ترامپ: قربانیان کرونا در آمریکا به ۶۵ هزار نفر خواهد رسید

یک رسانه انگلیسی موضع‌گیری‌های متناقض مقام‌های دولت آمریکا درباره اعطای کمک به ایران از یک سو و جلوگیری از اعطای وام به این کشور توسط صندوق بین‌المللی پول را در کنار هم قرار داده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه مستقر در انگلیس به مواضع متناقض «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تمایل به کمک به ایران از یک سو و جلوگیری از اعطای وام به این کشور  توسط صندوق بین‌المللی پول اشاره کرده است. 

بیشتر بخوانید:

ویروس نئولیبرالیسم از کرونا کشنده‌تر است!

رسوایی بزرگ در دوران امپراطوری پدرخوانده

پایگاه «میدل‌ایست‌مانیتور» نوشته ترامپ مایل به ارائه کمک به ایران است اما جلوی اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به این کشور را گرفته است. 

رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری شب گذشته درباره کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا گفت: «اگر ایران در این خصوص به کمک نیاز داشته باشد من تمایل دارم [کمک کنم].»

میدل‌ایست‌مانیتور نوشته ایران با توجه به اینکه قبلاً از دولت ترامپ خواسته برای مبارزه با شیوع کرونا تحریم‌ها علیه این کشور را رفع کند این سخنان ترامپ را ریاکارانه خواهد دید.

سران کشورهای دنیا از دولت ترامپ خواسته‌اند با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش دهد. 

دولت آمریکا، اما به رغم افزایش شمار قربانیان در ایران با مسدود کردن درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول عملاً فشارها علیه تهران را افزایش داد. تهران واشنگتن را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرده است. 

میدل‌ایست‌مانیتور نوشته ایرانی‌ها مقام‌های آمریکایی را به بیان سخنان متناقض و دوسوگرا متهم کرده‌اند. 

هفته گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد دولت ایالات متحده آمریکا در صدد است از روند استفاده صندوق بین‌المللی پول برای استفاده از یکی از مهم‌ترین ابزارهایش، موسوم به «حق برداشت ویژه» (SDR) برای کمک به ایران در مبارزه با اثرات شیوع ویروس کرونای جدید مانع‌تراشی کند. 

«حق برداشت ویژه» نوعی پول بین‌المللی است که صندوق بین‌المللی پول برای تخصیص به کشورهای عضو ایجاد کرده است.خبرگزاری رویترز، این نوع پول را معادل «چاپ» پول جدید توسط بانک مرکزی دانسته است. 

SDR می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار نقدینگی مورد نیاز در مواقع اضطراری را برای ۱۸۹ کشور عضو صندوق بین‌المللی پول تأمین کند. وزیران دارایی کشورها  قرار است در نشست مجازی صندوق بین‌المللی پول و نشست‌های فصلی بانک جهانی درباره این موضوع گفت‌وگو کنند.

منابع خبری به رویترز گفته‌اند آمریکا به عنوان سهام‌دار اصلی صندوق بین‌المللی پول به شدت با ایجاد این مکانیسم جدید مخالف است. دو منبع گفته‌اند دولت «دونالد ترامپ» نمی‌خواهد ایران و چین بدون هیچ شرطی به میلیاردها دلار منابع جدید دسترسی پیدا کنند.

صندوق بین‌المللی پول در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۹ امکان تخصیص ۲۵۰ میلیارد دلار در قالب SDR را فراهم کرد و از این طریق به افزایش نقدینگی کشورهای نیازمند کمک کرد.

رئیس کل بانک مرکزی روز ۲۲ اسفندماه اعلام کرد طی نامه‌ای به رئیس «صندوق بین‌المللی پول» خواستار تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده است.

«عبدالناصر همتی» در یک پست اینستاگرامی نوشت: «رئیس صندوق بین المللی پول چند روز پیش در بیانیه رسمی و نیز مصاحبه ای که داشت، صریحا اعلام کرد که جامعه بین الملل از صندوق بین المللی پول خواسته تا با ابزارهای مالی خود به کمک کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی ها را در قالب کمک های مالی اضطرای به میزان ۵۰ میلیارد دلار اعطا کند.»

او خاطرنشان کرد واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می تواند معیار خوبی، برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده، باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تمشکال IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    18 0
    آقای ترامپ ...از این همه تحریم چه عایداتی نصیب شما شده است ؟ شاید نبود برخی داروهای حیاتی برای بیماران سرطانی و خاص و نظایر آن چه افتخاری برای شما دارد ؟ اگر از مرگ بیماران سرطانی ایران احساس غرور و پیروزی می کنید باید در ردیف جلادان وجنایتکاران و داعش خودتان را دریابید!!!
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      4 0
      22:10،. عزیز چرا به این جونور میگی آقای ترامپ؟؟ دشمنی که صبح تا شب به ما القابی مثل تروریست و عقب مونده و اینا میده رو اینطوری خطاب کردن اصلا هم نشان دهندهٔ شخصیت شما نیست! مثلأ باید بگین رئیس جمهور رژیم تروریست امریکا گفت :.....
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 3
    پدر من ۶۰ میلیون وام از بانک مهر اقتصاد بسیجیان مستضعف گرفت ۳۴۰ میلیون پس داد . چند بار هم از خونه انداختنمون بیرون . بعد شما میخواهید ۵ میلیارد دلار از کفار وام بگیرید ؟
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      6 0
      از تن خرس موی کندن غنیمت است ... چی میگی ... بلاد کفر کجاست ... پول خودمونه ... واس ماس
  • ali IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    1 0
    سلام عزیزان اولا این فرهنگ بالای ایرانیه که دشمنش هم میگه آقا و دوم اینکه ایران از سهام داران صندوق بین المللی پول و بانک جهانیه وام که میگیره حقشه ما از زمان قبل از انقلاب حتی اگه اشتباه نکنم از بنیانگذاران این دو هستیم که اینو میدونم یه زمانی 3درصد صندوق سهم داشت ایران الان دقیقا نمیدونم
  • ali IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 0
    و اگر دقت کنید نوشته حق برداشت ویژه اعضا صندوق مه ایران یکی از اعضا صندوق میباشد sdr

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس