تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
ناسا

ناسا از کشف یک سیاره فراخورشیدی مشابه به زمین در دیتای قدیمی مخابره شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر خبر داد.

به گزارش مشرق، همانطور که پیشتر در خبرها خواندید سوخت تلسکوپ کپلر در سال ۲۰۱۸ تمام شد و از کار افتاد، اما دانشمندان حالا مشغول بررسی دیتای مربوط به مشاهدات این تلسکوپ از سیارات فراخورشیدی هستند و در بررسی‌هایشان به یک سیاره فراخورشیدی جدید برخورده‌اند.

این اگزوپلنت که کپلر ۱۶۴۹c نام دارد در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است و به گفته مقامات ناسا در میان هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده توسط کپلر بیشترین شباهت را از نظر ابعاد و متوسط دما به زمین دارد. از طرف دیگر این سیاره در محدوده قابل سکونت ستاره خود قرار گرفته؛ ناحیه‌ای که امکان وجود آب به شکل مایع در سطح سیاره وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

اگزوپلنت جدید اندکی از زمین بزرگ‌تر است و ۷۵ درصد مقدار نور دریافتی زمین از خورشید را دارد؛ این یعنی کپلر ۱۶۴۹c از نظر دمایی در سطحی تقریبا برابر با زمین قرار می‌گیرد.

این سیاره فراخورشیدی گرچه به خاطر مشخصاتش بسیار امیدبخش به نظر می‌آید، اما کشف آن لزوما به معنای پیدا شدن زمین دوم نیست.

کپلر ۱۶۴۹c در مدار پیرامونی یک کوتوله سرخ قرار دارد؛ ستاره‌ای که به گفته ناسا به خاطر زبانه‌های آتشی که در سطحش وجود دارد محیط اگزوپلنت کشف شده را به فضایی چالش برانگیز برای زندگی بدل می‌کند. سازمان فضایی آمریکا همچنین خاطرنشان کرده که جو این اگزوپلنت همچنان ناشناخته است و این احتمال وجود دارد که محاسبات صورت گرفته در مورد ابعاد آن اشتباه از آب درآیند.

تیم تحقیقات بین المللی که این سیاره فراخورشیدی را کشف کرده پیش‌تر مقاله‌ای را در نشریه اخترشناسی آمریکا در این رابطه منتشر کرد.

اندرو وندربرگ مولف ارشد این مقاله از دانشگاه تگزاس آستن در این باره گفت: از آنجا که کوتوله‌های سرخ در هر نقطه‌ای پیرامون کهکشان راه شیری پیدا می‌شوند و به خاطر وجود سیارات کوچک و احتمالا قابل سکونت صخره‌ای پیرامون آنها، شانس آنکه یکی از این سیارات تفاوت چندانی با زمین نداشته باشد بسیار بالاست.

هنوز مشخص نیست که آیا در میان سیارات فراخورشیدی کشف شده توسط کپلر سیاره دیگری شبیه به زمین وجود دارد یا خیر، اما کشف کپلر ۱۶۴۹c امیدها برای پیدا کردن حیات خارج از منظومه خورشیدی را تقویت می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

• IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    شما آمریکاییا تو همین زمین اول موندید فعلا واسه دستمال توالت یه فکری بکنید
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      02:13 شاید میخوان برن اونجا کارخونهٔ دستمال توالت بزنن!!!
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      خب شما می رفتید کشف می کردید.فقط بلدید از دانشمندان ایراد بگیرید.خودتون تاحالا چی کشف کردید؟ چه خدمتی به بشریت کردید که الان طلبکارید
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      اشتباه منفی دادم خیلی باحال بود ایولا عاااااااااااااااااااااااالی بود+++++++++++++++++
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      خخخخخخ حرف درست و کاملا به جا
    • هیچکی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
      خفه شو. آمریکا خیلی عالیه. خود ایران که بالا ترین تکنولوژی اش پراید ۸۵است
  • علی IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    خدایا چقدر ساده‌اند این بندگانت!، با وجودیکه کلاش‌بازی‌های ابر قدرت پوشالی‌رو دیدن و میبینن بازم اراجیفش رو باور میکنن!!!!!!! چه سیاره‌ای؟ چه کشکی؟ اینقدر ساده نباشید تو رو خدا...
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      02:26 موافقم، اینا فقط برای سرگرم کردن مردمه و اینکه ملت فکر کنن اینها خیلی پیشرفته هستند و قراره در آینده زمینو از خطر برخورد اجرام آسمانی نجات بدن و.....
    • NL ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      امام باقر (ع):« همانا پشت این خورشید چهل خورشید وجود دارد (چهل گویا به معنای کثرت) که ما بین هریک از آن خورشیدها چهل سال راه باشد ، در آن عوالم آفریدگاران بسیار ند که از آفرینش انسان بی اطلاع و بی خبر ند .» (بحارالانوار جلد 27صفحه 45)
    • ممد IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      داداش به شما باشه که ما باید وایسیم اجنه ها ما رو ببرن
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    عاو کشف زمین دوم در فاصله 300 سال نوری اونم هم از یه تلسکوپی که از کار افتاده! پیشکشتان، شما هنوز نتوانسته اید به نزدیکترین جرم آسمانی به زمین همین ماه خودمان با فاصله 384 هزار کیلومتری دست پیدا کنین، از این نوع لاطائلات تاکنون کدام مشکل بشر رو حل کرده، کدمیک از این نظریه ها تاکنون به اثبات رسیده و بدرد خلایق خورده، اصلا آقا منهم یه سیاره عین خود خود زمین پیدا کردم با دوربین یک چشمی، هرکه قبول نداره حاضرم اثباتش کنم! دوربین میدم دستش سمت چپ ماه رو بگیر برو جلو به سنگ آسمانی سرخ که رسیدی... بقیه آدرس با تماس تلفنی در خدمتتان هستم.
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    سالها صرف تحقیقات پوچ شد و میلیاردها دلار رو با طمع تسخیر زمین دوم هدر دادن. کسری از مجموع این مبلغ قطعا زمین رو احیا و سر سبز می کرد!!!!!!
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      دقیقاااااااااااااااااااااا
  • US ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    دانشمندان سیاره های بسیار زیادی را قبلا بعنوان جایی که بشود مثل زمین بر آنها زیست معرفی کرده اند، برخی را بر اساس محاسبات، برخی را بر اساس مشاهدات، اینکه آیا اینها یک ادعا هستند یا واقعیت، جای بحث بسیار است، چون از نظر عملی و منطقی درست بنظر نرسیده و با اول فیزیک در تضادند. احتمالا برای اثبات اشتباه بودن نظریه های دینی چنین نظریاتی مطرح میشوند. برای علاقمندان، لینک سیارات دارای. پتانسیل جهت کیات را به اشتراک میگزارم.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    حالا بر فرضم مثل زمین باشه وقتی امکان رفتن به اونجا نیست خب که چی؟ بهتره همین زمین رو که خداوند برای انسان مهیا کرده تا راحت زندگی کنه حفظ کنیم و شکر خدا کنیم
  • مهرناز IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    اگر ناسا زمین دوم را کشف کرده باشد " با پیشرفت علم " نتوانست پیشرفت اخلاق در جامعه امریکا ایجاد کند " هیچ " پسرفت اخلاق انچنان پیش رفته " که تمامی امریکائی ها برای حفاظت خود یک اسلحه دارند " با تظاهرات همراه با اسلحه وارد خیابان می شوند " یعنی همان غرب وحشی (بدونه پیشرفت علمی ) دوباره در امریکا رخ نشان داده " زمانی امریکائی ها برعلیه سرخپوستان وکشتار انان قدعلم کردند " تا این قوم به مرز نابودی کامل کشیده شود " اکنون با ویروس کردنا به جان سیاهپوستان "فقرا " بی خانمان ها وسالمندان یورش برده اند " تنها چیزی که در امریکا از غرب وحشی تا کنون تغییر کرد" اینکه سفید پوستان افراطی امریکا " در قبل دستمال گردن می بستند " اکنون کراوات می زنند.
  • عشقی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    فکر کنم ما تو این دنیای لایتناهی تنها هستیم اگه کسی بود اعلام می کرد
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      از معصوم علیه السلام روایت شده که : " 12 هزار عالم غیر از این عالم وجود داره . همچنین در برخی روایات مربوط به دوران ظهور عست که : پس از ظهور موجودات کرات دیگه به زمین میان و ما هم به آن کرات سفر میکنیم. همچنین در تفسیر برخی از ایات قران مربوط به ظهور هست که اشاره میکنه پس از ظور امام عصر عجل الله بسیاری از واقعیات عالم هستی ، کره زمین و اشکال آن که توسط شیاطین وارونه جلوه داده شده برای مردم نمایان و اشکار میشه از جمله ؛ تخت بودن زمین ، قله قاف و ... انشاالله
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      ایکاش بجای این شر و ورها و هزینه های بیخودی این نهاد بیخودی فکری بحال مملکت شون میکردن که یه ویروس داره میپوکونه
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      بنده خدا کجای کاری اینا به فکر بشریت هستن اگه اینا هزینه های الکی بود و این هزینه های الکی از نظر مغز پوسیده تو انجام نمیشد الان باید با کبوتر نامه رسان کامنت میذاشتی.
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      قربونشون بری که اینها اینقدر به فکر بشریت هستن!!! به قول خود اربابای آمریکاییت، اگر واقعأ اینو باور کردی یه پل بزرگ تو بروکلین برای فروش دارم، میخوای؟!!!
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      لهستانی بود؟پس تو امریکا چی کار میکرد؟ اونجوری بخوای حساب کنی انیشتین که نامه درخواست ساخت بمب اتم رو امضا کرد هم امریکایی نبود سوئیسی بود. بمب اتم اگه ساخته نمیشد هر ۱۰ سال بک جنگ جهانی رخ میداد بمب اتم خدمت به بشریت بود با پایان دادن به جنگ های جهانی. یه سوریه با مردمش درگیر میشه اینهمه فجایع رخ میده اصلا نمیتونی جنگ جهانی رو تصور کنی. ایالات متحده هر کاری کرده خدمت به بشریت بوده از اختراع برق بگیر تا تلفن و کامپیوتر و اینترنت و موبایل و هواپیما و تلویزیون و ...
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      ۱۷:۲۳ امیدوارم در ان دنیا از خدمت بمب اتم به بشریت منتفع شوی تا بفهمی که زنان وکودکان جزغاله شده هیروشیما و ناکازاکی چه کشیدند؟ در ضمن بمب اتم به جنگ خاتمه نداد بلکه ملت های غیر امریکایی را ذلیل مستکبرها کرد از ژاپن بدون وزنه سیاسی در عرصه جهان که تبدیل به یکی از استانهای امریکا شده است و داغ حسرت یک معذرت خواهی امریکا به دل دارد بگیر تا حمله امریکا به عراق و سوریه و افغانستان و چپاول نفت منطقه . بمب اتمی فقط ذلت را برای کشورهای ضعیف به ارمغان اورد و زور غارتگران را زیاد کرد تا با ترساندن امثال ظریف با یک چخه و تهدید اتمی طرف را وادار به تسلیم کند
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    آقا ناسا هنوز تو سفرهاش به کره ماه حرفه، زمین جدید کشف کرده؟؟! خدا رحمت نکنه اون استنلی کوبریکو که میگن اون فیلم‌های فیک فرود بر روی ماه رو برای ناسا ساخته.
  • US ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    همین یک زمین خوب اداره شود کافیست .دست درازی به فضا لازم نیست
  • DE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    شاید این بزرگترین شانس امریکا باشد که بتواند با مراجعه به سوپر مارکتهای آن زمین تازه پیدا شده کاغذ توالت و غذای مجانی برای شهروندانش پیدا کند.این دیوانه های ابله متکبر در ساده ترین مشکلات مانده اند قمپز در میکنند و از زمیهای دیگر حرف میزنند میخواهند آنجا را هم به گند بکشند. فکر میکنند شاید آنجا هم گاوههای شیرده طویله دارند. یا سرخپوستها زندگی میکنند تا غارتشان کنند....
  • DE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    دروغ یک مشت ادم کش وحشی شما اگر خیلی ادعاتون میشه چرا ۷۰۰۰۰۰ نفر کورونا مثبت دارین با ۶۰۰۰۰ کشته؟ خخخخخخخ!
  • DE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    بابا کاشف سیاره ای ول! میگم حالا که سیاره کشف کردین چطوره ماسک هم بسازین که دیگه مجبور نشین ماسکای کشورهای دیگه رو بدزدید آدم کشهای بی شرف! خخخخ!
  • سامان IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱