کد خبر 1066610
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
ستاری نمایه

معاون علمی ریاست جمهوری، سورنا ستاری گفت: صادرات کیت های تشخیص کرونا را آغاز می کنیم.

به گزارش مشرق، نشست مشترک رئیس جمهوری با مدیران پارک های علم و فناوری برای معرفی محصولات تولید شده برای مقابله با ویروس کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

با توجه به نامگذاری سال جدید به عنوان "جهش تولید" و بنا به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر نقش مهم فعالان حوزه علم و فناوری در تحقق بخشی به این مهم، نشست مشترک حسن روحانی رئیس جمهوری با وزیر علوم، ستاری معاون علمی و  فناوری ریاست جمهوری  و مدیران پارک های علم و فناوری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

این نشست با حضور وزیر علوم، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران پارک های علم و فناوری کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

مستند جدید روایت فتح از تلاش‌ پزشکان ایرانی برای درمان بیماران کرونایی

تولید محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی

منصور غلامی وزیر علوم در ابتدای این نشست، گفت: ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارند که ۳۵ پارک به طور مستقیم زیرمجموعه وزارت علوم هستند. 

وی گفت: فعلا دیگر برنامه توسعه پارک ها را نداریم و کار را با واگذاری به بخش خصوصی دنبال خواهیم کرد. 

روحانی در واکنش به این گفته غلامی، گفت: دولت فعلا دانشگاه ها را به جز دانشگاه آزاد در اختیار دارد و بعدا باید در این باره بحث کنیم که آیا واگذاری پارک ها به بخش خصوصی لازم است.

غلامی ادامه داد: درآمد پارک ها ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. ۹ هزار و ۲۰۰ شرکت در پارک ها حضور دارند؛ این پارک ها ۶۰ هزار شاغل دارند که ۸۵ درصد آنان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

به گفته غلامی، ۴۵۰ شرکت در پارک های علم و فناوری در حوزه های مختلف وارد شده اند. ۱ میلیون ماسک توسط این شرکت ها تولید شده و البته به تولید تجهیزات هم پرداخته اند که پارک پردیس با ۱۲ شرکت بیشترین شرکت را در تولید تجهیزات داشته است. این نشست با موضوع معرفی محصولات تولید شده برای مقابله با ویروس کرونا در پارک های علم و فناوری با ارایه گزارش از سوی مدیران پارک ها ادامه دارد.

*معرفی دستاوردهای پارک های علم و فناوری در مقابله با کرونا

زارعی رییس پارک فناوری دانشگاه تهران به اقدامات متعدد شرکت های مستقر در این پارک برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد.

در این نشست محصولات کیت تشخیص کرونا، سوئیچ های تلفنی برای سامانه ۴۰۳۰ و انجام امور پشتیبانی شبانه روزی، تونل ضدعفونی کننده افراد، دستگاه مه پاش ضدعفونی کننده محیط تولید شده در این پارک معرفی شد.

رضا قنبری مدیر پارک فناوری مشهد در این نشست گفت: ۳۵۰ شرکت در این پارک حضور دارند.

*آمادگی برای ساخت و صادرات دستگاه ونتیلاتور و سی تی اسکن

مدیر یک شرکت در این پارک برای ساخت ۴ هزار دستگاه ونتیلاتور بومی مورد نیاز وزارت بهداشت با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان اعلام آمادگی کرد که در حال حاضر تولیدات این شرکت به رقم قابل قبولی رسیده است. 

وی گفت: همچنین آمادگی ساخت و صادرات دستگاه سی تی اسکن را هم داریم که در هفته ۳ دستگاه می توانیم تولید کنیم.

روحانی در واکنش به قیمت ارائه شده گفت که آقای ستاری قیمت ۱۴۰ میلیون تومان را اعلام کرده بودند. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این باره پاسخ داد: با این شرایط دیگر در دنیا پیدا نمی شود، مدل ها متفاوت هستند.با  شرایط فعلی دستگاه ونتیلاتور در دنیا پیدا نمی شود، مدل ها متفاوت هستند.  اگر از بیرون سفارش دهیم  هم به موقع نمی رسد.

معصومه خان احمدی سرپرست پارک کرمانشاه، گفت: ۹۰۰ شرکت در این پارک فعال هستند.

تست داروی کاملا گیاهی پیشگیری و درمان کرونا که در فاز انسانی است از دستاوردهای این پارک است. مدیر یک شرکت برای تولید ماسک در تعداد زیاد اعلام آمادگی کرد که قیمت تمام شده این محصول ۸ هزار تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار تومان است.

*تولید مواد ضد عفونی از ۷ هزار لیتر به ۵۰ هزار لیتر افزایش یافت

غفاری مدیر پارک گلستان گفت: از ابتدای شیوع کرونا تولید مواد ضدعفونی کننده از ۷ هزار لیتر به ۵۰ هزار لیتر افزایش یافت که ۸۵ درصد این تولیدات به خارج از استان ارسال می شود.

شربت هایی که قبلا روی مجروحان شیمایی امتحان شده بود به درخواست بیمارستان رازی و بقیه الله برای این بیمارستان ها ارسال شد.

*نخستین مجوز صادرات کیت سرولوژی کرونا صادر شد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این نشست گفت: امسال حداقل ۵ یا ۶ کارخانه نوآوری جدید به بهره برداری می رسد که همه با سرمایه گذاری بخش خصوصی است. نگرش جدیدی در بخش خصوصی ایجاد شده که نوآوری را در این محیط ها ایجاد می کنند.
وی درباره دستاوردهای پارک ها در موضوع کرونا، گفت: بسیاری از این محصولاتی که اکنون برای کرونا ساخته می شود قبلا ساخته نمی شد و همین هفته هم با وزیر بهداشت نهایی کردیم که مجوز صادرات کیت های سرولوژیک تشخیص کرونا را صادر کردند و این هفته اولین کیت ها را صادر می کنیم. همچنین در واردات بسیاری از محصولات مرتبط با کرونا هم بی نیاز هستیم.

*در زمینه تولید و رفع نیازهای کرونا تقسیم کار داشته باشیم 

حسن روحانی رییس جمهور هم در این نشست، گفت: پارک های علم و فناوری سرمایه عظیمی هستند. هزار و ۸۰ نفر فقط در یکی از پارک ها شاغل هستند یا پارک دیگری گزارش داد که محصول خود را تا رسیدن به مصرف کننده دنبال می کند که کار بسیار ارزشمندی است.

وی گفت: تعداد پارک های علم و فناوری در ۸ سال گذشته ۱۹ درصد اضافه شده است و این پیشرفت خوبی است. از نظر درآمدزایی هم پارک ها سال پیش ۱۳ هزار میلیاردتومان فروش داشته اند و البته از نظر ارزی مقداری کاهش فروش داشته اند که به دلیل تحریم مشکلاتی برای کشور ایجاد شده است که باید آنها را حل کنیم.

روحانی ادامه داد: ویروس کرونا زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و سراسر جهان یک ماه تحت تاثیر این مشکل بوده است. البته این ویروس مقداری باعث بیداری ما شده است. چه زمانی فکر می شد که ویروسی می تواند همه چیز جامعه را این چنین دگرگون کند. البته در این بین، فرصتی هم برای ما ایجاد شده است. 

به گفته وی، همه دنیا در مرحله اولیه درمان است و ما هم در همین مرحله هستیم. خوشحال شدم که برخی پارک های فناوری تلاش می کنند که از راه های شناخته شده برای درمان استفاده کنند. به هر حال درمان زمان بر است و تا به این برسیم که چقدر دارو تاثیر دارد یا به واکسن برسیم نیازمند زمان بیشتری هستیم. البته صحبت امروز ما با شرکت های دانش بنیان درباره واکسن نبود. تولید واکسن یک رقابت جهانی است و همه کشورها در حال تلاش هستند و اگر زودتر از دیگران به نتیجه برسیم بسیار برای ما مهم است. 

روحانی ادامه داد: اگر بتوانیم در زمینه کرونا تقسیم کار داشته باشیم و افرادی که در زمینه تولید ماسک، دستگاه تنفس و ... کار کردند را بیشتر تقویت کنیم و هر بخش از شرکت ها را مسوول تولید یک بخش از نیازها کنیم. البته کار شرکت های دانش بنیان فقط مسائل بهداشتی نیست. به طور کلی واحدهای تولیدی و دانش بنیان در این شرایط بسیار خوب عمل کرده اند و در بسیاری از واحدهای تولیدی شرایط بهداشتی به گونه ای رعایت شده که افراد مبتلا به بیماری کرونا بسیار کم بوده است و این خیلی ارزشمند است.

رییس جمهوری ادامه داد: رویکرد مطلوب این است که اتصال جامعه و پارک های علم و فناوری برقرار شود و همه بدانند برای نیازهای خود باید به دانش بنیان ها مراجعه کنند.

وی گفت: به مردم می گوییم که در خانه بمانید، نمی دانیم پایان کرونا چه ماهی است و هنوز زود است که در این باره صحبت کنیم بنابراین باید به اقتصاد پسا کرونا هم توجه کنیم و پارک های علم و فناوری در این باره می توانند نقش آفرینی کنند.

روحانی ادامه داد: خوشبختانه در هفته های اخیر تعداد فوتی های ناشی از کرونا ۲ رقمی شد و تعداد افراد بستری کاهش یافت و وقتی آمار نزولی شده یعنی همه بخش ها کار کرده اند. امیدوارم این روند با کمک مردم ادامه پیدا کند. زیرا در حال حاضر در مرحله ای هستیم که هر لحظه هر جا ممکن است کرونا شعله ور شود باید مراقب باشیم.

وی گفت: تصمیمی که برای بازگشایی مناطق سفید گرفته شده نوعی رقابت هم تعبیر می شود که همه بیشتر به رفع این بیماری همت کنند. اقتصاد سنتی، دانشگاه سنتی و خدمات سنتی کم کم باید به سمت فناور شدن حرکت کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    6 1
    یکی از الطاف خداوند با به رخ کشیدن قدرتش با کرونای 125 نانویی وادار کردن تکنوکراتهای غربگدای بزباش توان به توجه کردن به توان تحقیق و تولید جوانان ایران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس