کد خبر 1063717
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
سفر ظریف

وزیر خارجه ایران دوشنبه در سفری یک روزه به دمشق قرار است با رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات سیاسی و میدانی این کشور را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دهد.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است فردا (دوشنبه) اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به منظور رایزنی با مقامات سوری راهی دمشق می‌شود.

در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (یکشنبه) ضمن تایید سفر روز دوشنبه وزیر خارجه ایران به دمشق به منظور دیدار و گفتگو با مقامات سوری اعلام کرد که ظریف در این سفر یک روزه با بشار الاسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و نیز آخرین تحولات سیاسی و میدانی مبارزه سوریه علیه تروریسم گفتگو و تبادل نظر خواهد کرد.

شبکه خبری المیادین شب گذشته از سفر ظریف به دمشق خبر داده و اعلام کرده بود که ظریف قرار است دوشنبه در سفر به سوریه با «ولید المعلم»، وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفتگو کند.

وزیر خارجه ایران ۲۷ فروردین ماه سال گذشته نیز به دمشق سفر و با مقامات سوریه از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرده بود. وی در ادامه این سفر به ترکیه نیز رفت.

«علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی نیز دهم دی ماه سال گذشته ۱۳۹۸ در سفر به دمشق با بشار الاسد و المعلم دیدار و گفتگو کرده بود. خاجی همچنین چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در تماسی تلفنی با «سرگئی ورشنین» معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه درباره اوضاع منطقه از جمله آخرین تحولات در صحنه میدانی و سیاسی سوریه گفتگو کرد.

سفر ظریف به دمشق آن هم در شرایط حساس کنونی و در حالی که منطقه و جهان درگیر شیوع بیماری کرونا است، نشان از اهمیت بالای تحولات سوریه برای ایران دارد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۱ اسفند ماه درباره تاثیر کرونا بر سفرهای وزیر خارجه گفته بود که «اگر شرایط اقتضا کند آمادگی داریم اگر کاری پیش بیاید و موضوع مهم و حیاتی باشد،‌ آقای ظریف به نقاط مورد نظر سفر کنند، ولی شرایطی که اکنون وجود دارد قدری بر تحرکات اثر گذاشته است. البته رایزنی‌ها قطعا ادامه دارد و اگر حضوری نبوده است از طریق تماس‌های تلفنی و ... این رایزنی‌ها برقرار است. اگر نکته مهم و حیاتی پیش بیاید قطعا این سفرها انجام خواهد شد.»

  قرار بود در ماه پایانی سال گذشته (۱۳۹۸) نشست سران سه کشور روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) درباره صلح سوریه در تهران برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا این نشست برگزار نشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در این نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، درباره اوضاع سوریه، بیان کرده بود: ما موافق توقف خونریزی در همه جای سوریه هستیم و امیدواریم اتفاقات بهتری بیفتد، ما هنوز هم اعلام می‌کنیم راهکار و روند آستانه بهترین و در دسترس‌ترین مکانیسمی است که بازگشت آرامش را به سوریه امکانپذیر خواهد کرد و امیدواریم شرایط مساعدتر شود و شاهد برگزاری نشست سران آستانه که قرار است در ایران برگزار شود با مساعد شدن جمیع شرایط فنی، سیاسی و بهداشتی باشیم.

* اهمیت سفر ظریف به دمشق در شرایط کنونی از زبان هانی‌زاده

در همین خصوص «حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره سفر روز دوشنبه محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به دمشق آن هم در شرایط کنونی عنوان کرد: سفر محمدجواد ظریف به سوریه در این شرایط حساس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به اعتبار اینکه سوریه پس از ۹ سال درگیری با گروهک‌های تروریستی و پاکسازی بخشی از اراضی‌اش از داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام و القاعده در حال حاضر به سمت ثبات سیاسی حرکت می‌کند و همکاری ایران در حوزه سیاسی با دولت سوریه  بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ایران عمق استراتژی سوریه تلقی می‌شود، توضیح داد: به دلیل اینکه سوریه بخشی از محور مقاومت را تشکیل می‌دهد، ثبات و امنیت سوریه برای ایران بسیار مهم است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به وجود نیروهای ترکیه در منطقه ادلب و همچنین حضور نیروهای آمریکایی در شرق فرات، نگرانی‌هایی برای ایران، دولت سوریه و روسیه وجود دارد و الان رایزنی‌هایی بین سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) به منظور کاهش تنش و گسترش مناطق امن سوریه وجود دارد که ایران مایل است هم امنیت مرزهای ترکیه مورد توجه قرار بگیرد و هم اینکه نیروهای ترکیه برای حضور در خاک سوریه هیچگونه بهانه‌ای نداشته باشند و به همین خاطر سفر ظریف به سوریه و رایزنی‌اش با مقامات سوریه می‌تواند در کاهش بحران ۹ ساله سوریه موثر باشد.

گفتنی است منابع خبری اخیرا خبر دادند که ارتش ترکیه بار دیگر یک کاروان نظامی را وارد شمال ادلب کرد تا این منطقه را بیش از پیش به یک پایگاه نظامی خود در شمال سوریه تبدیل کند.

ارتش ترکیه در ماه‌های اخیر به بهانه نظارت بر آتش‌بس ده‌ها نقطه دیده‌بانی در استان ادلب ایجاد کرده و حجم وسیعی از نیروهای نظامی خود را در مناطق شمالی سوریه مستقر کرده است.

گفتنی است،  در حال حاضر، بخش اعظمی از استان ادلب در اشغال تروریست‌ها قرار دارد. ارتش سوریه نیز چندی پیش در چندین عملیات توانست مناطق گسترده‌ای از حماه، حلب و ادلب را آزاد کند که با توافق آتش‌بس، فعلا این عملیات متوقف است.

از سوی دیگر «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ۱۲ فروردین ماه با اشاره به ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در سوریه به منظور فراهم کردن زمینه مبارزه با کرونا، جامعه جهانی را به کمک به سوری‌ها در تمامی مناطق این کشور فراخواند و اظهار داشت: «سوریه به دلیل ازدحام جمعیت در اردوگاه‌های آوارگان و بازداشتگاه‌ها، اداره ضعیف برخی مناطق و حتی نبودن مدیریت در برخی مناطق، در معرض خطر بزرگی قرار دارد که توان آن برای مهار ویروس کرونا را با تهدید جدی مواجه کرده است».

پدرسون با تکرار اظهارات «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در خصوص ضرورت برقراری آتش‌بس در سراسر سوریه، گفت: «به یک دوره آرامش پایدار به منظور برقراری آتش‌بس و فراهم کردن زمینه همکاری در تمامی خطوط تماس در اراضی سوریه نیاز داریم».

سوریه اخیرا و به همراه هفت کشور دیگر به اضافه ایران در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌های ایران شده بود.کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران نامه مشترکی را به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده و بر رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر ایران را که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده بود،  تاکید کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    یک مقدار از مال دردی بیت المال ملتو ببرند به اون حرام خور قاتل بدند
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    دستاوردی برای ایران نداره چون سوریه فعلا پذیرای تفکرات ظریف نیست یعنی شرایط سوریه ایجاب نمیکنه که ظریف بتونه پیشرفتی در اون برای ایران تحصیل کنه.مگه اینکه قرار باشه یک دستاورد ایران به نفع امریکا در حراجی ترکیه بفروش بره.بهتره بعد سفر ظریف،سرلشکر باقری ی سفر بره اونجا
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 1
    سیاست دنیای کثیفی داره.من فقط دلم به حال کودکانی می سوزه که آینده معلومی ندارن.وقتی کل مساحت سوریه رو نگاه می کنی به عمق فاجعه پی می بری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس