اخبار ویژه روزنامه ها

روزنامه لوموند، با اشاره به پرتاب ماهواره نظامی نور از سوی سپاه پاسداران نوشت: جمهوری اسلامی ایران، پیام خود به دولت آمریکا را تجدید می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

فیگارو: با ماهواره نور اسرائیل تحت رصد کامل ایران است

نشریات فرانسوی از قدرت‌نمایی ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر به فضا ابراز شگفتی کردند.

روزنامه لوموند، با اشاره به پرتاب ماهواره نظامی نور از سوی سپاه پاسداران نوشت: جمهوری اسلامی ایران، پیام خود به دولت آمریکا را تجدید می‌کند.

این پیام این است که به رغم همه مشکلات جمهوری اسلامی سپر پائین نمی‌آورد. پرتاب نور با ماهواره‌بر قاصد که می‌تواند نشان تحول مهمی در گسترش برنامه موشکی ایران باشد، هنگامی رخ می‌دهد که تنش میان تهران و واشنگتن نشانی از فرونشستن ندارد.

پرتاب موشک قاصد می‌تواند برای واشنگتن بسیار نگران‌کننده‌تر از حادثه رویارویی دریائی هفته گذشته باشد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا توسعه و به کار گرفتن این موشک را مغایر با قطعنامه شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران خواند، در موقعیت ویژه‌ای که جمهوری اسلامی ایران دارد در مدار قرار دادن ماهواره به اندازه گونه موشک حامل آن دارای اهمیت نیست.

موشک به کار رفته برای پرتاب این ماهواره با آنچه تاکنون برای پرتاب ماهواره‌های غیرنظامی به‌کار رفته بود، متفاوت است و برای نخستین بار تسلط سپاه را برای ساختن موشک‌های دوربرد نشان می‌دهد.

فابین هاینز، کارشناس برنامه موشکی ایران در «مرکز جیمز مارتین» در این باره به لوموند می‌گوید: «با این پرتاب، پاسداران انقلاب موتور پیچیده و تازه‌ای را به نمایش گذاشتند که می‌تواند در موشک‌های بالستیک قاره‌پیما به کار رود.» به گفته وی «آنها اینگونه به رقبای خود نشان می‌دهند که از فناوری بنیادی برای تولید بیشتر چنین سلاح‌هائی برخوردارند.»

ایران به دلایل سیاسی و نه فنی، برد موشک‌های خود را به کیلومتر محدود کرده است. پرتاب روز چهارشنبه می‌تواند به طرف مقابل این پیام را برساند که ایران، در صورت لزوم، توانائی پشت کردن به این محدودیت را دارد.

در همین حال روزنامه فیگارو در تحلیلی به قلم ژرژ مالبرونو متخصص امور خاورمیانه، به بررسی ابعاد پرتاب ماهواره «نور-۱» پرداخت و ضمن موفق دانستن آن نوشت: «نور ۱، یک ماهواره اپتیکی یا جاسوسی است که قادر به تصویربرداری و رصد می‌باشد. این ماهواره می‌تواند از پایگاه‌های نظامی و مرکز هسته‌ای دیمونای اسرائیل عکس‌برداری کند.»

فیگارو به نقل از یک کارشناس نظامی افزود: «ایران به لطف همین ماهواره می‌تواند اسرائیل را رصد کند ظرفیت و توانایی قراردادن یک ماهواره در مدار، خود عملی پیچیده است.»

مرعشی: انتخابات مجلس را باختیم انتخابات ریاست‌جمهوری را هم می‌بازیم

سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید با پیش‌بینی شکست، وارد انتخابات مجلس شدیم. حسین مرعشی معتقد است اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم به خاطر نارضایتی مردم، شکست خواهند خورد.مرعشی در گفت‌وگو با سالنامه روزنامه سازندگی گفته است: موضوعی که هم بنده شخصاً و هم کارگزاران به آن توجه داشتیم این است که انتخابات ۹۸ به نقطۀ عطف برگشت در سیاست ایران تبدیل نشود که شد.

وی افزود: از سال ۹۶ به بعد چند اتفاق رخ داده که این اتفاقات را باید به عنوان بسترهایی که ما را به این نقطه رسانده است شناخت، اولین‌اشکال متوجه دولت است؛ به لحاظ پیام‌های سیاسی‌ای که از دولت، چینش کابینه و کمرنگ ‌شدن غیرقابل پیش‌بینی موقعیت آقای جهانگیری در دولت پیش آمد. دوم این‌که اقداماتی که می‌توانست منجر به افزایش خدمت و کارآیی بشود رنگ باخت. در چیدن استانداران، فرمانداران، ترکیب وزرا و تحرک دولت.

مرعشی ضمن ‌اشاره به برخی ناکامی‌های دول، گفت: بخش دوم که ما لطمه خوردیم از مجلس است. در مجلس دهم واقعیت این بود که نه فراکسیون امید و نه آقای لاریجانی که نمایندۀ اصولگرایان میانه‌رو بود و در انتخابات هم با آقای دکتر روحانی همراهی کرده بود، هیچ‌کدام اکثریت نداشتیم.

اگر این دو با هم توافق کرده بودند که ریاست مجلس یک سال در میان جابه‌جا بشود امروز شخص آقای عارف و جریانِ آقای عارف حذف نمی‌شد، همچنین شخصِ آقای لاریجانی و جریانِ آقای لاریجانی هم حذف نمی‌شد.

وی تصریح کرد: ضعف‌های آقای روحانی و دولت، فشارهای اقتصادی ناشی از تشدید تحریم‌ها، بی‌تدبیری‌هایی مانند بنزین و حوادث آبان، و ضعف‌های استراتژی ما در مجلس تا جایی که مجلس تبدیل به سه فراکسیون ضعیف تبدیل شد و یا ادامۀ آن در شورای شهر و شهرداری‌ها، اجماعی را در بدنۀ اجتماعی اصلاح‌طلبان و حوزۀ رأی اصلاح‌طلبان به وجود آورد که در انتخابات نباید شرکت کرد.

در حزب روال به این صورت پیش رفت که کمیتۀ سیاسی با دادن لیست مخالفت کرد، بحث را به شورای مرکزی بردیم و اگر آن روز رأی می‌گرفتیم ممکن بود که شورای مرکزی هم رأی به عدم مشارکت بدهد.

شورای مرکزی موضوع را به کمیتۀ انتخابات برگرداند و قرار شد که کمیتۀ انتخابات بررسی کند که اگر در بین تأییدصلاحیت‌شده‌ها شخصیت‌های معتبری وجود داشتند و کارگزاران می‌تواند مسئولیت آنها را بپذیرد، آن لیست را بیاورند.

وقتی این لیست آماده شد، مجدداً در شورای مرکزی مطرح شد، شورای مرکزی به کمیتۀ سیاسی محول کرد و نهایتاً کمیتۀ سیاسی رأی به اعلام لیست کرد.

سخنگوی کارگزاران می‌افزاید: امروز تشخیص من این است که حتی اگر جبهۀ اصلاحات در کل هم لیستی را می‌داد و آقای خاتمی هم به عنوان رهبر اصلاحات حمایت می‌کرد، تغییر عمده‌ای در ترکیب آراء به وجود نمی‌آمد.

براساس پیش‌بینی‌ای که من دارم این‌ها (اصولگرایان) هم ریاست‌جمهوری را خواهند گرفت، هم شوراها و هم مجلس آینده را و تا ۴ سال آینده روی این موج هستند. پس، از نظر من این انتخابات بیش از انتخابات مجلس هفتم اصلاح‌طلبان را در محاق می‌برد.

آفتاب یزد: شهرداری و شورای شهر غیر از سیاسی‌کاری بلد نیستند؟!

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است؛ شهرداری تهران به خاطر سیاسی‌کاری، عملکرد مطلوبی بر جای نگذاشته است.

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت: در نهادهای تخصصی مثل شهرداری‌ها، نیروهای موجود در بدنه تشکیلاتی توانایی ادامه خدمت و تکمیل روش‌های اجرایی را داشته و لازم نیست از افراد بیرون از مدار اداری افرادی را وارد کنند.

جناب حناچی بعد از تنش‌های اجرایی و جناحی و گفتمان‌های مختلف، مسئولیت بلدیه کلان شهر تهران را به عهده گرفت. با یکدست‌شدن سیاسی شورای شهر و شهرداری؛ مردم این شهر با امیدواری به حل مشکلات، چشم به آینده دوختند. متاسفانه از همان آغاز به کار شهردار محترم ترجیح‌بند بدهی‌ها شروع شد.

از آنجا که محکوم نمودن گذشته و انتقال قصورات وکاستی‌های حال و آینده به پیشینیان بدل به یک فرمول ثابت گردیده این بار نیز این ارثیه نامیمون به میدان آمد. آلودگی‌های صوتی و تنفسی ناوگان فرسوده حمل ‌و نقل شهری، کمبود واگن‌های مترو و آشفتگی‌های ترافیک شهری بر همان روال سال‌های قبل ادامه یافت.

شورای شهر که ظاهرا تنها در مقوله نامگذاری‌ها و تغییرات آنها فعالیت‌های مستمر و مرتبی دارد به‌گونه‌ای که تعیین نام بر اساس سلیقه و ذوق اعضای محترم به اصلی‌ترین دغدغه این نهاد بدل گردید و تنها گاه‌گاهی بیان نکاتی مثل زیادتر بودن آمار کشته‌های کرونا در تهران از آمار دولت از سوی بعضی از اعضا بر تنش و دلهره مردم می‌افزود.

مردم یا حداقل نخبگان امور شهری و آسیب‌شناسی اجتماعی از ترکیب فعلی شورا توقع داشتند که با دعوت و تشکیل کارگروه‌های تخصصی و تجربی با ریشه‌یابی آسیب‌ها و ارائه راهکارهای حل و فصل به شهرداری به کاهش عوارض و مسائل اجتماعی کمک کنند.

در میان انتصابات مدیران توسط شهردار محترم توقع این بود و هست که افکار عمومی و نظرات تخصصی لحاظ گشته و در نظر گرفته شوند. مثلا همین آخرین انتصاب آقای شهردار که در دوران سیل استان گلستان همراه با خانواده به خارج از کشور عزیمت نمودند که این رفتار در آن مقطع دشوار، آثار نامطلوبی بر عواطف و احساسات مردم به‌جای گذاشت.

سوال اساسی ازشهردار محترم این است که اگر نیاز به یک مدیر با تخصص ایشان بود آیا نیروهای موجود در بدنه جوابگوی این نیاز نبود؟ بی‌اعتنایی به افکار عمومی چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

تا امروز دوبار از شهردار محترم درخواست وقت ملاقات نمودیم که به‌عنوان جمع آسیب‌شناسان اجتماعی و اساتید دانشگاه با ایشان ملاقات کرده و بعضی از نکات را براساس تجارب چهل ساله تخصصی دانشگاهی به اطلاع‌شان برسانیم؛ دریغ از یک جواب.

یادآور می‌شود آفتاب یزد سه سال قبل نوشته بود دبیرکل یکی از احزاب اصلاح‌طلب، از هر یک از اعضای ائتلاف امید برای انتخابات شورای شهر، مبلغ ۲ میلیارد تومان برای قرار گرفتن در لیست مطالبه کرده است.

تحریم‌ها موجب شد ایران تاب‌آوری بهتری مقابل کرونا داشته باشد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید: تحریم اقتصادی به داد ما رسید و اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دیگر کشورها خواهد بود.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با فرارو اظهار داشت: ایران بعد از دور دوم تحریم‌ها که یکی از شدیدترین اعمال فشارها در تاریخ معاصر دنیا به حساب می‌آید، به مرز فروپاشی نرسید. این موید این نظریه است، تحریم ضرررسان است، اما فلج‌کننده نیست.

وی می‌افزاید: در اواخر سال ۹۷ پیش‌بینی می‌شد، رشد اقتصاد ایران در سال ۹۸ منفی نخواهد شد که نشد. الان هم با وجود بحران‌هایی که هر کدام‌شان می‌توانند یک حکومت و یک سیستم را از هم بپاشاند، نگاه به آینده اقتصاد ایران نگاهی روشن و امیدوار کننده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، عملکرد سال ۹۹ مثبت خواهد بود.

ببینید! در سال ۹۸ حدود یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی را در اثر سیل از دست دادیم و کرونا هم حدود یک درصد به اقتصاد ایران ضربه زد. اما رشد اقتصاد غیرنفتی در مجموع مثبت بود. در سال ۹۹ هم کرونا حداقل ۳ تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی را از بین خواهد برد.

با این حال قویا اعتقاد دارم، همچنان قادر خواهیم بود رشد اقتصادی‌مان را به مثبت برسانیم یا اقلا به حالت منفی نرسیم. آن هم در شرایطی که بقیه اقتصادهای جهان، به خصوص اقتصادهای پیشرفته یا وابسته همه به وضع فروپاشی نزدیک شده‌اند.

وی تصریح کرد: انزوای اقتصادی ایران که ناشی از تحریم‌ها است، در بحران کرونا به داد ما رسیده است. یعنی شدت آسیب‌های اقتصادی کرونا در ایران، کمتر از کشورهایی، چون عربستان، امارات متحده عربی، فرانسه یا حتی اسپانیا، ایتالیا و انگلیس خواهد بود.

آنها به‌دلیل وابستگیِ بسیار بالایی که به همدیگر و ساختار جهانی اقتصاد دارند، در اثر فروپاشی ارتباطات بین‌المللی ناشی از کرونا رشد اقتصادیشان منفی خواهد شد. به عنوان مثال، زمین‌گیر شدن هواپیمایی امارات با زمین‌گیر شدن هواپیمایی هما به دلیل رابطه اماراتی‌ها با دنیا حتما اثری یکسان نخواهد داشت.

یعنی کار و بهره‌وری و تعداد مسافری که هواپیمایی هما جابه‌جا می‌کند، اصلا قابل مقایسه با هواپیمایی امارات نیست. در بقیه جاها هم همین‌طور، مثلا در اسپانیا سالانه بیش از ۵۰ میلیون، در فرانسه نزدیک به ۸۰ میلیون و در ترکیه حدود ۳۰ میلیون توریست تردد می‌کند. اما در اقتصاد ایران این عدد به زحمت به یک میلیون می‌رسد. اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دنیا خواهد بود.

شگفتی پایگاه اینترنتی ام‌اس‌ان از مهار کرونا در ایران با وجود تحریم‌ها

پایگاه اینترنتی متعلق به شرکت مایکروسافت از موفقیت ایران در مهار ویروس کرونا با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا ابراز تعجب و تحسین کرد.

ام‌اس‌ان دات کام با طرح این سوال که «ایران با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها چگونه می‌تواند  ویروس کرونا را مهار کند؟»، نوشت: از زمانی که اولین مورد کروناویروس در ایران شناسایی شد، این کشور اقدامات گسترده‌ای را برای مهار شیوع این بیماری انجام داده است‌، به طوری که آمار مرگ و میر روزانه در روزهای گذشته بر خلاف برخی دیگر از کشورهای جهان رو به کاهش است. گزارش‌ها حاکی از آن است که آمار تلفات در ۸ روز گذشته با کاهش شدید روبرو بوده است.

اما دلیل این اتفاق با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری چیست؟ داوطلبان مردمی نقش بسزایی دارند، اگرچه در آغاز، ایرانیان مانند سایر مردم در سراسر جهان، از شدت ترس احساس می‌کردند که با هجوم به داروخانه‌ها و خرید ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده برای محافظت از خود بگذرانند و همین امر باعث شد ایران در برهه‌ای با مشکل تامین این اقلام روبرو شود، اما بعداً به این نتیجه رسیدند که کمک به یکدیگر راهی بهتر برای زنده ماندن است.

بنابراین‌، تقریباً همه افراد برای انجام هر کاری که بتوانند با این بیماری مقابله کنند، داوطلب شدند، گروه‌های داوطلب شروع به ارائه خدمات به بیماران و کادر پزشکی و همچنین تولید ماسک صورت، اسکراب و ضدعفونی‌کننده کردند.

بسیاری از این داوطلبان، خانم‌های خانه‌دار بودند که ماسک و سایر ملزومات را برای توزیع در بین عموم و کارمندان بهداشت دوختند. علاوه بر این، تیم‌های متشکل از جوانان ایرانی تولید مواد ضدعفونی‌کننده در دانشگاه‌ها یا اماکن مذهبی را آغاز کردند.

رکورد بیکاری در آمریکا شکست ۴/۴ میلیون نفر در یک هفته بیکار شدند

آمار بیکاران با ۴/۴ میلیون نفر افزایش ظرف یک هفته، به بیش از ۲۶/۴ میلیون نفر رسید.

روزنامه لوموند ضمن انتشار این خبر نوشت آمار مذکور در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. طبق آمار وزارت کار آمریکا، آمار بیکاران در همین کشور طی هفته گذشته به ۲۶/۴ میلیون نفر رسید که بیشتر از ۲۳/۳ میلیون شغل نابود شده در بحران مالی سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹  است.

تا پایان ماه مارس نرخ رسمی بیکارانی که از حقوق بیکاری بهره‌مند شده‌اند، ۱۱ درصد جمعیت فعال آمریکا گزارش شده است. نرخ بیکاری ماه آوریل در اوایل ماه مه منتشر خواهد شد. کارشناسان اقتصادی نرخ بیکاری در ماه آوریل را به حدود ۲۰ درصد جمعیت فعال آمریکا برآورد می‌کنند.

مورگان استنلی، شرکت معروف خدمات‌ مالی آمریکا میانگین نرخ بیکاری این کشور را در نیمه دوم سال میلادی ۲۰۲۰ بیش از ۱۵/۷ درصد برآورد می‌کند. مورگان استنلی نرخ بیکاری در ماه آینده را ۱۶/۴ درصد برآورد می‌کند.

لوموند نرخ بیکاری در آمریکا را از نظر تاریخی بی‌سابقه توصیف کرد و نوشت: بسیاری از اقتصاددانان بحران بیکاری ناشی از اپیدمی کرونا را با بحران بیکاری در دوران رکود بزرگ اقتصادی سال ۱۹۲۹ مقایسه می‌کنند. برخی می‌گویند که نرخ بیکاری اخیر در آمریکا بیش از زمان رکورد بزرگ اقتصادی است.

اداره کار آمریکا در حالی روز پنج‌شنبه گزارش داد تعداد بیکاران در این کشور بیمه بیکاری، شمار افرادی که طی پنج هفته گذشته و به‌دلیل رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند به ۲۶ میلیون نفر و ۱۶ درصد رسیده که در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸-۹ نرخ بیکاری آمریکا از ۱۰ درصد فراتر نرفته بود.

در همین حال، موسسه بین‌المللی مشاوره مدیریت «مک‌کینزی اند کمپانی» پیش‌بینی کرده که اگر شیوع فزاینده ویروس کرونا تنها تا اواسط سه ماهه دوم سال جاری میلادی (ماه مه) در ایالات متحده ادامه داشته باشد، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی به منفی ۲/۴ درصد می‌رسد؛ نرخی که از سال ۲۰۰۹ تا کنون بی‌سابقه خواهد بود.

خراسان

تذکر ویژه برای تحقق وعده های سفر استانی رئیس جمهور

یک نهاد مسئول دولتی در بخشنامه روزهای اخیر خود به همه سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته است به استناد لایحه بودجه سال ۹۹ و راهبردهای دولت طی امسال، اتمام طرح های نیمه تمام و ایفای تعهدات سفرهای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، در اولویت برنامه های دستگاه ها قرار گیرد و برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته، ایجاد اشتغال و تحقق پروژه های اقتصاد مقاومتی، برنامه های جدی را  در دستور کار قرار دهند.

تبلیغ دستاوردهای دولت لغو شد؟

در حالی که یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه اوایل سال گذشته خود، از مدیران دولتی خواسته بود در راستای ضوابط اجرایی بودجه سال ۹۸ ، حداکثر سه در هزار اعتبارات هزینه‌ ای پرداخت شده خزانه به خود از محل اعتبارات مصوب را برای اطلاع‌ رسانی و تبلیغ دستاوردهای همان دستگاه اجرایی و شرکت دولتی هزینه کنند، این بند در ضوابط اجرایی بودجه امسال درج نشده است.

آرمان

پروین مانع پرسپولیسی شدن قلعه‌نویی

مرتضی فنونی‌زاده با اینکه در دوران نوجوانی استقلالی بوده اما به پرسپولیس پیوسته است. او سال‌ها برای این تیم در خط دفاعی نمایش‌های خوبی را به اجرا گذاشته است. وی با بیان اینکه امیر قلعه‌نویی قصد داشته است پیراهن پرسپولیس را بر تن کند، افزود: قلعه‌نویی یک روز با من سر تمرین پرسپولیس آمد. علی‌آقا با وی صحبت کرد و گفت هافبک زیاد داریم و به استقلال برو، قلعه‌نویی که به مربی بزرگی تبدیل شده، به استقلال رفته و به یکی از بزرگان این تیم تبدیل شده است.

اجازه بی‌احترامی به خانواده‌ام را نمی‌دهم

علیرضا حقیقی، دروازه‌بان سابق تیم ملی با اشاره به درگیری‌اش با علی خطیر معاون باشگاه استقلال ابراز کرد: من اجازه نمی‌دهم کسی به خانواده‌ام؛ آن هم در زمین چمن بی‌احترامی کند. گفتنی است دروازه‌بان سابق پرسپولیس در مورد شکستن بینی معاون ورزشی سابق باشگاه استقلال گفت: او فحش داد و ما هم هُلش دادیم، ولی شکستن بینی در کار نبود. آن صحنه هُل بود ولی اینکه به کجاها کشید، ا... اعلم!

درخواست علم‌الهدی برای بازگشایی مساجد

نماینده، ولی فقیه در خراسان‌رضوی گفت: از مسئولان می‌خواهم با تهیه دستورالعمل و پروتکل‌هایی برای رعایت بهداشت و مقابله با ویروس کرونا، امکان باز شدن مساجد و مراکز عبادت را برای حضورمردم در ماه رمضان فراهم کنند. آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی افزود: درهای معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان که ماه خداست، روی بندگان خدا بسته شده و مردم نمی‌توانند از عبادت در آن مکان‌ها استفاده کنند، هرچند امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی مسئولان، در مقابله با این ویروس و بلیه خطرناک، امکان حضور مردم در معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان برای انس با خدا در حال روزه‌داری، فراهم شود.

ورود به تصمیم فدراسیون بسکتبال

نماینده ولی‌فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان در نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش و جوانان خواستار بازنگری در تصمیم فدراسیون بسکتبال برای اعلام پایان لیگ برتر این رشته ورزشی شده است. آیت‌ا... سیدکاظم نورمفیدی در این نامه خطاب به مسعود سلطانی‌فر نوشت: در روزهای اخیر مدیران، علاقه‌مندان و دلسوزان ورزش استان و جوانان گرگان با مراجعه به اینجانب از تصمیم فدراسیون بسکتبال در خصوص سرانجام لیگ و عدم‌اعلام قهرمانی تیم گرگان و اعزام این تیم به رقابت‌های آسیایی به شدت گلایه داشته و نارضایتی هستند. امام جمعه گرگان در ادامه این نامه آورد: تیم بسکتبال گرگان، تیمی مردمی است که تمام هزینه‌های آن از محل بیت‌المال تامین می‌شود. امیداورم با اتخاذ تدابیر شایسته علاوه بر رفع نگرانی اهالی ورزش گرگان و علاقه‌مندان این ورزش، از تضییع حقوق شهروندان گرگان جلوگیری شود.

تاج در آلمان به کرونا مبتلا شد

سخنگوی فدراسیون فوتبال در خصوص فدراسیون و وضعیت فوتبال ایران اظهار داشت: آغاز لیگ بستگی به تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا در ورزش و نهادهای بالادستی مانند کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا دارد. مهدی علوی در خصوص اصلاح اساسنامه، تصریح کرد: مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال و کمیته‌های مربوطه به صورت شبانه‌روزی روی اصلاح اساسنامه فدراسیون کار می‌کنند.

این در حالی است که علوی در مورد آخرین وضعیت محمدرضا ساکت و اینکه آیا او استعفا داده یا اخراج شده است، اظهار داشت: اصلا بحث استعفا و اخراج نیست. گفتنی است سخنگوی فدراسیون فوتبال در پایان پیرامون وضعیت مهدی تاج، رئیس سابق فدارسیون، خاطرنشان کرد: تاج برای مداوا به آلمان رفته بود که به کرونا مبتلا شده و حالا از بیمارستان مرخص شده است و به زودی به تهران بازمی‌گردد.

واکنش مهناز افشار به ویدئوی قریشی

به تازگی ویدئویی از رفتار توهین‌آمیزسحر قریشی بازیگر سینما و تلویزیون با پاکبانی در پارک در فضای مجازی حاشیه‌ساز شده است. این در حالی است که بازیگران زیادی مثل پرویز پرستویی و امیر نوری به این ویدئوی سحر قریشی واکنش نشان داده‌اند. حالا مهناز افشار هم با انتشار پستی به این ماجرا واکنش نشان داده است. افشار در پیامی در این باره نوشت: دورم، اما قلبم بهتون خیلی نزدیکه. ۱۰۰ جفت کفش تقدیم می‌کنم به پاکبانان عزیزمون تا تمرینی باشه برای خودم تا یادم بمونه انسان بمونم. و masoudkazemi ۸۱@ عزیز به من لطف می‌کنه تا بهشون تقدیم کنم. وی در ادامه می‌نویسد: فقط تمرینی است برای خودم وگرنه نشستن لیست خوب‌ها و بدها درست کردن کار سختی نیست و قطعا خانم قریشی بیش از من و شما درصدد دلجویی خواهد بود. هر کار خوبی‌رو بلند بگید بذارید از هم یاد بگیریم وگرنه عکس و سینما همیشه هست!

ترامپ دکتر کرونا هم شد

دونالد ترامپ پیشنهادی را پس از آن مطرح کرده است که «بیل برایان» مدیر بخش «علوم و فناوری در وزارت امنیت داخلی» گزارشی از یک تحقیقات ارائه کرده که بر اساس آن ویروس کرونا به مدت زیاد در محیط گرم و مرطوب زنده نمی‌ماند.

به گزارش «ان‌بی‌سی نیوز» پس از ارائه این گزارش توسط بیل برایان، دونالد ترامپ پیشنهاد داده است تا با تاباندن نور و گرما بر بدن بیماران کرونایی یا تزریق ماده ضدعفونی‌کننده آنها را درمان کنند. گفتنی است اظهارات ترامپ بلافاصله با واکنش متخصصان مواجه شده است. دکتر «وین گوپتا» متخصص ریه و کارشناس بهداشت جهانی در این باره گفت: «پیشنهاد تزریق یا مصرف هرگونه محصول پاک‌کننده به بدن غیرمسئولانه و خطرناک است. زمانی که مردم می‌خواهند خود را بکشند از این شیوه استفاده می‌کنند».

بازداشت یک مدیرعامل در سیستان و بلوچستان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان از بازداشت مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان به همراه ۱۰ نفر دیگر خبر داد. حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد از بازداشت مدیر عامل سابق شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان به همراه ۱۰ نفر دیگر خبر داده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان در این باره گفت: این در حالی است که ۳ نفر از دستگیرشدگان از کارمندان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان و ۷ نفر دیگر مدیران شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند.

قطر بار دیگر برای ایران کمک فرستاد

سفارت ایران در قطر اعلام کرد یک فروند هواپیما حامل کالاها و تجهیزات بهداشتی و پزشکی اهدایی دولت قطر به جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.‏ این هواپیما حاوی بیش از ۱۵ تن کالا و تجهیزات است که از سوی دولت قطر برای مقابله با کرونا به ایران اهدا شد. ‏دولت قطر در یک ماه و نیم گذشته دو محموله دیگر از کالاهای بهداشتی و پزشکی به ایران ارسال کرده و این سومین محموله کمک‌های قطر به ایران است. دومین محموله این کمک‌ها شامل هفت تن تجهیزات پزشکی و بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا اولین فروردین به تهران ارسال شد. نخستین محموله کمک‌های بهداشتی کشور قطر نیز بیش از پنج و نیم تن اقلام بهداشتی و درمانی قبل از آن به ایران ارسال شده بود.

بنیاد مستضعفان دوباره دست به جیب شد

رئیس بنیاد مستضعفان در شبکه اجتماعی خود از کمک‌های نقدی بلاعوض بنیاد مستضعفان برای کاهش آثار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر خبر داد و گفت: این کمک‌ها به ۴۶۶ میلیارد تومان رسیده است. سیدپرویز فتاح درصفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: این میزان کمک بلاعوض را در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تقدیم کرده و همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای پرداخت وام قرض‌الحسنه برای مشاغل، اصناف و افراد آسیب‌دیده از بحران کرونا به میدان آورده است. با تمام‌ظرفیت تا پساکرونا در کنار مردم عزیز و دولت هستیم.

لغو مجازات شلاق در عربستان

روزنامه سعودی «عکاظ» گزارش داد: مقام‌های بلندپایه این کشور به دادستان کل سعودی دستور دادند صدور حکم شلاق در مجازات‌های تعزیری لغو و به مجازات‌های دیگر اکتفا شود. عکاظ به نقل از منابع آگاه توضیح داد: دادگاه‌ها موظف هستند این اصل را به اجرا درآورند و در هر شرایطی از آن سرپیچی نکنند. بر اساس این حکم دادگاه‌ها موظف هستند بر پایه اوامر صادر شده در این خصوص از سوی دربار پادشاهی سعودی، در مجازات‌های تعزیری به زندان یا دریافت غرامت مالی یا هر دو با هم و یا مجازات‌های جایگزین بسنده کنند. عکاظ افزود: مجازات تعزیری شامل جرم و جنایاتی می‌شود که در مورد آنها هیچ‌گونه مجازات یا کفاره خاصی تعریف نشده است.

کرونا، هیوندای موتورز را از پا انداخت

هیوندای موتورز که بدون‌شک یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کره‌جنوبی و جهان به شمار می‌رود، گزارش مالی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد سود خالص این شرکت تحت‌تاثیر شروع گسترده ویروس کرونا و افت شدید تقاضا در بازارهای جهانی با ۴۴ درصد کاهش به پایین‌ترین میزان در یک دهه گذشته رسیده است. طبق گزارشی که در رویترز آمده است، سود خالص هیوندای موتورز در ۳ ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۰ میلادی، ۴۶۳ میلیارد وون معادل ۳۷۶ میلیون دلار این بوده که از متوسط پیش‌بینی‌های تحلیلگران فعال در بازار خودرو از ۶۰۷ میلیارد وون نیز بسیار کمتر گزارش شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    شما کار گزاران همان کارچاق کن های دلال هستید و هنری جز دلالی ندارید دلالی هم حلال و حرام سرش نمیش. پس حرام خوری متیجه اش همینه = مرعشی
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    اقای مرعشی حیا نمی کند اخه این ادم که دیپلم بیشتر نداره و حرف زدنش بلد نیست 12 سااااااااال استاندار کرمان بوده خداوند بر عذاب انها که این ها را بر سر کار گذاشتند بیفزاید .
  • مجید IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    باترفندو حیله و مکر و تهمت تا حل توانسته اید موفق شوید شاید دوباره .....
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    خبر نداری وقتی فتنه گرتان عاقبت بخیر نشدن
  • DE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    مرعشی: انتخابات ریاست‌جمهوری را هم می‌بازیم .آقای مرعشی برای چه ببازید کارگریزانی ها تا حالا در هیچ جا نباخته اند فقط واگذار کردند به حریف و عقب عقب رفتند همونجایی که اومدند .انتخابات ریاست جمهوری را هم واگذار میکنید به حریف عقب عقب میرید در تاریخ خانه تاریک!
  • مرصاد IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    از عدالت بدوره ، که نبازید !!
  • رضا IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 1
    برای خیلی از مردم که گیر نان خالی برای زن و فرزندانشان هستند اصولگرا و اصلاح طلب و انتخابات و کی رئیس مجلس شود یا رئیس جمهور و نماینده یا وزیر و... فرقی ندارد مهم نان شب است
    • DE ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      1 0
      اصلا اینطور نیست اگر مهم نان شب بود زمان شاه هم نان شب گیر میومد و زیر بار امریکا و تسلیم, بیشتر نان شب و روز میاره .اگر نان شب مهم بود همه ملت رانتخوار و دزد و رشوه بگیر و شیتیل خور و در یک کلام طرفدار اصلاح طلبچی ها بودند .پس به مردم توهین نکن معذرت خواهی کن .مردم شعور و معرفت دارند و تفاوت نان حلال و حرام را میدانند. ملت نشان دادند طرفدار کسی هستند که برایشان نان با عزت و نه نان باذلت و التماس بیاورد.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 1
    شما همه چیزتون رو باختید
    • DE ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      1 0
      صدر بار گفتم همه چیزاتو داخل یک سبد نگذار گوش ندادی بخاطر همین همه چیزت رو باختی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس