خطر بیکاری ۴ میلیون نفر در کشور با ادامه تعطیلی بنگاه ها

به دلیل قرنطینه کرونا، تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در خوزستان به بیش از ۳ برابر رسیده است. دولت و قشر برخوردار جامعه باید پیش‌بینی‌های لازم برای این مشکلات را داشته باشند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

۱ میلیارد یورو کم است، پول آستان قدس را هم می‌خواهیم!

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی، طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

"اگر نهادهای ثروتمند که در حوزه اقتصادی فعال هستند یاری می‌کردند حتما دولت آقای روحانی نیز به ‌سمت‌وسوی قرنطینه کشور حرکت می‌کرد. اگر منابع مالی خوبی برای دولت وجود داشت و یا به‌فرض ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بنیاد مستضعفان، آستان قدس، اوقاف و... دولت را یاری می‌کردند و مقداری از سرمایه‌های خود را به‌دولت برای مبارزه با کرونا اختصاص می‌دادند، دولت می‌توانست نه‌تنها یک ماه بلکه شش ماه کشور را قرنطینه و ارزاق و مایحتاج مردم را تامین کند و به‌سرعت نیز کرونا را کنترل و برآن فائق آید. "!

او می‌افزاید: با این حال آنچه مشخص است با همه این محدودیت‌ها بسیاری از کشورها هنوز نتوانستند مثل ایران در مواجهه با کرونا موفق عمل کنند.[۱]

*مدتی پیش از این، بهزاد نبوی، از دیگر فعالان اصلاح‌طلب نیز در اظهاراتی گفته بود: در کشور ما چهار نهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند؛ ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان، هیچیک از اینها ارتباطی با دولت و مجلس ندارند! [۲]

بایستی اینطور نتیجه گرفت که افرادی که چنین سخنانی را مطرح می‌کنند خود را به تجاهل زده‌اند و نمی‌خواهند به مردم بگویند که دولت در ایران اختیاردار بیش از ۹۵ درصد از بودجه، اجرائیات و درآمدهای کشور است.

بعد دیگر این تجاهل نیز بزرگنمایی درباره واقعیت و میزان داشته‌های نهادی انتصابی کشور است.

داشته‌هایی که هرگز در سطح ادعای این افراد نیست زیرا اگر چنین می‌بود اساساً حقیقت رقابت‌های ریاست‌جمهوری زیر سؤال می‌رفت و این سمت در ساختار اداری ایران به یک سمت تشریفاتی تبدیل می‌شد. که صد البته چنین نیست.

در این باره می‌توان به گفته‌های مقامات این نهادها بعنوان مسئولان آگاه نیز مراجعه کرد...

پیش از این، پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در سخنانی پیرامون حجم دارایی‌های این نهاد ملی گفته بود: ما جای دولت را نمی‌گیریم، در این باره غلو شده است. همه بنیاد را روی ترازو بگذاریم نسبت به دولت یک درصد هم نیست. [۳]

در همین حال، مهدی برادران، قائم مقام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی نیز چندی قبل در واکنش به بزرگنمایی از دارایی‌های آستان قدس تأکید کرده بود: سهم سازمان اقتصاد رضوی اصلاً –حتی- درصدی از اقتصاد ایران را شامل نمی‌شود. شما اگر صد شرکت برتر کشور را مشاهده کنید متوجه خواهید شد شرکت‌های تابعه آستان اصلاً در این فهرست قرار ندارند. و در صنایعی مانند پتروشیمی، مخابرات و ... اصلاً نامی از آستان قدس وجود ندارد.

به گزارش الف، او گفته بود: مجموعه سازمان اقتصادی رضوی اولین سازمانی بوده که در قالب سایت https://shafaf.reo.ir اطلاعات و مشخصات سازمان های تابعه را بارگذاری و شفاف اعلام کرده است. حتی عملکرد سال های گذشته، سود و زیان، کلیه اسامی سازمان ها هیات مدیره ها در قالب بحث شفافیت در این سایت وجود دارد. تاکید ما همیشه بر این بوده از آنجا که مردم به آستان قدس رضوی اعتماد کامل دارند سازمان نیز برای پاسداری از این اعتماد باید تمام اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد.

برادران تصریح می‌کرد: تمام دارایی‌هایی سازمان اقتصاد رضوی یک صدم حتی هلدینگ خلیج فارس هم نمی‌شود که سهام آن بخشی مربوط به دولت و برخی دیگر از طریق سهم عدالت به مردم واگذار شده است. [۴]

گزارش‌های اقتصادی دیگر نیز حکایت از آن دارد که حجم ۵ نهاد اقتصادی خارج از دولت که مسئولان آنها انتخابی هستند؛ کمتر از ۹ درصد دارایی‌های دولت است. [۵]

ما قضاوت و مقایسه درباره این حقایق را بر عده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

چه اینکه از پس این مقایسه یقینا مشخص خواهد شد که چه کسانی با علم به اینکه قرنطینه پلیسی طولانی مدت ممکن نیست و هیچ کشوری در دنیا هم به آن تن نداده است؛ قصد فتنه‌انگیزی و فضاسازی علیه حاکمیت کشور را دارند!؟

گفتنیست، نهادهای حاکمیتی هریک به وسع خود، حمایت‌های متعددی را از قشرهای مختلف مردم در دوران شیوع کرونا انجام دادند که از جمله آن می‌توان به تهیه اقلام بهداشتی برای کشور از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بخشش اجاره مایملک بنیاد مستضعفان، اهدای بسته‌های معیشتی به برخی قشرهای مردم و... اشاره کرد.

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان به تازگی از توضیح ده‌ها میلیارد تومان کارت هدیه بین دستفروشان، زندانیان، کولبران، ساکنان برخی جزایر جنوبی و... نیز خبر داد. +

اظهارات گرامی‌مقدم درباره لزوم دست کردن دولت در جیب نهادهای حاکمیتی در حالی است که هنوز چند روز بیشتر از اعطای ۱ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به دولت توسط مقام معظم رهبری نگذشته است...

***

آیت‌ا... توکل:

ثروتمندان به دنبال حاجتمندان بروند

آیت‌ا... سید رحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع) که بر دنبال کردن امور نیازمندان از سوی افراد دارا تأکید دارند، بیان کرد: این روایت صراحت دارد که اگر انسان در توان مالی باشد، لازم است که به دنبال حاجتمندان برود.

وی افزود: عده‌ای واقعاً محتاج اما آبرومند هستند و به کسی روی نمی‌آوردند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند؛ بدین جهت خوب است که انسان اینگونه افراد را محترم بردارد چرا که از سوی خدا خیری برای برآورده کننده حاجت نیازمند وجود دارد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: در ماه مبارک رمضان نیز بر عده‌ای که توان مالی دارند، شرعاً، عقلاً و عرفاً لازم است که در حد توان به نیازمندان کمک کنند.

آیت‌ا... توکل در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم توجه مسئولان به مردم نیز تأکید کرده است. [۶]

*مسئله "انفاق" و "احسان" در دین مبین اسلام از جمله مقولاتی هستند که اگرچه همچون خمس و زکات، وجوبی در باب آنها ذکر نشده اما به شدت محل توجه هستند و راه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه در بطن آنها نهفته است.

چه اینکه بر اساس تعالیم اقتصادی اسلام، وظیفه شهروندان در قبال مشکلات اقتصادی نیازمندان، بیش از وظیفه حاکمیت است.

در کارنامه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما معدل، قابل قبول است و این ارتقای سطح عمومی شاخص‌های اقتصادی می‌طلبد که یکان یکان آحاد کشور، بیش از گذشته به فکر نیازمندان و یا حتی رفع نیاز غیر ضروری دیگران در قالب متد احسان باشند.

شیوع ویروس کرونا در کشورمان نیز با وجود اینکه خوشبختانه وارد فاز مهار شده است اما سبب‌ساز بروز مشکلات اقتصادی برای برخی از خانوارها نیز شد که این مسئله همانطور که آیت‌ا... توکل نیز بیان داشته‌اند؛ توجه همزمان آحاد مردم و البته دولت را می‌طلبد.

دستگیری آبرومندانه ثروتمندان و متمکنین از نیازمندان در شرایط فعلی و به راه انداختن موج "رزمایش مواسات"؛ جدای از رفع مشکلات و جلب رضایت الهی؛ می‌تواند رافع برخی تهدیدهای امنیتی علیه کشور عزیزمان نیز باشد.

چه اینکه عده‌ای در اوج خباثت به کمین نشسته‌اند تا از آب گل‌آلود مشکلات اقتصادی ویروس کرونا؛ ماهی فتنه صید کنند.

سعید حجاریان و چند تن دیگر از تحلیلگران اصلاح‌طلب، پیش از این تأکید کرده‌اند که باید در پساکرونا منتظر اغتشاش بود! [۷]

***

۳ برابر شدن متقاضیان بیمه بیکاری در خوزستان!

مدیرکل بیمه تامین اجتماعی خوزستان در خصوص وضعیت افراد بیکار شده ناشی از اثرات ویروس کرونا در این استان گفته است: تا پیش از این تعداد ۸ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کردند اما با شیوع ویروس کرونا، تاکنون با تقاضای برقراری بیمه بیکاری ۲۶ هزار نفر موافقت شده است.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد مرعشی با اشاره به اینکه ممکن است این تعداد بیکار شده در روزها و یا هفته‌های دیگر بیشتر شود، گفت: سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک مجموعه خودگردان، با مشکلاتی روبه‌رو شده است.[۸]

*اگرچه نرخ بیکاری در ایران طی سال‌های گذشته در مسیر کاهش قرار داشته و بخش اعظمی از مشاغل خدماتی کشور نیز در بین کارجویان داخلی خریدار ندارد اما با این وجود، دولت آقای روحانی و خیّرین کشور حتما بایستی به فکر پیامدهای قرنطینه مخصوصا در بعدی اقتصادی باشند.

قرنطینه کرونا، ضررهایی را متوجه صاحبان مشاغل روزمرد، موقت و خدماتی کرده است که این مقوله تدبیر جدی همگانی را می‌طلبد. زیرا خطراتی در زیر پوست این رخدادها قرار دارد که دشمن بصورت جدی مترصد استفاده از آنهاست.

در این زمینه، دادن اطمینان به مردم برای برنامه‌های جبرانی دولت، اعلام پیوست برای تصمیمات بهداشتی دولت، اعلام خبرهای خوب در بحث بازگشت مردم به کسب و کارها و کاهش تعداد دریافت‌کنندگان بیمه‌بیکاری و نیز برنامه‌ریزی برای جریان یافتن سریع کسب و کارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از جمله نکاتی است که بایستی مد نظر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باشد.

رصد امنیتی کسانی که قصد کاسبی از مشکلات مردم را دارند و دائما در گوش جامعه "اغتشاش" را نجوا می‌کنند نیز پیوست مهمی است که توجه به آن در قضایای فوق‌الذکر ضروریست.

***

۱_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۸۶۳۲۶

۲_ mshrgh.ir/۹۹۵۲۶۵

۳_https://tn.ai/۲۰۶۰۹۶۹

۴_mshrgh.ir/۱۰۰۳۶۴۵

۵_http://kayhan.ir/fa/news/۱۷۰۶۰۳

۶_rasanews.ir/۰۰۲im۴

۷_mshrgh.ir/۱۰۶۱۹۸۶

۸_www.irna.ir/news/۸۳۷۵۶۴۴۳/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    66 26
    ناکارامدی با پول جبران نمیشود
    • سید IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      51 26
      آن چه که همه می دانند و اصلاح طلبان تهوع آور هم با وجود این که به این موضوع واقفند اما تجاهل می کنند، این نکته است که اگر ثروت عالم را هم به دست این قبیله فاسد بدهند، بخش عمده آن را به جیب می زنند و اندکی از آن را هم برای بستن دهان مردم از سر صدقه بین خلایق در قالب اسامی گوناگون مانند کمک معیشتی و بسته حمایتی و ...... توزیع می کنند!
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      4 1
      اگر قرار است بعد از نابودی منابع کشور غربگرایان ایران دست طمع به این جا ها دراز کنند باید مثلا همین الان جهانگیری کنار رود و یک معاون اول انقلابی به جای او بنشیند و روحانی هم فقط امضا کند تا دوره اش سر اید و کار ها کم کم روی غلطک بیافتد نه اینکه سرمایه این نهاد ها را به اینها بدهند و انها هم این را نیز حیف و میل کنند
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      11 0
      مشرق جان یک گزارشی از گرانی های این روزهای بازار تهیه کنید. وضعیت خیلی نابسامان است. هرکی مغازه اش را باز کرده ، قصد دارد عقب افتادگی دوران قرنطینه اش را از جیب ما مردم بردارد.
    • سید حسین IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      8 1
      به نظرم هجمه به آستان قدس و اینگونه نهادها بیشتر از این جهت است که اتفاقا این نهادها کمبودها و ضعفهای دولت را به نفع مردم همواره جبران نموده اند و در بحرانها سوپاپ اطمینان کشور بوده و هستند لذا اینگونه مواضع بیشتر برای تضعیف کشور در رویارویی با مشکلات ارزیابی میشود و احتمالا دستورالعمل کدخدا به مزدوران داخلی برای اثرگذاری بیشتر تحریمها در این شرایط است...
    • صوفي IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      3 4
      وقتي به كلمه و نام اصلاح طلبان بر مي خورم ناگهان اين صدا در گوشم طنين انداز مي شود: اصلاح طلب اصولگرا ديگه تمومه ماجرا!! ولي واقعيت ماجرا تموم نيست. زيرا در هر دوسو افكار امريكايي و ردپاي امپرياليسم را مي بينم. به دنبال ميرزاكوچك خان جنگلي جديد مي گردم. ولي هنوز زاده نشده!!
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    41 20
    کم کم همه چی داره روشن می شه، پله پله. الان با این بازی ها هم می تونن خزانه رو خالی کنن. هم به ذهن مردم القا کنن که ببینین پول نداریم!! کمک نمی کنن، بریم مذاکره کنیم، بریم وام بگیریم، می خوان وام بدن باید اف ای تی اف رو تصویب کنیم
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    28 42
    پس استان قدس میخواست به چه دردی بخوره
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      32 23
      به درد ارز 4200 اصلاح طلبان!! :)
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      32 17
      استان قدس داره وظیفه شو انجام میده. دولت بی کفایته و داره تمام منابع را به تاراج میبره
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      30 21
      دولت بلای جیب ملت شده پسرجان، پس دولتیان بی کفایت چه وظیفه ای در حق ملت دارند!؟
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      30 26
      شماها کبا استان قدس میونه ای ندارید و کلا به مظاهر مذهبی در تناقض اید لذا فلسفه انرا هم نمی دانید پس بهتره بجای طلبکاری یه فکری به حال خرابکاری های دولت منتخبتون بکنید
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      22 21
      08:00 لس آنجلس گردی با گوگل مپ، فاجعه زندگی در شهر فرشتگان_رودست. امیددانا. اگه غرب گدایی برو این رو ببین، اگه غرب گدا نیستی هم ببین بکوب تو دهن غرب گداها :)))))))
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    8 17
    شما واقعا اطلاعات دارید یا چون صرفا یکی از جناح مقابل حرفی زده خواسته اید جواب بدهید ؟
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      14 16
      اطلاعاتمون اگه زير صفر هم باشه ,اما به قول تو جناح مقابل را خوب ميشناسيم و اطلاعاتمون در مورد اين جماعت به دردنخور پرحرف و شارلاتان , كامله....افتاااااد؟!
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    17 14
    دولتی که کیسه دوخته واسه خودش نه کمک به مردم.
  • ناشناس IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    10 11
    قربون خداي مهربان برم که انساني خلق کرد و در بين اين انسانها خيري وجود دارد و به داد انسانها ميرسد سلامشان باد ولي دولت جمهوري اسلامي با اين همه سرمايه هميشه داد ندارم را ميزند ./
  • شهروند چالوس - سام دلیری IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    10 14
    درود خدا بر جناب آیت الله توکل استاد اخلاق
  • محمد رضا معصومی گودرزی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    11 19
    این رفتار های کفتار صفتانه چه چیزی را ثابت می کند پرونده ۴/۸ میلیارد دولار ی ارز جهانگیر ی هنوز حل نشده چوب حراج به صندوق توسعه ملی کماکان ادامه دارد شرکت های دولتی از دادن هر گونه اطلاعات اقتصادی خود شانه خالی می کنند حالا دندان تیز کرده اند برای اموال آستان قدس رضوی
  • یوسف ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    9 17
    جالبه!! اگه دقت کنید می بینید این اصلاح طلب!نه افسادطلب!! دقیقاً نهادهایی رو مورد هجمه قرار داده که در طول این 40سال بیشترین خدمات رو به مردم در شرایط مختلف کشور ارائه نموده. اینا ازین ناراحتن و میخوان ذهنیت مردم رو نسبت به این نهادها خدشه دار کنند!! زهی خیال باطل!! دولت بی عرضه ای که روی کار آوردن! گند زده به همه چیز حالا میخوان با این حرفا این گند رو لاپوشانی کنن!!؟؟
  • DE ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    6 15
    هر بحرانی از سیل تاکرونا و یا زلزله بوده این نهاد ها باکوشش و مجاهدت مالی و جانی تمام سرکار اومدندو به مردم کمک کردند. یکعده از این اقایان اصلاح طلب در بروز بحران ها جز خرابکاری و فتنه هیچکاری از دستشون برنیومده. درهیج روزنامه ای ندیدیم اینا بیان داوطلبانه یک قدم برای مردم بردارندولی برای هوچی کری و وکیل مدافع امریکا شدن همیشه پیش قدم بودند. خدا لعنت شون کنه.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    19 10
    جای آن جوجه های بیچاره این کرم های اسلاحتلب رو باید زنده به گور می کردن
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    11 16
    بابا یکی به اینا بگه پول آستان قدس دولتی و حکومتی نیست! دارایی های آستان قدس نذورات مردمی هست در ادوار مختلف تاریخ و برکت حضرت رضا که شامل این نذورات شده!نمیشه به دولت داد که!! بله خود آستان قدس بنا به حکم شرعی قسمتی از این پول رو اختیار داره در این امور هزینه کنه که میکنه. خیلیاش در خیریه ها صرف میشه خیلیاش صرف اشتغال زایی شده خیلیاش صرف آبادانی شده و میشه. ولی نمیتونن بگن بده به دولت!
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    24 15
    اگه مردم عزیز لطف کنند یک مراسم گلریزان برای آستان قدس وقرار گاه خاتم وبنیاد وسایپا و ایران خود رو بزارند تا مسیولینش وصاحبان انها ازگرسنه گی نمیرند
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      7 18
      آستان حضرت امام رضا رو با سایپا مقایسه میکنی؟ الان که دیگه انتخابات و رییسی نیست که بخواید برا رای اوردن آستان قدس رو تخریب کنید.
  • علی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    12 18
    باز هم این اصلاح طلبان تهوع آور چشم دوختن به نذورات مردم . کم از کیسه بیت المال دزدی می کنند؟ با آن حقوقهای نجومی که می گیرند و با آن ریخته پاشها و پول شویی هایی که دارند ، تا یه اتفاقی می افته سریع ذهنشون میره به نذورات و کمکهای مردمی به مکانهای مقدس تا شاید از این راه هم چیزی بهشون برسه . واقعا از اینها پست تر کسی دیده؟
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    15 3
    وقتی حساب و کتاب نهادها شفاف و اعلان عمومی نشود یک نهاد ثانوی نظارت نداشته باشد حسابرسی نکند هر اتهامی ولو نادرست می چسبد می چسبد این روش درست نیست باید شفاف باشند و داراییهایشان اعلام شود ا
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    19 0
    استان خوزستان استانی که درکل دنیا بی نظیراست باداشتن خاک حاصصلخیز رودخانه های دایمی متصل به ابهای ازادمعادن گاز نفت انواع درختان مثمرثمر گندم برنج میگو ماهی و...انواع واقسام صنایع ... تولید شکرمرغوب ووو امامظلوم ومحروم دومین استان جمعیت بیکاردومین استان درمهاجرت ووو این مشکلات اگرنبود ومدیریتی درست دراستان وکشوروجودداشت کل خوزستان بالاترین تولیدات کشاورزی صنعتی ووو نه تنها ایران بلکه منطقه وجهان راجوابگو بود اماچه کنیم کسی دلش بحال ایران وخوزستان نمیتپد ... شما هم که درددل مردم راچاپ نمی کنید مشرق جان ....اماخدابزرگ است
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    5 26
    خداوند کید مکاران روزگار را به خودشان برگرداند
  • قاسم IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    4 25
    اگرمعصومین ما (ع) حضور داشتنددرقبال فقر توام با بیماری و بیکاری مردم چکار میکردند؟ درست است آنان حضور فیزیکی ندارند ولی قرآن آموزه ها و سیره ی آن بزرگواران درپیش ماست.مومنین چه مسئول چه غیرمسئول متمکن در پیشگاه خدابایدعذرمقبول برای فردای قیامت داشته باشندوانسان مسلمان بایددردین خودتفقه داشته باشد.امام رضا(س)را چه نسبت با ثروت اندوزی آنهم من بعد شهادت؟
  • علی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    4 21
    دهان آدم حریص و بی حیا را هیچ چیز، جز خاک گور پر نمی کنه! زائران این پول را برای مطامع دولت به حرم نداده اند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    5 20
    پول لازم هستید خوب بروید از نعمت زاده و مهدی هاشمی و یا قاضی زاده هاشمی وام بگیرید.بد نیست یک مقدار پولی که از سر سفره برداشته اند باز گردانند.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    2 3
    خوب این آستان قدس پولهاشو بده بیرون ما هم یه منفعتی ببریم خدا رو خوش نمیاد تو گرفتاری و روزهای سخت این نهاد به مردم کم توجهی کنه
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    3 2
    خداخیرتون بده الان هم درقضیه کرونا کمکهای این نهادها ونیروهای جهادی بوده که درکنار کادردرمان جانفشانی کردند
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    2 1
    اصلاح طلبان که ماهیتشون برای ما روشنه، 90درصدشون جاسوسن. اون 10 درصدم هیچ کارن تو تصمیم گیری های اصلی
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    کمتر اختلاس کنین لازم نیست ماله این واونو بخواین
  • سید یاسر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    0 0
    مطمئنم نظرم یا ایراد پیدا میکنه یا نمایش داده نمیشه در مورد مطلب اول که گفتین غلوه و فتنه انگیزی مسئله خیلی سادست اگر این درآمدها الان صرف مردم بشه یه حداقل انتظاراتی باید برآورده بشه که نشده و نخواهد شد به قول شما دیگه قضاوت با مردم مردم هم خیلی زرنگن و میفهمن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس