه

استاندار کردستان گفت: ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن همدان به سنندج شروع شده و با عزم جدی دولت، امسال این پروژه به اتمام می‌رسد.

به گزارش مشرق،  عملیات اجرایی اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور ۱۶ سال پیش آغاز شد. پروژه‌ای که تاکنون چندین وزیر راه، استاندار، نماینده مجلس و مدیر اجرایی پروژه عوض کرده است؛ هرچند رفت و آمدهای وزرا و مسئولان مختلف برای بازدید از این پروژه از شمار گذشته اما پروژه راه‌آهن همدان - سنندج همچنان در نیمه راه است.

بهبهانی وزیر اسبق راه و ترابری در جریان سفر به کردستان اعلام کرده بود که مردم این استان تا سال ۹۰ از شبکه حمل ونقل ریلی بهره‌مند خواهند شد.

ببینید:

فیلم/ آغاز به کار قطارهای کشور

در دولت نهم پروژه اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور در مصوبات سفر هیئت دولت به استان قرار گرفت که باید تا پایان دولت اجرایی می‌شد، اما متاسفانه آن هم هیچ گونه نتیجه و عایدی برای کردستان به دنبال نداشت.

عبدالمحمد زاهدی، استاندار وقت کردستان در دولت اول روحانی هم سال ۹۳ بعد از گذشت یک دهه از تاریخ شروع پروژه راه‌آهن کردستان، از عقد یک قرارداد جدید با چینی‌ها در این پروژه خبر داد که این پروژه در سال ۹۶ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اگر چه وعده‌های زیادی برای افتتاح پروژه خط ریلی سنندج همدان در رسانه‌ها منتشر شده است اما این پروژه در دو سال اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته و آخرین تاریخ اتمام آن را پایان سال جاری اعلام کرده‌اند.

زیرسازی راه‌آهن همدان ـ سنندج  روبه اتمام است

استاندار کردستان امروز در جریان بازدید از این پروژه اظهار کرد: راه‌آهن از زیرساخت‌های مهم توسعه است، احداث ایستگاه‌های راه‌آهن همدان ـ سنندج  بهمن ماه سال گذشته و عملیات ریل‌گذاری آن هم طی هفته‌های اخیر شروع شده است و تلاش می‌کنیم تا وعده‌ ما به مردم استان محقق شود.

بهمن مرادنیا افزود: همانطور که به مردم وعده داده‌ایم امسال پروژه راه‌آهن همدان - سنندج به بهره‌برداری می‌رسد و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و در سفر آقای نوبخت در سال گذشته به استان اعتبار اجرای این پروژه تامین شده است.

وی عنوان کرد: بحث زیرسازی این پروژه تقریبا روبه اتمام است و ریل‌گذاری از مسیر همدان به سنندج و بلعکس در حال انجام است و با تصمیم پیمانکار پروژه، ریل‌گذاری از سمت دهگلان به همدان نیز شروع می‌شود.

استاندار کردستان افزود: ریل‌گذاری از سمت همدان به سنندج سرعت بیشتری دارد و پیش‌بینی می‌کنیم با عزم جدی دولت در این پروژه، امسال شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

اعتبارات جهشی برای راه‌آهن همدان ـ سنندج 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان هم گفت: راه‌آهن همدان ـ سنندج در قانون بودجه سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار داشت که در سال ۹۸ عملیات اجرایی آن فعال‌تر شد و در بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ابلاغ شد.

بهرام نصراللهی‌زاده با اشاره به رشد ۱۳ برابری اعتبار تخصیص یافته به این پروژه در سال گذشته نسبت به سال ۹۷، گفت: این اعتبار با پیگیری مسئولان استان و نگاه ویژه ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۳۹۰ میلیارد تومان رسید.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار سال جاری برای این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان است که البته امکان افزایش این اعتبار وجود دارد.

نصراللهی‌زاده تصریح کرد: روند اجرا براساس آنچه امروز هم مشاهده شد روند مطلوب و قابل قبولی است که امیدوارم امسال این پروژه افتتاح شود.

اجرای فاز ریل گذاری قطار همدان ـ سنندج از سه نقطه

شهرام ملکی معاون امور عمرانی استاندار کردستان هم با بیان اینکه برآورده اولیه اجرای این پروژه برای سال ۹۸-۹۹ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: با توجه به هزینه‌هایی که از طریق نرخ برگزاری مناقصه و اوراق خزانه به این رقم افزوده می‌شود این برآورد اولیه قطعا بیشتر از این خواهد بود.

وی تصریح کرد: دولت و سازمان برنامه و بودجه بنا را بر این گذاشته‌اند که کل نیاز اعتباری این پروژه را در سال ۹۹ تامین کنند و تخصیص دهند.

ملکی گفت: هرچند در قانون بودجه امسال این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد ولی پیش‌بینی می‌شود با عنایت رئیس سازمان بودجه کل اعتبار مورد نیاز پروژه را تامین کنند.

وی با بیان اینکه کل پروژه ۱۵۱ کیلومتر و در سه قطعه است، گفت: حدود ۸۵ درصد از زیرسازی کل مسیر تا این لحظه انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: در قطعه ۲ که بیشترین میزان از حجم پروژه را به خود اختصاص داده، پیمانکار مشغول عملیات زیرسازی است.

وی افزود: بخاطر سرعت دادن به اجرای پروژه و بهرهبرداری از آن تا پایان دولت، مرحله ریل‌گذاری در سه مقطع در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ریل‌گذاری از سمت دهگلان به صورت دستی شروع شده است، عنوان کرد: از سمت همدان به سنندج ریل گذاری به صورت مکانیزه در حال انجام و قطعه سوم از دهگلان به سمت قروه به زودی با استقرار کارگاه آغاز می‌شود.

ملکی خاطرنشان کرد: برای برطرف کردن موانع سد راه اجرای این پروژه و سرعت‌بخشی بیشتر به آن کمیته ای با عضویت دستگاه‌های متولی تشکیل شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    7 0
    و دمش گرم
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    1 12
    با سلام . بالاخره راه آهن به کردستان هم می رسد و این برای توسعه کشور لازم است زیرا کردستان یکی از قطبهای کشاورزی و دامداری است و راه آهن باعث توسعه حمل و نقل آسان و افزایش تولید و عرضه محصولات کشاورزی در سایر نقاط ایران خواهد شد و حتما در اقتصاد مناطق غرب کشور اثر مثبت خواهد داشت. ان شاء الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس