مجلس

نماینده فریمان در مجلس گفت: طبق اصل 55 قانون اساسی باید جزئیات گزارش تفریغ بودجه 97 توسط دیوان محاسبات به اطلاع مردم برسد که در غیر این صورت نمایندگان مجلس آن را در اختیار مردم قرار خواهند داد.

به گزارش مشرق، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش دیوان محاسبات درباره تخلفات صورت گرفته در اجرای قانون بودجه سال 97 گفت:‌ گزارش تفریغ بودجه گزارشی است که برای اطلاع عمومی و برای آحاد مردم ایران تنظیم و طبق قانون سالیانه قرائت می‌شود.

وی افزود:‌ این گزارش، گزارشی است که همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی باید با آن به دیده احترام نگاه کنند چون گزارش یک مرجع نظارتی است و نمی‌شود با صدور بیانیه و موضع علیه آن اقدام کرد.

بیشتر بخوانید:

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید پاسخ ارائه شده به این گزارش، قانونی و حقوقی باشد و در واقع باید حرمت و جایگاه دستگاه‌های نظارتی در کشور را حفظ کرد و مسائل مربوط به این حوزه را به کارهای سیاسی و سیاست‌ورزی نکشانیم.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: شاید بهترین پاسخ این بود که دولت در واقع پاسخ‌های فنی، حقوقی و قانونی به گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه سال 97 می‌داد. مضافاً طبق اصل 55 قانون اساسی این گزارش‌ها و اقدامات باید به اطلاع آحاد ملت ایران نیز برسد.

وی افزود: اینگونه گزارش‌ها کل و جزء ندارد و باید جزئیات این گزارش که شامل اسامی گیرندگان ارزهای دولتی 4200 تومانی است اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و اینکه سرنوشت این ارز در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟ این ارز در چه وضعیتی به سر می‌برد؟ چه مقدار از آن تبدیل به کالا شده و چقدر تبدیل نشده؟ چقدر از این کالاها وارد شده و چه مقدار وارد نشده؟ و ... باید به صورت شفاف و عینی به اطلاع مردم برسد.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمانی که دولت ما از مجامع جهانی اقتصادی همچون صندوق بین‌المللی پول 5 میلیارد دلار تقاضای کمک می‌کند با توجه به ابهامات پیش آمده درباره این مبلغ باید شفاف‌سازی کامل در مورد آن صورت گیرد که در کجا هزینه شده و چه وضعیتی را پشت‌سر گذاشته است.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: به نظر من ماهیت ارز ترجیحی، خود به تنهایی یک موضوع قابل بحث است؛ زمانی که قیمت این ارز با ارز آزاد تفاوت دارد طبعاً‌ این وضعیت وسوسه‌انگیز است که مابه‌ازای این ارز دولتی یا کالا وارد نشود و یا اگر هم کالایی وارد می‌شود در کشور احتکار شود و با قیمت بالاتری به بازار عرضه شود و یا با انبار کردن آنها این کالاها به نحوی که باید به دست مردم نرسد.

وی افزود: ماهیت ارز ترجیحی ماهیت فسادزایی است و باعث ایجاد فساد می‌شود و ممکن است برای همه افراد زمینه فساد را ایجاد کند.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه اصولاً این افراد و اشخاص به چه نحوی انتخاب می‌شوند و با طی چه مراحلی تعیین می‌شود که ارز در اختیارشان قرار می‌گیرد و بعد چنین ابهاماتی درباره مابه‌ازای آن به وجود می‌آید، بعضاً این گزارش‌های نظارتی است که باید چراغ راهی را به مجلس و دولت نشان دهد.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: باید بساط ارز ترجیحی با این ماهیت در کشور برچیده شود چرا که اصولاً زمینه فساد را به وجود می‌آورد.

وی افزود: گزارش تفریغ بودجه به طور شفاف و کامل و با جزئیات تمام باید منتشر شود. تنها کلیات تفریغ بودجه توسط دیوان محاسبات منتشر شد و جزئیات آن به افکار عمومی عرضه نشد و این کار یک امری کاملاً ضروری است. 

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع دیگر رفتاری است که مجلس و دولت باید در قبال ارزهای ترجیحی داشته باشند چرا که ممکن است این زمینه فساد در گزارش تفریغی که آخر امسال هم قرائت شود مجدد تکرار شده باشد و فقط ممکن است عدد آن بالا و پایین شود. ما باید بر سرچشمه این موضوع نظارت دقیق داشته باشیم و باید به گونه‌ای رفتار کرد تا زمینه برای تکرار فساد به وجود نیاید.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: موضوع دیگر نحوه برخورد با گزارش مراجع نظارتی است. گزارش دیوان محاسبات فارغ از همه نوع بحث‌ها ماهیتاً گزارش یک نهاد نظارتی است و بعضی‌ها به جای اینکه بخواهند اشخاص را متهم کنند پاسخ قانونی، حقوقی، بودجه‌ای و مالی لازم را به ماهیت و موضوع گزارش بدهند و راهکارهایی را ارائه کنند که دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

وی افزود: ما در مجلس یازدهم باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که ارز ترجیحی را جمع کنیم تا بتوانیم شاهد تکرار بروز مفاسد نباشیم.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع دیگر در نحوه برخورد با موضوع است. رئیس دیوان محاسبات عنوان کرد که پیش از آنکه من گزارش تفریغ بودجه سال 97 را در صحن مجلس قرائت کنم متن را به سران سه قوه ارائه کرده‌ام. ماهیت برخورد با تخلفات صورت گرفته نباید بعد از قرائت گزارش در جلسه علنی مجلس صورت گیرد و باید این برخوردها الزاماً پیش از قرائت این گزارش در صحن مجلس صورت گیرد.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: در واقع نباید کار به گونه‌ای باشد که که دستگاه نظارتی مجلس است که تنها بازوی نظارتی قوه مقننه است تنها راهکارش رسانه‌ای کردن یکسری از تخلفات باشد تا بتواند آن موضوعات مورد پیگیری قرار گیرد.

وی افزود: طبعاً اگر این گزارش‌ها توسط مراجع مختلف مورد رسیدگی قرار گیرد و برخوردهای لازم با متخلفین انجام شود موضوع قرائت در صحن علنی مجلس و رساندن این موضوعات به اطلاع عموم در مرحله بعد خواهد بود. 

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما از اقدام رئیس دیوان محاسبات که به وظیفه قانونی خود عمل کرده حمایت می‌کنیم  و نکته‌ای که در این باره قابل ذکر است این است که رئیس دیوان محاسبات تنها کلیات این گزارش را قرائت کرده و این در حالی است که جزئیات این گزارش هم طبق اصل 55 قانون اساسی باید به اطلاع افکار عمومی برسد چرا که دانستن حق ملت ایران است.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: برخورد قاطع، قانونمند و شفاف دستگاه قضایی با افرادی که در این روند دچار جرم‌ شده‌اند و بازگرداندن ارزهایی که تبدیل به کالا نشده مورد انتظار جدی است. 

وی افزود: امیدواریم که دیوان محاسبات خود جزئیات گزارش تفریغ بودجه سال 97 را منتشر کند و بالطبع اگر دیوان محاسبات این کار را انجام ندهد نهایتاً نمایندگان مردم این کار را انجام خواهند داد.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: به نظر ما به عنوان نماینده مردم جزئیات این گزارش محرمانه محسوب نمی‌شود ما در این موضوعات محرمانگی نداریم و امیدواریم که جزئیات اطلاعات مربوط به دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی توسط دیوان محاسبات منتشر شود تا اینکه نمایندگان مجبور نشوند برای اطلاع عموم این کار را انجام دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس