ویژه های مشرق 3 اردیبهشت

اصلاح طلبان به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی در دولت روحانی،مجلس دهم و شورای شهر و شهرداری تهران ندارند،به همین خاطر حساب ویژه ای بر اختلاف افکنی میان نمایندگان مجلس یازدهم باز کرده اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** محمد هاشمی: منتقدان دولت بیمارِ سیاسی هستند

«محمد هاشمی رفسنجانی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«نکته مهم این است که کرونا مربوط به یک قوه نیست که بگوییم مثلا به قوه مجریه و شخص رئیس‌جمهور مربوط می‌شود.کرونا مجموعه کشور و نظام را درگیر کرده و همه مسئولند. مجلس، قوه قضائیه، دولت، نهادهای امنیتی، عمومی و اشخاص و افراد همگی مسئول هستند. با این حال عده‌ای از آب کره می‌گیرند و منتظرند تا مساله‌ای را به رئیس‌جمهور و دولت نسبت دهند و تخریب کنند».

هاشمی در ادامه گفت:«اینها نه سیاسی کردن کرونا بلکه بیماری‌های سیاسی است که همیشه در جامعه ما وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد و به قول معروف عقده‌گشایی است. عده‌ای بیمار سیاسی‌اند و می‌خواهند عقده‌گشایی کنند از این رو از هر چیزی سوژه درست می‌کنند. اینها مصداق این شعر هستند که نیش عقرب نه از ره کین است؛ اقتضای طبیعتش این است. آنهایی که بیمار سیاسی هستند طبیعت کارشان است که مثل عقرب می‌مانند که نیش می‌زند».

متاسفانه توهین به منتقدان دولت، به امری رایج در میان برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب بدل شده است. محمد هاشمی، منتقدان دولت را جماعتی عقده ای و بیمار نامیده که مثل عقرب فقط نیش می زنند!

پیش از این، دولتمردان در اظهارات مختلف، منتقدان را با تعابیری همچون: «بی‌سواد، بی شناسنامه، مزدور، انقلابیون نفهم، یک‌مشت لات، کاسب تحریم، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند و …» خطاب قرار داده بودند.

وزارت بهداشت و دیگر نهادهای دولتی از جمله وزارت دفاع در مواجهه با ویروس کرونا اقدامات قابل توجه و بسیار مهمی انجام داده اند. رسانه های منتقد دولت در هفته های اخیر سهم ویژه ای در انعکاس خدمات دولت در مواجهه با کرونا داشته اند.

اما این مسئله، نمی تواند موجب شود که قصور و تقصیرهای دولت در مواجهه با کرونا نادیده گرفته شود. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در ایران، سازمان هلال احمر، رئیس نداشت. حدود 100 روز بود که این سازمان بدون رئیس اداره می شد؛ این مسئله مورد انتقاد جدی بسیاری از کارشناسان قرار گرفت.

تدابیر اقتصادی دولت در حمایت از اقشار کم بضاعت در پساکرونا نیز مورد نقد جدی بسیاری از صاحبنظران بود. عملکرد وزارت ارتباطات، نوع مدیریت رئیس جمهور در پساکرونا(که روزنامه اصلاح طلب شرق از عنوان «کنترل از راه دور» برای توصیف آن استفاده کرد) و...از مواردی است که در هفته های اخیر مورد بحث و نقد قرار گرفته است.

اکنون سپاه، ارتش، بسیج، روحانیون، هیات های مذهبی، مساجد و اقشار مختلف مردم همگی پای کار آمده اند تا کرونا را شکست بدهیم. در سوی مقابل، برخی از فعالین اصلاح طلب، همچنان مشغول دوقطبی سازی و تشویق دولت به فرافکنی و توهین به مردم هستند.

** باید با دیالوگ نگرانی‌های اروپا درباره توان موشکی را برطرف کنیم

«عباس ملکی» دیپلمات سابق و از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «به نظر می‌رسد روابط بین‌الملل ایران محدود مانده به ارتباط با چند کشور. آیا وقت یک تجدیدنظر در روابطمان نرسیده؟» گفت:«نمی‌دانم منظور شما از تجدیدنظر در روابط به چه معناست. به نظر من روابط ایران با روسیه، چین و نسبتا با هند مناسب است. با کشورهای اروپایی علاوه بر سایه سنگین تحریم، وجودنداشتن دیالوگ در زمینه‌هایی که دو طرف نگرانی دارند، مشهود است...درباره ایالات متحده هم حداقل تا انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا در آبان 1399 امیدوار باشیم که تنش بیشتر نشود. روابط منطقه‌ای ما اگرچه بد نیست اما می‌تواند گسترده‌تر و جامع‌تر شود. به‌خصوص رابطه با عربستان سعودی».

ملکی در ادامه گفت:«دولت ایران در ابتدای شروع به کار، اولویت خود در سیاست خارجی را منطقه‌گرایی اعلام کرد. اما در این سال‌ها روابط ایران با دیگر کشورهای منطقه به روانی گذشته نبود...پیامدهای قطع روابط مابین ایران و عربستان در دیگر کشورهای عربی و اسلامی قابل توجه بود».

این دیپلمات سابق تاکید کرده است که «با کشورهای اروپایی علاوه بر سایه سنگین تحریم، وجودنداشتن دیالوگ در زمینه‌هایی که دو طرف نگرانی دارند، مشهود است». اروپا پیش از این صراحتا اعلام کرده است که در موضوع ایران در سه حوزه نگرانی دارد. اولین و مهمترین آن، توان موشکی و صنعت دفاعی ایران است. مسئله بعدی، قدرت منطقه ای و نحوه مواجهه ایران با تروریسم در منطقه است و دیگر مسئله، به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی توسط ایران است.

اصلاح طلبان بارها تاکید کرده اند که ایران باید نگرانی های اروپا را برطرف کند. درباره این ادعا، سه مسئله وجود دارد، اول اینکه کدام دولت مقتدر و مستقلی پیدا می شود که توان دفاعی و قدرت موشکی خود را معامله کرده و بر آن چوب حراج بزند؟!

دوم اینکه، ما در برجام در صنعت هسته ای بتن ریختیم، آیا نگرانی اروپا رفع شد؟! مگر قرار نبود که در ازای بتن ریزی در صنعت هسته ای، تحریم ها لغو شود، آیا چنین اتفاقی رخ داد؟

سوم اینکه، به فرض محال اگر ایران درصدد رفع نگرانی ها( بخوانید زیاده خواهی های) اروپا حرکت کرد،چه تضمینی وجود دارد که این نگرانی ها! به همین موارد ختم شود؟! تا چه زمانی ما باید یکطرفه امتیاز بدهیم؟!

هدف اصلی نظام سلطه، برجامیزه کردن تمامی مولفه های قدرت ایران است. پروسه ای که در پایان، ایران را به لقمه ای راحت الحلقوم برای کشورهای زورگوی غربی به منظور چپاول و غارتگری منابع آن تبدیل میکند. بر همین اساس، همانطور که هسته ای بهانه بود، موشکی و منطقه ای نیز بهانه است.

اصلاح طلبان اصلا به مسئله ای به نام امتیازگیری ایران در نظام بین الملل اعتقاد ندارند. این طیف می گوید ما باید صرفا امتیاز بدهیم، حالا می خواهد طرف مقابل انگلیس باشد یا آل سعود، تفاوتی ندارد، مسئله فقط امتیازدادنِ یکطرفه ایران است.

** تخریب مجلس یازدهم کار ویژه اصلاح‌طلبانِ بی کارنامه

روزنامه ابتکار- به مدیرمسئولی «محمد علی وکیلی» نماینده مجلس و کاندیدای شکست خورده انتخابات مجلس یازدهم در گزارشی با عنوان «مچ اندازی اصولگرایان برای 1400» نوشت:«هر چقدر رقابت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پایین و فضای انتخاباتی سرد بود، حالا رقابت اصولگرایان برای کسب صندلی ریاست جبران آن بی‌رمقی را کرده است. اصولگرایان که برای راهیابی به مجلس دغدغه‌ای نداشتند و رقیبی نبود که با آن رقابت کنند، حالا در انتخاب رئیس مجلس مثل همیشه نتوانستند در یک توافق و ائتلاف، فردی را برای این مجلس تمام اصولگرا انتخاب کنند و دعواها هر روز شدت بیشتری به خود می‌گیرد».
 

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«درواقع اصولگرایان در این میدان عیار خودشان را برای انتخابات ۱۴۰۰ محک می‌زنند، بنابراین این مچ‌اندازی اصولگرایان برای انتخابات رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس پلی است برای راهیابی به ساختمان پاستور. حالا که در میان رقبایی همچون قالیباف و پایداری‌ها که پیش از این رقابت‌شان قطعی بود احمدی‌نژادی‌ها نیز مدعی این صندلی شده‌اند، کاملا روشن است که این مچ‌اندازی اصولگرایان پیش‌زمینه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ است».

چندی پیش «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران در مناظره با «مصطفی تاجزاده» از فعالین اصلاح طلب که در ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی منتشر شد، گفت:«معتقد نیستم انتخابات مجلس یازدهم مهندسی شده بود. در جلساتی که با همین آقای تاج زاده درباره انتخابات داشتیم دائماً آقایان می گفتند نامزد نداریم، آقای عبدالله نوری گفتند مگر نمی گویید نامزد ندارید، ۱۶۰ حوزه‌ای که معتقدید از الان نمایندگان آن روشن است را روی کاغذ بیاورید تا ببینیم انتخابات مهندسی شده است یا خیر اما آقایان نمی‌توانستند چنین کاری کنند».

کرباسچی در ادامه گفت:«آقای نوری به نوعی از جناح چپ اقرار ضمنی گرفتند مبنی بر اینکه اگر مردم رای نمی دهند به علت نارضایتی از عملکرد اصلاح طلبان است»

دبیر کل حزب کارگزاران در این مناظره با اذعان به ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس یازدهم گفت:«اگر می‌خواستیم همه را در فهرست کارگزاران در تهران بیاوریم باید لیست ۴۵ نفره می‌دادیم».

کرباسچی با اشاره به ناکارآمدی نهادهای منتسب به اصلاح‌طلبان نیز گفت:«مردم حتماً از شهرداری و شورای شهر تهران، هم به خاطر مسئله آقای نجفی و هم به جهت مدیریت شهری ناراضی هستند و الان هم می توان گفت که در شهرداری اصلاح‌طلبان تقریباً هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. دوچرخه‌سواری دردی از مردم دوا نمی کند».

اصلاح طلبان به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی در دولت روحانی، مجلس دهم و شورای شهر و شهرداری تهران ندارند، به همین خاطر حساب ویژه ای بر اختلاف افکنی میان نمایندگان مجلس یازدهم باز کرده اند. این هم از عوارض کارنامه خالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 8
    کشته مرده ی تحریف واقیعتتم مشرق
    • سید IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      13 1
      اصلاح طلبان تهوع آور و حامیان نادان شان و نیز ابلهانی که با نیت براندازی این نظام مقدس در پشت شعار اصلاح طلبی و قبیله اصلاح طلبان تهوع آور، خود را پنهان کرده اند تا مثلاً در سر بزنگاه به میدان بیایند، بدانند که به مدد الهی و کوری چشم دشمنان ایران، همانند اربابانشان در دنیای غرب که در این چند ده سال مرده و اکنون در قعر جهنم جا گرفته اند، آرزوی پایان جمهوری اسلامی را با خود به همان دوزخ خواهند برد و البته اجازه می دهیم که در آن جا حکومت باب میل و سلیقه خودشان را تأسیس کنند!!!!!
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      0 0
      خب بمیر
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      0 0
      منم کشته مرده چشم های بسته تو به روی حقیقت هستم!!دوست عزیز چشاتو باز کن!!!
  • حسین IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    8 0
    جناب هاشمی حب الشی یعمی و یصم یعنی دوسست داشتن چیزی و علاقه به آن انسان را کور و کر میکند دیگه حقایق را نمی بیند امیدوارم حقایق را بفهمید در این سنی پا لب گوری بیجا از فساد و فاسد ها حمایت نکنی
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    17 0
    آقای هاشمی منتقد دولت جمهوری اسلامی مریض سیاسیه یا دولت مورد نظر جناب‌عالی؟؟؟
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    15 0
    از نظر هاشمی هر کسی بگوید خانواده هاشمی 40 درصد ثروت این کشور را غارت کردند .
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    12 0
    بعضیها که مرض دارن چشم به حقایق‌ بسته واز منظر جناحی اونهم باب میل بیگانگان و دشمنان مطلبی را نشخوار کنن.ولی آن یارو که بدنبال خلع سلاح کشور درقبال شیاطین است خود بهتر از هرکسی میدانداین پیشنهاد یعنی تسلیم و تحویل تمام عیار کشور به دشمن.اینا خبیث ترین افکار مسموم ستون پنجم است.
  • JP ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    16 0
    تاریخ این دولت تنه به تنه ی قاجار می زند...اگر مخالفان نبودند از سرعت نور هم بالا می زد...!!
  • علی افصحی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    14 0
    بسم الله الرحمن الرحیم. افرادی مثل محمد هاشمی که در میدان عمل کار انقلابی و سیاسی نکرده و همگام با نوده مردم پای انقلاب اسلامی هزینه نداد ه اند چنان دچار تضاد و تعارض شده اند که مانند هم مسلکان عربیشان عمر خود را در انشعاب و ایتلاف تاف کرده و هر مقدار که به سالمندی پا می گذارند دچار فراموشی حاد در موضع گیری ها می شوند.این آقا در اعتراض به کارگزاران که از جمله دست پختشان استقرار همین دولت است از شورای مرکزی آن استعفا داد اما الآن باز فیلش یاد هندوستان کرده و دوباره با اظهار نظری سست و بی پایه ظاهرا خیال بازگشت به همان مواضع مهوع قبلی دارند. منتقد بیمار سیاسی نیست بلکه ارزشمندترین و متعهد ترین فرد سیاسی است بیمار سیاسی کسانی هستند که مواضع مستقل نداشته و گوش به زنگ اتفاقات در ینگه دنیا هستند که موافق موضع بگیرند یا مخالف.!!! آقای هاشمی باید بیشتر در استفاده از کلمات دقت داشته باشد هر چند در تبار آن ها دقت در کلام مفقود است و فقط روابط خانوادگی و قبیله ای رواج دارد.
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    0 0
    محمد هاشمی راست می گوید. منتقدان دولت بیمار. _ سیاسی هستند و می خواهند بیماری دولت مانند کرونا جهانی نشود.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    1 0
    هاشمی تصور می کند همه چیز می داند برای سیاست نیز بیمار یتراشیده رشته پزشکی سیاست درمانی را نیز مصوب کنند تا گواهی سلامت سیاست نیز صادر کنند - البته آلزایمر ایشان مثل اینکه تشدیده شده
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    1 0
    مفتخورهای بی ریشه جایی در دل مردم ندارند
  • دکتر سیاسی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    2 0
    بیمار سیاسی آن کسی بود که در استخر فرح جان داد !
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    1 0
    ای خاک بر سرت هاشمی که پات لب گوره وهنوز نگران ،نگرانیه اروپایی،کی نگران آخرتت میشی خدا عالمه!!!!!
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    0 0
    جماعت عقده ای و بیمار
  • میرک IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    1 0
    اقای هاشمی خدا عاقبت همه ماراختم بخیرکنه شهدامنتظرندانها برای حفظ وحراست ازکشورازهستی خودگذشتندولی عده همه را فدای امیال شخصی خودکرد بدان کنارپل صراط همدیگر راملاقات خواهیم کرد.
  • ابو اسد DE ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    1 0
    ما مخالفان دولت بیمار سیاسی نیستیم اولا دولت شبه سازندگی و شبه اصلاحات بیمار سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است که جناب محمد رفسنجانی بخشی از جناح حاکم و یادگاری ازبیعدالتیهای دولت برادر مرحوم خویش می باشد.‌. جناب م رفسنجانی هیچ وقت نمی‌تواند درد ملت را فهم کند ما به ایشان می گوییم که بیمار نیستیم منتظریم کرونای دولت اعتدال همراه با کووید۱۹ بگذرد و برود.
  • بیمار اقتصادی به لطف یار م ه DE ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    1 0
    دولت از فساد و اختلاس و بی عدالتی و ناکارآمدی رنج میبرد. بیماری پابه سن گذاشته سرنوشت داداشی از دنیا رفته در استخر فرح را یادش رفته که چه جور ملت را فقیر کرد و سرمایه داران را ثروتمندتر نمود و ملت را به بیماری فقر دچار ساخت و کوشید ایران را در حوزه دفاع خلع سلاح کند و اکنون اگر ما از دولت مبتلا به کرونای فساد و سرقت اموال و رانت وو ناکارآمدی انتقاد کنیم بیمار سیاسی میشویم. فکر کنم ایشون باید به یک روانشناس مسلمان و آزاده مراجعه کند و به دنبال آن باشد که خودش از چه نوع بیماری مزمن رنج می برد.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    جناب ملكى اين حرفهاى كم مايه وغير واقعى را از زبان يك ديپلمات سابق شنيدن جاى تعجب دارد وقتى درغرب بانكها بهداشت ودرمان توليد و٠٠٠ يك باره باهم فرو ميريزند به اين معنى است كه ورثه قدرت پنها ن جهانى كه از بهم پيوستن حلقه هاى قدرت از افرادنخبه وباهوش درزمانى خاص شكل گرفت سوادواگاهى لازم براى اداره شاخه هاى مختلف امپراطورى را ندارند براساس وراثت ونه شايستگى مقامات كليدى امپراطورى را دردست دارند مثلا اگر بانكها سقوط ميكند اين اتفاق دركل امپراطورى قدرت مخفى مى افتد اگر طشت رسوايى بهداشت ودرمان غرب باشيوع كرنا از پشت بام مى افتد درسرتاسر امپراطورى مى افتد حالا شما ميفرماييد با كشورهاى اروپايى ديالوگ كنيم مكر چيزى واحد سياسى مستقل از امپراطورى دولت پنهان كه فعلا توسط افراد كم شعورى اداره ميشود وجود دارد لطفا نام ببريد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس