کد خبر 1064594
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴
پهپاد آمریکایی

«نشریه فوربس» از سیاست کاهش استفاده از پهپادهای پهن پیکر توسط ارتش آمریکا خبر داده و در اتخاذ این تصمیم، پای توان پدافندی ایران را نیز به میان آورده است.

به گزارش مشرق، نشریه «فوربس» افشا کرده که در بودجه پیشنهادی پنتاگون، کاهش استفاده از پهپادهای دوربرد و پهن پیکر لحاظ شده است. به خصوص پهپاد «گلوبال هاوک» که سال گذشته یکی از آن ها توسط ایران سرنگون شد. به همین دلیل در این گزارش پای توان پدافندی ایران هم به میان آمده است.

«فوربس» البته در این گزارش خود که دو روز پیش منتشر شده، تلاش کرده پنتاگون را متقاعد کند از این تصمیم دست بردارد اما گزارش های چند ماه اخیر نشان می دهد که ارتش آمریکا در مخمصه بدی گرفتار شده و با وجود همه هزینه هایی که برای چنین پهپادهایی کرده ناچار به کنار گذاشتن تدریجی آن هاست. آمریکایی ها در پایگاه های نظامی خود در ژاپن و سنگاپور ۴۶ فروند پهپاد دارند که دامنه فعالیت شان در اقیانوس آرام از جمله تایوان و سایر جزایر مورد مناقشه با چین و نیز دریای جنوبی چین و شرق چین است. همچنین ۴۶ فروند پهپاد در لهستان و ایتالیا مستقر شده  اند که توسط ناتو برای نظارت بر فعالیت های روسیه و حوزه دریای بالتیک ، دریای سیاه و مدیترانه استفاده می شوند. «فوربس» تخمین زده است که استفاده از این ۹۲ هواپیمای بدون سرنشین سالانه ۱.۴ میلیارد دلار هزینه دارد.

آمریکا چند پهپاد از نوع گلوبال هاوک را کنار خواهد گذاشت؟

سال گذشته، پنج ماه پس از آن که پهپاد گران‌قیمت و تازه نفس آمریکایی در تله سامانه پدافندی ایرانی گرفتار شد، نشریه فارین پالیسی از احتمال بازنشسته شدن «گلوبال هاوک» خبرداده بود: «پنتاگون در حال بررسی کنار گذاشتن دو سوم سی و چند پهپاد گلوبال هاوکی است که نیروی هوایی در اختیار دارد.» آمریکا دوران کنونی را «عصر رقابت قدرت‌های بزرگ» نام نهاده و براساس گزارش های پنتاگون، ارتش آمریکا تلاش می کند تجهیزاتی بسازد که بتواند وارد آسمان رقبایش نظیر روسیه، چین و ایران شود.

درهمین راستا در گزارش فارین پالیسی، به نقل از «لورن تامپسون» عضو مؤسسه «لکسینگتون» آمده بود: «این که ایران می‌تواند جنگ‌افزارهای شما را با موشک‌های بومی خود ساقط کند، نشانه خوبی برای آینده نیست.» فارین پالیسی در گزارش خود که آذر ۹۸ منتشر شد، پیش بینی کرده بود که از ۳۵ فروند پهپاد غول پیکر گلوبال هاوک که در اختیار نیروی هوایی آمریکاست، ۲۱ فروند آن کنار گذاشته خواهند شد. اکنون «فوربس» در گزارش خود آورده که «براساس بودجه دفاعی پیشنهادی سال ۲۰۲۱ آمریکا، نیروی هوایی این کشور به دنبال حذف ۲۴ فروند پهپاد گلوبال هاوک است». براساس این گزارش، نیروی هوایی آمریکا قصد دارد از قرارداد خرید برخی دیگر از انواع پهپادهای مورد استفاده خودنظیر «۹ام.کیو.ریپر» نیز صرف نظر کند.

آیا پهپاد دیگری هم بازنشسته می شود؟

«فوربس» دلیل تصمیم پنتاگون برای کنارگذاشتن دو نوع پهپاد گلوبال هاوک و «۹ام.کیو.ریپر» را دسترسی سامانه های موشکی زمین به هوای دشمنان آمریکا اعلام و سپس به ماجرای انهدام پهپاد «آر.کیو-۴.ان» بر فراز خلیج فارس اشاره می کند و می نویسد: «این واقعیت مورد تاکید قرار گرفته است که در تابستان ۲۰۱۹  ایران توانست یک فروند پهپاد «آر.کیو-۴.ان» (از نوع گلوبال هاوک) را با موشک های بومی خود منهدم کند.»

این گزارش افزوده است که هر ساعت پرواز یک پهپاد گلوبال هاوک ۱۸.۵ هزار دلار (حدود ۲۸۰ میلیون تومان) و هر ساعت پرواز یک پهپاد از نوع «ریپر» ۴ هزارو ۸۰۰ دلار (حدود ۷۲ میلیون تومان) هزینه دارند.  پس از آن که در تابستان سال گذشته، پهپاد آمریکایی در خلیج فارس منهدم شد، یکی از سناتورهای این کشور خواستار دریافت هزینه آن از اموال ایران در آمریکا شد. با این که آمریکا هرگز اعلام نکرد پهپاد سرنگون شده چقدر ارزش داشته اما الجزیره قیمت آن را ۱۵۰ میلیون دلار، نشریه تایم ۱۷۶ میلیون دلار، رویترز ۱۳۰ میلیون دلار و سی‌ان‌ان ۱۱۰ میلیون دلار تخمین زده‌اند.

ارقامی که نشان می دهد شکاری گران قیمت نصیب سامانه سوم خرداد ایرانی شده است. با این حال کنار گذاشتن این هواپیما از نیروی هوایی آمریکا، نشان دهنده ضربه سنگین دیگری به این کشور است و آن غیرقابل استفاده شدن این هواپیمای پیشرفته و مجهز است. هواپیمایی که به علت گران بودن، آمریکا فقط ۳۵ نوع از آن راتولید کرده بود! «فوربس» البته تصریح کرده که پنتاگون بنا دارد فعلا نوعی از پهپادهای بزرگ خود را کماکان استفاده کند؛ «آر.کیو ۱۷۰» و «آر.کیو ۱۸۰». تحلیل گران آمریکایی معتقدند که بخشی از بودجه مخفی نظامی این کشور (موسوم به بودجه سیاه که حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال برآورد می شود) در ساخت هواپیماهای پنهانکار نظیر «آر.کیو ۱۷۰» و «آر.کیو ۱۸۰» هزینه می شود.

«آر.کیو ۱۷۰» همان پهپاد پنهانکار آمریکایی است که در سال ۹۰ توسط نیروهای پدافند جمهوری اسلامی هک شد و سامانه کنترل آن در اختیار نیروهای ایرانی قرار گرفت و سرانجام در یک منطقه کویری به زمین نشانده شد. آن زمان اوباما خواستار پس دادن این هواپیما شده بود! اما نیروی هوافضای سپاه با مهندسی معکوس توانست مشابه آن را تولید کند و اکنون به تولید انبوه رسیده و مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    6 55
    اونی که ایران منهدم کرد ترایتون نبود نمیدونم چرا اینقدر میگین ترایتون؟! ترایتون رنگ بدنش سفیده اما اون سیاه بود. چرخ های ترایتون تک چرخه اما اینی که منهدم شد چرخ هاش دوتاییه برین لاشش رو ببینین. و اینکه خود سنتکام گفت از مدل rq-4a بوده. دیگه ترایتون لطفا
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      14 4
      مهم نیست که، مهم اینه که زدیم، بازم می زنیم
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      3 3
      خوبه که آمریکا فهمید باید بیشتر تلاش کنه
    • DE ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      7 0
      اونی که ایران منهدم کرد ترایتون نبود تریبون بود تو هتل شرایتون بود... دقیقا ایران تریبون امریکاه را زد چند وقته دیگه خفه خون گرفتند چیزهاشون رو از روی میز برداشتند. و از تریبونهاشون با تهباد و غمباد ..ایران را تهدید نمیکنند
    • US ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      9 1
      خخخخخ این آمریکایی ها باید تولید همه پهپاد هایشان را متوقف کنند چون که اگه هر کدومشون بیان همشونو می زنیم......امتحانش مجانیه
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 7
    الکی
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    19 0
    این بادمجانهای هوای هرچقد ب پرواز درشون بیارن ازشون میرزا قاسمی درست میکنیم.....
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    3 6
    اگه ایران از اینا داشت تا زمان سقوط استفاده میکرد .
  • بختیاری IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    15 1
    خودشم له میکنیم پهبادش که هیچ
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    3 2
    داداش یه سوال دارم که خیلی وقته ذهنمو درگیر کرده. چطور پدافند توانمند ایران ( واقعا توانمند) که برایتون فوق جاسوسی رو تو شب میزنه تو قضیه هواپیمای اوکراینی اینجور عمل کرد؟ سامانه اعلام وضعیت هواپیما از کار بیفته خط تماس بی سیمی اپراتور از کار بیفته هواپیما کروز تشخیص داده بشه و... چرا اصل قضیه رو همونطور که رهبری فرمودن برا مردم شرح نمیدن؟ چه دشمنی و خیانتی پشت این قضیه بوده؟
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      1 0
      هواپیما جاسوسی با پدافند بومی زده شد مسافر بری با پدافند ساخت روسیه
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      2 0
      مسافربری رو با تور ام یک روسی که شبکه نبود اشتباهی زدن ولی ترایتون (نه گلوبال هاوک) رو با سه خرداد بومی درون شبکه زدن
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    18 0
    قابل توجه غرب زده ها و وطن فروش ها
  • LU ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 6
    روسیه و چین دارن به سمت تولید پهپادها غول پیکر می رن اونوقت شما از شکست پهپادهای غول پیکر می گید!!!
    • صادق IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      0 0
      به امپراطوری ها هم بگین که دیگه نباشن خوشبین نهنگم بیاد جلو کشتیم به درندگی کوسه ایم با مغز دلفین
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    0 3
    ان پهپادی که در طبس سقوط کرد هک نشد وبه دلیل نقص فنی سقوط کرد
  • کوروش IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    0 0
    دریافت شد حال گیری نباشه !
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    0 0
    هوا پیمای اوکرانی تو اسرائیل دستکاری شده بود شما بی که غرق ایرانی نداری خیلی بدبختی بجایی که احساس غرور کنی به توان کشورت بابات آمریکا ازتوان سپاه وخشت داره تو از بابات بپرس ایرانی کیه بعد دس بزار رو قلبش
  • هیوا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    0 0
    اقایون شرمنده من تازه ازبرره اومدم اوجا یکی نوشته به درندگی کوسه ایم با مغز دلفین ای ینی چه باید اینو ما کولفین بنامیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس