کد خبر 1066064
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
گفتگوی تفصیلی با نیکزاد: اولویت مجلس یازدهم معیشت و اقتصاد باشد/ تعطیلی مجلس در ایام کرونا معنا ندارد

منتخب مردم اردبیل در مجلس یازدهم شورای اسلامی معتقد است که اولویت اول مجلس یازدهم باید تولید ثروت برای بهبود معیشت مردم باشد.

به گزارش مشرق، علی نیکزاد در کارنامه‌اش استانداری اردبیل و نیز تصدی وزارت راه و شهرسازی در دولت‌های نهم دهم را دارد، البته او در مقطعی، پس از رضا تقی‌پور، برای یک دوره کوتاه 3 ماهه سرپرستی وزارت ارتباطات را نیز بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید:

نیکزاد که پس از گذشت سال‌ها از حوزه انتخابیه اردبیل و سرعین به مجلس یازدهم راه یافته است، در گفت‌وگوی تفصیلی به بیان مشکلات کشور و اولویت های مجلس آتی برای رفع این مشکلات پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

** مجلس دهم از افکار عمومی نمره قبولی نگرفت

* مجلس دهم با همه فراز و نشیب‌هایش آخرین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد و از اوایل خرداد ماه شاهد آغاز به کار مجلس یازدهم خواهیم بود. شما به عنوان کسی که از بیرون به مجلس فعلی نگاه می‌کنید، چه ارزیابی‌ای از عملکرد این دوره از مجلس دارید؟ آیا مجلس دهم توانست نمره قبولی در اجرای وظایف خود بگیرد یا نه؟

من خدا را شاکرم و از خدای بزرگ می‌خواهم اولا این ویروسی که به جان بشریت در سراسر جهان و کشور عزیزمان ایران افتاده برطرف شده و امنیت و آسایش به جامعه بشری برگردد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمشیت امور کشور را به سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه سپرده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لحاظ اینکه وکیل مردم هستند، به نیابت از مردم از 290 نفر رأی گیری کرده  تا در مورد  عزت، رفاه، آسایش و معیشت مردم، تصمیم‌گیری، ریل‌گذاری و قانونگذاری کنند و البته نظارت بر اجرای قانون داشته باشند و این ریل‌گذاری باید براساس سیاست‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری صورت گیرد تا اینکه قوه مجریه با حرکت در این ریل، کشور را به سمت پیشرفت، عدالت، رفاه و آسایش توأم با عزتمندی پیش برد.

در ایام انتخابات وقتی از مردم درباره عملکردها و روند اداره کشور سؤال می‌کردیم، نمره قابل قبولی را به دولت و مجلس شورای اسلامی نمی‌دادند؛ به خصوص اینکه بارها شاهد تذکر جدی مقام معظم رهبری به مجلس و دولت در خصوص رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم بودیم.

ما در مباحث تولید، معیشت مردم، مبارزه با فساد، مبارزه با رشوه و رانت و قاچاق  قانون داریم و نظارت بر اجرای این قوانین  بر عهده مجلس شورای اسلامی است که در این 4 سال، این نظارت در دوره دهم اتفاق نیفتاد، بنابراین ضمن احترام به تک‌تک عزیزانی که وکیل مردم در مجلس دهم بودند، مجموعه عملکرد مجلس در افکار عمومی نمره قابل قبولی نبود،گرچه تلاش‌هایی شده است که جای تقدیر دارد.

مردم به واقع از ما سؤالاتی می‌کردند که بنده پاسخ آن را نداشتم. می‌گفتند از 247 نفری که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، 92 نفر صلاحیت‌شان تأیید نشده. برای مردم جای سؤال بود که چرا این تعداد نمایندگان حاضر در مجلس که در واقع باید عصاره فضائل باشند، ردصلاحیت شدند؟

با این تفاسیر، کار مجلس یازدهم بسیار سخت است و توقعات مردم هم به حق بالاست، دولت باید پای کار بیاید، بعضی حرکت‌هایی هم که در دولت صورت گرفته بود، واقعا برای مردم غیرقابل باور بود، وقتی در بین مردم حضور می‌یافتیم، مردم عادی هم نمی‌پذیرفتند که رئیس‌جمهور خبر از افزایش 300 درصدی قیمت بنزین نداشته باشد. به خصوص سؤال می‌کردند چطور ممکن است در کشور، قیمت بنزین از هزار تومان به 3 هزار تومان افزایش یابد، اما وکلای ملت خبر نداشته باشند؟ در مجموع کارنامه حرکت جمعی دولت و مجلس تا امروز برای مردم غیرقابل قبول است، البته برای تک‌تک‌ نمایندگان احترام قائل هستم.

** اولویت مجلس یازدهم باید اقتصاد و معیشت باشد

* در صحبت‌های خود اشاره کردید که چه موضوعاتی برای مردم در اولویت قرار دارد، خودتان هم در ایام تبلیغات انتخابات با مردم ارتباط نزدیک‌تر و بیشتری داشتید و این مشکلات را بی‌واسطه به شما گفتند، با این وجود مجلس یازدهم چه اولویت‌هایی را باید در دستورکار قرار دهد تا نیازهای مردم را برطرف کند؟

ما به برکت مجاهدت علمی و دفاعی همه مردم خصوصا نخبگان علمی و شهدا و جانبازان و ایثارگران، همچون قاسم سلیمانی‌ها و...و با راهبری مقام معظم رهبری، کشوری قدرتمند و عزتمند هستیم، امروز حل بحران‌های منطقه بدون نظر جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست.

مردم ما برای این هدفی که حاصل شده، 230 هزار شهید، 570 هزار جانباز و 42 هزار آزاده تقدیم کرده‌اند، لذا برای آن ارزش قائل بوده و به این ارزش پایند هستند، چون با این سختی‌ها نظام و انقلاب را به دست آورده‌اند، نمی‌خواهند به راحتی آن را از دست بدهند، اما در بحث اقتصادی، معیشتی، مباحث اجتماعی و فرهنگی مشکلات بسیاری  داریم که باید آنها را حل کنیم.

وقتی انقلاب اسلامی شکل گرفت، قرار بود پارتی‌بازی، فساد و رشوه نباشد و کسی جرئت نکند بگوید من "ژن خوب" هستم، کسی جرئت نکند در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته باشد، اما خانواده درجه یک او در کشور ایالات متحده آمریکا، انگلیس و آلمان  تجارت و زندگی  کند، قرار بود استکبارستیزی، مساوات و عدالت باشد.

امروز می‌بینیم طبق گزارش دیوان محاسبات کشور از تفریغ بودجه سال 97، 4 میلیارد و 821 میلیون دلار ارز برای حدود 9 هزار و 568 ثبت سفارش صورت گرفته، دیوان محاسبات در اسفند سال 1398، مکتوب اعلام کرده که هیچ کالایی از این تعداد ثبت سفارش وارد کشور نشده است، یا در یک گزارش دیگر نیز آورده که افرادی که ارز 4200 تومانی گرفته‌اند، چوب بستنی و غذای سگ وارد کرده‌اند، اسناد آن مکتوب است، اینها مستند به گزارش دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی است، با این گرفتاری که ارز به دست می‌آید، این اقدامات جفاست.

در توزیع ثروت و فسادی که حاکم است و یا در تورمی که الآن بر مردم تحمیل می‌شود و یا در موضوع بنزین که به مردم می‌گوییم که بنزین 3 برابر شده و تورمی هم ندارد، زندگی را برای مردم سخت کرده است، بنابراین اولویتی که الآن بر کشور حاکم است، مباحث اقتصادی است. مثلا مسکن برای جوانان در کلانشهرها به رؤیا تبدیل شده است، در صورتی که ما سازوکارهای آن را داریم و می‌توانستیم طرح‌های قبلی را ادامه دهیم و هم از محل بازگشت اقساطی که قبلا به مردم داده شده و 4 میلیون و 300 هزار واحد مسکن ساخته شده بود، طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، این بخش را فعال کنیم.

فعال شدن مسکن در زمانی که تحریم هستیم با توجه به اینکه این صنعت نیاز به ارزبری ندارد، یک فرصت بسیار خوب برای ایجاد اشتغال پایدار خواهد بود؛ مسکن تنها بخشی است که همه لوازم مورد نیاز، چه از لحاظ فنی، مهندسی، مصالح و نیروی کار در کشور موجود است، این سبب می‌شود که این لوکوموتیو حرکت کند.

اگر بخش مسکن به درستی فعال شود، 124 هزار رشته مرتبط با آن حرکت می‌کنند و ساخت و ساز شکل می‌گیرد، به طوری که از 100 مترمربع ساخت و ساز در بخش مسکن، 2 و نیم شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد و تثبیت می‌شود، دولت این را 5 سال و نیم غیر فعال کرده است.

بانک‌ها چرا به مردم وام قرض‌الحسنه نمی‌دهند، در برخی شهرستان‌ها مردم محتاج 5 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه برای رفع مشکلات‌شان هستند، برای این وام قرض‌الحسنه قبلا در دولت‌های نهم و دهم آسان گرفته می‌شد، از سفرهایی که اعضای دولت به شهرستان‌ها داشتند، سهمی برای استان‌ها قائل می‌شدند که این هم امروز انجام نمی‌شود.

اگر می‌خواهیم کانون خانواده شکل بگیرد و علاقه به ازدواج در بین جوانان تقویت شود، باید زمینه و بستر آن از جمله شرایط اقتصادی لازم مثل مسکن، تسهیلات ازدواج، اشتغال و... فراهم شود، در غیر اینصورت با شعار و سخنرانیهای بدون عمل، ازدواجی شکل نمی‌گیرد و به تبع، سن ازدواج افزایش می‌یابد و در پی آن مشکلات اجتماعی و امنیتی ایجاد می‌شود.

در بحث حمایت از تولید، 500 هزار میلیارد تومان تسهیلات سالانه داده می‌شود، این رقم با عدالت بین استان‌ها توزیع نمی‌شود، تهران کل ایران نیست، ما سرمایه‌گذاری و رشد توسعه را فقط در تهران می‌بیینیم، اشتباه است، ایران کل کشور است و باید منابع به تناسب توزیع شود.

در بخش کشاورزی، ما کشوری هستیم که 165 میلیون هکتار وسعت داریم، 15 و نیم میلیون هکتار زیر کشت است، 11 میلیون هکتار کشت می‌شود که 4 و نیم میلیون هکتار آبی و 6 و نیم میلیون هکتار دیمی است، 63 میلیون تُن محصولات زراعی غیر باغی برداشت می‌کنیم، 10 میلیارد دلار هزینه و 22 میلیون تُن وارد می‌کنیم.

در یک سال دولت به شکل تضمینی گندم را از گندمکاران، ارزان‌تر از "جو" خرید، بنده چون کشاورززاده و به منطقه آشنا هستم، این را عرض می‌کنم، لذا کشاورزان این گندم را نمی‌فروختند، می‌گفتند اگر قرار باشد گندم را بدهیم و نتوانیم جو بخریم، اصلا به درد نمی‌خورد، ما گندم را نگه می‌داریم و آرد را می‌دهیم.

در مقطعی دولت در هر کیلو از 1700 تومان به 2200 تومان رسید و اخیرا هم به 2500 رسید.در حالی که همین دولت با ارز 4200 تومانی، کیلویی 4 هزار تومان گندم وارد می‌کند، بنابراین اولویت اول مجلس یازدهم و اولویت امروز کشور، موضوع اقتصاد، تولید ثروت و جهش تولید است.

معیشت مردم، ازدواج فرزندان، مسکن و اشتغال از دیگر اولویت‌های مجلس یازدهم است، معیشت مردم باید تأمین شود. در کنار اینها، آنچه برای مردم بسیار آزاردهنده است، تبعیض و فساد و عدم رعایت قانون است؛ بعضی‌ها به نام "ژن خوب" از رانت‌های اطلاعاتی،اقتصادی و امضاهای طلایی استفاده می‌کنند، اینها واقعیت‌هایی است که مردم را اذیت می‌کند و بسیار آزاردهنده است، مشکلات اگر برای همه باشد، مردم شاید تحمل کنند، اما تبعیض و فساد را خیر، نمی‌توانند تحمل کنند.

در بخش نفت، کار انقلابی که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه شکل گرفته، ساخت پالایشگاه خلیج فارس است، با ساخت این پالایشگاه ما به تولید بنزین روزانه 106 تا 110 میلیون لیتر رسیدیم، مصرف بنزین روزی 78 میلیون لیتر است، ما این میزان بنزین را مصرف می‌کنیم، 106 تا 110 میلیون لیتر تولید می‌کنیم که کار با عظمت و غرورانگیزی است و در تولید بنزین خودکفا هستیم. در صورتی که اگر ما پول هم می‌دادیم، دنیا به ما بنزین نمی‌داد، لذا این کار خیلی ارزشمندی است.

** نمی‌شود با 30 میلیارد دلار قاچاق از اشتغال پایدار صحبت کرد

طبق آمار موجود، 16 هزار کارگاه در 7 سال گذشته تعطیل شده است، مثلا در استان اردبیل از 1400 کارگاه بزرگ و کوچک، 400 کارگاه تعطیل است، اگر این کارگاه‌ها را فعال کنیم و به داد صنعت برسیم، چرخ صنعت بچرخد، چرخ زندگی مردم می‌چرخد، بزه‌کاری‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و مردم نیز از آرمان‌ها به معنای واقعی حمایت می‌کنند و به سوی تمدن اسلامی و کشوری در شأن جمهوری اسلامی حرکت خواهیم کرد، این باید دغدغه اصلی منتخبین و نمایندگان مجلس یازدهم باشد.

ما ضمن حفظ عزت و ارتباط با دنیا و حفظ اصول اساسی که قبلا مقام معظم رهبری در ارتباط با دنیا فرموده‌اند، باید برای رونق صنعت، کارهای عمرانی، خدمات، صادرات و واردات بیاندیشیم و کاری بکنیم؛ نمی‌شود در کشور 30 میلیارد دلار قاچاق داشته باشیم و از اشتغال پایدار صحبت کنیم.

ما در بعضی از کالاهایی که می‌توانیم خودمان تولید کنیم، با رعایت کیفیت و قیمت باید از کالاهای خودمان استفاده کنیم، لذا اولویت مجلس یازدهم باید معیشت مردم و نجات اقتصاد و تولید ثروت در کشور باید باشد.

** مردم عهد اخوت با کسی نبسته‌اند

* 7 سال از عمر دولت آقای روحانی می‌گذرد، در این یک سال باقیمانده آیا تحولی در دولت ایجاد می‌شود یا خیر؟ به نظر شما نحوه تعامل مجلس یازدهم در این مدت باقیمانده از عمر دولت باید چگونه باشد؟

دولت‌های گذشته اقدامات مثبتی را به نفع مردم رقم زده بودند که از جمله آنها می‌توان به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، ساخت مسکن برای آحاد مردم، واگذاری سهام عدالت، استکبارستیزی و ایستادگی در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکا و غرب اشاره کرد؛ به طوری که دشمنان ما مجبور شدند پیغام بدهند که با ما درباره مباحث هسته‌ای مذاکره کنند.

مجلس شورای اسلامی ایران ,

در برخی دولت‌های گذشته نظارت جدی و ترسی در بین کارگزاران از تخلف، فساد و رشوه حادث شده بود.

عملکرد دولت آقای روحانی در 7 سال گذشته بر روی موضوع برجام متمرکز شده و از سوی دولت  به مردم درباب فواید برجام خیلی بیشتر از آنچه که باید به ما می‌رسید، عنوان شده بود، حتی گفته بودند که مشکل ازدواج، آب آشامیدنی، سرمایه‌گذاری، خلق و تولید ثروت  حل می‌شود، در حالیکه همین برجام ناکارآمد نیز  بنا به خوی استکبارستیزی آمریکا و روی کار آمدن رئیس‌جمهور فعلی این کشور، به صورت  یک طرفه منتفی شد.

مردم امیدی بر تغییر و تحول در زندگی‌شان با اقدامات دولت در حال حاضر ندارند، این را بنده نمی‌گویم، وقتی در بین آحاد مردم حضور می‌یابید، به روشنی درمیابید.

مثلا تورم به 37 درصد رسیده، اما می‌گویند با شیب ملایم بالا می‌رود، این میزان تورم در کالاهای اساسی مردم مشهود است و روزمره با آن درگیر هستند، این شیب ملایمِ تورم نیست.

در بحث مسکن، در زمانی در شهرهای کوچک با 5 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ با 12 میلیون تومان می‌شد مسکنی تهیه کرد، اما در شرایطی که مسکن تولید نشد که صدای اعتراض رئیس‌جمهور را هم شنیدیم و مقام معظم رهبری هم در ماه رمضان فرمودند که 5 و نیم تا 6 سال است که مسکن متوقف شده و باید فعال شود، این سبب می‌شود که جوان برای مسکن‌دار شدن هیچ امیدی نداشته باشد. بنابراین واقعیت قضیه این است که مردم با امید و تغییر و تحول به منتخبان مجلس یازدهم رأی داده‌اند.

قاطبه افرادی هم که در این دوره مجلس یازدهم رأی آورده‌اند، گفته‌اند که می‌خواهند تغییر ایجاد کنند و دنبال این هستند که اقتصاد و معیشت مردم را چاره‌اندیشی کنند.

قانون اساسی هم تکلیف وزرا، مجلس و یا نمایندگان را مشخص کرده است، یا باید این تغییر و تحول و رسیدن به اقتصاد و معیشت مردم و صنعت و کشاورزی و مسکن کشور، مباحث زیربنایی، تحولاتی در نهادها و سازمان‌ها و دولت اتفاق افتد و یا اینکه مردم قبول نمی‌کنند که مجلس یازدهم تشکیل شود و بعد از 2 یا 3 ماه تغییر و تحولی و یا اقدام انقلابی از طرف مجلس اتفاق نیفتد و دولت پای کار نیاید، مردم عهد اخوت با کسی نبسته‌اند، مردم می‌پرسند که تفاوت شما با مجلس دهم چیست. آنها هم گفتند نتوانستیم کاری کنیم، شما هم نتوانستید. اما همه این کارها برای این است که مردم به رفاه و آسایش با حفظ ارزش‌ها برسند.

اینکه مجلس چه رفتاری با دولت خواهد داشت، مجلس باید مستقر شود، اما بنده به عنوان کسی که با منتخبان ارتباط دارم، همه عزم‌شان راسخ است که کاری از طریق مجلس انجام شود و شیرینی این رأی را بر مردم بچشانند، چون حق مردم ما نیست که شاهد فساد، تبعیض، رانت، به تعطیلی کشاندن کارگاه‌های صنعتی، عدم بهره‌وری در بخش کشاورزی، عدم ادامه راه اصولی تولید انبوه مسکن، بحث صادرات، قاچاق و گمرک باشند، بنابراین حتما باید تحول اساسی اتفاق بیفتد.

اگر مجلس یازدهم با کار انقلابی طرحی را در چارچوب رعایت اصل 75 قانون اساسی تصویب و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند، یا در بحث نظارت، تکلیفی مشخص کند که فرضا وزیر و یا دولت آن را اجرا نکرد، مبانی قانون اساسی مشخص است، حتما باید به قانون عمل و به مردم گزارش داده شود و نتیجه نظارت‌ها را به مردم گزارش دهند.

ما با حُسن همکاری در جهت تغییر و تحول و اقدام، آنچه که مردم به ما رأی داده‌اند، پیش می‌رویم و اگر کسی مقابل مجلس  بایستد، قانون تکلیف آن را مشخص می‌کند.

** بُعد نظارت مجلس باید تقویت شود

* اینکه می‌گویید مجلس یازدهم باید کاری کند که مردم شیرینی انتخاب‌شان را بچشند، آیا از طریق قانونگذاری است و یا نظارت بر حُسن اجرای قانون؟ شما مشکل را در بحث قانون می‌دانید و یا اینکه معتقدید، قانون داریم و نظارت بر قانون باید تقویت شود؟

نظر شخصی بنده هر دو مورد است، اما بیشتر باید نظارت باشد. مثلا قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن هنوز منسوخ نشده است و ماده 11 این قانون می‌گوید که سالانه دولت حداقل باید 200 هزار واحد مسکونی در روستاها احداث کند، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وارد این کار شده و مردم هم از فرهنگ ساخت و ساز و مقاوم‌سازی در روستاها حمایت کرده‌اند.

ما اگر از منابعی که از طریق تسهیلات اقساط مسکن مهر برگشته و در اختیار بانک مسکن است، 200 هزار وام 60 میلیون تومانی بدهیم، 12 هزار میلیارد تومان می‌شود، اصل 75 هم رعایت می‌شود و بار مالی نداشته است، این رقم نزدیک به 400 هزار شغل ایجاد می‌کند و این یعنی تحول و به راه افتادن کارخانه‌های فولاد و سرامیک و غیره که ازدواج هم صورت و صنایع لوازم زندگی هم رونق می‌گیرد.

امروز در قالب طرح اقدام ملی مسکن کارهایی دارد صورت می‌گیرد. ما منابعی نزد بانک‌ها داریم که باید وام قرض‌الحسنه بدهند، در صورتی که ما الآن که در بین مردم هستیم، متوجه شده‌ایم که این تسهیلات داده نمی‌شود. بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان منابع تسهیلات قرض‌الحسنه بین بانک‌ها جمع می‌شود، اما بانک‌ها وام قرض‌الحسنه نمی‌دهند، قانون هست اما باید نظارت شود. 30 میلیارد دلار فساد و قاچاق کالا صورت می‌گیرد، در صورتی که قانون مبارزه با قاچاق کالا داریم، اما اجرا نمی‌شود.

ارز دولتی 4200 تومانی بالغ بر 4 و 8 میلیارد دلار گرفته شده و بالغ بر 10 هزار نفر گرفته‌اند، اما ابدا آنچه که باید با این ارز وارد شود، وارد نمی‌شود، چوب بستنی وارد می‌شود.

مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که بانک‌ها نباید وارد بنگاه‌داری شوند، دولت کدام بانک‌ها و ساخت و سازهای بانک‌ها و ملک‌داری را تعطیل کرد؟ قانون و منابع وجود دارد، اصول قانون اساسی هم که رعایت می‌شود، اما دولت و بانک‌ها باید وارد کار شوند، مثلا در خرید گندم، بالاخره ما 13 میلیون تُن گندم نیاز داریم که از واردات گندم خودکفا شویم. این تجربه شده و ما در بحث گندم به خودکفایی رسیده‌ایم، دولت به جای اینکه گندم وارد کند، عدد مناسبی برای خرید تضمینی گندم تخصیص دهد و از آب نیز بهره‌برداری کند، کشاورزان از طرح‌های بهره‌وری آب نیز حمایت خواهند کرد، اینها نیاز به قانونگذاری ندارد، بلکه باید نظارت تقویت شود.

دولت امروز اوراق می‌فروشد که اصل و سود این اوراق باید پرداخت شود، بعضی از سررسید این اوراق از سال 1401 هم فراتر رفته است و به عمر این دولت نمی‌رسد، این آینده‌فروشی است. الآن این کارها نیاز به هماهنگی و همدلی دولت و مجلس و پیگیری قانون که قبلا مصوب شده، دارد. با رعایت اصل 75 باید باشد که منابع آن نیز تأمین شود.

بروکراسی که بر کشور حاکم است مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است، رهبر انقلاب فرمودند اگر نمی‌توانید گره‌ای از مردم باز کنید، گشاده‌رو باشید، امروز به هر اداره‌ای مراجعه می‌کنید، ضمن احترام به کارمندان دولت، مردم را جوری اذیت می‌کنیم که کار برای‌شان سخت می‌شود، اینها نظارت جدی می‌خواهد.

مجلس باید نظارت کند که کارمندان در خدمت مردم باشند، قانون رفع موانع تولید اجرا شود، در یک استان و یا شهرستانی کارهای تولیدی و کشاورزی و خدماتی راه بیافتد و مسکن‌هایی ساخته شود، ازدواج رونق گیرد و مردم در ادارات مورد تکریم قرار گیرند، کارها پیش برود، مردم هم همین حداقل‌ها را می‌خواهند.

البته ممکن است در جایی لازم باشد قانونگذاری انجام شود، نمایندگان می‌توانند با اقدام انقلابی طرحی ارائه دهند و شورای نگهبان هم تأیید کند. می‌شود کارهای بزرگی انجام داد، بسیاری از قوانین تصویب شده که با آنها می‌شود کشور را متحول کرد، اما نیازمند نظارت است که باید این نظارت تقویت شود.

** تعطیلی مجلس در ایام کرونا معنی ندارد

*یکی از انتقادات به مجلس دهم این است که مجلس در مواقع مهم و حساس، نظیر افزایش قیمت بنزین، تصویب بودجه و... غایب است، دلیل غیبت مجلس دهم در تصمیم گیری های مهم چه بود؟

مردم با هوش هستند و قبول نمی‌کنند که مجلس در مواقع سخت کنارشان نباشد. مجلس از بعضی از تصمیمات استراتژیک که در زندگی مردم تأثیر دارد، نباید بگوید غافل شده و بیخبر بوده است، حتی در موضوع کرونا. اصل 63 قانون اساسی تأکید دارد که انتخابات مجلس طوری باید برگزار شود که کشور هیچ وقت بدون مجلس نباشد. در دوران موشک‌باران، حضرت امام قبول نکردند که مجلس تعطیل شود حالا ما به خاطر پروتکل‌های بهداشتی می‌گوییم که مجلس را تعطیل می‌کنیم، چرا دولت و قوه‌قضائیه تعطیل نیستند؟ اگر می‌گوییم که تعداد نمایندگان مجلس بیشتر است، در جاهای دیگری در همین تهران وجود دارد که مجلس می‌تواند تشکیل شود. مثلا مشکل کرونا بوجود آمده و مردم هم گرفتار هستند، ما مجلس را تعطیل کنیم، این معنی ندارد، فرق مجلس با نهادهای خدماتی چیست؟ مکان و پروتکل‌های بهداشتی داریم، مجلس باید در این روزها شکل بگیرد.

بنابراین در مواقعی که مردم در سختی هستند، مجلس شورای اسلامی باید در کنار دولت و قوه‌قضائیه در رأس امور پیشگام باشد. یکی از ایرادات اساسی که نمره مردم به دوره دهم مجلس را کاهش داد، همین قضیه بنزین بود. مردم می‌گفتند که اتفاق به این مهمی روی داده و مجلسی‌ها گفتند که ما خبر نداریم.

بنابراین بنده اعتقادم این است و بنا بر ارتباطی که با دوستان منتخبان دارم، آنها هم اعتقادشان این است که مجلس در کنار مردم و به خصوص در روزهای سخت باید باشد.

* البته طی روزهای اخیر هم برخی نمایندگان مدعی شدند که اراده‌ای از بیرون می‌خواهد مجلس در مواقع حساس کنار باشد و به نوعی سلب اختیار شود. آیا به نظر شما این ادعا درست است؟

بنده چنین احساسی ندارم، تک‌تک نمایندگان مجلس تأثیرگذار هستند، حضرت امام(ره) در شأن مجلس فرمودند که در رأس امور است، رهبر انقلاب هم فرمودند که مجلس باید ریل‌گذاری کرده و دولت هم در این ریل‌گذاری باید حرکت کند.

اگر دولتی در این ریل‌گذاری درست و به جا با دقت و با سرعت حرکت کرد، صرف نظر از دیدگاه سیاسی دولت، باید از آن تشکر کرد، اما هر جایی هم که از ریل خارج شد، قانون اساسی اجازه داده که با رعایت حدود شرعی و قسمی که در روز ابتدای حضور در مجلس، نمایندگان یاد می‌کنند، باید به تکلیف‌شان عمل کنند، اینکه می‌گویند مجلس را می‌خواهند کنار بگذارند، این طور نیست.

* پس از انتخابات، تحلیل‌هایی صورت می‌گرفت درباره چینش نمایندگان و اینکه تعدادی از منتخبان نزدیک به دولت آقای احمدی‌نژاد هستند، شما این ارتباط را با ایشان دارید؟ و اینکه آیا شما قصد دارید تفکر آقای احمدی‌نژاد را پیش ببرید و یا اینکه مستقل عمل خواهید کرد؟

بسیاری از مدیران و مسئولان در دولت‌های مختلف کارنامه درخشانی داشتند و شبانه روز مجاهدت و به معنای واقعی به مردم خدمت کردند، البته منظورم خودم نیستم (با خنده)، دوستانی ولایت‌مدار و ولایت‌پذیر و مردمی بودند، برخی جوانی‌شان را گذاشتند و کارهای خوبی برای مردم انجام دادند، مردم دوست دارند که دولتمردان در بین‌شان باشند و ساختار مدیریتی شکسته شود، قدرت در انحصار خاصی نباشد، مسئولان پاکدست باشند، مسکن‌شان‌ حل شود، هدفمند کردن یارانه‌ها را صدقه نداند، ارائه یارانه را عذاب الیم نداند. مردم دوست دارند که سفرها و مصوبات ادامه یابد و تمرکززدایی صورت گیرد و کسانی که مسئول می‌شوند، خودشان را نوکر مردم بدانند.

بنابراین کارنامه درخشانی در دولت‌های نهم و دهم صورت است که بعضی‌ها بسیار تلاش کردند و از فرصت‌ها برای خدمت با مردم استفاده کردند، حتی در دیدار اعضای دولت دهم با رهبر انقلاب، جلسه سرشار از این بود که شما تلاش کردید و بعضی از ساختارهای غلط را شکستید، به ما فرمودند که درست است که از مسئولیت وزارتخانه‌ها کنار می‌روید، خدمت کنید و خدمت فقط رسالت و پست‌های دولتی نیست، بنابراین تعدادی از دوستان با نظر مردم رأی آوردند، قطعا بدانید مجلسی که می‌خواهد به مردم خدمت کند و معیشت و مشکلات مردم را رفع کند، همین شعارها را باید به دست بگیرد و در مجلس آنهایی که قانون دارد، اما نظارت نمی‌شود، نظارت کند و در جاهایی که قانون نیست، با کمک نمایندگان طرحی ارائه کنند که کار در جهت رفع مشکلات مردم و کشور، کار پیش رود.

این واقعیت غیر قابل انکاری است که دوستانی که در مجلس یازدهم آمدند با این دیدگاه‌ها موافق هستند، از هر کدام از نمایندگان مردم بپرسید، بگویید، استکبارستیزی، قبول نکردن ژن‌های برتر، از بین بردن امضاهای طلایی، عدالت، مردم را ولی نعمت دانستن، به مردم از بالا نگاه نکردن، با مردم رو راست بودن، با مردم صادق بودن، با مردم شفاف بودن، اعلام کردن اموال قبل و بعد از مسئولیت به مردم، اینها دغدغه همه نمایندگان و منتخبان است.

دولت‌های نهم و دهم کارنامه بسیار درخشانی دارند و اعضای دولت هم برای ورود به مجلس یازدهم آمده‌اند با همین شعارها و دغدغه‌ها آمده‌اند و رأی آورده‌اند. سابقه همکاری هم با هم داریم. امیدوارم مجلسی در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد، شکل دادن تراز انقلاب در این می‌تواند باشد که ما آمده‌ایم سربازی رهبر انقلاب را بکنیم؛ دور از انصاف است که ما خودمان را بکشیم کنار، مسئولیت بسیار سنگینی  در کشور هست،  راهبری استراتژیک مقام معظم رهبری، کشور را هدایت می‌کند، بنابراین ما باید نوکری مردم را بکنیم، این شعار دولت‌های نهم و دهم بود که خیلی هم خوب پیش رفت. الآن هم با این مجلس ما در کنار هم قرار می‌گیریم، ما وجه اشتراک بسیار زیادی داریم، قاطبه منتخبان وجه اشتراکات بسیار زیادی بر روی موضوعاتی که عرض کردم، داریم. ما حتما با رعایت اخلاق، ارزش‌ها و اخلاق‌محور جمع می‌شویم.

امیدوارم با توکل بر خدای بزرگ که همواره لطفش شامل بوده، بتوانیم مجلسی در تراز انقلاب اسلامی تشکیل دهیم. اگر مجلسی در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم، دولتی فعال، مجاهد و قوه‌قضائیه‌ای داریم که ویژگی آن گسترش عدالت و مبارزه با فساد است، مردم راضی خواهند شد و با این اقدام مجلس شورای اسلامی در سال 99، یقین بدانید که مردم اگر خدمت مجلس یازدهم را بچشند رسیدن به یک دولت حزب‌اللهی دور از دسترس نخواهد بود.

* این روزها طبیعتا مهمترین چالش پیش روی کشور، مسئله کرونا است که در ابعاد مختلف چه در زمینه سامت و چه اقتصاد مردم را با مشکل روبرو رده است. برخی در هفته ای اخیر تحلیل هایی ارائه دادن و مثلا دوگانه معیشت و سلامت را مطرح کردند. از نظر شم آیا می توان چنین اولویت بندی کرد و عملکرد دولت در این زمینه را چطور ارزیابی نی کنید؟

چیزی که واضح است، اگر در این خصوص مماشات کنیم و این ویروس گسترش پیدا کند، نه به اقتصاد و نه سلامت مردم رسیدگی نمی‌شود، اما در حال حاضر ما باید دست به دست هم دهیم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، رهبر انقلاب تاکنون حداقل 3 بار به صورت ویژه از عزیزانی که در خط مقدم سلامت زحمت کشیده‌اند، تقدیر کرده‌اند، حتی کادر درمانی شهدایی را هم تقدیم کرده‌اند، بنابراین  ضمن رعایت پروتکل‌ها، موضوع اقتصاد و معیشت مردم هم حتما باید مدنظر قرار گیرد، زیرا ما در کشور 4 میلیون بیکار، 16 میلیون حاشیه‌نشین، 3 میلیون زن سرپرست خانوار و 10 میلیون جوان تحصیلکرده بیکار داریم.

وقتی به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامت، بعضی کارها را تعطیل می‌کنید، حتما حداقل‌هایی باید برای آنها در نظر گرفته شود، دولت اقدامات حمایتی را انجام می‌دهد، اما حلاوت و شیرینی آن در تصمیم‌گیریِ سریع است، کسانی هستند که امروز در شرایط کرونا شغل ندارند و یا حتی روزمزد بوده‌اند، حتما حداقل‌هایی باید برای آنها در نظر گرفته شود. شخص رئیس‌جمهور باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد میدان شود، وزیر بهداشت نمی‌تواند به تنهایی محوریت امور را به دست گیرد.

اتفاقاتی که در مباحث خدمات، گردشگری، کارگران، بازار، دستفروشان، کارگران ساختمانی، حمل و نقل روی داده کار را سخت کرده، بنابراین ما باید با رعایت مباحث بهداشتی، اقتصاد و معیشت مردم  را پیش ببریم، هر زمان به این نتیجه رسیده شد که جامعه می‌تواند فعالیت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کند، باید این کار هم صورت گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 3
    عجب وقتی پول ندارید چطوری میخواهید معیشت درست کنید اینا که باسواد بودند وضعیت اینه وای به حال مجلس شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس