کد خبر 1063537
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
والیبال

ناصر شهنازی کارشناس والیبال کشورمان گفت: متاسفانه این ذهنیت بین اهالی والیبال جاافتاده که بازیکنان تیم ملی از سرمربی ایرانی حرف شنوی ندارند این درحالی است که با حمایت فدراسیون قطعاً چنین چیزی نیست.

به گزارش مشرق، گپس از فسخ قرارداد سرمربی صربستانی تیم ملی والیبال، مسئولان فدراسیون برای انتخاب جایگزین ایگور کولاکوویچ در هفته های گذشته، کار گروه های مختلفی تشکیل داده و متفق القول به دنبال پیدا کردن بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی والیبال اعزامی به بازیهای المپیک هستند. اهالی فدراسیون همچنین توصیه مقام معظم رهبری درباره استفاده از مربیان ایرانی برای هدایت تیم های ملی ورزشی را نیز در نظر داشته اند. به همین منظور گفته می شود مسئولان فدراسیون نگاهی هم به انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی والیبال دارند.

بیشتر بخوانید:

لورنزتی حوالی نیمکت والیبال ایران؟


ناصر شهنازی درباره انتخاب بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی والیبال همچنین چرایی نپرداختن به انتخاب گزینه های ایرانی حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می‌آید:

* در روزهایی که بحث اصلی والیبال انتخاب سرمربی برای تیم ملی است پیشنهاد شما مربی خارجی است یا داخلی؟
اگر به گذشته فلش بک بزنیم به یاد می آوریم دورانی را که احساس شد ما در والیبال نیاز داریم تا سطح عملکردمان را به دنیا نزدیکتر کنیم. آن زمان و با درایت رئیس وقت فدراسیون(داورزنی) ولاسکو را آوردیم آن روزها ما حتی در آسیا هم مطرح نبودیم و برای انجام یک بازی تدارکاتی خوب همواره به مشکل برمی خوریم اما ولاسکو آمد با روشهای تمرینی و تاکتیکی روز دنیا بچه های تیم ملی والیبال را ما با یک رشد موشکی، به جایگاهی رساند که ما توانستیم سری بین سرها بلند کرده قهرمان آسیا شویم. در جام بین قاره‌ای با شکست ایتالیا و آمریکا چهارم شدیم. پس از جدایی ولاسکو از تیم ملی توقع می رفت ما یک مربی هم سطح او یا بالاتر برای تیم ملی انتخاب کنیم این امر به خاطر نتایج تیم ملی والیبال سطح توقع را از این تیم بسیار بالا برده بود. دورانی که ما دیگر مشکلی برای بازی تدارکاتی خوب نداشتیم.

* از آن دوران مربیان داخلی خوبی هم پرورش یافته اند؟
- بله اتفاقاً بهترین دوران در زمینه آموزش مربیان همان ایام بود خود من دستیار ولاسکو در تیم ملی بودم حسین معدنی، غیاثی و خیلی های دیگر از جمله مربیانی بودند که پس از جدایی ولاسکو به لیگ رفته و سبک تمرینی تیم های باشگاهی را هم تغییر دادند.

* در این مقطع و در فاصله یک سال مانده تا المپیک فکر می کنید که کدام مربی می تواند برای تیم ملی بهتر باشد؟
 قطعاً ما توقع داریم با تجربیات و توانمندی هایی که بازیکنان والیبال دارند نتیجه ای بهتر از المپیک قبل کسب کنیم و پس توقع می‌رود یک مربی با رزومه بالا که سابقه حضور در المپیک را هم دارد تیم ملی والیبال را هدایت کند. چون این نسل طلایی والیبال قطعاً می‌تواند با یک نتیجه عالی به کار خود پایان داد و پس از المپیک به احتمال زیاد از دنیای والیبال خداحافظی کند.

* اما آیا در فاصله کم باقیمانده تا المپیک مربی با چنین تجربه و رزومه قوی بیکار هست که آن را به خدمت بگیریم؟
- قطعا اگر بگردیم پیدا می شود! خیلی مربیان هستند که دوست دارند با تیم ملی به المپیک بروند البته ما باید تلاش کنیم بهترین ها را بیاوریم. به طور مثال سبک والیبال اروپای غربی یا آمریکای جنوبی به والیبال ما می خورد. ما می‌توانیم از بین مربیان ایتالیایی یا برزیلی دنبال مربی باشیم چون والیبال بلوک شرق اروپا خیلی به ما شباهت ندارد. آنها پایه و کارشان بر اساس قدرت بدنی است.

* چرا به مربیان ایرانی فکر نمی شود؟
- متاسفانه هر زمان بحث تصمیم گیری راجع به مربی داخلی مطرح می شود همه سراغ عملکرد و رزومه کاری می روند و هیچ وقت این ذهنیت به درستی برای مربیان داخلی شکل نمی‌گیرد که آنها هم می‌توانند در والیبال حرفی برای گفتن داشته باشند. باورشان نداریم! عدم برنامه ریزی اصولی همچنین عدم رعایت ضوابط در انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی کار را تا حدی سخت کرده است.

* بیشتر در این باره توضیح می دهید؟
متاسفانه جناح‎بندی و گروه هایی که همه در آنها دنبال معرفی مربیان خودشان هستند باعث شده تا کیفیت واقعی مربی خوب، خیلی در این مقوله مورد نظر قرار نداشته باشد! همه دوست دارند کاندیدای خودشان را به فدراسیون یا اذهان جامعه والیبال تحمیل کنند. ما الان در رده نوجوانان و جوانان جزو بهترین ها در جهان هستیم. هر دو تیم ما هم با مربی ایرانی کار می کنند، پس این نشان می دهد ما از لحاظ تمرینات روز دنیا و علم والیبال نوین چیزی کم نداریم فقط باید مربی داخلی بر اساس ضوابط انتخاب شود.

* در بحث انتخاب مربی خارجی با شرایط تحریم کشورمان، نباید دغدغه هزینه ارزی را داشته باشیم؟
- وقتی برای شادی مردم قدم برمی داریم نباید به فکر هزینه باشیم.

* چرا برخی معتقدند بازیکنان تیم ملی از مربی ایرانی حرف شنوی ندارند؟
- این ذهنیت غلط در جامعه ما نهادینه شده! متاسفانه خود ما باعث می شویم که چنین تفکری ایجاد شود که بازیکن از مربی ایرانی حرف شنوی نخواهد داشت. در حالی که اگر مربی برنامه تمرین و تاکتیک های جدید والیبال را بداند هر بازیکنی از او حرف شنوی خواهد داشت. این را باید اضافه کنم امروزه اکثر بازیکنان تیم ملی والیبال ما لژیونر هستند و در اروپا زیر دست مربیان تاپ جهانی بهترین و بروز ترین تمرینات را پشت سر می گذارند پس قطعا اگر مربی وطنی نتواند خواسته ذهنی و جسمی بازیکن را برآورده کند خودش متوجه ضعفش می شود اما نکته دیگری که در این میان خیلی مهم است حمایت مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش از مربی داخلی است.

* چه حمایتی؟
- همانطور که ما یک مربی خارجی را تر و خشک می کنیم باید مربی داخلی را هم مورد عزت و احترام قرار بدهیم. همان قدر که برایش دستمزد تعیین می کنیم باید به همان میزان ارج و قرب مربی ایرانی را هم بالا ببریم. آن وقت بازیکنان تیم ملی هم متوجه جایگاه و ارزش مربی هموطن شان می شوند اما اینکه ما به مربی خارجی یک مدل احترام بگذاریم به مربی داخلی طور دیگر، باعث می شود خود بازیکنان هم مربی ایرانی را به اندازه ای که باید باشد حفظ نکنند. هرزمان فدراسیون پشت مربی ایرانی بایستد بازیکن هم حساب کار دستش می آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس