ویژه های مشرق 31 فروردین

روزنامه ابتکار با ذوق زدگی اعلام کرده است که به دلیل شیوع کرونا و ماندگاری آن در ماههای آینده، مجلس یازدهم نمی تواند به وظایف خود عمل کرده و این مسئله را به عنوان یک اتفاق مثبت تلقی کرده است!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** کرونا نشان دا دنیای فردا دنیای گفتمان است نه موشک

«ابراهیم اصغرزاده» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحیه با روزنامه شرق گفت:«اکثریت محافظه‌کاران بر این باورند که حفظ روحیه انقلابی، برای گذران امور کشور کفایت می‌کند و صرفا باید به ارزش‌های سال‌های نخست انقلاب برگشت و انقلاب را از آفت‌زدگی مصون نگه داشت تا چرخ کشور بچرخد...جهانِ پس از کرونا، جهانی متفاوت خواهد بود. دولت‌ها در هر اردوگاهی که باشند، باید به این پرسش مهم پاسخ دهند که چرا برای لجستیک جنگ‌های خیالی که شاید هیچ‌گاه رخ ندهد یا احتمال وقوع آن تقریبا نزدیک به صفر باشد، این همه تجهیزات نظامی و تسلیحاتی فراهم کرده‌اند. جوانانِ مردم را به خدمت سربازی گسیل داشته، زرادخانه‌های خود را همواره با آخرین دستاوردهای نظامی که ممکن است یک‌بار هم از آنها استفاده نشود، به‌روز کرده‌اند؛ اما در پاندمی کرونا ملت‌ها به‌ناگاه دریافتند که امکانات زیرساختی موجود دولت‌ها، کفاف مقابله با شیوع یک بیماری را نمی‌دهد... چه در دولت قبلی...و چه در دولت فعلی،چشم محافظه‌کاران تنها نفوذ در منطقه را می‌دید و ذهنشان پر شده بود از رشد شاخص‌های اقتصادی؛ آن‌هم با الگویی چینی».

روزنامه آرمان نیز در مطلبی با عنوان «مجلس یازدهم در محاصره نظم بین الملل» نوشت:«جمله معروف آیت‌الله هاشمی مبنی بر اینکه جامعه دیگر به عقب بازنمی‌گردد مصداق این روزهای حال و احوال ایران است. شاید برخی از مخالفان اندیشه‌های مرحوم هاشمی با چنین دیدگاهی خویشی ندارند و همچنان دیدگاهی قالبی و جعبه‌ای را با خود حمل می‌کنند و از ترس هر نوع از دست‌ دادنی درها را بر همان پاشنه‌ای می‌چرخانند که خودشان در آن چارچوب حضور داشته باشند...پیام فضای تحریم این است که ادبیات نظم بین‌الملل تابع ایران نیست؛ بلکه این ایران است که تابع است و در برابر تحریم‌های بین‌المللی مجبور به تحمل فشارهای بیرونی است و در چنین فضایی این ملت است که بیشتر از مسئولان باید فشارها را تحمل کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«به عنوان مثال به نوع زیست مردم برخی کشورها نظیر کره‌شمالی و کوبا توجه کنید. سوال این است چرا با وجود دوستی استراتژیک با کشورهایی مثل چین و روسیه اما همچنان تحت‌تاثیر تحریم‌های بین‌المللی به سختی زیست دارند؟ اگر دوستی‌های این‌چنینی تکیه‌گاهی مطمئن بود و شرایط اقتصادی، فرهنگی و... مردم آن جوامع در فضای مطلوبی بود، به عنوان مدل و الگو قابل مطالعه می‌شدند؛ اما وقتی نتایج ابعاد مختلف کشورداری آنان با چشمان غیرمسلح قابل دیدن است. چرا باید از فضای تعادل در نظام بین‌الملل فاصله گرفت؟».

از روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا، فعالین طیف اصلاح طلب به ماهیگیری سیاسی و به عبارتی، کاسبی از کرونا مشغول شدند. یکروز از کرونا، درس مذاکره با آمریکا گرفتند، روز دیگر گفتند، کرونا نشان داد که باید مشروبات الکلی را آزاد کنیم. دیگر روز گفتند، کرونا باز هم به ما تلنگر زد که چقدر از جوامع غربی عقب هستیم و...

فصل مشترک تمام این تحلیل ها بر مبنای فهم غلط از وضع موجود در ایران و جهان از سوی طیف اصلاح طلب حکایت دارد. متاسفانه اصلاح طلبان به هیچ عنوان با مردم صادق نیستند. روزنامه آرمان در مطلبی که در ابتدای گزارش به آن اشاره شده، مدعی شده است که منتقدان دولت «از هر دست دادنی ترس دارند»!؛ این ادعا در حالی است که بزرگترین پروژه دولت روحانی، توافق هسته ای و یا به عبارتی، همان برجام بود. اساس این پروژه، مذاکره- و دست دادن- با آمریکا بود. اما نتیجه چه شد؟! بی دستاوردی پروژه اعتماد به آمریکا با هدف گشایش اقتصادی به حدی آشکار بود که روحانی صراحتا اذعان کرد که مذاکره با آمریکا دیوانگی است و ظریف نیز اعتراف کرد که توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد.

ابراهیم اصغرزاده در مصاحبه با روزنامه شرق- همان روزنامه ای که با اطمینان گفت امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و ما از اجرای صحیح برجام اطمینان داریم- مدعی شده است که کرونا نشان داد که اساسا تجهیز دولت ها به توان نظامی و دفاعی، کاربرد آنچنانی ندارد. همقطاران اصغرزاده، از هر فرصتی برای حمله به توان دفاعی کشور استفاده می کنند. این طیف پیش از این و در اوج مبارزه مدافعان حرم و محور مقاومت- به فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی- با تروریست های تکفیری در منطقه، مدعی بودند که باید با مذاکره، مسئله داعش را حل کرد و تاکید داشتند که «سوریه هم برجام می خواهد»!

کرونا، ابهت پوشالی غرب را در هم شکست. این مسئله هم سران کشورهای غربی- از جمله آمریکا و انگلیس- را مضطرب و پریشان کرد، و هم طیف غربگرا در ایران را عصبی و سرخورده کرد.

از سوی دیگر کرونا، بیش از پیش ثابت کرد که خودباوری و  اعتماد به جوانان مومن، متخصص و انقلابی و اتکا به توان و استعدادهای عظیم داخلی، نقش تعیین کننده ای در پیشرفت کشور در پی دارد.

با این وجود، طیف اصلاح طلب «با آسمان و ریسمان به هم بافتن» در پی آن است تا از نمد کرونا، کلاهی برای مذاکره با آمریکا و تروئیکای اروپایی ببافد. مذاکره ای که شروط آن بارها از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی بیان شده است و آن چیزی نیست جز، برجامیزه کردن توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران.

** ذوق زدگی ابتکار از شیوع ویروس کرونا

روزنامه ابتکار- متعلق به «محمد علی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس- در گزارشی نوشت:«مجلس تمام اصولگرای یازدهم هنوز شروع نکرده با حواشی زیادی همراه شده است و همچنان درگیر حواشی بعد از انتخابات و بحث ریاست آینده مجلس است. در کنار این‌ها، شروعش با یک بحران در کشور همراه است، بحرانی که قرار است حداقل به گفته کارشناسان تا یک سال آینده با آن مبارزه کرد. این مجلس چگونه عمل خواهد کرد و نوع تعاملش با دولت در این شرایط به چه صورت خواهد بود؟ علی صوفی(وزیر تعاون دولت اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان) در پاسخ به این سوالات می‌گوید: با توجه به اینکه در حال حاضر پزشکان واکسنی را برای این ویروس پیدا نکرده‌اند، کشور ما با توجه به گفته کارشناسان حالاحالاها درگیر این ویروس خواهد بود».

صوفی در ادامه گفت:«پیش‌بینی‌ها هم همین است یعنی علی‌رغم اینکه آمارها حکایت از سیر نزولی کرونا در کشور را دارند، اما شروع فعالیت‌های اقتصادی ادامه این روند را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. بنابراین مدیریت کشور در چنین شرایطی نیازمند همگرایی و همدلی همه قوا و نهادهاست. پس قطعا مجلس آینده خیلی با این موضوع درگیر خواهد شد؛ چراکه کرونا و راه‌های کنترل بر آن اولویت کشور و همه دستگاه‌ها خواهد بود. در چنین شرایطی طبعاً مجلس مجبور خواهد شد که با همراهی همه قوا سعی کنند با کمترین هزینه از این بحران عبور کنند. بنابراین این مسئله خودش برای مجلس آینده یک محدودکننده محسوب می‌شود که نتواند براساس برنامه‌های خود پیش برود».

این روزنامه اصلاح طلب با ذوق زدگی اعلام کرده است که به دلیل شیوع کرونا و ماندگاری آن در ماههای آینده، مجلس یازدهم نمی تواند به وظایف خود عمل کرده و این مسئله را به عنوان یک اتفاق مثبت تلقی کرده است!

وقتی دغدغه یک طیف سیاسی، به سلفی گرفتن با یک مسئول اروپایی و تشکیل کمیته رفع حصر و اروپاگردی و حمایت از مدیران نجومی بگیر و تطهیر مفسدان کلان اقتصادی و فضاسازی برای تصویب لوایح خسارت بار FATF خلاصه می شود، کاملا مشخص است که از ایجاد اختلال در روند رسیدگی به مطالبات اصلی مردم نیز خرسند شوند.

در روزهای گذشته، علی مطهری، نماینده اصلاح طلب مجلس تاکید داشت که مجلس باید تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد.

یکی از نقاط ضعف جدی برخی از نمایندگان مجلس دهم، بیگانه بودن با مطالبات و مشکلات اساسی جامعه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • F35 US ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    6 56
    دير يا زود بايد خودتونو براي مذاكره آماده كنيد ، هر چند بنده بيصبرانه مشتاق انتخاب گزينه نظامي روي ميز هستم ، ولي يقين دارم كه شما مرد جنگ نيستيد و در نهايت پشت سر وزير امور خارجتون قايم ميشيد .
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      46 1
      دیر یا زود یه موشک از سامانه باور میخوره بهت و سقط میشی F35
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      19 1
      ما مرد جنگیم برده ی صهیونیست اون سربازان پوشک پوش شما هستند که از ترس جنگ با ایران پوشک میپوشند و رنجرهای به اصطلاح زبده ارتش پوشالیتون وقتی در چنگال قدرت سپاهیان دلاور ما اسیر میشوند مثل ابربهار گریه میکنند...بماند...اما اگر مردش هستید همین اف ۳۵ را به مرزهای ما نزدیک کنید تا دو روز بعد نسخه ایرانی اش را در چشم اربابانت فرو کنیم...و شما و اربابتان رژیم صهیونیستی را به مزبله تاریخ بفرستیم
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      11 0
      15:04 آفرین! من هم کاملأ با شما موافق هستم! حالا خوبه پمپئو هیکلش مثل خرس میمونه راحت پشتش قائم میشن، اگه یه آدم لاغر مردنی بود چی میشد!!! خخخخ
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      17 0
      چرا از پرچم آلبانی که مقر منافقین هست استفاده نکردی؟ آهان از منافقین داخلی که با فیلترشکن سمپاشی اینترنتی می کنند.
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      6 0
      راستی اگه خواستید برا جنگ بیایید پوشک اضافه یادتون نره قبول الان اونجاها دستمال توالت هم از خیلی چیزها واجب تره
    • DE ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      1 0
      یه پناهنده فراری دررفته داره زرت زرت میکنه خوب خلابان افه 35 تو اگه جرات داشتی در نمیرفتی هیمن ایران سطل آشغال آتیش میزدی دردو بلای وطنفروشای داخلی بخوره توسرت ترسوی ریقونه
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 12
    با کرونا میشه هواپیمای مسافربری ساقط کرد؟
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      12 0
      15:07 فکر کنم بشه، از ناخدای ناو وینسنس بپرس!
    • سید IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      10 0
      هرچه نادان تر، ناکارآمدتر و هرچه ناکارآمدتر، اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر، تهوع آورتر!!!!!!
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      9 0
      عين الاسد رو هم میتونی با کرونا شخم بزنی، حالا مهم نیست که کس و کار ترامپ از داخل خبرش کردند که اینا میخوان بزنند. ساقط شدن اون هواپیما هم از توی صندوق رای ۹۲ و ۹۶ دراومد، خدا به ما صبر بده تا روز موعود.
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      3 1
      اون زمان که شاید نشستی و تو خونه و احتمالا داری این متن چرندت رو علیه سپاه می نویسی سپاه داره تلاش می کنه زن و بچه ات اگه داشته باشی در امان باشند هم از کرونا و هم از داعش و تروریست و هر حیوان درنده ی دیگر مثل آمریکا پس بهتره جای چرند پراکنی اگر ذره ای انصاف داری فکر کنی
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    11 0
    اونی گه گفته پساکرونا دنیای گفتمانه و دنیای موشک نیست، اشتباه میگه. اون رئیس جمهور بی عقل امریکا داره از این ور و اون ور ماسک و دستگاه اکسیژن میدزده! بعد تو میگی گفتمان؟!
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    7 0
    آقای اصغر زاده همه آرزوهایتان به گور خواهد رفت چون دنا برای شما تیره و تار شده و هر گز به زندگی سیاسی باز نخواهید گشت مگر این که لجن پراکنی کنید و دلتان به همان خوش باشد دلتاصلاحات را دیدیم و شما زائیده همان دولتید و روزی نبود گه در دانشگاه ها لجن پراکنی نکنید هر روز یک فتنه در یک دانشگاه حتی روزگاری هم که دولت در دستتان بود از این فرصت استفاده نکردید که به ملتخدمت کنید جز خیانت به کشور چه هنری دارید حالا آرزوی پسا کرونا دارید دولت ده و یازدهم هم مورد حمایت شما بود و مو به مو با همدیگر هماهنگ بودید و این است نتیجه چندین ساله شما حالا به چه چیزی امیدوارید باید شما منتظر مرگی باشید که هرگز رجعتی در آن نیست البته مرگواقعیچون از نظر سیاسی همه شما مرده متعفنی هستید که فقط باید دفنتان کرد تا فضا را همانند کرونا آلوده نکنید
  • علی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    4 0
    وقتی با عینک تفکرات غربی تو دانشگاه هاشون یا حتی دانشگاه های علوم انسانی به شدت غربگرای مملکت رشد کنی بخوای نخوای اول این نگاه به قلب شون حالت میده بعدش عادت میکنی به نگاه مادی به همه چی حتی خدا نگاه کنی آخرش هم ملکه و ذات آقایون میشه !حالا نه چشمی واسه دیدن حقیقت دارن ونه گوشی واسه شنیدنش. مصداق ایه ۱۶ سوره محمد ص: (گروهى از آنان به سخنانت گوش فرا مى دهند، امّا هنگامى كه از نزد تو خارج مى شوند به كسانى كه علم و دانش به آنان بخشيده شده [از روى استهزا] مى گويند: «[اين مرد] الان چه گفت؟!» آنها كسانى هستند كه خداوند بر دلهای شان مُهر نهاده و از هواى نفسشان پيروى كرده اند [از اين رو چيزى نمى ‏فهمند])!
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    6 0
    جماعت افساد طلب جماعت رذل و کثیف
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      1 0
      حیف رذل که به این جماعت گفته بشه
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    5 0
    البته همیشه با گفتمان شروع میشه، بعد به مشتمان و سپس به کشتمان ختم میشه! پس از همین الان برای مرحله سوم آماده باشیم!!! قبول ندارین از قذافی و... بپرسین!!
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    4 0
    گاها انسان در مسلمان بودن بعضی از این قلم بدستان مزدور و بیگانه از معارف الهی تردیدمیکند.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    4 0
    اونی که می گفت دنیای گفتمانه و دنیای موشک نیست الان کجاست نه هیچ نامی نه اسمی و فقط ناله ها ناشی از پس روی اقتصادی مردم برای باقیات و صالحاتش در تحمیل جریان بنفش نصیبش می شود
  • وطن پرست DE ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 0
    این خانوم بجای تیوری پردازی بیاد بگه از قرارداد پاریس چه خبر!! چرا به دموکراسی احترام نمی زارن این اصلاحطلب ها...
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    3 0
    همینها ساده لوحانه در برجام به غرب اعتماد کردند و خیانت و عهد شکنی آمریکا نتیجه برجام شد.
  • كريم IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 0
    بيچاره هاي ذليل يك نسخه اي براي اين بپيچيد كه حتي يكنفر از شما اصلاح نا طلبان به مجلس راه پيدا نكرد. خاك بر سر هر چه نوكر آمريكا و اسرائيل است كنند كه چه چيزهايي باعث خوشحالي آنها مي شود. شيوع بيشتر كرونا.
  • علی NL ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    1 1
    دوستان عزیزان چرا این قدر خشم ما همه مردم ایرانیم بیاین به عقاید هم احترام بزاریم من هم با داشتن قدر نظامی و خوداتکایی موافقم هم با مذاکره و دمکراسی ما مردم نباید درگیر جنگ طلبی های سیاسیون بشیم
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    فقط خائن نبودن نمايندگان مجلس يازدهم خودش امتياز بزرگى است.
  • SE ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    آقای اصغرزاده خودش هم اراجیف خود را باور ندارد ولی مامور جنگ راونی است و مجبور است از ارباب اطاعت کند
  • GB ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 0
    چه نابغه ای !!!!! از کجا فهمیدی که کرونا گفت موشک نه. ای ناقلا تو خیلی حالیته. لا اقل میگفتی گوزن به شقیقه چه ربطی داره. ببینم نکنه تو هم با اون نابغه ترامپ تروریست تله پاتی داری. یا شاید هم از بیعاری و بیماری ذهنی این همه نبوغ از خود نشان دادی. بابا دستخوش
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 0
    میگند کرونا اقتصاد کشورها را داره به چهل سال قبل برمیگردونه. خدا کنه واسه ما اینجوری بشه.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 0
    امروزه دنیا به اندازه یک دهکده شده. غیر ممکنه پایین ده اتفاقی بیفته، گریبانگیر بالای ده را نگیره. هیچ چیز به اندازه مذاکره، نتایج مثبتی برای بشریت نداشته. البته اگر طرفین عاقل باشند.
  • DE ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    1 0
    روزنامه ابتکار پیشگو وعلم غیب داره! تمام دنیاکارکرد این ویروس کرونا رو نمی شناسند. ولی این روزنامه خودش میبره و می دوزه و خودش می پوشه!!!!!!! اولا کرونا یک بیماری جهانگیر یعنی 120 کشور به ان مبتلا هستند و دانشمندان هیچی راجع به این بیماری نمی دانند. باروش آزمون و خطا دارند جلو می روند تابه یک سری اطلاعات دست پیدا کنن. دوما این روزنامه چکار به مجلس بعدی داره؟ هنوز نیومده. هر وقت اومد اونوقت غیب گویی کنه. سوما شرایط کرونایی شرایط خاصی است که برای هر 120 کشور درگیرش هستند. ایران یکی از این کشورهاست. چهارما کافر همه را به کیش خود داند. شما نگران مجلس بعدی نباشید که ایا برنامه خودرا میتواند اجراء کند یا نه یا اینکه فقط درگیر موضوع کرونا خواهد بود. همه اینها پیش داوری غیر منطقی هستش. باید صبر کرد و دید مجلس بعدی چه برنامه ای داره وچکار خواهد کرد. پنجما بجای بدگویی و توهین به رای مردم. خوبه این روزنامه ابتکار یادبگیره به رای مردم کمال احترام رو بذاره و حرفهای غیر منطقی رو رها کنه . زیرا این مجلس هنوز کارش رو شروع نکرده هیچی راجع به اش نمیشه گفت. چرا این روزنامه پیشاپیش سیاه کاری میکنه؟ متاسفانه پیشگویی های شما تابحال همه غلط از اب دراومد. بهتره رعایت احتیاط رو بکنید تا به پرستیژ روزنامه شما از این بیشتر اسیبی نرسه. اقای صوفی صبر پیشه کنند. ازکجا اینقدر مطمئن هستند که مجلس بعدی قلمرو عملیاتش محدود خواهد بود. واینکه مجلس بعدی نمیتواند کاری کند. اینهم یک غیب گویی دیگه هستش که با عقل و منطق سازگاری نداره. زیرا مجلس بعدی هنوز کارش رو شروع نکرده. بنابراین هر پیش داوری اشتباه محض هستش. متاسفانه فقط کسانی که وطن فروش هستند میتوانند اینهمه آرزوهای بد برای ایران بکنند.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    0 0
    بابا بذارید نشینند سرکارشان تواز کجا میدانی که نمیتوانند کمی صبر .... نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس