کد خبر 1065484
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
کارتن خواب

اینکه این کمکهای شهرداری تا الان چگونه و کجا هزینه شده اطلاعی نداریم چون گزارشی تا این لحظه از طرف دستگاههای متولی به ما ارائه نشده است.

به گزارش مشرق، با شیوع کرونا و در پی آن تعطیلی مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد و عدم پذیرش گرمخانه های این شهر، در حالی که همه توصیه ،"در خانه بمانیم" را نصب العین خود کردیم، معتادان متجاهر، کارتن خواب ها و افراد بی خانمان، خانه و سرپناهی برای ماندن در آن نداشتند و بیش از پیش در شهر سرگردان و رها شدند.

معتادان متجاهر مشهدی به گودال پناه بردند

عده ای از این افراد که حالا حس کردند بی خانمان تر از همیشه شده اند، به زمینی رها شده پشت مجتمع تجاری الماس شرق مشهد پناه بردند و از درون گودال هایی که برای در امان ماندن از باران و سرما و شاید سگ های ولگرد برای خود دست و پا کردند، درخشش گنبد تجاری الماسی شکل را به نظاره نشستند.

این موضوع از چشم رسانه ها پنهان نماند و وضعیت اسفناک این افراد در شهر امام مهربانی ها رسانه ای شد و این تازه آغاز داستان بود.

پیگیری های پی در پی، پای مسؤولان را به این منطقه باز کرد که منجر به سر و سامان گرفتن تعداد کمی زوج کارتن خواب در این منطقه شد.

اما تکلیف بقیه چه می شود؟ این سوالی بود که اصحاب رسانه مطرح کردند و جواب های ضد و نقیضی شنیدند.

بر طبق قانون، ساماندهی معتادان متجاهر وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر است، در همین راستا، دبیر این ستاد هفته قبل از بازگشایی مجدد مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد با ظرفیتی سه هزار نفره خبر داد؛ اما ستاد مبارزه با کرونا خراسان رضوی به خاطر شیوع کرونا با پذیرش یک باره این افراد مخالفت کرد و قرار شد به صورت تدریجی انجام شود.

برخورد قهری با معتادان گودال خواب جهت ساماندهی آنها

از طرفی حضور این میهمان های ناخوانده در منطقه، موجبات نگرانی و ناامنی را برای ساکنان اسماعیل آباد رقم زد که منجر به برخوردهای قهری و آتش زدن گودال های محل سکونتشان شد تا شاید آنجا را ترک کنند؛ اما هیچکس به آنها نگفت به کجا بروند!

عصر امروز، دو نفر از اعضای شورای شهر مشهد به دعوت تنی چند از اصحای رسانه پاسخ مثبت دادند و همه با هم راهی سکونتگاه زباله گردها شدند، وضعیت اسفناک این آسیب دیدگان اجتماعی را از نزدیک دیدند، درد دلهایشان را شنیدند و به نمایندگی از سایر اعضای شورای شهر برای ساماندهی این شرایط اعلام آمادگی کردند.

تاکید عضو شورای شهر مشهد بر لزوم ایجاد اشتغال برای معتادان پس از بهبودی

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد در حاشیه این بازدید با بیان اینکه ساماندهی این وضعیت نیاز به تشریک مساعی نهادها و دستگاه هایی مانند استانداری، شهرداری، آستان قدس رضوی، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی دارد، افزود: باید یک دستورالعمل و پروتکلی نوشته شود تا همه در یک جهت برای بهبود اوضاع این شهروندان تلاش کنند.

محمدحاجیان شهری اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از این کارتن‌خواب‌ها را افراد معتاد تشکیل می‌دهند و این معتادان متجاهر دارای بیماری‌های زمینه‌ای مختلف هستند که شرایط را روز به روز بدتر می‌کند.

وی با بیان اینکه معضل اعتیاد، گرفتاری همه دنیاست و حدود ۲۷۰ میلیون نفر در کشورهای مختلف درگیر مواد مخدر هستند که از این تعداد، ۳۰ میلیون نفر معتاد متجاهرند، گفت: براساس آمار، در مشهد با جمعیت حدود ۳.۲ میلیون نفری، بین ۵ تا ۶ هزارنفر معتاد متجاهر داریم.

حاجیان شهری همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه حمایت‌ها و انجام اقدامات عملی برای ساماندهی و حل معضل معتادین متجاهر و کارتن‌خواب‌ها شاهد وحدت رویه نیستیم؛ دستگاه‌های دخیل، در سطح ملی و استانی باید دستورالعملی کلی در این زمینه تهیه کنند و رسالت و وظیفه هر بخش را به صراحت اعلام کنند.

تاکید عضو شورای شهر بر ایجاد اشتغال برای معتادان پس از بهبودی

حاجیان شهری بر ایجاد اشتغال برای معتادان متجاهر پس از ترک، تاکید کرد و گفت: تا زمانی که فرد شغلی نداشته باشد حتی ترک هم پایدار نیست و شخص ممکن است دوباره به اعتیاد کشیده شود.

وی افزود: سال ۹۶ قرار بود چهار میلیارد تومان برای ساماندهی معتادان متجاهر در مشهد، اختصاص داده شود، اما به دلیل شرایط خاص شهرداری به لحاظ مالی در آن سال، توانستیم دو میلیارد به این بحث کمک کنیم که این رقم در سال ۹۷، به دو و نیم میلیارد تومان و در سال ۹۸ به سه میلیارد تومان رسید، امسال هم البته به خاطر شرایط کرونایی بر همه دستگاه های اجرایی، فشار وارد شده، اما همه تلاش خود را می کنیم تا کمک موثری به این بحث داشته باشیم.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد تصریح کرد: اینکه این کمک های شهرداری تا الان چگونه و کجا هزینه شده اطلاعی نداریم چون گزارشی تا این لحظه از طرف دستگاه های متولی به ما ارائه نشده است.

حاجیان شهری در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه ها باید در این زمینه به شما گزارش دهند، گفت: با توجه به اینکه تمام دستگاه ها زیر نظر استانداری است این گزارش را آنجا باید از دستگاه های متولی بخواهد.

ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر با مشارکت سمن‌ها و خیرین

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد از آغاز مراحل طراحی احداث پارک خطی در مسیل اسماعیل‌آباد خبرداد و گفت: در بحث ساماندهی معتادین متجاهر، رویکرد ما همچون گذشته حمایتی است و با همراهی تشکل‌های مردمی، سمن‌ها و خیرین در سال ۹۹ گام‌های عملی بیشتری برداشته خواهد شد.

وی با تقدیر از اقداماتی که تشکل‌های مردمی، خیرین و سمن‌ها داشته‌اند، گفت: بدون شک، نقش این عزیزان تاکنون بسیار پررنگ بوده و در تصمیم‌گیری‌ها و دستورالعمل‌ها باید آنها نیز دیده شوند.

مصطفی آذری؛ مدیر مرکز نجات یافتگان امام علی(ع) هم که در این بازدید حضور داشت، پیشنهادی مبنی بر ایجاد یک پارک یا اردوگاه برای ساماندهی و بازپروری معتادان متجاهر سطح شهر به اعضای شورای شهر ارائه داد که با استقبال این دو عضو مواجه شد.

اعضای شورای شهر حاضر در این بازدید از مدیر مرکز نجات یافتگان امام علی(ع) خواستند طرح مذکور را هر چه زودتر با جزئیات کامل به شورای شهر ارائه دهند تا پس از بررسی، نسبت به تامین زمین مورد نیاز برای این طرح از سوی شهرداری مشهد اقدام کنند.

مسیل اسماعیل‌آباد به بوستان خطی تبدیل می‌شود

حاجیان‌ در بخش دیگری از صحبت‌های خود از عزم مدیریت شهری برای ساماندهی اسماعیل‌آباد سخن گفت و اظهارکرد: اواخر سال گذشته، ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار برای طراحی این محدوده شهری اختصاص یافت؛ برنامه تملک منازل واقع در جوار مسیل اسماعیل‌آباد در دست اجراست و درنظر داریم بوستان خطی بسیار بزرگی در این محدوده احداث کنیم تا موجب بهبود وضعیت کنونی شود.

یکی از بحث‌های مطرح شده در این بازدید، ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه در اسماعیل‌آباد بود که عضو شورای شهر مشهد در این خصوص گفت: ساخت‌وسازهای خلاف قانون و ضابطه‌های شهرسازی، تنها محدود به این نقطه از شهر نمی‌شود و در سایر مناطق نیز شاهد آن هستیم.

حاجیان افزود: نظارت شهرداری بر ساخت‌وسازها به روش‌های سنتی و قدیمی است که در قالب بازدیدهای میدانی انجام می‌شود؛ به منظور تشدید و استمرار بخشیدن و افزایش دقت نظارت‌ها، به دنبال بهره‌گیری از روش‌های نو همچون پهباد هستیم.

وی اظهارکرد: یکی دیگر از مشکلات ما، ممانعت برخی دستگاه‌ها برای اجرای رای کمیته ماده ۱۰۰، به دلیل برخی شرایط خاص و مسائل اجتماعی و اقتصادی است.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد گفت: شهرداری می‌تواند در کنار حمایت‌هایی که سرمایه‌گذاران در شهر انجام می‌دهد، از آنها بخواهد تا به واسطه برخی اقدامات، موجبات افزایش سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی و غیره را در نقاط کم‌برخوردار فراهم آورد؛ همچون سیاستی که ما برای سرمایه‌گذار پروژه شرکت ثابت کیش اجرایی کردیم.

حاجیان شهری در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: در عین حال باید توجه داشت که شهرداری‌ها، مسؤول برطرف کردن همه آسیب‌های اجتماعی نیستند و دستگاه های مختلف همچون استانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد و هزیستی نیز باید نقش آفرینی داشته باشند و هرکدام براساس شرح وظایف مشخص خود ایفای نقش کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم شهر مشهد نیز همچون گذشته در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب حضور موثر خواهد داشت؛ آماده بررسی طرح‌ها و پروژه‌هایی که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند هستیم و امیدواریم تمامی دستگاه های اجرایی ذی مدخل و تشکل‌های مردمی و سمن‌های فعال در این زمینه به کمک ما بیایند.

و اما چند سوال...

آفتاب که به سر دیوار رسید ما اسماعیل آباد را ترک کردیم،‌ تلالو پرتوهای بی رمق خورشید درگنبد الماس شرق، مجتمع سپاد، شهربازی در این منطقه و بوی مشمئز کننده زباله هایی که کارتن خواب ها درون آنها زندگی می کردند، تناقض های دردناک فاصله اجتماعی بین مردمان این شهر است؛ زندگی در گودال و لابلای زباله آیا زیبنده شهر امام مهربانی هاست؟ کتک زدن معتاد متجاهر و به آتش کشیدن سرپناهش به وسعت یک گودال، راه حل درستی است؟ مدیریت شهری مشهد با شعار "مشهد، شهر امید و زندگی" کجای این داستان است؟ سهم ۶ هزار آسیب دیده اجتماعی در کدام زاویه های مثلث اقتصادی استاندار خراسان رضوی است؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    3 0
    خدا کمکشون کنه
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    5 0
    گناه دارند چرا اینجوری هستین؟!
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    5 0
    جناب مشرق وقتی ازاین وضع زندگی این انسان ها چاپ می فرمایید اشک امانم بریده خودم را جای ان ها میگذارم !ایا سزاور یک انسان است ایا خدادوست دارد بنده اش با رنج زندگی کند،!؟خدایاروز قیامت چه جوابی داریم؟!جناب مشرق قسمت اخر مطلبتون جیگرم سوخت بنده اصلا طاقت دیدن چنین منظره هایی را ندارم وفقط گریه میکنم ومی خوانم-
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 3
    کارتن خوابی فقط تو آمریکاست. این واسه تفریح میان رو کارتن تو بیرون میخوابن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس