کد خبر 1066229
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
آمریکا چین

یک تحلیلگر سیاسی آمریکایی بر این باور است که چین قادر خواهد بود در جهان پساکرونا آمریکا را پشت سر بگذارد، اگر بتواند از نظر اقتصادی به رونق و رشد دست پیدا کند.

به گزارش مشرق، «بیو گراسکاپ» استاد دانشگاه ایالت کالیفرنیا در مصاحبه ای در پاسخ به این سئوال که آیا چین می‌تواند در جهان پساکرونا مسلط شده و آمریکا را پشت سر بگذارد، گفت: اگر چین بتواند از نظر اقتصادی به رونق دست یابد و آمریکا شرایط سخت تری را تجربه کند، به خصوص با توجه به آنکه ترامپ با اتخاذ و اجرای یک واکنش فدرال مخالفت کرده، چنین چیزی احتمالا اتفاق خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید:

اسپانیا: کرونا رقابت آمریکا و چین را تشدید می‌کند

در ادامه متن کامل این مصاحبه را مشاهده می‌فرمایید:

سوال: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفته است که به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده تا قایق‌های مسلح و تندروی ایرانی را که در حال آزار و اذیت کشتی‌های آمریکایی هستند، هدف قرار داده و منهدم کنند. نظر شما درباره توئیت‌های ترامپ چیست؟

گراسکاپ: اظهارات ترامپ درباره شلیک و منهدم کردن را می‌توان به دو روش تفسیر و تعبیر کرد، هر دو هم مطابق و هماهنگ با شیطنت مداوم دولت ترامپ علیه ایران. اولا، ترامپ با این فرضیه مرسوم و رایج بازی می‌کند که کشور دیگر متجاوز است (بنابر این ایران باید کشتی‌های آمریکایی را مورد آزار و اذیت قرار دهد زیرا این دقیقا همان کاری است که متجاوزان انجام می‌دهند) و آمریکا به عنوان یک قدرت خیرخواه، فقط واکنش نشان می‌دهد. از سوی دیگر، سخنان واقعی او مبنی بر اینکه "اگر آنها کشتی‌های ما را آزار دهند، ما دیگر به این روش پاسخ نخواهیم داد، ما درگیری و منازعه را تشدید خواهیم کرد و آنها را نابود خواهیم کرد." در هر صورت، با هر دو روش ترامپ به دنبال آن است تا احساسات عمومی را در پشت سیاست یکطرفه واکنش پذیرش برای تغییر رژیم ایران جلب کند. از نظر آمریکا، این تنها راه برای تسلیم ایران است.

سوال: این تهدید پس از آن مطرح شده است که سپاه پاسداران روز چهارشنبه با موفقیت نخستین ماهواره نظامی خود را با موفقیت در مدار قرار داده است. آیا فکر می‌کنید ترامپ می‌خواهد این رویداد را تحت تاثیر قرار داده و تضعیف کند؟ دیدگاه شما درباره پرتاب ماهواره چیست؟

گراسکاپ: پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی، نخستین شلیک ایران در به اصطلاح جنگ فضایی یا نظامی سازی فضا است. آمریکا امیدوار است که این روند را انحصاری کند. بنابراین ایران یک تهدید برای طرح و برنامه‌های آمریکا است. بدیهی است که آمریکا می‌خواهد این پیشرفت را متوقف کند، نه از طریق مذاکره بلکه با دلیل دیگری برای تغییر رژیم.

سوال: به نظر می‌رسد ترامپ سعی می‌کند تا توجهات را از عملکرد ضعیف خود در مدیریت بحران کرونا منحرف کند. نظر شما چیست؟

گراسکاپ: ترامپ عملکرد خودش در مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا را ضعیف نمی‌داند و قصد دارد به جهانیان و به خصوص افکار عمومی آمریکا ثابت کند که دیگران مقصر این فاجعه هستند. یک بُعد از این کار نشان دادن رهبری در زمینه‌های دیگر است. روسای جمهور پیشین آمریکا همواره درک کرده‌اند که موفقیت در سیاست خارجی می‌تواند دیدگاه افکار عمومی را درباره آنها تغییر دهد به ویژه زمانی که اتهاماتی درباره عدم موفقیت آنها در سایر زمینه‌ها در سال برگزاری انتخابات مطرح شده است. برای ترامپ هم فرقی ندارد، ولی او به شدت نسبت به انتقاد حساس است بنابر این هرگونه انحراف درباره ویروس کرونا در تفکر وی جایگاه اساسی و ویژه‌ای دارد.

سوال: گزارش‌ها و نگرانی‌هایی وجود دارد که چین می‌تواند در دوران پساکرونا بر جهان تسلط پیدا کند و آمریکا را پشت سر بگذارد. چگونه این اتفاق می‌افتد؟

گراسکاپ: اگر چین بتواند از نظر اقتصادی به رونق دست یابد و آمریکا شرایط سخت‌تری را تجربه کند، به خصوص با توجه به آنکه ترامپ با اتخاذ و اجرای یک واکنش فدرال مخالفت کرده، چنین چیزی احتمالا اتفاق خواهد افتاد. با این حال در کوتاه مدت حتی اگر چین از نظر اقتصادی عملکرد خوبی داشته باشد، آمریکا هنوز از مزیت نظامی برخوردار است و می‌تواند برای جلوگیری از ظهور و قدرت گرفتن چین، از این مزیت با نتایج ویرانگر استفاده کند. در پایان این امکان وجود دارد که آینده ترکیبی از شیوع ویروس و جنگ ابرقدرت‌ها باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    1 0
    چگونه شو نمیدونم ولی خیلی خوبه اگر این اتفاق بیفته و دنیا از حالت تک قطبی و زورگویی آمریکایی در بیاد. برای ایران هم بهتر میشه چون حتمأ آمریکا مجبور خواهد شد تحریم هارو برداره و یا به جامعهٔ واقعی بین‌المللی بپیونده و عین آدم رفتار کنه!!
  • DE ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 0
    یک تحلیلگر سیاسی آمریکایی بر این باور است که چین قادر خواهد بود در جهان پساکرونا آمریکا را پشت سر بگذارد، اگر بتواند از نظر اقتصادی به رونق و رشد دست پیدا کند// کم کم داره از اجناس چینی خوشم میاد امریکاه میگه ویروس کرونا رو موتورش نوشته " ماده این چَینا " اگه اینجور باشه عجب چیزی ساختند تمام " ماده این ها " در مقابل این " ماده این چینا " لنگ خواهند انداختند. لامصب پشت سر هم زادو ولد میکنه .ولی ناویش ساخت امریکاست چون همه جا داره میره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس