موشک

تاکنون کمتر از ۱۰ کشور جهان به صورت بومی موفق به تولید سلاح ضد زره "تاپ اتک" و تنها تعدادی انگشت شمار موفق به نصب آن روی پرنده های بدون سرنشین خود شده اند اما اکنون ایران نیز عضو این باشگاه مهم است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، موشک های ضد زره با قابلیت حمله از بالا و اصطلاحا "شلیک کن- فراموش کن"، امروز جزو پیشرفته ترین سلاح های موشکی ضد زره در جهان شناخته می شوند و چیزی کمتر از ۱۰ کشور جهان دارای توانایی تولید بومی این نوع از سلاح ها را دارند که بر اساس اعلام برخی ویژگی های یکی از جدیدترین محصولات تولیدی در صنایع دفاعی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران نیز حالا جدیدترین عضو باشگاه موشکی از نوع حمله از بالا است.

شلیک کن فراموش کن نیز به معنای این است که بعد از شلیک کاربر نیازی به هدایت موشک به سمت هدف ندارد و اطمینان از اصابت به محل مورد نظر، به کاربران آن در زمان هر عملیات و اقدام نظامی، کمک شایانی می کند.

بیشتر بخوانید:

موشک‌های ایرانی با «فناوری MEMS» استراتژیک می‌شوند/ تجهیز پهپادهای سپاه به تسلیحات نوین Fire and Forget +عکس

طی روزهای گذشته و همزمان با تحویل چند پهپاد جدید به نیروی هوایی ارتش، تصاویری از این پرنده های بدون سرنشین جدید منتشر شد که حاکی از آزمایش موفق یک سلاح هوا پرتاب جدید در کشور بود؛ یک موشک ضد زره هوا پرتاب که قابلیت شلیک کن – فراموش کن و حمله از بالا یا همان "تاپ اتک" را داشته و می تواند با دقت فوق العاده هدف را مورد اصابت قرار دهد.

آزمایش ضد زره جدید ایرانی

طبق تصاویر منتشره از این محصول جدید، به نظر می رسد این موشک از جستجوگر تصویری حرارتی به عنوان سامانه هدایت خود بهره می برد و بر اساس شکل ظاهری، می توان حدس زد که احتمالاً همان موشک مشاهده شده در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از دستاوردهای دفاعی در دی ماه ۱۳۹۵ باشد؛ موشکی شبیه به یکی از نمونه های موشک ضد زره مشهور «اسپایک».

موشک ناشناخته ایرانی

خانواده موشک‌های اسپایک دارای انواع مختلفی هستند که قابلیت نفوذ تا بیش از ۱۰۰۰ میلیمتر، هدایت به کمک فیبر نوری، امکان حمله از بالا، قابلیت "شلیک کن-فراموش کن" و گستره وسیعی از برد در نمونه های مختلف آنها وجود دارد.

برد نهایی موشک اسپایک در مدل LR در شلیک از سطح زمین بین ۴ تا ۵ کیلومتر، جرم ۱۴ کیلوگرم و میزان نفوذ ۷۰۰ میلیمتر عنوان شده است. نمونه LR-۲ این موشک نیز دارای برد ۵.۵ کیلومتر با شلیک از زمین و تا ۱۰ کیلومتر با پرتاب از بالگرد بوده و جرم آن به ۱۲.۷ کیلوگرم کاهش یافته است. با توجه به محدوده ارتفاع و سرعت پروازی مشابه بین بالگردها و پهپادهای متوسط و سبک، همین حدود برد برای شلیک آن از پهپادهای این رده قابل تخمین است.

ورد ایران به یک باشگاه خاص دیگر دفاعی

با این مقدمه از آنچه درباره این سلاح جدید ایرانی می دانیم، نگاهی خواهیم داشت به کشورهای دیگر جهان که اکنون دارنده موشک های تاپ اتک هستند. پیش از این باید به این مسئله اشاره کنیم که در بحث تاپ اتک یک سری از موشک ها مثل سری طوفان ۳ با پرواز مستقیم از روی هدف و استفاده از حسگرهای خود حضور هدف را تشخیص داده و منفجر می شوند. در این لیست به این موشک ها نخواهیم پرداخت بلکه به تاپ اتک هایی خواهیم پرداخت که با تغییر زاویه شلیک از بالا به هدف حمله ور می شوند. در عین حال تمام موشک هایی نیز که در این لیست به آنها پرداخته خواهد شد از نوع شلیک کن – فراموش کن و عملیاتی نیز هستند.

با یک بررسی متوجه می شویم که کمتر از ۱۰ کشور جهان به صورت بومی به این توانایی دست پیدا کرده و باقی کشورهای جهان در زمره خریداران این فناوری به شمار می آیند. صنایع دفاعی ایران بعد از درس های سخت ۸ سال دفاع مقدس از همان ابتدا بحث توسعه توان ضد زره را یکی از اولویت های همیشگی خود داشته و امروزه با رسیدن به این موشک با قابلیت شلیک کن فراموش کن و حمله از بالا مشخصا تبدیل به یکی از بازیگران قدرتمند جهانی در بحث ضد زره شده است.

در ادامه با دارندگان دیگر این فناوری آشنا خواهیم شد.

آمریکا با هلفایر و جاولین در میدان اشغالگری

دو سلاح اصلی حمله از بالا در ارتش آمریکا یکی موشک های سری هلفایر و دیگری موشک جاولین است. موشک هلفایر در اصل برای مسلح کردن بالگردهای آپاچی طراحی و ساخته شده است. این موشک هوا به سطح که تا به امروز نزدیک به بیش از ۱۰ مدل از آن توسعه پیدا کرده و تولید شده است از هدایت ترکیبی نیمه فعال لیزری و امواج رادار موجی میلی متری بهره می برد. سازنده اصلی این موشک شرکت لاکهید مارتین است و این موشک برای نصب بر روی انواع بالگردها، پهپادها و یک سری از هواپیماهای بال ثابت توسعه پیدا کرده.

بالگردهای آپاچی، کبری، بلک هاوک و تایگر در کنار پهپادهای سری پردیتور و ریپر و هواپیماهای بال ثابت مثل سری Archangel و AC-۲۰۸ از جمله حامل های این موشک هستند. هلفایر از زمان تهاجم آمریکا به پاناما در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی در تمامی جنگ های این کشور حضور فعالی داشته است. این موشک امکان پرتاب از روی پلتفرم های زمینی و دریایی را نیز دارد. برد موشک هلفایر بسته به ارتفاع پرواز بین ۸ تا ۱۰ کیلومتر، سرعت آن در حدود ۱.۳ ماخ بوده و از انواع سر جنگی با قابلیت ضد زره، ترموباریک و شدید الانفجار بهره می برد.

عربستان، امارات، عراق، کویت، تایوان، کره جنوبی، انگلستان، ترکیه، لبنان، ژاپن، اردن، استرالیا، هند و رژیم صهیونیستی از جمله کاربران این موشک هستند.

موشک هلفایر

موشک جاولین

تاپ اتک معروف دیگر آمریکایی ها جاولین ساخت شرکت های ریتهون و لاکهید مارتین در کنار موشک قدیمی تر و معروف تاو سلاح ضد زره اصلی پیاده نظام ارتش آمریکا را تشکیل می دهند. این موشک می‌تواند با اهدافی در فاصله ۲۷۵۰ الی ۴۷۵۰ متری بسته به پروفایل پروازی خود درگیر شود. این موشک از سیستم هدایت تصویر ساز فروسرخ بهره برده و وزن موشک در حدود ۲۲ کیلوگرم است. وزن سر جنگی موشک در حدود ۸.۴ کیلوگرم است. این موشک از دو پروفایل پروازی تاپ اتک و حمله مستقیم بهره می برد. موشک جاولین سابقه حضور در نبردهای مختلف از زمان تهاجم آمریکا به افغانستان تا به امروز را در کارنامه داشته است.

قطر، نیوزلند، ایرلند، انگلستان، فرانسه، استونی، نروژ و عربستان سعودی از جمله کاربران این موشک ضد زره هستند.

رقابت تاپ اتک ها در شرق آسیا

سه کشور ژاپن، کره جنوبی و چین در شرق آسیا از دیگر دارندگان فناوری موشک های ضد زره تاپ اتک هستند. در کشور ژاپن شرکت معروف کاوازاکی موشک های سری  Type ۰۱ LMAT را توسعه داده است و یکی از سلاح های اصلی ضد زره این کشور است. این موشک ژاپنی البته به دلیل سیاست های بسیار سخت گیرانه توکیو در بحث صادرات جنگ افزار فرصت حضور در بازارهای نظامی را نداشته است. این موشک از سیستم هدایت فروسرخ بر اساس حسگرهای غیر سرد شونده بهره برده و سر جنگی آن نیز از مکانیزم نفوذگر دو مرحله ای استفاده می کند. این موشک از سیستم پیشران سوخت جامد بهره برده و ۴ کیلومتر برد دارد. وزن موشک و سیستم هدایت آن روی هم نزدیک به ۳۰ کیلوگرم است.

موشک Type ۰۱ LMAT

کره جنوبی از دیگر بازیگران قوی در زمینه موشک های حمله کننده از بالا است. موشک ضد زره AT-۱K Raybolt ساخت شرکت LIG Nex۱ از جمله محصولات تقریبا جدید ساخت شده در این رده است و در سال ۲۰۱۷ میلادی به ارتش کره جنوبی تحویل شده است. این موشک به عربستان سعودی و امارات نیز صادر شده و بر اساس مدارک تصویری موجود توسط عربستان در جریان تهاجم به یمن مورد استفاده قرار گرفته است. این موشک ضد زره ۲۰ کیلوگرم وزن داشته و برد آن در حدود ۳ کیلوگرم است. سیستم هدایتی آن نیز از نوع تصویرساز فروسرخ و سرجنگی آن نیز از نوع دو مرحله ای شدید الانفجار ضد تانک است.

موشک Raybolt  در خدمت عربستان سعودی

اما به چینی ها می رسیم که از سال ۲۰۱۴ میلادی اولین تصاویر و اطلاعات را درباره موشک HJ-۱۲ ملقب به پیکان سرخ را منتشر کردند. این موشک از نظر ظاهری شدیدا شبیه به جاولین آمریکایی است. برد این موشک در طول روز ۴ و در طول شب دو کیلومتر است. وزن آن در حدود ۲۲ کیلوگرم است و از سامانه هدایت فروسرخ بهره می برد. این موشک دارای قابلیت حمله عمودی از بالا به اهداف زرهی را داشته و می تواند در ۱۱۰۰ میلی متر زره نفوذ کند. این موشک از نوع شلیک کن - فراموش کن می باشد.

بر اساس خبرهای رسیده اخیرا چینی ها این موشک را به  یک کشور صادر کرده اند. برخی منابع خبری اعتقاد دارند نیجریه کشور مقصد این موشک ها بوده است.

موشک پیکان سرخ

ترکیه و رژیم صهیونیستی؛ رقبای ایران مشغول کارند

در بحث رقابت های نظامی یک مسابقه پنهان بین سه ضلع قدرتمند منطقه یعنی ایران، ترکیه و رژیم صهیونیستی وجود دارد که در بخش های زیادی ادامه پیدا کرده است. یکی از این موارد موشک های ضد زره حمله از بالا است. در رژیم صهیونیستی با سری اسپایک ساخت شرکت رافائل رو به رو هستیم که از جمله محصولات معروف اسراییلی ها در بازارهای جهانی است. این سری از موشک های ضد زره در چندین مدل ارائه شده و در بردهای کوتاه مثل حدود زیر یک کیلومتر تا نزدیک به ۲۵ کیلومتر را پوشش می دهد.

این موشک از سیستم هدایت ترکیبی الکترواپتیکی و تصویرساز فروسرخ برای هدف یابی بهره برده و از سرجنگی آن از نوع دو مرحله ای شدید الانفجار ضد تانک است. کشورهایی مثل هند، استرالیا، سنگاپور، آذربایجان، فنلاند، آلمان، لهستان، کره جنوبی، اسپانیا و انگلستان از جمله کاربران این موشک هستند.

موشک اسپایک انلوس

موشک OMTAS

در کشور ترکیه نسل جدیدی از موشک های ضد زره برای جایگزینی سری تاو و کورنت که در خدمت ارتش این کشور بوده وارد خدمت شده که سری OMTAS ساخت شرکت روکستان ترکیه است. این موشک ضد زره با قابلیت شلیک کن فراموش کن و حمله از بالا از سال ۲۰۱۸ وارد فاز تولید انبوه و تحویل به ارتش ترکیه شده است. این موشک بردی در حدود ۴ کیلومتر داشته و علاوه بر حالت حمله از بالا توان حمله مستقیم و البته به روز شدن اطلاعات در زمان پرواز را دارد. کل مجموعه موشک و سیستم هدف گیری و پایه های آن در حدود ۳۶ کیلوگرم وزن دارد.

دو غول اروپا همچنان موشک می سازند

فرانسه و آلمان را شاید بتوان بدون شک از جمله نیرومند ترین کشورهای اروپایی در بحث طراحی و تولید سلاح معرفی کرد. این دو کشور با سابقه بسیار طولانی در بحث طراحی و توسعه سیستم های تسلیحاتی در مسئله موشک های تاپ اتک نیز دستی بر آتش داشته و حرفهایی برای گفتن دارند. آلمان ها برای مسلح کردن بالگردهای سری تایگر موشک PARS ۳ LR را استلفاده می کنند که ۷ کیلومتر برد داشته و در ابتدا یک پروژه مشترک بین این کشور، فرانسه و انگلستان بود.

به ترتیب انگلیس و فرانسه از این طرح خارج شدند و در نهایت آلمان ها این طرح را به تنهایی به پیش بردند. این موشک ها از سیستم هدف یابی الکترواپتیک و فروسرخ غیر فعال بهره برده و دارای سر جنگی به وزن ۹ کیلوگرم است.

موشک PARS ۳ LR

موشک MMP

موشک آخر در لیست، MMP ساخت فرانسه است که به تازگی وارد خدمت ارتش این کشور شده است. این موشک ضد زره توانایی شلیک کن فراموش کن و حمله از بالا را داشته و امکان هدایت شدن در میانه راه توسط شخصی به غیر از کاربر را نیز دارد. MMP توسط کمپانی MBDA طراحی و ساخته شده است. این موشک ۱۵ کیلوگرم با متعلقات خود وزن داشته و می تواند به برد ۵ کیلومتر دست پیدا کند. این موشک برای حمل توسط نیروهای پیاده توسعه پیدا کرده ولی امکان نصب آن بر روی خودرو نیز وجود دارد.

نگاهی به فهرست بالا نشان می دهد باید مجموعه ای از تکنولوژی ها و فناوری های ویژه در اختیار صنایع دفاعی یک کشور باشد تا بتواند چنین سلاحی را طراحی و تولید کند که خوشبختانه اکنون در جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشسته است. در عین حال، مجهز شدن پهپادهای ایرانی به این سلاح، نکته ویژه ای است که دایره مذکور را کوچکتر و دارندگان و سازندگان چنین سلاحی را محدودتر می سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 20
  • usaf US ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    بزودی پایگاه های ایران پایگاه ما خواهد شد . می آییم برای حضوری ۵۰ ساله .
    • IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      163 6
      چرا پنجاه؟ تا اینجا اومدی بیشتر بمون!!! دم در بده.
    • IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      پایانتون خیلی نزدیکه این آرزو ها را به گور خواهید برد ان شاءالله
    • محمد.قم IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      160 5
      فعلا پایگاه های خودتون رو بچسبید از دست ندید پایگاه های ایران پیشکش. البته قبل از پایگاه هاتون به کش تنبونتون بچسبید خخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      79 7
      پایگاه هارو جابه جا گفتی
    • IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      بیا عمو ... بیا... ما بچه های قزوین منتظرتونیم
    • IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      83 17
      فعلا از عراق گورتون را گم کنید و اماده اخراج از افغانستان. لبنان. کویت. حجاز. امارات و... شوید. شتر در خواب بیند پنبه دانه..... یک پیام برای ان حرام....دارم که به فارسی پیام امریکایی ها را میفرستد دارم. اگر تو در ایران به دنیا امدی معلوم است که حلال زاده نیستی چونکه به وطن خودت خیانت میکنی
    • IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      71 5
      عموجون دم ساقیت گرم نون حلال می‌بره سر سفره اش انصافا متاعی که بهت داده خیلی حق بوده چون خیلی بردتت بالا فک کنم حالا حالا ها نیای پایین فقط حواست باشه موقع فرود چرخات باز بشه
    • مظلوم IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      57 11
      با سوپر من تون بیاین . ما منتظریم
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      37 5
      زیاد خودتو ناراحت نکن
    • سید IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      41 6
      ریز می بینمت!!!
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      57 10
      وقتی بهت میگم قرص رو اول بشور بعد بخور یعنی این
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      12 10
      اولا بزرگ ترين بحران قرن برسرجهان غرب سايه افكنده نه برسر جهان ثانيا چرايى ناتوانى غرب توضيح داده نشده كه اين ناتوانى منشاء ان كجا است عكس العمل گفتارى وكردارى مسؤلان جهان غرب ازنظر مردم شيرين عقلى وناتوانى انها را بازتاب ميدهد ومردم ناباورنه ودور از انتظار ميشنوند ومى بينند چرا اينطور زمينه هاى اين رسوايى فراهم شده است براى پيدا كردن كليد با تحليل گفتار غير عقلانى دونفر از رهبران جلو پرده جهان غرب امريكا وانگليس كه اصلا احمق نيستند ولى حرفهاى احمقانه ميزنندنتيجه گيرى ميشود كه ابن گفته را كس ديگرى درهان انها گذاشته ومال خودشان نيست حال ان ديگرى كيست قدرت پنهان جهانى بخاطر اينكه از خطر كاهش قدرت درامان بماند سياست هايش بصورت پازل دراورده وهرقسمتى از پازل را جهت اجرا به كشورى سپرده است بدون اينكه انها از شكل پازل اطلاع داشته باشند ويا قادربه اقدام مستقل باشند نتيجه اين شده كه حتى دراس مؤسسات علمى افراد غير علمى وشياد سياسى منصوب شده اند درنتيجه كشور از توليد محصولات علمى براى حل بحرانها تهى شده است ولى دركشور ما دولت ناتوان از اجراى كامل سياست دولت پنهان بوده است
    • مهرداد IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      16 9
      تواصلا معلومه هویتت بعد نظرت مهم باشه
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      32 4
      cat dreams milk شتر در خواب بیند پنبه دانه. راستی چه خبر از سربازان با مرگ مغزی ملایم الاسدتون؟
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      21 4
      چه غلطها!!!!
    • عبداله IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      25 5
      تشریف بیارین قبرستونهای ما جا برار همتون داره:)
    • معرفت IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      28 14
      چرا 50 سال؟ تا روز قیامت اینجا ودر داخل قبرتان خواهید ماند
    • کارشناس IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      33 4
      پایگاههای ایران یعنی پایگاههای ارتش ایران . کسی نمیتواند تجاوز کند چون ارتش یعنی ملت.
    • احمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      20 12
      میخورین
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      25 18
      فعلا که کاخ سفید شما قرار است حسینیه شود . با همان وب کم معلق در هوا سوزشتان را خواهیم دید .
    • مهدوی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      33 12
      فعلا برید عین الاسد را خانه تکانی کنید چون دوباره شخم زده خواهد شد البته شناکردن تو خلیج هم یاد بگیرید خیلی لازمه.
    • بالام جان BE ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      19 3
      فقط چتر باز بفرستید ، با تشکر
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      8 12
      خخخخ،جوک نگو
    • amin IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      8 4
      به قول ما خراسانی ها . ورر ررچپه
    • omid IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      18 5
      این بنده خدا به گفته بابا ترامپش فعلا وایتیکس تزریق کرده خل شده.سخت نگیرن بهش بچه ها
    • علی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      17 20
      از پایگاه عین الاسد چه خبر؟؟ درستش کردین؟؟؟
    • کاوشگر فضایی IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      6 1
      دهنتو بنند ، جیره خوار ترامپ . دیدم چه جوری پودر شدید عرعر ترامپ دراومد ...
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      7 3
      راست میگه طفلکی چون تو ایران بعد از 50 سال قبرستونها به پارک تبدیل میشن.
    • سعید IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      4 0
      میگم بابات آمریکاییه؟
    • سید IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      3 0
      وازلین هم بیار :) لازمت میشه
    • محمد اهل یزد IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      2 0
      ما مسلمون هستیم و شما کافر و خداوند یاریگر ماست
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      2 0
      بخواب لحاف یخ کرد
  • سعید IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    46 13
    الحمد الله که ما هم صاحب این نوع موشک شدیم فقط خدا کنه هرچه زودتر تولید انبوه بشه
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      5 7
      با دولت مقدس تدبیر و امید تفاوتها را لمس کنید
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    28 9
    در میان سلاح های ضد زره ما جاش خالی بود
  • F35 US ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    19 95
    پهپاد هاي شما اولين ركن پهپاد بودن يعني رادارگريز بودن را ندارند و بيشتر به يك كوادكوپتر كنترلي بزرگ شبيه اند خخخ ، علاوه بر اين در سيستم هاي جنگ الكترونيك نيز هيچ حرفي در مقابل سيستم هاي جنگ الكترونيك ما كه پشتوانه قدرت و پيشرفت سيليكون ولي ما را دارا ميباشند ندارند و به سادگي پودر و دود خواهند شد .
    • شایان GB ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      54 9
      شات آپ یو فولیش
    • باور ۳۷۳ IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      49 9
      ان شاءالله وقتی زدند تجهیزات و امکانات بی مصرف شما رو در زمین و دریا منهدم کردند خواهی فهمید.
    • محمد.قم IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      58 12
      میگن دروغگو فراموشکاره یه سر به اخبار RQ170 فوق پیشرفته و گلوبال هاوک ابر پیشرفتتون بزنی قشنگ معنی جنگ الکترونیک(جنگال) رو میفهمی.راستی تاریخچه پایگاه چندکاربردی پیشرفته عین الاسد رو هم فراموش نکن.اون موقع بت میگم جنگال تون چند مرده حلاجه.خخخخخخخخخ
    • ایرانی GB ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      56 8
      بله ... شما در جنگ ویتنام هم خیلی چیزها داشتین از بمب ناپالم گرفته تا گاز اورنج و...و...و... اما با پس گردنی خوردن و تیپا از ویتنام در رفتین !!! آمریکایی جماعت , گذشته ها شو خیلی زود فراموش میکنه ! مثل غربی هست که میگه : Strong ones always don't say the last words !
    • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      36 7
      آخی پس اون گلوبال هاوک که پودر شد و اون پهپادهایی که روی عراق بودن و هک شده بودن و خشتک سربازای آمریکایی از ترس پر پوشک شده بود مال کی بود ؟ حداقل تو ماه رمضون دیگه مواد نزن بزار بگذره بعدا بزن
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      22 17
      احمق جان پس یادت رفته که پهپاد های ما پهپاد های شما رو در سوریه ردگیری میکردن ولی پهپهاد های شما پهپاد های مارو نمیتونستن ببینن و ردگیری کنن پدر نامشروع همچین ادعایی نداره که توداری
    • قاهر ۳۱۳ BE ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      17 12
      ابو طیاره ،کرونا که هیچ ، طاعون هم بیاد ، امثال توی بی اصل و نسب آدم نمیشید متاسفانه
    • سعید IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      7 17
      اگه پهپادهای ما بچه بازیه پاتریوت شما چیه پس؟؟؟ لامصب حداقل یکیشو بزنید بد بیاید رجز بخونید.
    • US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      29 2
      فیلم هایی که پهپاد های ما از پهپاد هاتون رو گرفتن یادتون رفته ...به قول خودتون اون ناو ها سامانه های لیزری دارن پس چی شد چرا چند ساعت رو ناوهای غول پیکرتون بودن نزدینشون!!!!؟؟؟؟؟ در ضمن فیلم های پهپاد هامون روی اسرائیل و تل آویو رو هم ببین قشنگه
    • تنبل IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      3 0
      اشتباهی مثبت زدم . نظرم منفی است .
    • حیدر کرار ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 0
      فعلا که آمریکا و اروپا دارن خودشونو پاره میکنن که ایران به روسیه پهپادهای فتوشاپی شو نده که بزنه تو سر اوکراین عمویی حال خوبه پهپادهای ایران فتوشاپیه اگه واقعی بود چه غلطی میخاستن بکنن خخخخخخخ
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    44 8
    ان شاءالله هر سلاحی داریم از آفندی تا پدافندی به شدت تولید انبوه کنیم چرا که نبرد نهایی با صهیونیسم جهانی نزدیکه...
  • کوروش IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    42 8
    واسه چین و روسیه احترام قائل میشیم چون مستقل هستند ولی بینم آمریکا فقط با یه دستور نمیتونه،فقط یه دستور،استقلال فرانسه و آلمان رو تعیین تکلیف میکنه یا نه؟!واقعا ارزش کار بچه های ما خیلی بالاست چون جدای استقلال گران قیمت ترینمون ، اشتراک گذاری سخت علم و دایره دوستان کم هم خودش بر ارزش کار و مغز ایرانی که همش لطف خداست می افزاید.درود خدا بر شما.
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    20 7
    اسم دیگه این موشک ایرانی ضدقوچ است وقوچ درمی آورد!
    • تف GB ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      3 0
      قورچ درسته نه قوچ
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    32 4
    ماشاالله بیچاره بن سلمان
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    21 24
    با همون تکنولوژی پیشرفته مستعان ۱۱۰ کار می کنه؟!
    • IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      48 14
      تزریق وایتکست تموم شده؟؟!!!!
  • مهدی IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    12 20
    ازچین وروسیه اسمی برده نشده !!!!!!!
    • US ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      12 15
      خب برو یه چارتا تروریست امریکایی اسراییلی بیار تو خونتون شبانه روز بهشون خدمات بده دیگه چرا اینقد خودتو اذیت می کنی!! بعید می دونم خیلی غیرتی چیزی تو این مورد داشته باشین!!!!
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      5 14
      دوست عزیز موشک hj-12 چینی در بالا نام برده شده و در مورد روسیه هم باید بگم که روسیه هنوز موشکی مثل جاولین و اسپایک و ... نداره و حدود 1 یا 2 سال پیش اعلام کردن میخوان موشکی مشابه رو توسعه بدن .
  • US ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    27 75
    لامصب هرچی سلاح نظامی تو منطقس تورکیه توش بی رقیبه. یاشاسین تورکیه
    • IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      51 11
      برای همینه که میده ماهواره نظامیشو کشورای دیگه بفرستن فضا یا سامانه های فوق پیشرفته پدافندیشو از غرب و شرق میگیره؛]
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      30 8
      خخخخخخ - رد دادی مزدور اوقلی
  • محمد IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    41 8
    «و ما رمیت إذ رمیت و لکنّ الله رمی...»
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    47 19
    دستاورد های علمی ما رو با ات اشغال های خارجی که هیچ موفقیتی ندارن مقایسه نکن مشرق
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    24 43
    یه جوری گفتین خودکفایی انگار خودمون ساختیم.از موشک اسرائیلی کپی کردین دیگه
    • IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      20 10
      میتونین بگید از کدوم موشک اسرائیلی؟؟!!!
    • احمد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      14 12
      اصلا کپی کرده باشن. مگه چه ایرادی داره؟
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    31 11
    پراید شد هفتاد میلیون مشرق کلید کرده رو موشک دمشون گرم اینا کارشون رو به نحوه احسن تارن انجام میدن اما مشرق چرا یه گزارش شجاعانه در مورد مافیای خودرو ایران منتشر نمی کنی که اینا کین که هر بلای میخوان از جان و مال بر سر این ملت بدبخت میارن قدرت اینها از کجاست که حتی اجازه فکر کردن به آزاد سازی خودرو را نمیدن و ....منتظر گزارش افشاگرانه و شجاعانه مشرق هستیم
    • IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      20 12
      عالم ادم میدونن مافیا خودرو دست شریعتمداری خاتمی نعمت زاده و هاشمی هاست این که دیگه گزارش نمیخاد این اصلاحات با رای مردم زنده بودند خدا رو شکر دارن از بین میرن بعد ۱۴۰۰ ماشین درست خسابی سوار میشیم
    • ج د ا IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      21 15
      فقط احمق ها دستاوردهای نظامی را با پراید مقایسه میکنند ، آن هم احمق های درجه یک و طرفدارانشان ، یعنی همانها که موقع یا رای نمیدهند یا اگر رای بدهند به امثال هاشمی و روحانی و موسوی و خاتمی رای میدهند و بعد از خرابکاری ها و گند زدن های متعدد و روزانه این عزیزان در سطح کشور ، آن عزیزان به جمهوری اسلامی فحش میدهند نه به رای خودشان و تنها ملاک آنها برای پیشرفت مملکت پراید خواهد بود و نه هیچ چیز دیگر و گاهی از قیمت پراید برای زدن انقلاب استفاده میکنند و گاهی از کیفیت آن و هیچگاه نمیفهمند که این پراید هم ساخت آمریکاست چرا در آمریکا بود مشکلی نداشت ، بعدش رفت کره جنوبی باز خوب بود و مشکلی نداشت ، در دیگر کشورهای اروپایی هم استفاده شد از جمله آلمان ، آنجا هم مشکلی نداشت ولی ، حتی در زمان دولت غربزده خاتمی وارد ایران شد مشکلی نداشت ولی از زمان دولت احمدینژاد که خرید آن رونق گرفت و بسیار شایع شد ( به دلیل وضعیت اقتصادی خوب مردم و قیمت مناسب آن و شرایط بسیار خوب تحویل به دلیل تولید انبوه ) وقت حمله ضد انقلاب ها از طریق پراید بود ، یعنی الان وقت خوبی بود که پراید وسیله ای شود علیه انقلاب ، چرا چون تصادفات بیشتر شد ، چون تعداد پراید از همه ماشین های دیگر بیشتر بود ، به همین دلیل تصادفات آن هم بیشتر بود ، چون جاده ها ناایمن بود و برای پراید کوچک مخصوص شهر مناسب نبود . بدانید ضد انقلاب هر چند سال یک چیزی را وسیله کوبیدن بر سر انقلابی ها قرا خواهد داد یک روز پراید یک روز چیز دیگر و هیچوقت از پیشرفت های انقلاب حرفی زده نخواهد شد.
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    17 11
    ترامپ و پمئو رو باهاش بزنید
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    11 8
    « در رژیم صهیونیستی با سری اسپایک ساخت شرکت رافائل رو به رو هستیم که از جمله محصولات معروف اسراییلی ها در بازارهای جهانی است. این سری از موشک های ضد زره در چندین مدل ارائه شده و در بردهای کوتاه مثل حدود زیر یک کیلومتر تا نزدیک به ۲۵ کیلومتر را پوشش می دهد. » عزیزان إن شاء الله تعالی بتوانند ، برد موشکهای این چنینی را دو برابر و خیلی بیشتر کنند که صهیونیستها به گردش هم نرسند ...
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    15 14
    بدرد نخور
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    10 7
    دست مریزاد، خطاب به کشورهای ابرقدرت جهان :" یک کم جمع جور تر بشیند، که صاحب مجلس اومد."، آفرین
  • سهیل بشردوست DE ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    12 11
    هیچ جنگی رخ نخواهد داد، در حقیقت نیازی به جنگ نداره طرف مقابل... به هدف رسیده که البته در مواردی این اهداف با منافع ایرانی های مخالف جمهوری اسلامی هم راستا هست
  • سیروس IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    12 24
    اونی که اونجاست فقط یه ماکت هستش. فعلا تونستن ماکتش رو بسازن ! ما به هیچ عنوان نباید در مورد ساخت موشک و ... حرفی بزنیم این باعث میشه اونا بخندند!چراش اینه که 50 سال پیش اینا رو داشتن.
  • DE ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    8 15
    بازهم توهم زدین
  • علی خدایی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    6 7
    باید با قدرت هر آنچه که نیاز است ساخته بشه تولید کنیم انواع اقسام سلاح
  • محسن نوروزی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    2 24
    شتر در خواب بیند پنبه دانه ...گهی لف لف خورد گه دانه دانه ...
  • محسن نوروزی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    8 8
    درود بر سربازان وطن .....نظر اولم در پاسخ به usaf بود ...
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    17 19
    همه اینا خریداری شدست فقط بگردید دنبال نمونه خارجیش
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    19 6
    ممنون از شما لطفا بفرمایید ارزش پولمون توی دنیا چندمه ؟؟؟؟
  • IT ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    6 6
    از چین و روسیه جنس آشغال بخر اسمشو یه اسم عربی یا فارسی بذار خودکفا شو.
  • US ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    6 2
    بابا یکی بیاد ایران خودرو سایپا درست کنه بقیه پیش کش
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    5 4
    موشکی که به نام ترکیه معرفی کردید در واقع اسپایک اسراییل است
  • رهام حسامی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    1 1
    براتون بگم از سامانه موشک ضد تانک اسپایک موشک اسپایک یک موشک با سامانه هدایت تصویر بردار فروسرخ است و توان شلیک کن فراموش کن دارد یعنی بعد از شلیک نیازی به هدایت کاربر ندارد و مدل اسپایک NLOS برد 25 کیلومتر شلیک کن فراموش کن و توان هدایت همزمان و حمله کننده از بالا.پرتاب از خودرو و بالگرد تصویر بردار فروسرخ با توان هدایت همزمان با سبکه بی سیم و البته سامانه مدارهای پیوسته میکروالکترونیکی (IC) می‌توانند به عنوان مغز متفکر سیستم‌ها باشند و MEMS با اضافه‌کردن «چشم» و «بازو»، این قدرت تفکر را توسعه می‌دهد تا این میکروسیستم‌ها بتوانند محیط اطرافشان را حس کرده و کنترل نمایند. این حسگرها در ساده‌ترین حالت خود با کمک اندازه‌گیری پدیدههای مکانیکی، گرمایی، زیستی، شیمیایی، نوری و مغناطیسی، اطلاعات را از محیط جمع‌آوری می‌کنند بحث دقت هدف بر میگرده جستجوگرهای الکترواپتیکی و خصوصاً نوع تصویری فروسرخ (IIR) در زمره گونه‌های غیرفعال یا passive قرار می‌گیرد که بدون ایجاد هر گونه انتشاری اقدام به شناسایی و قفل روی اهداف می‌ کند که این نوع جستجوگر، قابلیت ردگیری اهداف زرهی و شناوری را از تمام زوایا دارد نصب ژیروسکوپ ها ی اینرسی و لیزری بالک ها و حسگرها و رادار بحث وزن موشک و نفوز ان بر میگرده به مواد ساخته شده چون من هوافضا میخونم زیاد سررشته ندارم استفاده از فیبر کربن برای ساخت موشکاست الیاف فیبر کربن T300 را راه اندازی کرد انواع مختلفی از فیبر کربن با خواص مختلف وجود دارد از جمله کاربردهای این فیبر کربن در صنایع نسوز است بحث موشک بحث پیچیده است و بسیار پیشرفته باز هم تکرار میکنم نمیگویم در رده موشکهای کشورهای اول دنیا هستیم ولی در اول راه پیشرفت زیادی کرده ایم کشوری با تحریم و اونم جنگ زده بیاد با مهندسی معکوس و کسب علوم روز موشک تولید کند باید افتخار کرد.
  • محمد IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    2 5
    آمریکا! از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. البته مرگش به علل دیگر خیلی نزدیکه. آمریکا ۵۰ سال آینده را نمی بیند
    • علی قم IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      2 7
      سلام عزیزان آمریکا و مزدورانش به فرموده ی رهبر انقلاب هیچ غلطی نمی تواند بکند آمریکا دست از پا خطا کند تل آویو وحیفا را با خاک یکسان میکنیم انشاالله
  • دد IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    0 6
    اگر سپاه و ارتش هر طرح جدید و سلاح جدید و هدف بزرگتر از دیروز نداشته باشد و به دیروز متکی باشد شکست خواهد خورد باید و صبح به ضعف دیروزش شک کند و اذعان کند دوباره بسازد .
  • DE ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 0
    اقای مشرق نیوز. یه مقاله ای تحت عنوان .ایرانیها چرا بتسلیحات نیاز دارند. دراسپوتنیک اورده شده .که بسیار جالب وجواب خیلی خیلی خوبی برای کسانیکه بغرب تمایل دارندو بیغرضند. میباشد .لطفا اون مقاله رو بخون وهرروز وتکرار میکنم وهرروزبنحوی اون منتشر کنید همواره ودائما. تا ساده لوحان مردم ایران اگاه بشن
    • تنبل IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      0 0
      اینم لینکش : https://ir.sputniknews.com/opinion/202005046326459-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF/
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    0 1
    به قول کاکو : توپ اتک
  • رهام حسامی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    0 0
    اویونیک در کنار سازه و موتور یکی از سه جزء اصلی هواپیما و بالگرد است. تقریبا اکثر کارکردهای پرنده به تجهیزات اویونیک آن وابسته است و ایمنی کارایی پرواز را فناوری‌های به کار رفته در اویونیک تعیین می‌کنندویونیک هواپیما شامل سیستم‌های مختلفی است که از طریق گذرگاه‌های داده با یکدیگر در ارتباط هستند. بر اساس نوع کارکرد می‌توان تجهیزات اویونیک را به سیستم‌های مخابراتی، سیستم‌های ناوبری، سیستم کنترل پرواز، سیستم‌های الکتریکی، سیستم‌های ذخیره داده، نمایشگرها و سیستم‌های حفاظتی تقسیم‌بندی نمود.رهام حسامی هوافضا ترم دوم
  • مهدی IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    2 0
    باید مدلی هم برای نیروهای پیاده ساخته بشه منظورم موشک ضد زره تاپ اتک که توسط نیروهای پیاده شلیک می شوند
  • حیدر کرار ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    فعلا که آمریکا و اروپا دارن خودشونو پاره میکنن که ایران به روسیه پهپادهای فتوشاپی شو نده که بزنه تو سر اوکراین عمویی حال خوبه پهپادهای ایران فتوشاپیه اگه واقعی بود چه غلطی میخاستن بکنن خخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس