سعید لیلاز

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید: تحریم اقتصادی به داد ما رسید و اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دیگر کشورها خواهد بود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

سعید لیلاز در گفت‌وگو با فرارو اظهار داشت: ایران بعد از دور دوم تحریم‌ها که یکی از شدیدترین اعمال فشارها در تاریخ معاصر دنیا به حساب می‌آید، به مرز فروپاشی نرسید. این موید این نظریه است، تحریم ضرررسان است، اما فلج‌کننده نیست.

بیشتر بخوانید:

شهردار لندن: تهران در مقابله با کرونا از لندن جلوتر است

وی می‌افزاید: در اواخر سال ۹۷ پیش‌بینی می‌شد، رشد اقتصاد ایران در سال ۹۸ منفی نخواهد شد که نشد. الان هم با وجود بحران‌هایی که هر کدام‌شان می‌توانند یک حکومت و یک سیستم را از هم بپاشاند، نگاه به آینده اقتصاد ایران نگاهی روشن و امیدوار کننده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، عملکرد سال ۹۹ مثبت خواهد بود. ببینید! در سال ۹۸ حدود یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی را در اثر سیل از دست دادیم و کرونا هم حدود یک درصد به اقتصاد ایران ضربه زد. اما رشد اقتصاد غیرنفتی در مجموع مثبت بود. در سال ۹۹ هم کرونا حداقل ۳ تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی را از بین خواهد برد.

با این حال قویا اعتقاد دارم، همچنان قادر خواهیم بود رشد اقتصادی‌مان را به مثبت برسانیم یا اقلا به حالت منفی نرسیم. آن هم در شرایطی که بقیه اقتصادهای جهان، به خصوص اقتصادهای پیشرفته یا وابسته همه به وضع فروپاشی نزدیک شده‌اند. وی تصریح کرد: انزوای اقتصادی ایران که ناشی از تحریم‌ها است، در بحران کرونا به داد ما رسیده است. یعنی شدت آسیب‌های اقتصادی کرونا در ایران، کمتر از کشورهایی، چون عربستان، امارات متحده عربی، فرانسه یا حتی اسپانیا، ایتالیا و انگلیس خواهد بود.

آنها به‌دلیل وابستگیِ بسیار بالایی که به همدیگر و ساختار جهانی اقتصاد دارند، در اثر فروپاشی ارتباطات بین‌المللی ناشی از کرونا رشد اقتصادیشان منفی خواهد شد. به عنوان مثال، زمین‌گیر شدن هواپیمایی امارات با زمین‌گیر شدن هواپیمایی هما به دلیل رابطه اماراتی‌ها با دنیا حتما اثری یکسان نخواهد داشت.

یعنی کار و بهره‌وری و تعداد مسافری که هواپیمایی هما جابه‌جا می‌کند، اصلا قابل مقایسه با هواپیمایی امارات نیست. در بقیه جاها هم همین‌طور، مثلا در اسپانیا سالانه بیش از ۵۰ میلیون، در فرانسه نزدیک به ۸۰ میلیون و در ترکیه حدود ۳۰ میلیون توریست تردد می‌کند. اما در اقتصاد ایران این عدد به زحمت به یک میلیون می‌رسد. اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دنیا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    يك مورد هم اينكه كشورهاي بالا دولتهاشون بخوان هم نميتونن پنهان كاري بكنن چون صدتا كانال و شبكه رقيب دارن كه دنبال بهونه هستن ولي تو ايران و روسبه و چين خيلي راحت پنهان ميكنن.آمار واقعي بعضي كشورها خيلي خيلي بيشتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس