کد خبر 1063290
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
یمن نمایه

پس از آنکه ائتلاف متجاوز سعودی از آتش بس در یمن دم زد و متعاقب آن امپراتوری رسانه‌ای آن به تبلیغ آن پرداختند؛ اما در عمل و جبهه‌های جنگ، اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خورد و حملات افزایش یافت.

به گزارش مشرق، پس از آنکه ائتلاف متجاوز سعودی از آتش بس در یمن دم زد و متعاقب آن امپراتوری رسانه‌ای آن به تبلیغ آن پرداختند تا افکار عمومی را فریب بدهند اما در عمل تحولات دیگری رخ داد.

با وجود آتش بس اعلام شده از سوی ریاض؛ اما درگیری‌ها شدیدتر شد به گونه‌ای که گویی آتش بسی در کار نیست. در حالی که ائتلاف سعودی از پایبندی به آتش بس دم می‌زند اما مقامات انصارالله یمن تاکید می‌کنند که نه تنها حملات هوایی و یورش‌های سعودی‌ها و مزدوران آنها پایان نیافته، بلکه طی روزهای جاری تشدید شده است.

نَه صدها حمله هوایی از نهم آوریل گذشته تا کنون گواهی بر آتش بس دارد نه تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های جنگ. صنعا شاهد شدیدترین حملات هوایی از دو سال قبل تاکنون بوده است و درگیری‌ها در جبهه‌ها هم که قبلاً در سه محور محصور بود به هفت جبهه افزایش پیدا کرده است.

در واقع هنوز جوهر آتش بس اعلام شده ائتلاف متجاوز تحت سرکردگی آل سعود علیه یمن خشک نشده بود؛ مشخص شد که این طرح پوشالی و نمایشی و مضحک است که مثل همیشه هیچ ارزشی ندارد.

گواه آن هم عدم توقف حملات هوایی و تشدید نبرد در همه جبهه‌های جنگ به جای توقف جنگ بود. طی روزهای گذشته و در واقع از آغاز آتش بس ادعایی ائتلاف ضد یمن، بمباران مناطق مختلف یمن تشدید شده است و در جبهه‌های مختلف از جمله البیضاء، مارب و الحدیده و جبهه‌های مرزی حملات مزدوران ائتلاف سعودی بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:

تلاش‌های بن‌سلمان برای خروج از باتلاق یمن

عبدالسلام: مذاکره در حلقه آتش و محاصره غیرممکن است

مقامات انصارالله بر دروغین بودن آتش بس در یمن تاکید دارند که از جمله امروز ضیف الله الشامی سخنگوی دولت نجات ملی وابسته به انصارالله یمن تاکید کرد: «هر زمان که متجاوزان می‌خواهند عملیات نظامی خود را در یمن افزایش دهند دست به فریب افکار عمومی در سطح یمن و جهان می‌زنند.

وی افزود: متجاوزان مدعی هستند که به دنبال صلح بوده و مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن نیز برای آنکه تبدیل به پوششی در راستای فریب افکار عمومی به نفع متجاوزان شود وارد عمل می‌شود.

الشامی تصریح کرد: سخنان گریفیتس واقعاً به سخنان سخنگوی ائتلاف متجاوزان نزدیک است و هیچ فرقی میان محتوای حرف‌های دو طرف وجود ندارد.

وی تأکید کرد: عملیات نظامی از سوی متجاوزان از زمان اعلام آتش بس ادعایی نسبت به قبل از آن افزایش یافته است. ما حق پاسخگویی به هرگونه تجاوز را برای خود محفوظ می‌دانیم و معتقدیم که طرح ارائه شده است انصارالله راهکار درست برای حل بحران یمن است».

اهداف پنهان آتش بس سعودی‌ها

این آتش بس پوشالی و نمایشی است و جز مانوری سیاسی از سوی دشمن مردم یمن نیست که از طریق آن به دنبال اهداف خاص است. آنها به دنبال فریب افکار عمومی هستند تا نقشه‌های خود را به پیش ببرند.

به عبارتی هدف از آتش بس ادعایی ائتلاف سعودی، متوقف کردن پیروزی‌های بزرگ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های جنگ و سد کردن پیشروی‌های آنها به ویژه پس از اینکه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از پاکسازی استان الجوف به دروازه‌های مآرب رسیده‌اند.

در واقع هدف از این آتش بس دادن فرصت و وقت بیشتر به مزدوران ائتلاف سعودی در یمن برای جبران شکست‌های پی در پی آنهاست به ویژه در استان الجوف و مآرب و جمع و جور کردن لشگر شکست خورده آنهاست.

این آتش بس جز طرح فریبنده و خطرناکی برای تشدید حملات و یورش‌های نظامی نیست؛ اما نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دست به واکنش‌های ویرانگر علیه متجاوزان زده و می‌زنند و دست بسته در قبال این تحرکات خطرناک نمی‌مانند. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توان وارد کردن ضربات مهلک مشابه آنچه در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ رخ داد را دارند و اینکه ضربات مهلکی به عمق مواضع دشمنان یمن وارد کنند و روزهای آتی سرشار از غافلگیری‌های جدید یگان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای متجاوزان است.

قدر مسلم آن است که با گذشت چند سال از جنگی که ریاض علیه یمن به راه انداخته است اما نیروهای ائتلاف تحت سرکردگی ریاض ناتوان از رقم زدن سرنوشت جنگ به شکل نظامی هستند. با وجود حمایت اطلاعاتی و لجستیکی آمریکایی‌ها از نیروهای سعودی اما عربستان راه به جایی نبرده است و فقط غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. از سوی دیگر، حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مناطق مختلف عربستان با پهپاد یا موشک‌های بالستیک متوقف نشده است. خریدهای تسلیحاتی از غرب به ویژه آمریکا تاکنون نتوانسته است برای سعودی‌ها مؤثر واقع شود و آنها روز به روز در برابر حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عاجزتر از قبل شده‌اند.

بهتر است که سعودی‌ها به جای ریختن پول به جیب آمریکایی‌ها و خریدهای تسلیحاتی و باج دادن به ترامپ در محاسبات خود تجدید نظر کنند و به پایان جنگ یمن فکر کنند. وقت آن رسیده است که مقامات سعودی دریابند که حساب باز کردن روی حمایت‌های آمریکا گزینه‌ای محکوم به شکست است. تکیه بر ترامپ و غرب جز بر باد دادن ثروت نفتی مردم عربستان نتیجه دیگری به دنبال ندارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس