محمد صادق کوشکی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: فراموش نکنیم کشورهای بسیار بسیار فقیر تر و عقب مانده تری مانند اتیوپی و سودان در سال‌های مختلف توانسنتند ماهواره‌های مستقل داشته باشند.

سرویس سیاست مشرق -  پس از پرتاب موفق ماهواره نور، اسحاق بن اسرائیل رییس آژانس فضایی رژیم صهیونیستی در واکنشی سریع نسبت به این اقدام گفت  ماهواره "نور" که اخیرا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب شد، می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای امنیت این رژیم داشته باشد و اظهارات مشابهی از سوی مقامات آمریکایی و سطح نگرانی گسترده یک روی سکه بود اما روی دیگر سکه واکنش جریانات روشنفکرنما در داخل کشور بود که سعی می‌کردند از زوایای اقتصادی این دستاورد مهم را تحت‌الشعاع قرار دهند و دراغلب تحلیل‌های جریانات تندرو این تحلیل در فضای مجازی انتشار می‌یافت که ارتقاء اقتصادی کشور از درجه اهمیتی بیشتری نسبت به پرتاب ماهواره قرار دارد. به همین بهانه با دکتر محمد صادق کوشکیعضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفتگو کردیم تا از زاویه دقیق‌تر این رویداد بسیار مهم را بررسی و تحلیل کنیم.

*جناب آقای دکتر، برای شروع این گفت و گو نیاز است که جنابعالی از زوایای دیگری پرتاب موفق ماهواره نور را مورد ارزیابی قرار دهید. درک این ضرورت‌ها را شما چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم، زندگی در دنیای معاصر بدون ماهواره، آنهم برای کشوری مثل جمهوری اسلامی بسیار سخت و دشوار است. ماهواره‌ها در هر عرصه‌ای از زندگی که ما تصور کنیم حضور و ضرورت دارند.

ما برای اینکه بتوانیم سیستم هوانوردی و دریانوردی پیشرفته داشته باشیم، برای اینکه بتوانیم هواپیماها، کشتی‌ها و حتی سامانه‌های ناوبری زمینی، ریلی، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها را کنترل و هدایت کنیم نیازمند داشتن ماهواره‌های گوناگون در فضا هستیم و تا امروز که ماهواره نداشتیم ازامکاناتی که در اختیار دشمنان ما بوده، آنهم به سختی، باید استفاده می‌کردیم.

برای هدایت ناوبری و انواع سامانه‌های دریایی و هوایی و زمینی داشتیم و داریم. آنهم در حوزه های غیرنظامی که استفاده از امکانات دشمن باعث می‌شد که آن‌ها بخش زیادی از تحرکات و فعالیت‌های مارا شناسایی کنند. داشتن ماهواره مستقل سبب می شود که شما بتوانید از امکانات ناوبری در عرصه های مختلف به صورت بومی استفاده کنید و هزینه‌های اقتصادی بسیار کمتر بشود و در مقابل دشمن هم متوجه فعالیت‌ها و تحرکات شما نشود. این تنها یک جنبه از ضرورت ماهواره است.

ضرورت بعدی بحث هواشناسی است. ما امروز اطلاعات هواشناسی را امروز مجبوریم با قیمت های گزاف از شرکت‌ها و کشورهای متخاصم یا عموما واسطه‌ها خریداری کنیم. ماهواره‌های تخصصی هواشناسی می‌تواند کمک کند که ما ما بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری داشته باشیم و پیش‌بینی‌هایمان دقیق‌تر باشد و از طریق بتوانیم جلوی خسارت‌ها را بگیریم و از امکانات طبیعی استفاده بهتری بکنیم.

 یکی دیگر از کاربرد ماهواره‌ها بحث ارتباطات مخابراتی و اینترنتی است. ما به دلیل نداشتن ماهواره مستقل در حوزه مخابرات و اینترنت مجبوریم هزینه‌های فراوانی را از طریق واسطه‌ها متحمل شویم و بحث مخابرات و ارتباطات تبدیل به هزینه گرانی می‌شود و از سوی دیگر همه ارتباطات ما و پیام‌هایی که در حوزه مخابراتی و اینترنتی رد و بدل می‌شود در اختیار دشمنان قرار می‌گیرد و ما ناگزیر هستیم که از امکانات دشمنانمان استفاده کنیم.

داشتن ماهواره مستقل مخابراتی و ارتباطات اینترنتی و امثالهم هم در این زمینه مارا مستقل می‌کند و هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم امینت ارتباطات مارا افزایش خواهد داد. از دیگر عرصه‌هایی که داشتن ماهواره مستقل را ضروری می‌کند داستان سیگنال‌های تلویزیونی است. ما الان برنامه‌هایی که در داخل کشور خودمان، در حوزه سینمای جمهوری اسلامی پخش‌ می‌کنیم و برنامه‌هایی که در کشورهای مختلف در حوزه‌های برون مرزی صدا و سیما پخش می‌کنیم همگی توسط سینگال‌های ماهواره‌های اجاره‌ای ارسال می‌شود و بارها بارها در آستانه تحریم قرار گرفتیم، به صورتی که اگر تحریم‌های های سیگنال‌های ماهواره‌ای قطعی می‌شد ما باید برمی‌گشتیم به دورانی که ۴ الی ۵ تا کانال داشتیم و از طریق زمینی تصاویر را مخابره می‌کردیم و عملا ارتباط ما با جهان اطرافمان قطع می‌شد و نمی‌توانستیم شبکه‌های برون مرزی‌ را اداره کنیم و پیام‌های انقلاب، پیام جمهوری اسلامی را به جهان برسانیم.

حمایت ماهواره‌ای شبکه‌های محور مقاومت یک ضرورت قطعی است و بعضا ما به خاطر اینکه نتوانستیم آنان را پشتیبانی ماهواره‌ای کنیم، از شبکه‌های ماهواره‌ای عادی حذف شدند. المنار حزب الله سال‌هاست که از جمع شبکه‌های عربی اخراج شده  چون ماهواره‌ها و شبکه‌ها در اختیار سعودی‌هاست و مزدوران آمریکاست و به شبکه‌ای مثل المنار اجازه پخش نمی‌دهند. المنار مجبور است از طریق ماهواره‌های روسی پخش شود و متاسفانه به همین دلیل بخش زیادی از بینندگان خودش را از دست می‌دهد. المسیره یمن شبکه، لولو جبهه مقاومت یمن و شبکه‌هایی که گروه‌های مقاومت عراقی و امثالهم دارند به این حمایت نیاز دارند.

ما با داشتن ماهواره مستقل تلویزیونی می‌توانیم نه تنها برنامه‌های خودمان را ارزانتر وبا کیفیت بهتری با گستره بیشتری در ایران  و جهان پخش کنیم بلکه این امکان را خواهیم داشت که از شبکه های تلویزیونی محور مقاومت هم پشتیبانی کنیم و نظرات مستقل و انقلاب خودمان را به جهان عرضه کنیم.

امروز دشمنان ما هزاران شبکه ماهواره‌ای را در آسمان و فضای کشورمان دارند و انواع و اقسام برنامه‌های تلویزیونی را برای ما پخش می‌کنند اما به خاطر نداشتن ماهواره مستقل وقتی شبکه ای اسپانیایی هیسپان تی وی را تاسیس کردیم. پس از مدت کوتاهی آنرا که متکی به سیگنال اجاره‌ای بود،   حذف کردند و مخاطبان خارج از کشور این شبکه را از طریق اینترنت تماشا می کنند.

انگلیسی ها اجازه نداند برنامه‌های شبکه پرس تی وی که روشنگرانه بود و مخاطبان جدی در انگلیس داشت در این کشور پخش شود و ارتباط را قطع کردند. فرانسوی‌ها شبکه سحر فرانسوی زبان ما را قطع کردند. ما در واقع عملا با دشمنانی مواجه بودیم که آنان هر چه می‌خواستند ذهن مردم مارا از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای اشان بمباران می‌کردند اما ما امکان مقابله به مثل نداشتیم و هنوز نداریم.

داشتن ماهواره تلویزیونی هم کمک می‌کند که ماهم در این عرصه با دشمنان موازنه قدرت داشته باشیم و پیام‌های نظام و انقلاب و را به گوش علاقه‌مندانشان برسانیم. واقعیت و حقایق را در دنیا منتشر کنیم و از این نظر صدای خودمان را که امروز امکان ارسال ندارد به تمامی مخاطبانمان برسانیم.   ضرورت داشتن ماهواره در عرصه ارتباطات تلویزیونی استراتژی کلان و جهانی است. پرتاب موفق ماهواره نور آنهم به مدار بالای ۴۰۰ کیلومتر نوید بخش این است که خواهیم توانست ماهواره‌های خودمان را در عرصه ناوبری، هواشناسی، مخابراتی و در عرصه تلویزیونی داشته باشیم و از این طریق نیازهای خودمان را با قیمت بسیار پایین‌تر و با کیفیت بالاتر برآورده کنیم، دست دشمن را در این عرصه‌ها بالای دست ما بود را کوتاه کنیم و به لطف خدا این امکان را خواهیم داشت که دوستان خودمان را در این عرصه‌های در جبهه مقاومت در منطقه و سراسر جهان یاری کنیم.

محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم

*جناب آقای دکتر داشتن ماهواره در شرایط فعلی آرایش نظامی نیروهای بیگانه و اشغالگر در سطح منطقه چه ضرورتی دارد؟

با ذکر چند مثال می‌توان این موضوع را بررسی کرد.   در حال حاضر یکی از دشمنان جدی و حتمی ما آمریکایی‌ها هستند. آمریکایی‌ها در نقاط مختلف دنیا بیش از هفتصد پایگاه  دارند و از طریق چندین ناوگان نظامی، فعالیت‌های تروریستی خودشان را علیه ما تعقیب می‌کنند علی الخصوص ناوگان پنجم. مقر ناوگان پنجم در خلیج فارس در جزیره بحرین است.

حوزه عمل این ناوگان مشخصا برای جمهوری اسلامی و مهار انقلاب اسلامی از سال ۱۳۶۶ شمسی وارد خلیج فارس شد و تا امروز هم متاسفانه در منطقه حضور دارد. حوزه عمل این ناوگان از مدیترانه آغاز می‌شود، کانال سوئز، دریای سرخ، تنگه باب المندب تا تنگه مالاکا در مالزی، اما فرماندهی و مرکزیت آن در خلیج فارس است.

حوزه عمل آن تا مدار بیست و سه درجه اقیانوس هند نیز وجود دارد. یعنی همه تحرکاتی که در حوزه مدیترانه تا تنگه مالاکا در آستانه مالزی اتفاق می‌افتد تحت پوشش این ناوگان است. این همان ناوگانی است که برای مهار انقلاب اسلامی و مهار جمهوری اسلامی وارد منطقه غرب آسیا شد و درگیری اصلی رزمندگان اسلام در نیروی دریایی سپاه در طول سال‌های پس از دفاع مقدس تا امروز با این ناوگان به صورت خاموش ادامه دارد.

ما متاسفانه تا امروز هیچ ابزاری برای رصد فعالیت‌های این ناوگان در این حوزه ماموریتی‌اش یعنی مدیترانه تا تنگه مالاکا در اختیار نداشتیم و البته نیروهای ما تلاش می‌کردند با شیوه‌های متفاوتی در این خصوص اطلاعاتی بدست بیاورند. یک نقص بزرگ وجود داشت و  آمریکایی‌ها با انواع و اقسام ماهواره‌ها تمامی تحرکات ما را در دریا رصد می‌کردند و حتی اینکه کدام کشتی از کدام کشور چه کالایی را بارگیری کرده از کدام بندر از کدام مسیرها حرکت می‌کنند و به کدام بندر ایرانی وارد می‌شود را رصد می‌کردند و از این طریق بخش فراوانی از تحریم‌ها و فشارها علیه ملت ما و کشور ما اعمال می‌کردند. اما ما نمی‌توانستیم اطلاعات داشته باشیم که ناوگان پنجم آمریکا در منطقه غرب آسیا تحرکاتش چگونه است و این دشمنی را که پیش روی خودمان داشتیم، نمی‌شناختیم و از فعالیت‌هایش اطلاع دقیقی نداشتیم.

خوشبختانه پرتاب موفق ماهواره نور و فعالیت آن در مدار بالای ۴۰۰ کیلومتر نویدبخش این موضوع است که از این پس ما می‌توانیم فعالیت‌های دشمن را در منطقه رصد کنیم  و ناوگان پنجم آمریکایی موسوم به فرماندهی سنتکام  را مراقبت کنیم.  ما فرماندهی سنتکام را نیروهای تروریستی اعلام کردیم، برای رصد تروریست‌ها و اینکه چه فعالیت و چه آرایشی دارند و آیا تصمیم و نیت سویی علیه کشور و منافع  ما دارند اکنون چشمان ما در آسمان باز شده و می‌توانیم رصد کنیم و انشاالله با پرتاپ‌های بعدی و با داشتن ماهواره‌های متعدد نظامی و ماهواره‌های اطلاعاتی موازنه قوای ماهواره‌ای میان ما و دشمنان ایالات متحده برقرار می‌شود تا انشاالله از این به بعد رزمندگان اسلام در نیروی دریایی سپاه می‌توانند با توان بهتر و با اطلاعات دقیق‌تری با دشمن برخورد کنند و حرکت‌های دشمن را بتوانند در نطفه شناسایی و خفه کنند.  

*موضوع پرتاب ماهواره‌ علی رغم جهش علمی ما در این حوزه تبدیل به یک چالش بسیار بزرگی شد، ارزیابی شما از طولانی شدن رسیدن به یک پرتاب موفق چیست؟

 ما و دانشمندان ما توان ساخت ماهواره‌ را داریم و تا امروز ماهواره‌های متعددی را هم ساختیم. اما متاسفانه به خاطر نداشتن سیستم سامانه پرتاپ این ماهواره‌ها روی زمین مانده‌اند و هیچکدام استفاده نشدند. ما تلاش‌هایی را که کردیم برای اینکه این ماهواره‌ها پرتاب بشوند. در مقاطعی ماهواره ‌ها را به کشورهایی دادیم که آن‌ها را از ما کرایه و پرتاپ می‌کردند.

زمانی ماهواره زهره رو برای امور مخابراتی  به ایتالیایی‌ها  برای پرتاپ  دادیم و هم هزینه‌ پرتاپ آن پرداخت شد و البته ماهواره زهره توسط متخصصان ایرانی ساخته شده بود، حتی هزینه پرتاب را به ما عودت ندادند و این موضوع را مطرح کردند که شما تحریم هستید.

ماهواره سینا را به کشور دیگری برای پرتاب دادیم آنها مدعی شدند که این ماهواره را پرتاب کردند اما ما نتوانستیم هیچ علامتی از این ماهواره بدست بیاوریم و معلوم نشد که این ماهواره را پرتاب کردند یا خیر. و بازهم مثل مورد قبلی هزینه پرتاب را از ما دریافت کردند. ما می‌دانستیم و متوجه شدیم دشمنان ما اجازه پرتاب ماهواره را حتی در موارد غیرنظامی به ما نخواهند داد.

تلاش‌هایی به تدریج آغاز شد که  پرتاب ماهواره بومی توسط خودمان صورت پذیرد، تاقبل از آغاز به کار دولت آقای روحانی تلاش‌ها و رشد خوبی داشتیم و توانستیم به صورت آزمایشی دو مورد پرتاب ماهواره داشته باشیم، در مدار زیر ۴۰۰ کیلومتر که ارزش آزمایشی داشت و ارزش کاربردی نداشت.

اما با روی کار آمدن دولت روحانی عملا فعالیت‌های ماهواره‌ای ما به مدت شش سال متوقف شد و بعد از آن دو مورد تلاش داشتیم برای پرتاب ماهواره که هر دو مورد متاسفانه با شکست مواجه شد و عدم توفیق می‌تواند پیامد ناکارآمدی دولت آقای روحانی باشد. خوشبختانه موفقیت نیروهای هوافضای سپاه در پرتاب ماهواره به مدار بالای ۴۰۰ کیلومتر  کاربردی است و حالت آزمایشی ندارد. این رویداد مهم دروازه و دریچه‌ای شد تا عرصه‌ای را که تا امروز از آن محروم بودیم، یعنی پرتاب ماهواره های مستقل با اهداف غیرنظامی، بگشاییم و این در قلعه خیبر را  با دست پرتوان شیعیان حضرت امیرمومنان(ع) گشودیم تا  بتوانیم انشاالله ماهواره‌های مستقل خودمان را به دست خودمان پرتاب کنیم و از این نظر به سرعت نیازمندی‌های جامعه و کشور را در عرصه متنوع ماهواره‌های غیرنظامی مترفع کنیم.

*برخی تندروها، منظورم اصلاح طلبان تندرو است، در رسانه‌ها و فضای مجازی سعی می‌کنند تصویر واژگون و وارونه از این رویداد نشان دهد و با تکیه بر مسائل اقتصادی و معشیت مردم این رویداد را کم اهمیت جلوه دهند و شبهاتی را توام با فرافکنی گسترده در میان افکار عمومی نشر دهند.

این اطلاعات بر اساس عدم اطلاع جامعه از هزینه‌های نداشتن ماهواره تخصصی نظامی طراحی می‌شود. مردم و افراد جامعه باید بدانند بواسطه نداشتن ماهواره‌های اختصاصی و مستقل نظامی  هزینه های سنگینی در حوزه نیروی انسانیبهما تحمیل می‌شود. اینکه تلفات نیروهای انسانی مثل شهدا مجروحین و غیره در عملیات های مرزبانی و کمین هایی که دشمنان با نیروهای مرزبانی ما داشتند فقط بخش کوچکی از هزینه‌های انسانی است. در فعالیت‌هایی که در محور مقاومت مثل سوریه داشتیم بواسطه نداشتن اطلاعات دقیق ماهواره‌ای ناگزیر بودیم که در برخی عرصه ها هزینه‌های سنگین و تلفات نیروی انسانی داشته باشیم و هر شهیدی برای ما در این عرصه  سوای بحث معنوی و اخروی خسارت‌های جدی جدی در حوزه نیروی انسانی به ما تحمیل می‌کرد. چون این جبران جایگزینی نیروها  امکان پذیر نیست.

طبیعتا برای محافظت از نیروهای مدافع انقلاب اسلامی و مدافعان کشور بحث هزینه های مادی در میان نیست. ما اگر یک نظرسنجی در داخل کشور بگذاریم که  ما می‌خواهیم با داشتن یک ماهواره مستقل نظامی با هزینه مشخص از افزایش هزینه‌ها در حوزه نیروی انسانی جلوگیری کنیم قطعا همه مردم ما حتی عزیزانی که مسلمان نیستند حاضرند به پذیرش فرآیند تقویت حوزه‌ ماهواره خواهند بود. مردم حاضرند هزینه‌های سنگینی را مالی بپذیرند اما در قبال آن از هزینه حذف نیروی انسانی ما کاسته شود. نیروی انسانی که در مسیر دفاع از انقلاب و نظام کشور شهدا، مجروحین و جانبازان فراوانی را تقدیم انقلاب کرده است و با گسترش حوزه ماهواره از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری خواهیم کرد  و از  نیروهای ارزشمندمان حفاظت می‌کنیم.

فراموش نکنیم کشورهای بسیار بسیار فقیر تر و عقب مانده تری مانند اتیوپی و سودان در سال‌های مختلف توانسنتند ماهواره‌های مستقل داشته باشند.

نکته بعدی این است که چون  ساخت ماهواره و پرتاب آن به تدریج در طول سال‌های گذشته تا امروز انجام شده بار بودجه‌ای آن در سال جاری اتفاق نیفتاده است. مثل یک فرآیندی بوده که به تدریج آبیاری می کنید تا به یک درخت بارور تبدیل بشود، طبیعا از مرحله ساخت ماهواره نور و بحث پرتاب  هزینه‌های مالی آن به صورت تدریجی بوده تا عملا در این مقطع فعلی با وجود فشار اقتصادی هزینه‌های ویژه یا سنگینی به کشور و مردم ما تحمیل نشود.

با پرتاب این ماهواره ما در واقع در هزینه‌های بسیاری در عرصه‌های دیگر صرفه‌جویی کردیم. نیروی نظامی برای اینکه بتواند دفاع بکند باید اطلاعات داشته باشد. ما به واسطه نداشتن ماهواره مستقل نظامی مجبور بودیم اطلاعات مورد نیاز کشورمان برای دفاع از خودمان با هزینه‌های مختلف و شیوه‌های مختلفی بدست بیاوریم.

پرتاب این ماهواره سبب شده  هزینه‌های قبلی کاهش پیدا کند و ما بتوانیم به شیوه مطمئن‌تر وآسانتر مسیر صرفه‌جویی در این ماهواره را آغاز کنیم. فراموش نکنیم کشورهای بسیار بسیار فقیر تر و عقب مانده تری مانند اتیوپی و سودان در سال‌های مختلف توانسنتند ماهواره‌های مستقل داشته باشند. هر چند ماهواره‌ها را خودشان پرتاب نکردند اما ماهواره مستقل در اختیار دارند.

اما متاسفانه جمهوری اسلامی به دلیل تعللی که در طول هفت سال گذشته توسط دولت اتفاق افتاد محروم بود از داشتن ماهواره مستقل و خوشبختانه با لطف خداوند و تلاش فرزندان انقلاب در نیروی هوافضای سپاه این نقص برطرف شد و ما با دستان خودمان توانستیم ماهواره مستقلی در فضا داشته باشیم و این کار راه را برای ما با اهداف بعدی غیرنظامی همواره می کند و عملا این سد شکسته شد و این دروازه فتح شد.

از این به بعد با هزینه‌های بسیار کمتر خواهیم توانست در عرصه‌های نظامی و غیرنظامی ماهواره‌های مستقل داشته باشیم و از این طریق صرفه‌جویی عظیمی داشته باشیم در ارائه خدمات مختلف دفاعی، مخابراتی، هواشناسی، ناوبری و ارتباطات صدا و سیما  و با هزینه‌های بسیار کمتری با داشتن ماهواره‌های مستقلی که خودمان پرتاب کردیم و ساختیم را دنبال خواهیم  کرد و هزینه‌ها در حوزه‌هایی که ذکر کردم، کاهش پیدا خواهد کرد. جالب اینجاست که به نسبت قیمت‌های متدوال جهانی ما سرمایه‌ گذاری محدودی در هوافضای سپاه کردیم و  ثمره آن ده برابر این هزینه مفیده فایده خواهد بود.

*ماهواره‌های نظامی چه تحولاتی را رقم خواهند زد؟

در دنیای معاصر و در روزگار کنونی وجود ماهواره نظامی و ماهواره ای که بتواند اطلاعات نظامی را به دست نیروی مدافع برساند یکی از واجبات و مسائل اساسی است. کشوری مانند ایران خوشبختانه مساحت وسیعی دارد، بیش از یک میلیون کیلومتر مربع مرز گسترده‌ دارد و دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراوانی دارد. بدون ماهواره جنگیدن مثل این است که شما بخواهید بدون چشمان بسته بجنگید.

ماهواره نظامی دقیقا همان کاری را می‌کند که در زمان جنگ نیروهای اطلاعات و عملیات  و شناسایی می‌کردند.   در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس عمق عمل ما در حد چند کیلومتر در داخل خاک دشمن بود اما الان  جبهه‌ای داریم  به گستردگی یک منطقه جغرافیایی بزرگ، از مرزهای مدیترانه تا آنسوی مرزهای افغانستان در جنوب، از خلیج فارس تا اقیانوس هند و مرزهای ما دفاعی گسترده است.

بدون هیچ تردیدی به ماهواره نیاز داریم. تا امروز بدون تعارف رزمندگان اسلام در خلیج فارس، در سوریه، در عراق، واقعا بدون داشتن اطلاعات دقیق با ایمان و غیرتشان می‌جنگیدند. البته تلاش می‌شد با روش‌های متفاوتی اطلاعات مورد نیاز رزمندگان و فرماندهان بدست آید، اما عملا این روش‌ها پاسخگو نبود و در نتیجه هزینه‌های سنگینی باید بابت نداشتن اطلاعات دقیق از توان و صحنه‌آرایی جبهه دشمن و از تحرکات دشمن می‌دادیم.

اگر ما در ماجرای سوریه و عراق، در خلیج فارس و نبردی که با آمریکا در طول ۳۰ گذشته (نبرد خاموش و درجریان) داریم اگر از ماهواره‌ بومی برخودار بودیم بدون تردید  حجم خسارت‌هایی که به جبهه خودی وارد شد می‌توانست کمتر باشد و ما متاسفانه این نقص را داشته‌ایم. حرکتی که به لطف خداوند و به همت بچه‌های هوافضای سپاه اتفاق افتاد عملا چشم مارا بر تحرکات دشمن باز کرد.

درنظر بگیریم دشمنان ما رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها و اروپایی مرتبا و لحظه به لحظه تمام فعالیت‌های ما را درون کشور خودمان درون پادگان‌های ما، درون محل آزمایش‌های موشکی رصد می‌کردند و می‌کنند و آنها هر فعالیتی را در داخل کشور ما می‌توانستند پیش چشم داشته باشند. هر چند که به لطف خداوند و حرکت‌های فریب و امثالهم ما اجازه نمی‌دادیم که متوجه تحرکاتمان بشوند.

اما این برتری را داشتند و ما به خاطر نداشتن ماهواره تخصصی فاقد این برتری بودیم. امروز به لطف خداوند گام اول برداشته شد برای اینکه بتوانیم چشممان به روی تحرکات دشمن باز باشد و همانطوری که آن‌ها مارا رصد می‌کنند ما هم آنان را رصد کنیم. از نقل و انتقالاتشان، از فعالیت‌هایشان و از خطوط مراسلاتی و آرایش آن‌ها و اطلاعات بدست می‌آوریم و در این یک حرکتیک گام بزرگ برداشته شده و جبهه جدیدی شکل گرفته که ما بتوانیم با دشمن به نقطه موازنه برسیم  و دیگه لازم نباشد برای بدست آوردن اطلاعات نظامی از روش‌های غیرمتعارف و پردردسر استفاده کنیم و خدای ناکرده در این مسیر به تعداد شهدا و مجروحان ما افزوده شود.

این حرکتی را به لطف بچه‌های هوای فضای سپاه برداشته شد یک جبهه جدیدی گشوده شد و ما امروز می‌توانیم با اطمینان خاطر بیشتری خود را قدرت اول نظامی منطقه غرب آسیا بدانیم و الان می‌توانیم تحرکات آمریکایی ها را رصد کنیم و متوجه بشویم ناوگان و نیروهای نظامی آنان چه می‌کند و آرایش موشکی آنان چگونه است و صهیونیست‌ها چه می‌کنند و همینطور سایر کشورهایی که در اطراف ما هستند و ممکن است خواسته و یا ناخواسته ابزار دست دشمن بشوند و در مرزهای مختلف با همسایگان دچار مخاطراتی بشویم. داشتن ماهواره مستقل نظامی کمک می‌کند که همه این تحرکات را رصد بکنیم و بتوانیم با چشمان باز از انقلاب اسلامی  و نظام جمهوری اسلامی و کشورمان دفاع کنیم.

*آیا در جبهه مقاومت سطح مواجه و آرایش ما در مقابل رژیم صهیونیستی تغییر خواهد کرد؟

تردید نداریم رژیم صهونیستی دشمن اول منطقه ای ماست و این موضوعی نیست که مخفی باشد. صهیونیست‌ها بواسطه کمک‌هایی که از آمریکا و اروپا دریافت کردند مدت‌هاست که از ماهواره‌های جاسوسی نظامی برخودار هستند و با داشتن این ماهواره‌ها نه فقط جمهوری اسلامی بلکه محور مقاومت را دائما رصد کرده و می‌کنند و اطلاعات دقیقی از تحرکات و فعالیت‌های ما دارند.

در جبهه‌های منطقه‌ای، سوریه، عراق، لبنان و داخل کشورمان و عملا محور مقاومت زیر چتر اطلاعاتی و شناسایی رژیم صهیونیستی قرار داشته و دارد هر چند با تلاش رزمندگان اسلام در محور مقاومت سعی شده که اطلاعات فریب به دشمن داده شود، سعی شده که اجازه شناسایی دقیق به رژیم صهیونیستی ندهیم اما به هر حال این کمال برتری را صهیونیست‌ها داشتند و ما از این امکان برخودار نبودیم که بتوانیم فعالیت‌های صهیونیست‌ها را رصد کنیم و فعالیتهای عوامل آنان  را مثل گروه‌های تکفیری مثل گروهک‌هایی که در مناطق شرقی ما هستند که توسط سعودی‌ها و صهیونیست‌ها حمایت می‌شوند، کنترل کنیم.

به همین خاطر هزینه‌های انسانی فراوانی را در سال‌های گذشته دادیم و شهدای بسیاری را تقدیم کرد که هر کدام از این شهدا ثروت بی قیمتی بودند و از نظر آسیبی که به ساختار ما وارد شده است جبران پذیر نیست. خوشبختانه با لطف خداوند، پرتاب موفق ماهواره نور اطلاعات مناسبی را از رژیم صهیونیستی در اختیار ما به صورت روزانه قرار می‌دهد و به دلیل تنظیماتی که دارد می‌تواند فعالیت‌های رژیم صهیونیستی را رصد کند و اطلاعاتی از این رژیم و تحرکاتش در اختیار رزمندگان اسلام در جبهه مقاومت قرار بدهد که تا امروز ما از این اطلاعات محروم بودیم و خوشبختانه ما امروز می‌توانیم در یک نبرد متوازن با رژیم صهیونیستی شرکت کنیم و از این به بعد با شناخت دقیق‌تری از فعالیت‌های این رژیم بتوانیم اجازه هر گونه تحرکی را از این رژیم نامشروع و سرطانی منطقه سلب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ارسلان مهدوی IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    67 6
    تشکر. مثب همیشه مستدل و منطقی بود.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      30 2
      "ماهواره سینا را به کشور دیگری برای پرتاب دادیم آنها مدعی شدند که این ماهواره را پرتاب کردند اما ما نتوانستیم هیچ علامتی از این ماهواره بدست بیاوریم و معلوم نشد که این ماهواره را پرتاب کردند یا خیر" روحانی متشکریم.
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      4 4
      عزیزم اون مال زمان احمدی نژاد و کشور مورد نظر هم روسیه بود!
  • حسين DE ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    65 5
    با تشكر از جناب آقاى دكتر كوشكى ، قابل توجه افراد و مجموعه جريانات اصلاح طلب كه با فرستادن ماهواره نور دهانشان كف كرده بود و بحث مشكلات اقتصادى را مطرح ميكردند حالا با اين تحليل بسيار علمى جناب كوشكى چه پاسخى دارند؟
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      48 2
      با روی کار آمدن دولت روحانی عملا فعالیت‌های ماهواره‌ای ما به مدت شش سال متوقف شد!!
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 18
      متاسفانه جناب کوشکی
    • علی خدایی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      5 2
      کلمه کلا اصلاح طلبان یعنی مخالف ایران این واقعیت ها را بدانیم تا کی اصلاح طلب بگیم یعنی مخالفت بر پیشرفت های ایران ونوکری به بیگانگان
  • IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    58 2
    الحمدالله، كلا هر پيشرفتي تو مملكت بوده توسط نيروهاي انقلابي و مومن بوده ،خدايا زيادترشون
  • دیده بان IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    57 3
    فان حزب الله هم الغالبون
  • بهرام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    44 2
    بازوان پرتوان نیروی مسلح متنوع ایران دست مریزاد بر شما
  • حسنی IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    24 6
    درود بر سپاه اسلام
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    27 0
    اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست می یابند...
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      2 20
      با مصرف مواد مخدری که تو فارسیستان هست فارسها هر روز به ثریا می روند. حتی دیده شده از کهکشان راه شیری هم خارج شدن. خخخخخخ. با کرونا یاب و ماشین زمان هم به ثریا میرید؟؟؟!!!
    • ناشناس IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      22 0
      ۱۱:۲۷ خخخخخخخخخخ نه داداش فعلا که مشخصه شما با مخدر توهم زدی! جنسی که مصرف میکنی رو انداختن بهت . عزیزم اگه نمیتونی بحث رو علمی نقد کنی نیاز نیست توهم بزنی :) حله؟!! شماها همیشه تو این 41 سال به انقلابیون حرف مفت زدین و کاملا غیر علمی . جنم داری عقلایی بحرف . اما میدونم که هیچی درت نیست جز وطن فروشی و غربزدگی . حالا خوبه تمدن غرب با کرونا شکوفا تر هم شد:) دارن از همدیگه دزدی میکنن و قتل و غارت . اخییییییی اشکال نداره اونا هم به پای ما میرسن یه روز که با فرهنگ بشن و متمدن .
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      17 1
      11:27 منظورت همونایی هست که وایتکس تزریق می کنن؟!! یه سوال دیگه هم دارم: تو غربگدایی یا ایرانی؟
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 0
      شرقگداها انقدر اسکلن که نمیتونن بفهمن طرف مغوله و ربطی به غرب نداره
  • مصطفی IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    30 0
    خداوند توفیق بیشتر عنایت فرماید و همچنین تشکر فراوان از تمام بچه های انقلابی و مخصوصا سپاهیان سرفراز اسلام...
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    5 19
    ضمن تشکر از دکتر کوشکی، احتراما نظر به مولفه‌های نبرد نرم سایبری، اگر مو بکارید، ضریب نفوذ کلامتان بسیار بیشتر خواهد شد. سپاسمندم.
  • عباسعلی IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    37 0
    کلا جناب روحانی اومد تا با گوساله های سامری خود(برجام 1و2و3و...) مردم را سحر کند و تمام صنایع زمینی فضایی و هوایی و زیرزمینی را تعطیل کند. اهل بصیرت و ولایت می‌بایست بیدار باشند و آتش به اختیار که دوران ظهور است و سحر نزدیک. اگر خورشید طلوع کند نمازهایمان قضا خواهد شد. در این شرایط حساس بهوش باشیم تا تزویر بر ما غلبه نکند. "تزویر دو روی یک سکه است یک روی آن خدا و روی دیگر آن ابلیس است، عوام خدایش را می بینند و اهل معرفت و بصیرت ابلیس اش." اگر راه امام و شهدا را فراموش کنیم تزویر بر ما غلبه خواهد کرد و ملت ایران سیلی سختی خواهد خورد.(امام خامنه‌ای)
  • S.A.M IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    13 2
    سلام کارسناس محترم درقسمتی ازسخنانشان فراموش نکنیم کشورهای بسیار بسیار فقیر تر و عقب مانده تری مانند اتیوپی و سودان در سال‌های مختلف توانسنتند ماهواره‌های مستقل داشته باشند.این کم دقتی از شما وکارشناس محترمتان پذیرفتنی نیست بسیارفقیرتر،عقب مانده تر جمهوری اسلامی ایران عزیز قابل مقایسه و"تر تر تر "باهیچ کشوری نیست بعضی اوقات ناخواسته مطالبی زشت وغیرقابل اغماض بصورت غیرمستقیم به طرف مقابل ترزیق مشود پس مواظب بار کلمات باشیم
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    25 1
    نزدیک به 7 سال همه چیز در مملکت تعطیل شده نه فقط صنعت فضایی. خدا را شکر که صنایع نظامی سپاه زیر نظر لیبرالهای وطنی نبود وگرنه معلوم نبود کی در این حوزه مستقل می شدیم
  • امیر IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    18 2
    " کشورهای بسیار بسیار فقیر تر و عقب مانده تری مانند اتیوپی و سودان در سال‌های مختلف توانسنتند ماهواره‌های مستقل داشته باشند." اعترافی مورد تایید بر عقب ماندگی ایران با هنر اسهال طلب و فضول گراها از کشورهای مثل کنیا و ...."مبارکه
    • امین IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 0
      عقب بودن در برخی مسائل چیز خیلی طبیعیه چرا نمی‌خواهید با واقعیت روبرو بشید!!!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    13 1
    با تشکر فروان از سپاه پاسداران که نشا داد مدیران با توان در حد قرمه سبزی ر ا باید دور انداخت- خوهشا از تهدیدات و امکان حمله به این ماهواره ها صحبت کنید
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    9 1
    الله اکبر خامنه ای رهبر یاصاحب الزمان ادرکنا ماشاالله تبارک الله به قوت ونیروی همه جانبه سپاه قدرتمند اسلام قوی وپاینده باد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درود برخمینی
  • امید IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 0
    مطالب خوبی بود فقط متن از نظر املایی نیاز به ویراستاری داشت .
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    6 0
    یعنی دولت بی تفنگ در عقیم ماندن سه پرتاب ناموفق ماهواره‌ای نقش داشته؟
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    2 0
    درسته، ولی نه اکنون! ما تنها به تکنولوژی پرتاب و تزریق رسیدیم! ماهواره ی مخابراتی و تلویزیونی و حالا به کل دیتا، نیاز به مدارِ زمین ثابت دارد. ماهواره، جایگزینِ زیرساختِ کابل یا همان سیم مسی خودمون هست، مفهوم درست ماهواره اینه ابزاریست که یک #پهنای_باند برای ما فراهم میکنه و ما با آن هرگونه DATA مثل اطلاعات بانکی، مخابرات و اینترنت و تصویر و هرچیز دیگه ای رو انتقال میدهیم.
  • امير IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    11 3
    درود بر دكتر محمود احمد نژاد كه هرچه ميگذرد از كارهاي مهم او در زمان رياست جمهوري براي اين مردم و مملكت بيشتر روشن مي شود.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      2 13
      مثلا یکی از کارهاش رو بگو دادن 45 هزار تومان به هر ایرانی خوب اینو که لازم نبود اون انجام بده کافی بود به سیستم بانکی بگن به هر نفر این مقدار پول در ماه پرداخت کن کار رو رضا شاه کرد که بندر خرمشهر رو به بندر ترکمن وصل کرد با راه آهن
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      4 1
      رضا شاه اون موقع پا منقل بود کار را کرگرای ایرانی و منهدسای فرنگی کردن داداش برا بردن انگلیسا به شمال برا جنگ واس همین خاطر هم شیرازو و اصفهون را جا انداختند
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 5
      رضا شاه تریاک میکشید ولی کارگر ایرانی کار میکرد رضا شاه بیسواد بود ولی مدرسه و دانشگاه میساخت رضا شاه دزد بود ولی با هر کیلو یک ریال مالیات قند و شکر ایران را ساخت اینها یعنی سیستم سالم بود درست داشت کار میکرد مطلب سختی برای فهمیدن نیست
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      2 1
      ول کنید این دعوای مسخره را پدر جان قبل از رضا پالونی ایران فرودگاه و اتومبیل و جاده و سینما و مخابرات و دانشگاه و دارالفنون همه و همه را از زمان قاجار تجربه و شروع کرده بود چه این را انگلیس میاورد چه نه مظاهر تمدن همزمان با بقیه دنیا وارد ایران هم میشد کما اینکه الان موبایل و انترنت همه جا هست انچه مهم است جهتگیری وطن پرستی استقلال و دشمن شناسی است که او نداشت و ارتش پر ادعایش دو روز مقاومت نکرد و خودش را هم بردند انداختند از ایران بیرون
  • حامد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    8 0
    الحق و انصاف در تمام این چهل و یک سال انقلاب پیشرفت در تمام زمینه ها رو مدیون بچه های با اخلاص و مومن و جهادی هستیم. نه این بی ریشه های اهل مذاکره
  • RO ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    10 1
    لطفا یک نمونه از تصاویری را که تهیه کرده منتشر کنید. چون آمریکاییها میگن ماهواره نور فقط یک دوربین در حال چرخش و بی تعادل در فضاست و روسیه هم گفته سیگنال های نور پیوسته و پایدار نیست.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      4 5
      ایران حتی برای پرتاب موشک های نقطه زن سیستم جی پی اس نداره هنوز با فرمول ریاضی هدف رو مشخص و موشک رو هدایت میکنه احتمالا نور هم میتونه عکس بگیره ولی بعد میریزه رو فلاش پرتش میکنه پایین
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      7 5
      عجله نکنید بچه ادمیزاد تا بیاد زبون باز کنه و از چهاردستوپا و لی لی کردن یاد بگیره درست راه رفتن را حداقل 2-3 سالی زمان میبره البته اگه مردم حواسشون باشه کی میخواد بیاد سرکار که سالها همه چیز را نخوابونه
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      2 1
      اون دوتای اول فقط یخ درمانی کنن :)
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      2 1
      ای بابا 10:23 ما که گیج شدیم یه بار میگین اگه نرم افزار های امریکا نبود الان نمیتونستید پرتاب کنید یه بار میگید از قوانین ریاضی که خیلیهاش را ریاضیدانهای خودمان در طول تاریخ کشف کردند استفاده میکنید ول کنید دیگه خودتون و ما رو گیج کردین برید به گاو شیرده شدنتون برسید بزارید ما هم به فضایی شدنم برسیم
  • معصومه موحدیان IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    سلام باعث سربلندی و افتخار کشور وملت ایران شدید از زحمات بی وقفه شما تشکر می کنیم با ارزوی سلامتی وتوفیقات بیشتر شما در پناه امام زمانبا تشکر از توضیحات وروشنگری اقای کوشکی
  • کارشناس IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    زنده باد دلاوران ارتش ایران
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 0
    روشنفکرنمانه گماشته های اجنبی درایران نام بهتری برای این قشرمیباشد
  • علی خدایی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    آن کسایی که بگن ما نیازی نداشتیم و بیان نظرات چرندی بگن مثل مصطفی تاج زاده بدانیم که یه مشت خاینین بی حیا هایی هستند که طاقت دیدن پیشرفت های مملکتمان را ندارند باید از خاینین داخلی در پوشش خودی ها دقت کنیم
  • جلیل IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 2
    سلام سلام ودرود خدا به دکتور کوشکی عزیز این مرد با بصیرت وخدا به شما عزیزان عمر با عزت بدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس