کد خبر 1066991
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
عکس/ اعتراضات در لبنان

رسانه‌های لبنان گزارش دادند که معترضان به اوضاع نابسامان اقتصادی اخیر، چند بانک را در شهر طرابلس آتش زدند.

به گزارش مشرق، معترضان به گرانی و کاهش ارزش لیر لبنان در برابر دلار آمریکا برای سومین روز متوالی دست به اعتراض و تحصن زدند که عمده این اعتراض‌ها در شهر طرابلس است.

رسانه‌های لبنانی امروز سه‌شنبه گزارش دادند که معترضان در این شهر که بیشترشان جوان بودند، در برابر چند بانک تجمع کرده و در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی اخیر که با شیوع کرونا نیز شدت یافته، شعار سر دادند.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به دولت نوپای لبنان در سایه شیوع کرونا

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که برخی از جوانان معترض در طرابلس تعدادی از شعب بانک را در منطقه «التل» این شهر آتش زده‌اند و شیشه‌ها را شکسته‌اند.

بر اساس این گزارش، به دنبال تخریب اموال عمومی، نیروهای ارتش به محل حادثه اعزام شده و برای متفرق کردند خرابکاران و بازگشت اوضاع به حالت عادی، به سوی آن گاز اشک‌آور شلیک کرده است.

شبکه المنار لبنان نیز گزارش داد که معترضان بانک لبنان-فرانسه را در طرابلس به آتش کشیده و ارتش در حال تعقیب عوامل این حادثه است.

خبرنگار این شبکه می‌گوید تعرض به اموال عمومی و آتش زدن بانک‌ها در ظهر طرابلس همچنان ادامه دارد و شمار زیادی از شعب بانک‌ها در مرکز این شهر از حملات و تخریب در امان نمانده است.

اعتراض‌ها در لبنان به اوضاع بد اقتصادی و معیشتی از مهر ماه سال گذشته آغاز شد و تا قبل از شیوع ویروس کرونا در تاریخ دوم اسفند ماه گذشته، ادامه داشت که با اعلام ممنوعیت آمد و شد برای مقابله با شیوع این ویروس، این اعتراض‌ها متوقف شد.

با این حال از ابتدای این هفته با کاهش تدریجی این مقررات و تصمیم دولت برای بازگشایی تدریجی ادارات و اقتصاد، که با کاهش چشم‌گیر ارزش لیر لبنان در برابر دلار طی هفته‌های اخیر مصادف شده، معترضان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و کشته شدن یک نفر در اعتراضات دیشب طرابلس و زخمی شدن چند نفر، باعث تشدید درگیری‌ها شده است.

ارتش لبنان امروز در بیانیه‌ایامروز اعلام کرد که در درگیری های شب گذشته نیروهای لبنانی با مخرب‌ها و معترضان به اموال دولتی و شخصی، ۴۰ نظامی از جمله شش افسر زخمی شدند.

حسّان دیّاب، نخست‌وزیر لبنان که چند ماهی نیز موفق به کسب رأی اعتماد از پارلمان این کشور شده، در واکنش به کاهش ارزش لیر در برابر دلار، آن را توطئه دانست و ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی را مسبب این اوضاع دانست. او گفته است که باید سلامه درباره  حوادث پس پرده و اینکه چگونه در چند ماه گذشته پول و اموال لبنان به بیرون منتقل شده، توضیح دهد.

نخست‌وزیر جدید لبنان که دولتش سخت درگیر ارائه برنامه‌ عملی برای نجات اقتصاد متضرر شده از تظاهرات چند ماه و اخیرا شیوع کرونا است و قول داده اموال خارج شده را به لبنان برگرداند.

همزمان با بالا رفتن درگیری‌ها در کف خیابان‌ها، گروه ها و احزاب سیاسی نیز با متهم کردن یکدیگر به کوتاهی و معرفی یکدیگر به عنوان مسبب اوضاع کنونی، به دنبال یارگیری و دامن زدن به درگیری‌ها هستند.

در همین ارتباط، عصام بو جمره، رئیس جریان مستقل لبنان (التیار المستقل) در نشست اعضای این جریان از رئیس بانک مرکزی این کشور خواست فردا در یک کنفرانس خبری دلایل نابسامانی مالی و اقتصادی آن هم از طریق بانک مرکزی باقی بانک‌ها را اعلام کند.

به گزارش النشره، او گفته است که بحران مالی اخیر در کنار شیوع کرونا شرایط سختی را برای اصحاب مشاغل با درآمد محدود تحمیل کرده است و این مسئله باعث شده است آن‌ها دست به تظاهرات و اعتراض شبانه بزنند.

ارزش لیر لبنان در مقابل دلار آمریکا طی چندر روز اخیر سقوط کرده و هر دلار به حدود چهار هزار لیر رسیده است.

نخست‌وزیر لبنان یکشنبه این هفته در واکنش به این نابسامانی گفت: از ابتدای امسال هفت میلیارد دلار گم شده و سه میلیارد دلار آن تنها مربوط به چهار هفته اخیر است. تا به امروز  ۵.۷ میلیارد دلار از پول به ودیعه گذاشته شده از سپرده‌ها بیرون کشیده شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    کرونا دست تو رو میبوسن
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    چقدر قر و فر داره یه وجب کشور.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس