کد خبر 1064398
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
پهپاد نهاجا

تحویل حجم انبوهی از پهپادی رزمی و شناسایی به ارتش جمهوری اسلامی با رونمایی از نسل جدید پهپاد ابابیل ۳ همراه بود.

به گزارش مشرق، روز یکشنبه با حضور وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای هوایی و پدافند هوایی ارتش انبوهی از هواپیماهای رزمی بدون سرنشین تحویل این دو نیروی ارتش جمهوری اسلامی شد.

برخی از این پهپادها مانند پهپاد جت کرار و ابابیل 3 پیشتر هم رونمایی شده بودند اما دو پهپاد جدید نیز در سبد محصولات پهپادی تحول شده به ارتش به چشم می خوردند.

بیشتر بخوانید:

تجهیز پهپادهای ایرانی به موشک‌های تاپ اتک+عکس

* پهپاد ابابیل-3

برای نخستین بار در اردیبهشت سال 1389 و در جریان رزمایش پیامبر اعظم 5 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصاویری از پرواز این پهپاد برای شناسایی شناورهای فرامنطقه ای در خلیج فارس منتشر شد و پس از آن چند متربه نیز در رزمایش های ارتش و سپاه دیده شد تا اینکه در آبان ماه سال 1393 به صورت رسمی رونمایی و تحویل نیروهای مسلح شد.

ابابیل با موتور 4 سیلندر بنزینی، مداومت پرواز 8 ساعته و قابلیت پرواز تا عمق 250 کیلومتری می‌تواند تصاویر را به صورت همزمان به ایستگاه‌های کنترل زمینی و یا هر پلت‌فرم دیگر ارسال کند. این پهپاد ساخت صنایع هسا از بدنه کاملا کامپوزیت برخوردار بوده و توانایی پرواز در ارتفاع 15 هزار پایی را دارد.

این پهپاد که حضور موثری هم در نبردهای جبهه مقاومت داشته است از یک دوربین جلونگر در قسمت دماغه و یک دوربین با قابلیت چرخش 360 درجه در زیر بدنه با قابلیت تصویر برداری حرارتی  و تصویربرداری در شب را نیز دارد.

سال گذشته در جریان رونمایی از بمب‌های سری قائم تصاویری از مسلح شدن ابابیل3 به بمب‌های قائم نیز منشتر شده که نشان دهنده اضافه شدن قابلیت رزمی علاوه بر قابلیت‌های شناسایی به این پهپاد بود.

* پهپاد جت کرار

پهپاد کرار نخستین پهپاد جت ایرانی است که برای اولین بار در سال 1389 رونمایی شد. این پهپاد از یک موتور توربوجت برخوردار است و توانایی حمل محموله به‌وزن 500 کیلوگرم را دارد. این پهپاد دارای برد 1000کیلومتری بوده و می‌تواند با سرعت 900 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

سامانه خلبان خودکار، توانایی برنامه‌ریزی مجدد در حین پرواز و تغییر مأموریت، بسته شدن امکان ارتباط برای جلوگیری از نفوذ دشمن در سامانه هدایت و کنترل، برخورداری از سامانه‌های پیشرفته ناوبری از دیگر توانمندی‌های پهپاد جت کرار است.

پهپاد جت کرار با بمب 500 پوندی تمرینی در زیر بدنه

تاکنون انواع مختلفی از پهپاد کرار با مأموریت‌های مختلف مانند هدف برای سامانه‌های پدافندی، پهپاد تهاجمی و پهپاد رهگیر هوایی طراحی و تولید شده است و بسته به نوع مأموریتش قادر به پرواز در ارتفاع 25 تا 40 هزار پا است.

از دیگر قابلیت‌هایی که برای این پهپاد در نظر گرفته شده، توانایی شلیک موشک کروز ضدکشتی کوثر با برد 25 کیلومتر علیه اهداف دریایی است.

* پهپاد اطلس

این پهپاد که در حقیقت نمونه بهینه شده پهپاد ابابیل 3 است پهپاد جدیدی بود که روز گذشته به نیروی هوایی ارتش تحویل شد.  ساختار اصلی این پهپاد مشابه ابابیل 3 است اما تغییراتی در برخی پارامترهای این پهپاد رخ داده است. اولین تغییری که به چشم می آید طراحی متفاوت ارابه های فرود این پهپاد نسبت به ابابیل 3 است.

پهپاد اطلس مسلح به بمب قائم 1

ارابه فرود جلویی این پهپاد از فناوری هیدرولیک بهره می برد و ارابه های عقبی آن نیز دچار تغییراتی شده است تا تاکسی کردن پهپاد روی باند و نشست و برخاست آن را بهبود بخشد.

در بدنه نیز این پهپاد مجهز به پایلون های نصب بمب در زیر بالهای خود شده است تا بتواند بمب های سری قائم را حمل کند. به همین جهت ساختار بدنه اطلس تقویت شده است.

اما مهمترین تغییری که در پهپاد اطلس رخ داده است تجهیز این پهپاد به سامانه نشست و برخاست خودکار یا ATOU TAKE OFF LAND است. این سامانه موجب می شود تا پهپاد بتواند به صورت خودکار و بدون دخالت خلبان دوم عمل نشست و برخاست را انجام دهد.

اضافه شدن این سیستم به پهپادها این اجازه را به خلبان پهپاد می دهد تا در صورت مساعد نبودن شرایط فرود در مکان اولیه پرواز پرنده، مکان جدیدی را برای فرود پهپاد در نظر بگیرد.

پهپادهای ابابیل 3 وابابیل 3 اطلس

اطلس همچنین برای استفاده از سامانه نشست و برخاست خودکار به یک سنسور لیزری در زیر بدنه مجهز شده است که به این پهپاد برای تشخیص محل دقیق باند فرود کمک می کند.

* پهپاد جت ناصح

پهپاد جت ناصح از سری پهپادهای تولید شده توسط صنایع هوایی قدس وزارت دفاع است، یک پهپاد با موتور توربو جت است که به عنوان هدف تمرینی در سامانه های پدافندی و همچنین برای اخلال و سردرگمی سیستم های رادرای و پدافندی از آن استفاده می شود. این پهپاد با الگوگیری از پپهاد ام کیو ام 107 آمریکایی طراحی  و تولید شده و دارای مداومت پرواز زیر یک ساعت و سرعت 0.7 ماخ است و بازیابی آن بوسیله چتر انجام می شود.

موتور جت نصب شده روی این پهپاد  موتور مینی جت طلوع 4 است که در پهپاد کرار و موشک کروز نور نیز بکارگیری شده است.

نصب بالهای این پهپاد در زیر بدنه یا اصطلاحا Low wing بودن این پهپاد قدرت مانور در سرعت های بالا را به این پهپاد می دهد و موجب می شود بتواند درتمرین های سامانه های پدافندی کار برای کاربر این سامانه ها به شرایط واقعی نزدیک شود.

غالبا پهپادهایی که نیاز به سرعت و مانور پذیری بالایی دارند و قرار است به عنوان هدف سامانه های پدافندی و یا به عنوان پهپاد انتحاری ساخته شوند از این مدل طراحی بال بهره می برند. پهپادهایی مانند مهاجر 2 و پهپاد جت کرار نمونه هایی از این نوع طراحی هستند.

نکته دیگر در ساختار این پهپاد نصب محموله هایی در زیر بالهای آن است. این محموله ها، بمب و موشک نیستند بلکه کارکردهای دیگری دارد ازجمله اینکه این محموله‌ها می‌توانند به صورت مستقل از پهپاد جدا شوند تا سامانه‌های پدافندی که بتوانند با آنها به عنوان اهداف تمرینی مانند بمب و موشک های مهاجم روبرو شوند.

شهریور ماه سال 96 نوعی از این پهپاد در آشیانه پهپادهای پدافندی به نمایش گذاشته که مسلح به 4 موشک حرارتی میثاق-1 بود که قبلیت درگیر شدن با پرنده های دشمن را به این پهپاد می‌داد.


نصب موشک پدافندی میثاق-1 زیر بال پهپاد ناصح

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • NL ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    46 81
    بیشتر شبیه کاردستی های دورانه دبستانن
    • حامد FR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      39 22
      خاک تو سرت
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      48 19
      پهپاد ابابیل یا به قول شما کاردستی پهپادی بود که از روی ناو هواپیما بر امریکایی فیلم برداری کرد خوشبختانه افراد خود کم بین مثل شما در صنایع دفاعی کاره ای نیستید
    • باور ۳۷۳ IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      32 19
      با همینایی که میگی کار دستی بار ها سلاح های رنگ و لعاب دار اربابانت را بی اثر کردیم...اگر بودجه ی نظامی ما به خاطر پرزیدنت برجامی کم نمیشد(بودجه ای حدودا ۳۰۰ ملیون دلار با این سطح از تهدید...)و یا اصلا بودجه ی نظامی ما به اندازه ی بودجه ی مفت اربابانت که با چاپ دلار های دروغین به دست میاد بود اونوقت سلاح هایی رو میدیدی که در فیلم های تخیلی آن ها هم نمیتوانستی مشاهده کنی،بماند...همین ها هم برای مقابله با آن هایی که نوکریشان را میکنی کفایت میکنند.
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      9 0
      خدا رو شکر کاردستی ! اولاش میگفتن فتوشاپ،دیدن موشک فتوشاپ یعنی چی؛حالا یه کاردستی هم باید نشون بدیم.
    • FR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      8 2
      خاک بر سرت آن هم خاک کاهو
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      0 0
      تبریک این عکسها به دنیا مخابره می شوند لطفا در زمین با کیفیت و تمیز از انها عکس و فیلم تهیه کنید
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    61 24
    بچه های ارتش و سپاه خداقوت در پناه امام زمان باشید
  • NL ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    33 61
    سطح تکنولوژی و دانش در وزارت دفاع و نیروهای مسلح در حد 500 ساله پیش امریکا هم نیست
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      46 16
      منظورت از تکنولوژی امریکایی گلوبال هاوک . پاتریوت . ار کیو ۱۷۰ و ام کیو وان . ام کیو ۹ و ... هست یا من اشتباه میکنم
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      54 5
      مگه آمریکا ۵۰۰ سال پیش هم بود.اونا تازه به تکنولوژی آفتابه رسیده اند تا دویست سال پیش مبال هم نداشتند
    • DE ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      31 14
      سنبل حماقتی .امریکا کمتراز چنصد ساله که انگلیسیا سرخ پوستارو نسل کشی کردند زمیناشونو اشغال وامریکارو بوجود اوردند. تاریخو بخون
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      6 0
      16:44 داداش 500 سال پیش آمریکایی‌ها موزم نبودن که به درخت آویزون باشن چه برسه به آدم!! البته الانم آدم نیستن!!!
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    23 5
    ماشاالله همه رقم همه رنگ. خداقوت به نیروهای سازنده.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    29 18
    درود به سپاه خدا قوت ، اگر همین موشک و پهباد نداشتیم الان وضعیت ایران مثل عراق و یمن و افعانستان بود .
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      14 3
      کی گفته اینارو سپاه ساخته، ساخته وزارت دفاع می باشد
    • حیدر صالح IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      4 2
      اگر این صنایع دفاعی سپاه و ارتش نبود خود عراق و یمن و سوریه صد برابر از این نابودتر بودند وضع مملکت ما جای خود دارد (اگر سپاه نبود مملکت نبود) امام خمینی رحمت الله علیه
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    18 22
    اگر آمریکا نبود هواپیما نبود ، برق نبود ، تلفن نبود ، اینترنت نبود ، مشرق نیوز نبود .
    • IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      6 1
      _اگه آمریکا نبود صدها هزار زن و بچه تو هیروشیما و ناکازاکی سلاخی نشده بودن. _اگه آمریکا نبود جنگ عراق علیه ایران نبود و صدها هزار نفر شهید و جانباز نمیشدن. _اگه آمریکا نبود حمله به عراق و کشتار 2 میلیون مسلمان بیگناه نبود. _اگه آمریکا نبود داعش و طالبان ساخته امریکا هم نبود. _اگه آمریکا نبود دهها کودتا در آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین نبود. _اگه آمریکا نبود حمله به افغانستان نبود. _اگه آمریکا نبود حمله به سوریه و سلاخی و سربریدن صدها هزار مسلمان نبود. _اگه آمریکا نبود حمله به لیبی و ویران کردن لیبی نبود. _اگه آمریکا نبود حمله به یمن و ویران کردن یمن نبود. _اگه آمریکا نبود نفت مسلمین در عربستان و امارات و ... غارت نمیشد. _اگه آمریکا نبود 40 هزار میلیارد دلار بی پشتوانه(معادل هزار سال بودجه ایران) چاپ نشده و ثروت مرم دنیا غارت نشده و به آمریکا نرفته بود. _اگه آمریکا نبود اسراییل هم نبود و فلسطینی ها 70 سال زجر نمی کشیدند. _اگه آمریکا نبود میلیونها ویتنامی کشتار نمیشدند. _اگه آمریکا نبود میلیونها سیاهپوست برده نمیشدند. _اگه آمریکا نبود میلیونها سرخ پوست نسل کشی نمیشدند و سرزمینشان غصب نمیشد. _اگه آمریکا نبود نوکر آمریکا یعنی شاه هم نبود و ساواک جلاد هم تاسیسی نمیشد و دهها هزار جوان ایرانی توسط ساواک شاه شکنجه نمیشدند. _اگه آمریکا نبود کرونا و ایدز و سارس و ابولا هم نبود و میلیونها نفر کشته نمیشدند. و هزاران مورد دیگر...
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      14 14
      اگه ایران نبود اعداد نبود ریاضی نبود پزشکی نبود بهداشت نبود امریکا ای هم نبود
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      5 8
      غربی ها در قرون وسطا از نظر علمی می شود گفت که هیچ بودند و تک و توک دانشمندی را که بین آنها پیدا می شد را زنده زنده می سوزاندند . کلیسا مخالف علم بود و عقیده کلیسا آن بود کسی که دنبال علم برود از خدا نافرمانی کرده است . اروپایی ها در طی جنگ های صلیبی کتب علمی مسلمانان را غارت کرده و با خود به اروپا آوردند و با مطالعه آنها سنگ بنای پیشرفت خود را بنا نهادند . همین کتاب قانون ابوعلی سینا سالها در دانشگاه های اروپا تدریس می شد و همین کلاه فارغ التحصیلی که دانشجویان بر سر خود می کنند الگو برداری از عمامه ابوعلی سینا است . آمریکا و اروپا با غارت منابع کشورها از جمله نفت آسیا و الماس آفریقا و نیز به بردگی گرفتن آفریقایی ها برای کار در مزارع و ... به ثروت رسیدند . آمریکا و اروپا با ایجاد مذاهب ساختگی مثل وهابیت و به تبع آن ایجاد طالبان ، القاعده ، داعش و بو کوحرام و سایر گروه های تروریستی ، جنگ ، غارت منابع ، کودتا ،تفرقه ، نسل کشی ، فروش تسلیحات ، حمایت از دیکتاتورها و انواع و اقسام حیله ها و مکر ها کشورهای دیگر را به مرز عقب ماندگی کشاندند . و... در ضمن انگلیسی ها سرخ پوست های بومی آمریکا را از بین بردند و خود در آنجا ساکن شدند و اروپا همین بلا را نیز بر سر سیاه پوستان بومی استرالیا آوردند . پس نتیجه می گیریم که : وجود آمریکا و انگلیس = نسل کشی ،برده داری ، کودتا ، غارت ، جنگ ، دشمنی ، تفرقه ، تحریم ، فقر و بدبختی و انواع و اقسام بلاها نبود آمریکا و انگلیس = زندگی ، برابری ، عدالت ، مساوات ، صلح ، دوستی ، همدلی ، پیشرفت ، رفاه ،خوشبختی و آرامش
  • محمد IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    2 0
    حداکثر 250 کیلومتر ؟! کم نیست
  • مهدی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    1 0
    آمریکایی ها باید از منطقه بروند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس