کد خبر 1064465
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
دیدار ظریف با بشار اسد

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه در حالی که شیوع کرونا هر گونه رایزنی حضوری را لغو کرده است نشان‌دهنده اهمیت موضوع مذاکرات میان مقامات دو کشور بوده است.

به گزارش مشرق، مدیر مرکز تحقیقات دمشق با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به سوریه گفت: این دیدار بیانگر وجود مسائلی است که به رایزنی بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه نیاز دارد. طبیعتاً، رویدادها و مسائل زیادی در برهه اخیر روی داده است؛ از جمله در رابطه با تعرض نیروی دریای آمریکا به کشتی‌های ایرانی و تحرکات جاری ارتش اشغالگر آمریکا در عراق و تحولات جاری در شمال شرقی سوریه و نیز تمهیدات نظامی آمریکا و همچنین مسائل مربوط به شمال غربی سوریه و ترکیه و حضور گسترده نظامی و حادثه حمله به یک خودروی متعلق به مقاومت در لبنان و پاسخ مقاومت از جنوب لبنان.

بیشتر بخوانید:

واقعیت یا خراب کردن ظریف با یک عکس؟

دیپلماسی ایرانی در روزهای کرونایی در دمشق

دکتر بسام ابوعبدالله افزود: اغلب این سفرها برای تقویت هماهنگی و تفاهم و بحث مفصل درباره تحولات انجام می‌شود؛ به‌ویژه که بحران کرونا جلوی بسیاری از تماس‌ها بین شمار زیادی از کشورها را گرفته است و تبدیل به اولویت اکثر کشورهای منطقه و از جمله ایران و سوریه شده است، اما همچنین روشن شده که در پس شیوع کرونا چیزهای زیادی وجود دارد که آمریکا و اهرم‌هایش می‌خواهند درباره آن اقدام کنند، لذا، باید با پیامدهای بعد از شیوع کرونا مقابله کرد. فکر می‌کنم که این همان مسئله اساسی است که بحث و تبادل نظر درباره آن بین دو کشور انجام شد.

ابوعبدالله تصریح کرد: ما در مرحله بسیار حساسی قرار داریم. شاید آنچه در جریان است، بخشی از یک جنگ روانی باشد اما باید برای بدترین (سناریو) در ارتباط با مقابله با اشغالگری آمریکا و باقی آن در عراق و سوریه و پیامدها و احتمالات موضوع اشغالگری مداوم ترکیه و موضوع آزادسازی اراضی سوریه از چنگال تروریسم یا نیروهای اشغالگر آماده شد.

ابوعبدالله در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: اما در ارتباط با حضور مستشاری ایران، فکر می‌کنم که دهها اظهار نظر مقامات سوریه و ایران نشان می‌دهد که حضور ایران در سوریه مشروع و بنا به درخواست دولت سوریه است. وقتی شرایط برطرف شود ــ بنا به آخرین اظهارات مسئولان ایران ــ طبیعتاً حضور نظامی در سوریه تداوم نخواهد داشت زیرا حضور نظامی ایران اساساً برای حمایت از دولت سوریه در مقابله با تروریسم و پروژه‌ای است که وحدت سوریه و امنیت ملی و مردمی آن را هدف قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه «تا زمانی که سوریه با خطر تروریسم  مواجه است، حضور ایران مداوم و پابرجاست » گفت: سایر کشورها از حمایت از تروریسم دست نکشیده‌اند و نه‌تنها به حمایت از آن ادامه می‌دهند بلکه در خاک سوریه عملاً حضور دارند. آمریکا و ترکیه کشورهای اشغالگری هستند که خاک سوریه را اشغال کرده‌اند و رژیم صهیونیستی نیز به تجاوزگری خود علیه سوریه ادامه می‌دهد؛ آنگاه اینها از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند که حمایت خود از جمهوری عربی سوریه را متوقف کند، بنابراین، تا وقتی که علل و عواملی که باعث شد از ایران برای حضور در سوریه دعوت شود، از بین نرفته است، جایی برای بحث در این باره نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس