کد خبر 1066773
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
مصاحبه| زنگنه : ریاض و ابوظبی وارد چالش‌های جدی در جنوب یمن شدند/ مخالفت بیشتر استان‌ها با اعلام خودمختاری جنوب

کارشناس برجسته تحولات حوزه خلیج فارس معتقد است مخالفت ۵ استان از ۸ استان جنوب یمن با خودمختاری این منطقه ، عربستان و امارات را وارد چالش‌های جدی و عمیق در جنوب یمن کرده‌ است.

به گزارش مشرق، "صباح زنگنه "در ارتباط با اختلافات شورای انتقالی جنوب یمن با نیروهای دولت عبدربه منصور هادی گفت: رئیس جمهور مستعفی یمن به لحاظ سنی و مصرف زیاد الکل روبه ضعف است و وضعیت متعادلی ندارد. گروه‌های حامی او از اطرافش پراکنده شده‌اند. به علاوه، منصور هادی نتوانسته است،  یک سیاست صحیحی اتخاذ کند و به ملت یمن باز گردد و خودش را از بازیچه بودن عربستان نجات دهد. او نتوانسته چنین تغییری را در خود ایجاد کند. از طرف دیگر، امارات به دنبال اهداف دیگری در یمن است و جدایی جنوب این کشور در سیاست‌های ابوظبی مطرح است. خب،  اختلاف این دو کشور اشغالگر یمن ، در سیاست‌ها و راهبردهایشان هر روز بعد جدیدی از  این اختلافات پدیدار می‌شود لذا  این وضعیت قابل پیش بینی بود و روز به روز هم بدتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

پیام‌های پیشنهاد غافلگیرانه انصارالله یمن به عربستان

این کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس در پاسخ به این سوال " برخی تحلیلگران معتقدند اعلام خودمختاری جنوب یمن از سوی شورای انتقالی جنوب  در واکنش به اجرایی نشدن کامل توافقنامه ریاض صورت گرفته‌ است. بر اساس این توافقنامه قرار بود، برخی وزارتخانه‌های دولت منصور هادی به شورای انتقالی جنوب واگذار شود که این کار صورت نگرفت. نظر شما در این زمینه چیست " اظهار داشت:  بله،  این تعهدات و برنامه‌هایی که در ریاض چیده شده یا می‌شود، هیچ کدام آنها پایه واقعی و حقیقی ندارند. به همین دلیل، طرف‌های یمنی  بدانها پایبند نیستند و اختلافات مجددا بروز پیدا می‌کند. به اعتقاد بنده ، راه اصلی پایان دادن به بحران یمن، بازگشت نیروهای مدعی مشروعیت به قانون اساسی و در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود در صحنه یمن است. بازگشت به قانون اساسی و صحنه مستلزم بازگشت منصورهادی به  پارلمان یمن است که بیشتر نمایندگان پارلمان او را قبول ندارند و منصور هادی را رئیس جمهور مشروع نمی‌دانند . او پس از استعفا دادن از ریاست جمهوری عملا مشروعیت خود را در این سمت از دست داد. به هرحال، نشست‌های ریاض و ابوظبی و کشورهای دیگر راه حل‌های گذرا برای بحران یمن هستند و هیچ کدام از این نشست‌ها و توافق‌ها نمی‌تواند مشکل  یمن را حل و فصل کند.

وی با اشاره به مخالفت 5 استان از 8 استان جنوب یمن با اعلام خودمختاری این منطقه توسط شورای انتقالی جنوب گفت: مردم رسما مخالف جدایی جنوب هستند و جنگ‌های زیادی برای وحدت و یکپارچگی یمن انجام دادند تا وحدت ارضی ( متحد شدن یمن جنوبی و شمالی بایکدیگر ) به این کشور بازگشت. بدیهی است که بیشتر استان‌های یمن با اعلام خودمختاری جنوب این کشور مخالفت بکنند.

این کارشناس تحولات غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه " آیا مخالفت استان‌های یمن جنوبی با خودمختاری به معنای این نیست که عربستان و امارات در این بخش یمن وارد چالش‌هایی جدی و عمیق شده‌اند؟ " گفت: به همین طور است. در حقیقت، اصل ورود ریاض و ابوظبی به یمن یک چالش موجودیتی برای آنها و یمن به شمار می‌رود. نتایج چنین چالشی به تدریج بر عربستان و امارات روشن خواهد شد لذا استفاده از راه حل‌های مصنوعی، موقت و سرپوش گذاشتن بر مسائل عمیق یمن جواب نخواهد داد.

وی درباره پیامدهای اعلام خودمختاری جنوب یمن بر مناسبات ریاض ابوظبی و ائتلاف عربی ( جنگ یمن ) گفت: ائتلاف عربی به تاریخ پیوسته و چیزی در صحنه از آن باقی نمانده است. تعدادی مزدور از گوشته و کنار اجاره شده‌اند تا در جنگ یمن شرکت کنند، اینکه نمی‌شود ائتلاف لذا از ائتلاف در جنگ یمن خبری نیست. اینکه بازیگران اصلی در جنگ یمن عربستان وامارات هستند، اینها با اختلافاتی که در سیاست‌ها و راهبردهای خود دارند، به جایی نمی‌رسند. در اینجا باید بگویم واقعیت‌های یمن خود را بر ریاض و ابوظبی تحمیل خواهد کرد. بهتر است عربستان و امارات به تاریخ یکصد ساله یمن مراجعه کند. در این صورت، متوجه خواهند چقدر راه را اشتباه رفته‌اند. در اینجا باید تاکید کنم که حضور عربستان و امارات در یمن شکست خورده است، بر همین اساس، هرچه سریع تر از این کشور بیرون بروند،  خود را سالم‌تر نگه داشته‌اند.

صباح زنگنه درباره چشم‌انداز تحولات یمن گفت: وضعیت یمن همچنان در حال نوسان و افت و خیز خواهد بود. تا زمانی که گروه‌های مختلف این کشور دور یک میز ننشینند، وحدت ملی یمن تحقق پیدا نکند و به دخالت‌های عربستان و امارات پایان داده نشود، بحران یمن همچنان ادامه خواهد داشت.  در اینجا باید به این نکته اشاره کرد، انصارالله و متحدانش پیروزی‌های زیادی بدست آورده‌اند لذا این احتمال وجود دارد، این پیروزی‌ها تثبت  و به محاصره یمن و فرودگاه‌های مهم این کشور پایان داده شود، آنگاه بستر برای آزاد سازی عدن و کمک به مردم جنوب فراهم خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    با این وضع یمن در نهایت تیکه تیکه میشه
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 0
      ان شاء الله با تعارض دشمنان یمن از آنها راحت و به دست انصار الله یکپارچه و آباد خواهد شد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس