کد خبر 1064191
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
مهرداد هاشمی

عضو هیات مدیره پرسپولیس به طور مفصل در مورد شرایط این باشگاه صحبت کرد.

به گزارش مشرق، مهرداد هاشمی با حضور در برنامه فوتبال برتر در خصوص زمان حضورش در پرسپولیس اظهار داشت: 27 اسفند 97 با تغییرات مدیریتی در این باشگاه، عضو هیات مدیره شدم که در آن زمان آقای عرب مدیرعامل بود. 

وی در مورد یکپارچه نبودن هیات مدیره از همان ابتدا، عنوان کرد: زمانی که من در هیات مدیره عضو شدم، عرب مدیرعامل بود. در اولین جلسه هیات مدیره مرحوم کاشانی هم حضور داشتند. بعد از کنار رفتن عرب، آقای انصاری فرد آمدند. در مباحث مدیریتی در هیات مدیره مباحث چالش برانگیز همیشه وجود دارد و این طبیعی است.

هاشمی افزود: وظیفه ما سیاست گذاری کلان در باشگاه است. در جایی مثل هیات مدیره، نوع تعامل و دیالوگ ها را بلد باشیم، این مسائل خیلی طبیعی است. در زمان عرب، مباحث جدی تری وجود داشت و با تفاهم و تضارب، کارها پیش می رفت. زمانی هم که آقای انصاری فرد به عنوان مدیرعامل انتخاب شد، در شروع کار چیزی نبود که روز اول پیدا کنید. 

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب انصاری فرد با هیات مدیره  بود، گفت: مدیرعامل را هیات مدیره انتخاب می کند. این کاملا مشخص است. در مورد اتفاقات رخ داده اگر تمایل وجود داشته باشد، در یک مباحثه جوانمردانه می توان در مورد خیلی مسائل صحبت کرد.

عضو هیات مدیره پرسپولیس در مورد اینکه بی ثباتی در مدیریت مشکلاتی را برای باشگاه به وجود آورده، تصریح کرد: عدم ثبات مدیریتی در همه شرکت های کشور وجود دارد. وقتی شرکتی با نهاد دولتی ارتباط دارد، این مشکل وجود دارد و خاصه استقلال و پرسپولیس نیست. زمانی که در سایپا بودم، شش سال در آن باشگاه حضور داشتم.

وی ادامه داد: وقتی شما را شهردار کرج کنند، می توانید ظرف 20 روز دستورالعمل بدهی و کرکره مغازه ها را رنگ کنی. بعد می گویند شما چه مدیر خوبی هستی اما اگر قرار باشد سیستم فاضلاب شهری را درست کنی، حتما یکی دو سال درگیر هستی و مردم اذیت می شنوند و شاید فحش هم بشنوی اما چندین سال بعد مردم دعایت می کنند. پس برای کار ماندگار باید از خندق گذشت. ثبات مدیریت باعث کارهای ماندگار می شود. یکی از کارهای ماندگار در حوزه فرهنگ است و وقتی می خواهی متمایز شوی، با شش ماه نمی شود. 

این مدیر ورزشی در مورد اینکه بعد از جدایی مدیران از باشگاه ها کسی هم پاسخگو نیست، خاطر نشان کرد: هر کسی در این دو باشگاه کار می کند، بعد از 10 سال از حضور هم باید به نهادهای ناظر پاسخگو باشد. آنجاهایی که پاسخگو هستند، کسی خبردار نمی شود. 

در این بین مجری برنامه به مدیریت زمان عرب اشاره کرد و اینکه با وجود مشکلاتی که در زمان او وجود داشت وزارت ورزش او را رئیس یک فدراسیون کرد و هاشمی با خنده گفت: رئیس فدراسیون که نشده. او خودش باید جواب بدهد. ضمن اینکه کارمند وزارت ورزش است و احساس شد، باید در سنگر دیگری خدمت کند. 

هاشمی در مورد ترکیب سه نفره هیات مدیره پرسپولیس توضیح داد: درست است که اکنون سه نفریم، اما روی کاغذ 4 نفر هستیم چون استعفای ایرج عرب تا این لحظه قبول نشده است. معمولا در شرکت ها تعداد اعضای هیات مدیره باید فرد باشد. روی انتخاب نفرات هیات مدیره استقلال و پرسپولیس حساسیت ها زیاد است؛ به خصوص پرسپولیس که انتخاب آدم ها حساسیت برانگیز است. 

عضو هیات مدیره سرخپوشان در خصوص انتخاب مدیرعامل اظهار داشت: در دستور کار است. گزینه های مختلفی در حال بررسی هستند. اگر می خواهیم ثبات برقرار شود، باید صبوری بیشتری خرج کنیم. در طول عمرم در ایام عید این طور کار نکرده بودم. همه ما 7 تا 8 ساعت در باشگاه بودیم و فقط سیزده به در خانه رفتیم.

وی در ارتباط با عدم حضورش در برخی جلسات هیات مدیره افزود: در یک ماه گذشته در پرسپولیس مدام حضور داشتم. در چند جلسه نبودم. در زمان مدیریت آقای عرب به چالش های مدیریتی خوردیم که طبیعی است. اعضای هیات مدیره را 5 نفر شکل هم نمی گذارند و هر کسی یک تخصصی دارد. وقتی چالش وجود دارد، مدیر بزرگ می شود. در آن مقطع چالش ها به گونه ای شد که به مقام بزرگتر خود استعفایم را به صورت کتبی دادم و خوشحال می شدم قبول کنند.

هاشمی تصریح کرد: وقتی کسی استعفا می دهد، طبیعی است که در جلسات شرکت نکند. در نهایت اتفاقات طوری شد که منجر به تغییر مدیریت شد. بعد از انتخاب آقای انصاری فرد به دلیل اینکه در خارج از کشور بودم، در چند جلسه هیات مدیره حضور نداشتم. جالب است که در آن ایام یک روز در میان جلسه برگزار می شد و در همان روزها قراردادی امضا شد که در جریانش نبودم.

بیشتر بخوانید:

همه اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس دنبال مدیرعاملی هستند

وی توضیح داد: عضو موظف هیات مدیره در ارکان یک باشگاه حضور دارد و حقوق می گیرد اما عضو غیر موظف فقط برای جلسه می آید اما اکنون ما سه نفر (رغبتی و رسول پناه) چون شرایط بحرانی است، هر روز در باشگاه هستیم و به دنبال برطرف شدن مشکلاتیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که روزمه رسول پناه سرپرست پرسپولیس چیست، گفت: در مورد کارنامه او چه بگویم؟ در شرایطی که این کشتی در حال حرکت است، باید سکاندار داشته باشد. کسی حاضر نبود این مسئولیت را قبول کند، آقای رسول پناه این سمت را پذیرفت.  

عضو هیات مدیره پرسپولیس در مورد شایعاتی مبنی بر اینکه گزینه اول مدیرعاملی است، عنوان کرد: اصلا تمایلی برای مدیرعاملی ندارم. چندین گزینه مدیرعاملی به من پیام داده اند و گفتند با ما صحبت شده و آماده ایم اما چون شما هستید و به شما تعارف کردند، قبول نکردیم. از همین طریق می گویم به هیچ وجه دنبال مدیرعاملی پرسپولیس نبودم. اگر به شما تعارف کردند، قبول کنید. (خطاب به گزینه های مدیرعاملی) به شما قول می دهم مدیرعامل نمی شوم و خیال همه تخت. 

هاشمی تاکید کرد: اسمی از گزینه های مدیرعاملی نمی برم. تا گزینه ای از نظر ما تایید نشده و به تایید مراجع ذی صلاح نرسیده، اجازه بدهید اسم نیاوریم. به شما قول می دهم در چند وقت آینده تکلیف مدیرعامل مشخص می شود. در حال بررسی هستیم. در مورد خودم می توانم بگویم نیستم. 

عضو هیات مدیره پرسپولیس در مورد بدهی های این باشگاه در فیفا یادآور شد: 11 مورد شکایت داریم که به صدور رای رسیده و اوضاع جالبی هم ندارند. موردی مثل چوک 10 هزار دلار پول می خواسته که مذاکره شده و مصالحه شده اما همان هم پرداخت نشده است. چنین شرایطی برای آبروی مملکت بد است. وقتی کسی نیت ندارد پول بدهد، چرا وارد مذاکره می شوید؟ چند مورد دیگر اینطوری هم داریم. 

وی تاکید کرد: یکی از بزرگترین دغدغه مجموعه پرسپولیس و من که 80 درصد از انرژی ام را گذاشته ام برای آن، این است که چطور این مسائل را ساماندهی کنیم. با اولویت بندی باید یکی یکی حل کنیم. پرسپولیس نزدیک به 40 میلیارد تومان بدهی بابت شکایت ها دارد. البته یکسری مطالبات در بخش های مختلف داریم. از کارگزار مالی فعلی هم که قرارداد داریم، توقع داریم که شرایط ما را درک کنند. وقتی کسی وظیفه پولسازی باشگاهی مثل پرسپولیس را قبول می کند، باید این شرایط را درک کند. وقتی با این باشگاه قرارداد می بندد، باید بداند کجا آمده کار کند؛ به خصوص که در فرایند درآمدزایی که در این مدت باید انجام می شده، رضایت نداشته ایم. 

هاشمی افزود: باید در مورد برخی بدهی ها بگویم که با مدیریت بهتر می شد این شرایط نباشد. مثلا به بودیمیر با پرداخت  148 هزار یورو باید قضیه را مدیریت می کردند. شجاعت داشته باشیم و به ضعف های خود اعتراف کنیم. وقتی قصد عقد قرارداد داریم، باید ببنیم می توانیم به تعهدات عمل کنیم. آیا می توانی مصالح باشگاه را برای روزهای دعوا فراهم کنی؟ مثلا در مورد قرارداد استکوس یک آدم رسانه ای ما می دانست که داستان چیست اما من به عنوان عضو هیات مدیره اطلاعی نداشتم. 

وی در خصوص این نقد که چرا اجازه داده شد با بودیمیر چنین قراردادی بسته شود، گفت: وقتی عضو هیات مدیره شدم، قرارداد بسته شده بود. با حفظ احترام به همه که پیشکسوت هستند، ضعف مدیریتی داریم. با سرمربی قراردادی بستیم که فرمت قرارداد برای بازیکن است. در قرارداد بازیکن آمده اگر پرداخت پول دو ماه دیر شود، حق فسخ دارد. متاسفانه با همین فرمت با مربی قرارداد بسته شده است. این اشتباه تیم مدیریتی است و کسی که این قرارداد را امضا می کند. این دعواهای قراردادی مربوط به خیلی چیزها می شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر پرونده ها علیه ایران در فیفا به ضرر تیم های ایرانی است، گفت: تقریبا در همه پرونده ها ایران در فیفا محکوم شده است؛ به جز پرونده شکایت فیرات و لورانت از سایپا که وکیل خارجی گرفتم و محکومشان کردم. اگر دو زار عقل و شعور به خرج دهیم، می توان قرارداد خوب ببندیم و در فیفا هم برنده شویم. 

هاشمی در خصوص قرارداد عجیبی که با استوکس بسته شده و اکنون وکیل این بازیکن مدعی شده که باشگاه باید 20 هزار دلار دیگر به این بازیکن بدهد، تصریح کرد: دستم را بالا می برم. در مورد استوکس این را بگویم که دیروز یحیی گل محمدی نامه رسمی به ما داد که این بازیکن را نمی خواهد. ایمیلی هم که وکیل استوکس داده، کاملا فرار رو به جلو است و گفته از باشگاه بابت مرخصی که داده تشکر می کند. کدام مرخصی؟ وکیل او رندانه حرف می زند و این نشان می دهد بازیکنی مثل او استفاده از مشاور حقوقی را بلد است اما برخی مدیران ما هنوز به این درک نرسیده اند که باید از مشاور استفاده کنند. بنابراین اصلاحات باید از بالا صورت گیرد. همین را بگویم که خصوصی سازی بدون شفافیت امکان ندارد. ما نظام اداره و سازوکار باشگاه را باید درست کنیم و این رسالت من است. نمی دانم چرا برخی آشفته شده اند؟ 

عضو هیات مدیره پرسپولیس ادامه داد: اگر در مورد هزینه هایی که در باشگاه می شود شفاف سازی وجود داشت، نیاز نبود ما به این همه چالش بربخوریم. چون وقتی شرایط آشفته است، می توانی شاه ماهی بگیری.

مهرداد هاشمی با انتقاد از قراردادهایی که در مدیریت گذشته امضا شده، توضیح داد که قرارداد بستن تخصص او است و اظهار داشت: کار من مشاوره دادن است؛ نه اینکه زنگوله پای گربه کنند بگویند بقیه اش به من ربطی ندارد. من در پرسپولیس روی اولین چیزی که انگشت گذاشتم، همین قراردادها بود. کسی که می خواهد با جایی مثل پرسپولیس قرارداد امضا کند، باید بداند امضای تک مدیرعامل درست نیست. همین جا اعلام می کنم هر کسی قرارداد بسته که یک نفر از اعضای هیات مدیره آن را  امضا نکرده، خلاف است و از این قراردادها زیاد است. 

مهرداد هاشمی افزود: از یک ماه قبل به این طرف عملا شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس را با آداب شرکتداری اداره کرده ایم و هر آنچه که شایسته باشگاه و شان پرسپولیس باشد را اجرایی می کنیم. 

وی در خصوص پول برانکو که در زمان مدیریت عرب آماده بود اما به وی پرداخت نشد و درنهایت هم این مربی از این تیم جدا شد، اظهار داشت: در آن مقطع پول حاضر بود و این  بلوف نبود. حتی می خواستیم پول قرارداد فصل بعد را هم بدهیم اما شرایط پرداخت به دلیل وضعیت تحریم ها وجود نداشت. 500 هزار یورو جلوی خارجی بگذاری، سکته می کند.

عضو هیات مدیره پرسپولیس در خصوص پرداخت مطالبات بازیکنان گفت: در اسفند سری به بازیکنان در تمرین زدیم. مدیرعامل قبلی برای 20 اسفند به بازیکنان قول هایی داده بود اما در باشگاه به معنی واقعی شرایط برای پرداخت پول فراهم نبود. ما به بازیکنان در همان روز هم گفتیم می دانیم یکی از مشکلات وعده های پاسخ داده نشده است. من هم به بازیکنان گفتم هیچ وقت بابت پرداخت پول تا نباشد به کسی قولی نمی دهم. در هر صورت قبل از عید حدود سه درصد به بازیکنان پول داده شد. از این طرف عملا هیچ درآمدی نداشتیم. تلاشمان این بود که جلسه بگذاریم.

وی افزود: کارگزار مالی باشگاه چون نماینده ما است، باید کمک کند. به بازیکنان گفتیم به شما دروغ نمی گوییم و قول نمی دهیم و وقتی توانستیم با اطمینان به اینکه چه روزی و چه درصدی می توانیم پرداخت کنیم، این اتفاق رخ می دهد. 80 درصد توان مدیر باید روی 20 درصد اولویت ها باشد. وقتی منابع مالی محدود است، اولویت ها مهم است. در هر صورت ما قول، دروغ و وعده الکی نمی دهیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که میزان دریافتی بازیکنان چقدر است، عنوان کرد: دریافتی ها مثل آمار است. گاهی با آمار می شود دروغ گفت. وقتی می گوییم بیش از 50 درصد در این فصل بوده، بازیکن در حساب و کتاب خود می گوید این تازه تسویه حساب پول سال قبلم بوده است. به صورت کلی باید بگویم دریافتی امسال بیش از 50 درصد بوده اما با احتساب طلب های گذشته برای بازیکنان این درصد ها متفاوت می شود. 

وی در مورد برگزاری جلسات با برخی بازیکنان که ظاهرا با ناراحتی عده ای دیگر توام شده، اظهار داشت: با این اتفاق هایی که در باشگاه رخ داد، طبیعی بود با بازیکنان حرف بزنیم. یک جلسه در تمرین داشتیم و دو جلسه هم به خاطر شرایط کرونایی برگزار کردیم. ما با بقیه بازیکنان هم حرف می زنیم و این جلسات را برگزار می کنیم. در دو جلسه قبلی هم حرف ها را شنیدم. آنها می گفتند دروغ به ما زیاد گفته اند و دیگر اعتماد نداریم. متاسفانه فضای بی اعتمادی ایجاد شده است.

هاشمی در خصوص اینکه آیا باشگاه برای پرداخت پول برای تاریخ آخر فروردین قولی به بازیکنان داده، تاکید کرد:  اگر در جلسه ای که اسفند داشتیم و من هم بودم اشاره می شود، همچین قولی ندادیم. اگر پول باشد، چرا ندهیم؟ در حساب بماند بهره تعلق بگیرد؟ مگر اینکه کسی دیگر قول داده باشد که بی اطلاع هستم. بازیکنان کمی صبور کنند و قرار نیست کسی استندبای کسی بماند. بازیکن با ما طرف است و تلاش می کنیم که شرمنده نشویم اما به کسی قول دروغ نمی دهیم. 

وی در مورد اینکه نظرش در مورد برگزاری لیگ چیست، گفت: اولویت همه حفظ سلامتی است ولی قهرمانی و پوکر قهرمانی با بازی لذت بخش تر است. دوست داریم بازی ها ادامه پیدا کند. 

این عضو هیات مدیره پرسپولیس در ارتباط با اینکه کارگزار مالی این باشگاه 15 میلیارد در قالب قرض الحسنه داده و بابت آن چک گرفته، گفت: درست است. در مورد این قرارداد بحث مفصلی وجود دارد. اینکه در آن مقطع چرا این مدل پول ردوبدل شده، بحث زیاد است. تصور ما به این بود که این پول همان پیش پرداخت اول است تا کار به مرحله آمدزایی برسد اما تبدیل به قرض الحسنه شد و بابت آن هم چک گرفته اند. باشگاه باید این پول را پس بدهد.

وی تاکید کرد: داستان کمی مفصل است. قراردادی داریم و تا جاری هست، احترام می گذاریم. با چالش هایی که داریم، با کارگزاری مباحث را جلو می بریم. اگر بتوانند شرایط را به درستی فهم و درک کنند که ادامه می دهیم، وگرنه باید برویم سراغ تصمیمات دیگر تا بتوانیم نیازهای درآمدزایی را برآورده کنیم و شرمنده کسی نشویم.

هاشمی اضافه کرد: مشکلات ما با کارگزار در اجرا است. انتظار ما این بود در زمان خوب و سریع تری به نتایجی برسیم اما قابل انتظار نبود. به همین دلیل هم در آن مقطع ناچار شدند به شکل قرض پولی را بگیرد که کار پسندیده ای نبود. وقتی نمی توانیم کاری کنیم باید برویم کنار. در حال مشاوره با تیم حقوقی هستیم و مکاتبات زیادی داشتیم. امیدواریم شرایط ما را درک کنند. اگر نه اختیار خاص خودمان داریم و اجرایی می کنیم.

وی در مورد ناراحتی بشار رسن و تمدید قرارداد با بازیکنان برای فصل آینده خاطر نشان کرد: در مورد بازیکنان تیم به دلیل این که هنوز نمی دانیم بازی ها برگزار می شود، فکر می کنم اصولی نیست حرفی بزنیم. تلاش داریم تیم حفظ شود و در زمان مناسب لیست را خواهیم گرفت. برای تمدید قرارداد هنوز اقدامی نکردیم چون اکنون غیر حرفه ای است و متاسفانه برخی باشگاه ها این کار را انجام می دهند.

وی در خصوص اینکه آیا از تیم های خارجی پیشنهادی به پرسپولیس رسیده، گفت: پیشنهادی نرسیده است. در برخی مقاطع برای بازیکنان فرصت های طلایی پیش می آید اما معتقدم برای بازیکن پرسپولیس فرصت طلایی یعنی پیشنهاد از اروپا، نه آسیا. در هر صورت اگر بازیکنی پیشنهادی داشته باشد، آن را بررسی می کنیم.

هاشمی در ارتباط با قرارداد بیرانوند با آنتروپ گفت: مشکلی وجود ندارد. مبلغ 200 هزار دلار دیگر این باشگاه باید به ما بدهد که البته توافق بر این بوده که بعد از تست پزشکی پرداخت شود. 

مجری برنامه به وی اعلام کرد بازیکنان تیم می گویند کاش باشگاه وعده ندهد که هاشمی گفت: بازیکنان محترم به شما گفتیم به حضرت عباس ما وعده و وعیدی نیستیم. این ترکیب هیات مدیره که می بینید، اینقدر مردانگی دارند که حرفی بزند، انجام می دهد.

هاشمی گفت: پرسپولیس شرایط متفاوتی دارد و برای انتخاب مدیرعامل باید حساسیت به خرج داد. ما باید بتوانیم با انتخاب درست، سازوکار اداره این باشگاه را به سمت مدیریت باثبات ببریم و اینقدر همه چیز شفاف باشد که کسی نتواند قورباغه بگیرد؛ چه برسد به شاه ماهی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس