به گزارش مشرق، محمد رستم پور فضای رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: بیگ دیتا ممکن است واقعیت‌های پیچیده اجتماعی را بر تحلیلگران مشتبه کند و عواقب خطرناکی برای سلامت و حقوق بشر به بار آورد. برای نمونه، نرخ پایین‌تر استفاده سالمندان و ساکنان مناطق روستایی از شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی تلفن‌های هوشمند در آمریکا ممکن است استخراج الگوهای رفتاری مردم برای فهم نحوه انتشار ویروس و چگونگی انتقال از طریق رفت و آمد را دچار اختلال کند. عوامل محیطی که دقت اطلاعات مکانی کاربران را پایین می‌آورند، مانند ساختمان‌های مرتفع نیز تحلیل برآمده از اطلاعات را تضعیف می‌سازند. در نتیجه باید گفت نقاط ضعف بیگ دیتا ممکن است مقامات بهداشت و درمان را منحرف کند و از روش‌های عینی مانند آزمایشات گسترده منصرف سازد.

استفاده از بیگ دیتا در دوران شیوع ابولا در آفریقا در سال‌های 2014 تا 2016 نکات هشدارآمیزی به ما یادآوری می‌کند. در طول این شیوع، اپیدمیولوژیست‌های محاسباتی دانشگاه هاروارد تعداد تماس‌های تلفنی در کشورهای درگیر را برای پیشگیری از شیوع کرونا و کمک به مقامات بهداشت و درمان آفریقا دریافت و رهگیری کردند. اگرچه این اقدام بر یک فرض نادرست استوار شده بود که رفت و آمد شیوع را تشدید می‌کند، در حالی که در واقع تماس با فرد بیمار و به ویژه انتقال از طریق جنازه دلیل اصلی شیوع بود. علاوه بر این، این تحقیقات در مفید بودن استخراج الگوهای رفتاری براساس تعداد تماس و شیوع تردید ایجاد کرد. چرا که دارندگان تلفن‌های همراه معمولاً چند خط مختلف برای امور کاری، شخصی و غیره دارند.

به رغم اینکه پتانسیل بیگ دیتا برای کمک به مهار ویروس کرونا با اما و اگرهای زیادی روبروست، خطرات و آسیب‌های آن برای حریم خصوصی و آزادی‌های فردی قطعی است. دولت‌ها و شرکت‌ها معمولاً تعهد می‌کنند از این داده‌ها سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد اما مطالعات متعدد نشان می‌دهد در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. به ویژه که داده‌های مکان‌محور می‌تواند با اطلاعات و آمار دیگر ترکیب شود و در نتیجه یک نمایه کلی از فعالیت‌های یک شخص، گروه یا انجمن ترسیم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    1 1
    در ملل مسلمان که اعتقاد به قوانین و حریم خصوصی ندارند این وضع خطرناکتر است چه بسا افراد فرصت طلب و بعضا دکتر و تائید شده توسط ملکه و عوامل جاسوسی بیگانه برای ارتباط با دشمن خارجی و تابعیت و بورسیه و تجارت و دور زدن تحریم و این نوع موارد کل اطلاعات مردم را روی یک دی وی دی بدهند موصاد و ام ای شش برای اقدامات مخرب در قبال یک مقدار پول و تابعیت و تائید صلاحیت شدن ولی توجیه کنند برای اقدام انساندوستانه و این جور موارد بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس