کد خبر 1065622
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

اتاق تمیز یا کلین روم، منطقه مشخصی است که غلظت ذرات موجود در هوا تنظیم و طبقه بندی می شود ، و به منظور تنظیم مقدمه ، شکل گیری و رسوب ذرات موجود در منطقه طراحی و ساخته شده است. (ISO 1464 41-1) این منطقه می تواند در اندازه های مختلف باشد. فناوری کلین روم شامل کلیه اقدامات فنی و عملیاتی برای جلوگیری از خطر احتمالی آلودگی محصولات می شود.

تکنولوژی کلین روم

اصطلاح فناوری اتاق تمیز اغلب به دلیل واژه "اتاق" بسیار باریک تلقی می شود. از نظر فن آوری تمیز ، دامنه بسیار گسترده تری نسبت به خود اتاق تمیز را پوشش می دهد. به همین دلیل اصولاً اصطلاح "کنترل آلودگی" دقیق تر است. محصولی که باید از آن محافظت شود همیشه در مرکز فناوری اتاق تمیز قرار دارد. همراه با در نظر گرفتن فرایند و الزامات ، بهترین راه حل تمیز ممکن را می توان یافت و اجرا کرد.

مزایای اتاق تمیز

· ثبات فرآیند

· شدت نگهداری

· هزینه های عملیاتی

· هزینه های مواد

· انعطاف پذیری

مسیر رسیدن به فناوری مدرن اتاق تمیز

الزامات قرار داده شده بر روی محصولات و فرآیندهای موجود در فناوری Cleanroom بطور مداوم در حال تغییر است. پیشرفت فن آوری منجر به نوآوری در فواصل کوتاه تر می شود که باعث می شود استفاده از اتاق تمیز ضروری باشد. امروزه شرکت ها و بخش های بسیاری از تولیدات در شرایط اتاق تمیز انجام می شود. مهم است که راه حلهای فنی در فن آوری کلین روم همیشه مطابق با فرآیندهای جدید باشد.

متخصصان Cleanroom موافق هستند که فناوری ابتدایی Cleanroom در ابتدای دهه 1960 مورد توجه قرار گرفت. با این حال ، این فناوری جدید در ابتدا به عنوان یک محصول معمول در نظر گرفته شد. در دوره تلاشهای فزاینده در صنعت هوافضا ، که در آن فناوری اتاق تمیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است ، اولین استانداردسازی ، استاندارد فدرال ایالات متحده 209 (FS 209) ، در سال 1963 ایجاد شد. طولی نکشید که سایر بخش ها مانند صنعت نیمه هادی مزایای تولید را در شرایط اتاق تمیز کشف کرد. موسسات تحقیقاتی و شرکت هایی از سراسر جهان اکنون به فناوری Cleanroom اعتماد می کنند. بنابراین ، یک استاندارد جهانی نیاز به یافتن فوری دارد.

در ماه مه سال 1999 ، مؤسسه علوم و فن آوری محیط زیست (IEST) استاندارد بین المللی ایزو 14644 را ارائه داد ، که در 29 نوامبر 2001 ، جایگزین US Fed شد. علاوه بر الزامات مربوط به اتاق تمیز ، حاوی مقادیر استاندارد برای کیفیت و کیفیت خلوص هوا نیز می باشد. از طریق بهینه سازی مداوم استاندارد ISO 14644 ، امروزه حتی می توان نتیجه گیری در مورد برنامه ریزی ، کنترل و بهره برداری از یک اتاق تمیز از آن گرفت.

طراحی فرآیند در شرایط اتاق تمیز

اگر از یک پیوند فرایند واحد غفلت شود ، مراحل پردازش اثر خود را از دست می دهد و محصول کیفیت آن را نشان می دهد. در حال حاضر در حین تولید قطعات منفرد ، مونتاژها یا ماشین آلات درجه تمیزی بالایی وجود دارد که در استانداردهای مختلف تعریف می شود ، باید رعایت شود زیرا آلودگی ها ، موجود در یک دستگاه ، دیر یا زود بر کیفیت کالایی که تولید می شود تأثیر می گذارد. روی این دستگاه به همین دلیل علاوه بر تولید مناسب و تمیز ، تمیز کردن قطعات و همچنین مونتاژ و تمیز کردن ماشین از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاربرد اتاق تمیز

· اپتیک

· فناوری لیزر

· فناوری نیمه هادی

· هوافضا

· بیوتکنولوژی

· فناوری پزشکی

· صنایع غذایی

· داروسازی

· فناوری نانو

· صنایع نظامی

· خودروسازی و ...

فناوری Cleanroom  صرفه جویی در هزینه ها

فناوری Cleanroom معمولاً یک فناوری توانمندسازی است که هزینه اتاق تمیز تا حدودی سنگین محسوب می شود اما در طولانی مدت بسیار اقتصادی است. با این حال ، این یک موضوع بسیار اساسی برای بسیاری از فرآیندها است. این که آیا یک شرکت اتاق تمیز دارد یا در ابتدا نقش فرعی را بازی می کند. این شرکت می خواهد قبل از هر چیز محصولاتی را بفروشد. اقدامات فقط درصورتی انجام می شود که محصولات دیگر نتوانند فروخته شوند زیرا کیفیت تحت شرایط فعلی محیطی رنج می برد یا همچنین به این دلیل که مشتریان در شرایط تمیز نیاز به تولید دارند.برای نمونه کلین روم تجهیزات پزشکی را می توان نام برد که تمامی تولیدات در شرایط استاندارد باید باشند.

پارامترهای براورد هزینه اتاق تمیز

· کلاس اتاق تمیز

· نوع کاربری

· نوع سازه

· تعداد افراد داخل کلین روم

· منطقه جغرافیایی

· متراژ مورد نیاز و ...

طراحی و ساخت اتاق تمیز

آشکار شده است که اتاق های تمیز در زمینه های بسیاری اهمیت یافته است. در این راستا ، شناختن فرایندهای مشتری و در نتیجه یافتن راه حل مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا همیشه یک اتاق تمیز بزرگ لازم نیست. جهت سیستم تهویه مورد نیاز کلین روم می توان به دستگاه هواساز، چیلر تراکمی، اگزاست فن و ... اشاره کرد. غالبا تهیه هوای تمیز فقط زیر فرایندها کافی است تا محصولات به بهترین وجه ممکن در برابر آلودگی مضر محافظت شوند.جهت مشاوره ساخت اتاق تمیز مجموعه آران انرژی را به شما پیشنهاد می کنیم.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • hamid IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 0
    good

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس