کد خبر 1063343
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
بودجه نمایه

گزارش تفریغ بودجه ۹۷ می‌گوید فقط ۲۳ درصد واگذاری شرکت‌های دولتی به هدف تعریف‌شده اصابت کرده و با فلسفه خصوصی‌سازی مغایرت دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه قدس با مرور این بخش از گزارش دیوان محاسبات (تفریغ بودجه سال ۹۷) می‌نویسد: رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ از انحرافات جدی در روند خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته سخن گفته است.

گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ گویای این واقعیت تلخ و انکارناپذیر است که از مجموع خصوصی‌سازی‌های ۱۴۹هزار میلیارد تومانی حدود دودهه گذشته تنها ۲۳درصد واگذاری‌ها به هدف تعریف شده اصابت کرده است. بر این اساس و از مجموع ۸۹۴ مورد واگذاری سهام، بنگاه و اموال و دارایی‌های متعلق به دولت ۱۸درصد در قالب سهام عدالت، ۲۱درصد در قالب ردّ دیون (غالباً به نهادهای عمومی غیردولتی) و ۳۸درصد هم به صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای نظامی و انتظامی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

واگذاری شستا؛ نقطه عطف بورس

جزییات واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس

واکنش میرسلیم به گزارش دیوان محاسبات و تکذیب روحانی

واگذاری شرکت‌های دولتی باید همراه با شفاف‌سازی مالی باشد

در حالی که هدف از واگذاری تصدی‌گری دولت، مردمی شدن اقتصاد و چابک‌سازی بدنه دولت بوده، براساس آمار رسمی، در سال گذشته فقط  یک‌میلیارد تومان سهم و اموال دولتی، واگذار شده است.

 براساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ انحراف تقریباً ۱۲هزار میلیارد تومانی واگذاری‌ها ۷۳درصد در نحوه قیمت‌گذاری و ۲۵/۶ درصد در اهلیت خریداران رخ داده تا در قالب قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی و تخفیف‌های ناجوانمردانه، خودمانی‌سازی و خصولتی‌سازی و نه‌خصوصی‌سازی واقعی به هدف محقق شده  قانون اصل ۴۴ تبدیل و زیان هنگفتی متوجه اقتصاد کشور و بیت‌المال کند.

مهم‌ترین واگذاری‌های ناموفق این سال‌ها کشت و صنعت مغان، پالایشگاه نفت کرمانشاه، نیشکر هفت تپه، شرکت توسعه گردشگری و… هستند که برخی از آن‌ها از قبیل پالایشگاه کرمانشاه و توسعه گردشگری و ماشین‌سازی و ریخته‌گری تبریز برگشت خوردند  و پرونده کشت و صنعت مغان هم هنوز  در دست بررسی دیوان محاسبات است.

یک اقتصاددان می‌گوید: دلیل انحراف خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر این بوده که دولت به دنبال درآمدزایی و جبران کسری بودجه از محل واگذاری‌هاست حال آنکه این نگاه اشتباه و ضدسیاست‌های اصل ۴۴ است و واگذاری‌ها برای سبک‌تر شدن بار دولت و پرداختن دولت به وظایف اصلی‌اش و از بین رفتن موازی‌کاری‌ها بین دولت و بخش خصوصی  دیده شده است. بنا بود کار دست مردم بیفتد و اقتصاد مردمی‌سازی شود.

روح‌الله ایزدخواه ادامه می‌دهد: کارگروهی در گذشته تشکیل داده بودیم تا هفت‌تپه به ۱۰هزار کارگر رسمی و فصلی این مجموعه واگذار شود تا سیاست کارگر- مالکی اجرا شود کاری که در دنیا انجام شده تا کارگران اندک اندک مالک شوند، اما این مجموعه عظیم را به دو نفر نابلد و نااهل واگذار کردند تا فاجعه به بار بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    1 0
    آقای عزیز ۷۷ درصد انحراف دیگه چیزی ازش نمونده دیگه، این همون صددرصده، به یارو گفتن چن تا روزه خوردی و جن تا نگه داشتی؟ گفت ۲۹ تا رو خوردم بقیه رو نگه داشتم!!!
  • DE ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    1 0
    انحراف ۷۷ درصدی در واگذاری شرکت‌های دولتی / به قول علی آباد کتول : دایی جان پَ دیگه چِسِش بَماندَه برا ما؟ خدایا راه راست را به طرف مسئولین ما کج کن .انحراف هم وقتی مسئولین ما را مبیند راهش را کج میکند که مبادا در اثر تماس با مسئولین منحرف شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس