مصاف

اگرچه سالهاست سلاح ژ-۳ به عنوان یک اسلحه قابل اطمینان، در سازمان رزم نیروی زمینی ارتش مشغول فعالیت است اما به گفته فرمانده این نیرو، قرار است تحول بزرگی در این نیرو با ورود یک سلاح ایرانی رخ دهد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اسلحه ژ-۳ از جمله نام ها و تجهیزاتی است که با آن، خاطرات تلخ و شیرین زیادی در ذهن مردم ایران عجین شده است. یک سلاح انفرادی ساخت آلمان غربی که شاید نزدیک به ۵۰ سال است وارد ایران شده و عمده نیروهای ارتش کشورمان را مسلح کرده است. اما بالاخره قرار است تابوی خروج این سلاح از نیروهای ارتش شکسته شود چراکه امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در روزهای اخیر اعلام کرده که این نیرو به دنبال خروج ژ-۳ از خدمت و استفاده از سلاحی بومی و جدید که ساخت وزارت دفاع محسوب می‌شود، است.

به همین خاطر در این گزارش نگاهی به ژ-۳ و جانشین های احتمالی آن در نیروی زمینی ارتش کشورمان خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

از تکاوران نوهد تا کماندوهای عراقی علاقمند به سلاح جدید ایرانی/ «مصاف» سلاح سازمانی ارتش اسلام شود +عکس و فیلم

رونمایی از «هویزه»؛ جدیدترین تک تیرانداز سنگین ایرانی/ برادران «مصاف» برای تجهیز یگان‌های ویژه آمدند +عکس

ژ-۳ از کجا آمد؟

اگر بخواهیم به ریشه اسلحه ژ-۳ بپردازیم باید به روزهای پایانی جنگ جهانی دوم برگردیم؛ جایی که بسیاری از دانشمندان و متخصصان علمی و صنعتی آلمان به دنبال فرار از وضعیت سوزان آن روزها بودند. مهندسان شرکت ماوزر آلمان در آن روزها به دنبال طرحی برای توسعه یک سلاح تهاجمی جدید بودند و برخی از طراحان اسلحه آلمانی موفق شدند به اسپانیا رفته و در سایه حکومت ژنرال فرانکو از تعقیب متفقین در امان باشند.

این مهندسان آلمانی در اسپانیا و در سال ۱۹۴۹ میلادی، شرکت CETME را برای دولت اسپانیا به راه انداختند و توسعه سلاحی جدید برای ارتش آن کشور آغاز شد. در آن زمان با تشکیل پیمان ناتو و مشخص شدن مرزبندی های جدید سیاسی و نظامی بین دو واشنگتن و مسکو، آلمان غربی هم که از خرابه های جنگ دوم در حال سر بلند کردن و در عین حال به دنبال راه اندازی مجدد تشکیلات نظامی خود بود به پیمان ناتو پیوسته و در نهایت به دنبال جنگ افزار رفت.

سلاح CETME Model ۵۸

امریکا به عنوان دست قوی تر در ناتو، کالیبر ۵۱*۷.۶۲ را به عنوان گلوله استاندارد برای سلاح های انفرادی اعضای پیمان ناتو مشخص کرد. خود آمریکایی ها به دنبال M۱۴ رفتند، بلژیکی ها با FAL و آلمانی ها هم در نهایت به ژ-۳ رسیدند. ولی ژ-۳ در ابتدا در آلمان وجود نداشت. ریشه ژ-۳ در حقیقت سلاح CETME Model ۵۸ ساخت مهندسان آلمانی در اسپانیا بود. این طرح با الگوبرداری از همان طرح شرکت ماوزر در روزهای پایان جنگ جهانی دوم توسعه پیدا کرده و در نهایت با کالیبر ۵۱*۷.۶۲ وارد خدمت ارتش اسپانیا شد. این سلاح در ۱۹۵۷ میلادی وارد خدمت شد.

آلمانی ها به دنبال سلاح تهاجمی جدید بوده و در ابتدا به دنبال FAL بلژیکی رفتند و آن را به خدمت پذیرفته و آن را در خدمت آلمان غربی به اسم G-۱ معرفی کردند. اما در این میان بین آلمان غربی و بلژیک مشکلاتی پیش آمد. آلمانی ها به دنبال تولید تحت لیسانس FAL بودند ولی بلژیکی ها با این امر موافق نبودند. در نهایت دو طرف به توافق نرسیدند. آلمانی CETME Model ۵۸ را آزمایش کرده و از عملکرد آن راضی بودند و در نهایت موفق به تهیه مجوز تولید تحت لیسانس آن شدند. در آخر شرکت هلکر و کخ با ایجاد تغییراتی موفق شد که تولید ژ-۳ را آغاز کنند.

این سلاح در کنار FAL بلژیکی موفق ترین سلاح های انفرادی جهان غرب در طول جنگ سرد خصوصا از نظر بازار صادرات بوده و تقریبا اکثر متحدان آمریکا و جهان غرب به نوعی با یکی از این دو سلاح مجهز شدند.

ایران، پیمان سنتو و ژ-۳

در دوره پادشاهی پهلوی دوم، ایران بیش از پیش به آمریکا و بلوک غرب نزدیک شده و در جریان پیمان های منطقه ای بر ضد شوروی سابق، پیمان بغداد و سپس سنتو با حضور ایران، عراق، پاکستان، ترکیه و انگلستان ایجاد شد. بعدها با وقوع کودتا و روی کار آمدن بعثی ها در عراق، این کشور از این پیمان خارج شد. سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان به دنبال بحث استاندارد سازی آموزش های نظامی و تجهیزات هر سه اسلحه G-۳ را برای خدمت به عنوان اسلحه سازمانی در ارتش های خود قبول کرده و البته هر سه کشور تولید تحت لیسانس آن را نیز آلمان دریافت کردند.

ژ-۳ اولین حضور جدی نظامی خود را در ارتش ایران در زمان حضور نظامی در ظفار عمان تجربه کرد. پس از آن ماجراهای مربوط به سرکوب مردم و انقلابیون در سال ۵۷ خصوصا از مقطع ۱۷ شهریور ۵۷ تا پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن پیش آمد که ژ-۳ نقش مهمی در آن داشت.

جمعی از مردم انقلابی مسلح شده با تفنگ ژ-۳ در سال ۵۷

ژ-۳ در مدل استاندارد خود حدودا نزدیک به ۴ کیلو وزن داشته و طول آن نیز در حدود ۱۰۲۵ میلی متر است و با خشاب های ۲۰ تیری تغذیه می شود. این سلاح در زمان خود گزینه ای خوب و سلاحی استاندارد محسوب می شد ولی در ایران دچار یک سری مشکلات شد. با پیروزی انقلاب و شرایط پیش آمده در سالهای اول پس از آن، صنایع جنگ افزار سازی آسیب دیده و متخصصان آلمانی نیز ایران را ترک کردند.

در عین حال در همین دوران با آغاز جنگ تحمیلی و نیاز به سلاح بیشتر تولیدات داخلی ژ-۳ آغاز شد که در آن دوران خیلی محصولات با کیفیتی نبوده و در برابر مسائلی مثل عدم نظافت و گرد و غبار محیطی دچار مشکل بودند.

جمعی از نیروهای رزمنده ارتش در سالهای دفاع مقدس مجهز به ژ-۳

در سالهای جنگ و با تشکیل سازمان رزم سپاه پاسداران و ورود به خدمت سری AK در مدل های مختلف، خیلی از رزمندگان ایرانی ترجیح می دادند به سراغ مدل روسی بروند چون که از اطمینان پذیری بالاتری برخوردار بود. در عین حال ژ-۳ هم به دلیل قدرت کشندگی فوق العاده بالا و خصوصا دقت مناسب در فاصله بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری برای خود نام و آوازه ای ترسناک دست و پا کرده بود. علت این مسئله فشنگ های ۷.۶۲*۵۱ تولید آلمان غربی بود که در ایران نیز به همین شکل تولید ادامه پیدا کرد. این گلوله ها بر خلاف نمونه های آمریکایی در زمان برخورد با بدن قربانی بعد از طی مسیر مشخصی به شکلی منهدم شده و اثر تخریبی مرگباری را به جا می گذارند.

اما وزن به نسبت بالای ژ-۳، لگد زیاد و تقریبا غیر قابل کنترل بودن آن در حالت شلیک رگبار به نوعی از نقاط منفی آن به حساب می آید. بحث لگد زیاد و عدم کنترل در حالت شلیک رگبار در بسیاری از سلاح ها در این کالیبر نیز شایع بود و حتی تا حدی امروزه نیز ادامه دارد.

کالیبر ۵.۵۶ و بحث الزامات نبردهای امروزی

در زمان جنگ ویتنام، آمریکایی ها به مشکل کالیبر ۷.۶۲ ناتو در شکل سلاح استاندارد پیاده نظام پی برده وبه سمت کالیبر و سلاحی جدید رفتند که به توسعه سلاح ام ۱۶ و کالیبر ۵.۵۶ میلی متری مجهز شد. این کالیبر و طراحی این سری از دهه ۱۹۶۰ به این سو از طرف آمریکا و خیلی از کشورهای نزدیک به غرب به نوعی مورد الهام قرار گرفت. اسلحه ام ۱۶ و مدل کوچک تر معروف آن یعنی M۴ در نیروهای مسلح آمریکا و بسیاری از متحدان آنها وارد خدمت شدند. با وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر و تهاجم آمریکا به افغانستان و عراق مشکلاتی در خصوص اطمینان پذیری این سلاح ها در شرایط بد محیطی خود را نشان داد.

این مسئله باعث طرح بین آمریکا و آلمان و توسعه سلاح سری HK ۴۱۶ شد. در عین حال و خصوصا پس از آغاز بحران سوریه و ظهور گروهک تروریستی داعش و نبردهای ادامه دار خصوصا در خاورمیانه بحث های جدی در بین ارتش های جهان در خصوص الزمات واقعی میدان نبرد و سلاح انفرادی در قرن ۲۱ شکل گرفت.

HK ۴۱۶

سبک تر و کوتاه تر بودن به نسبت نسل های قبلی، قابلیت مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی، امکان نصب سریع و ساده تجهیزات جانبی مثل انواع دوربین ها، رد دات ها و چراغ قوه و هدف گیرهای لیزری، کنترل پذیری در شرایط شلیک رگبار و ارگونومی مناسب نسبت به بدن سرباز از جمله نیازمندی های سلاح های نسل جدید است.

ایران و بحث تغییر سلاح سازمانی

مسئله تغییر سلاح سازمانی و توسعه یک سلاح انفرادی بومی از جمله بحث هایی است که سالهاست در کشور ما چندین پروژه برای آن تعریف شده و به نظر می رسد کم کم در حال ورود به فاز عملیاتی است. دو اسلحه از تولیدات وزارت دفاع را می تواند به عنوان گزینه های اصلی نزاجا اعلام کرد که یکی از آن فجر ۲۲۴ و دیگری سلاح مصاف است.

مشخصات اعلام شده فجر ۲۲۴ ایرانی هم شباهت بسیار نزدیک به ام ۴ دارد. این سلاح ساخت داخل با گلوله های ۴۵*۵.۵۶ میلی متری مسلح شده و می تواند از خشاب های ۲۰ و ۳۰ تیری استفاده کند. سرعت دهانه گلوله های این سلاح نیز ۸۸۴ متر بر ثانیه است.

فجر ۲۲۴

وزن این سلاح بدون خشاب ۳ کیلو و ۲۰۰ گرم است که این عدد برای کلاشینکوف روسی ۳ کیلو و ۴۷۰ گرم و برای ژ-۳ آلمانی بیش از ۴ کیلو است. این کاهش وزن قابل توجه، یکی از مهم ترین نکته ها در طراحی و ساخت سلاح های جدید محسوب شده به طوریکه تمام صنایع اسلحه سازی دنیا امروزه به دنبال کاهش وزن محصولات خود هستند. طول کلی این سلاح ۸۳۸ میلی متر و طول لوله آن ۳۷۰ میلی متر بوده و مکانیزم عملکرد آن به مانند ام ۴ آمریکایی بر اساس گاز مستقیم باروت با قفل چرخشی است.

این سلاح همچنین ریل مخصوص انواع دوربین، هدف گیر لیزری، چراغ قوه و سایر ملزومان مورد نیاز را دارد. قنداق این سلاح نیز از نوع متحرک بوده و با توجه به نیاز ماموریتی و جثه تیرانداز می توان اندازه آن را تغییر داد.

روی "فجر ۲۲۴" ایرانی دو سایت هدف گیری عادی نیز دیده می شود که نسبت به مدل نصب شده بر روی ام ۴ آمریکایی پیشرفته تر به نظر می رسد. این سیستم هدف گیری بر روی برخی سلاح های پیشرفته جهان مثل ACR نیز دیده می شود. البته فجر ایرانی به یک دو پایه هم مجهز بوه و می تواند در شرایط نبرد در فاصله نزدیک با استفاده از دوربین نصب شده بر روی سلاح و این پایه ها یک تفنگ تک تیرانداز سبک را در اختیار داشت.

اما سلاح دیگر "مصاف" است که البته به صورت محدود اخیرا به تیپ ۶۵ نوهد نزاجا نیز تحویل شده و به نظر از شناس بیشتری برای ورود به خدمت در نزاجا برخوردار است. سلاحی که شاید بتوان آن را HK۴۱۶ ایرانی نامید. ابتدا به سراغ شرحی کوتاه در خصوص اچ کا ۴۱۶ برویم.

به مشکلات ام ۴ و طرح مشترک آلمان و آمریکا، پیشتر اشاره شد. آنچه که آلمان ها برای ام ۴ آمریکایی انجام دادند، نصب سیستم فشار غیر مستقیم گاز باروت بود که آنها این مدل را توسعه دادند. این سیستم پیش از این بر روی سلاح G-۳۶ ساخت همین شرکت نصب شده بود. در این سیستم بخش زیادی از گاز حاصل از احتراق باروت درون فشنگ که با آن مکانیزم سلاح فعالیت می کند از سلاح خارج می شود. هر چه این گاز کمتر باشد احتمال گیر کردن سلاح کمتر بوده و قطعات داخلی آن نیز کمتر گرم می شود.

سلاح مصاف

لازم به ذکر است که این حرارت زیاد در سلاح هایی با مکانیزم فشار مستقیم مثل ام ۴ باعث از بین رفتن مواد چرب مثل گریس که برای کار کردن بهتر قطعات بر روی آنها مالیده می شود، شده و در نهایت باعث گیر کردن سلاح می شود. اما با این توصیف اولیه از HK -۴۱۶ آلمانی به سراغ مصاف ایرانی می رویم. طرح کلی این سلاح بر اساس پلتفورم خانواده ام ۱۶، ام ۴ یا اچ کا ۴۱۶ است. این اسلحه بدون خشاب وزنی در حدود ۳ کیلوگرم دارد. وزن فجر ۲۲۴ بدون خشاب ۳ کیلو و ۲۰۰ گرم، این عدد برای کلاشینکوف روسی ۳ کیلو و ۴۷۰ گرم و برای ژ-۳ آلمانی بیش از ۴ کیلو است.

همان طوری که مشاهده می شود ۲۰۰ گرم از وزن سلاح کاسته شده که این خود یک گام بسیار مهم در زمینه افزایش کارایی سلاح محسوب می شود. وزن کمتر یعنی راحتی بیشتر سرباز برای استفاده از سلاح و از طرف دیگر توان حمل مهمات بیشتر بدون افزایش کلی بار همراه سرباز مورد نظر.

این اسلحه با گلوله های ۴۵*۵.۵۶ میلی متری مسلح شده و از خشاب های ۲۰ یا ۳۰ تیری استفاده می کند. مکانیزم آن فشار غیر مستقیم گاز باروت است که در بالا به اثرات مهم و قابل توجه آن اشاره شد. نواخت تیر سلاح در حدود ۷۰۰ الی ۱۰۲۵ گلوله در دقیقه و برد موثر آن در حدود ۳۵۰ متر است. سرعت دهانه گلوله نیز بین ۸۵۰ الی ۹۵۰ متر بر ثانیه است. لوله این سلاح بر اساس طراحی hammer forged یا اصلاحا چکش کاری ساخته شده و از توان مقاومت و عمر بسیار بالاتری نسبت به لوله های عادی برخوردار هستند. تعداد خان در این سلاح نیز ۶ عدد راستگرد است.

بر روی سلاح همچنین مکانیزم گلنگدن ambidextrous نصب شده است که امکان استفاده آسان از سلاح را هم به کاربران چپ دست و هم راست دست می دهد. بر روی سلاح نیز ریل های مخصوص نصب انواع سامانه های اپتیکی و وسایل دیگر مثل چراغ قوه و هدف گیر لیزری نیز نصب شده است.

  قنداق تسلکوپی با توان تغییر اندازه با توجه به اندازه بدن کاربر و همچنین نصب یک دو پایه در جلوی سلاح از جمله دیگر نکات مثبت موجود در طراحی این سلاح به شمار می آید. در کل می توان درباره مصاف اینگونه گفت که این سلاح یک جنگ افزار بسیار مناسب برای نیروهای نظامی ایران خصوصا یگان های عملیاتی ویژه است که می تواند با ورود به خدمت، توان رزمی یگان های استفاده کننده را کاملا افزایش دهد.

سلاح مصاف در اختیار تیپ نوهد

مدلی کوتاه تر و سبک تر از سلاح مصاف نیز توسط صنایع دفاعی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده که در مدل های کوتاه تر، در گونه ای طول تغییر نکرده و در یک مدل تا حدی طول لوله نیز کاهش پیدا کرده است. معمولا برای یگان های عملیات ویژه و البته واحدهای تاکتیکی پلیس می تواند گزینه مناسبی باشد. اسلحه مصاف چندی پیش به تیپ ۶۵ نوهد نزاجا در تعداد محدودی تحویل شده و به نظر نخبه ترین یگان نزاجا وظیفه به نوعی آزمایش میدانی و واقعی این سلاح را به عهده گرفته است. البته در کنار مصاف، ظاهرا AK-۱۰۳ روسی نیز به تیپ ۶۵ تحویل شده است. در جریان نمایشگاه محصولات دفاعی نیز که سال گذشته در عراق برگزار شد نیز سلاح مصاف به نمایش درآمده و به نظر می رسد تلاش ها برای صادرات آن به خارج از مرزها در جریان است.

در نهایت باید منتظر بود و دید که انتخاب نهایی نیروی زمینی ارتش برای جایگزین پیرمرد آلمانی چیست. مشخصا تجربیات نزدیک به یک دهه حضور مستشاران ایرانی در نبردهای منطقه غرب آسیا علیه گروه های تروریستی باعث به روزشدن وضعیت طراحی در نیروهای مسلح و صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران شده هرچند که کنار گذاشتن آن تعداد اسلحه و تجهیزات جانبی و خرید دهها هزار سلاح، نیازمند کمک و پشتیبانی ستادکل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و دولت خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    عالی
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      99 7
      مصاف بهتر و عملیاتی تره. نواخت و دقت بهتری داره. فجر به درد یگان های اموزشی میخوره
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      سپاه و ارتش یه لباس هستند در دو نفر. همه با هم هستیم .
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      17 3
      اون سوراخ های روی لوله تفنگ کاربردشون چیه
    • کوروش IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      39 9
      دوست عزیز'سپاه و ارتش یک نفر هستند در دو لباس!!!!!! نه یک لباس:)!به هرروی گاردجاویدان.پاینده ایران.خداحافظ همگان.
    • سید علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      24 3
      اون سوراخ ها گاز برگشتی از سیلندر سلاح رو بر میگردونه به محیط که جا برای گاز بعدی محیا بشه
    • حسین IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      4 0
      سلام اگر منظورتون شیار های کنار و رو می باشد محل نصب لیزر و چراغ قوه دوربین ضد اشعه و حتی نارنجک انداز اگر منظور نوک لوله است برای پخش گاز باروت که باعث هدف گیری بهتر و فریب محل استقرار اسلحه می باشد. فشار گاز باروت که گلنگدن را عقب میده پس از سیر مسیر پیستون به عقب خالی میشه یا علی
    • DE ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      8 1
      سوراخ های لوله تفنگ شعله پخش کن و شعله پوش هستند برای شلیک شعله با بالا تا سر تفنگ در رگبار بالانرفته و باز به هدف اصابت کند و شعله اگر پخش نشود تیرانداز درشب خصوصا با رگبار هدف را نمیبیند.
    • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      12 1
      اگه بنده رو فحش کش نکنید یه انتقادی دارم!!! با توجه به توسعه و استفاده بسیار گسترده از جلیقه های ضد گلوله برای نفر، این کالیبر احتمال اثر گذاریش کم میشه. که به نظر من یه ایراد جدی بحساب میاد.
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      11 91
      مصاف تحت هیچ شرایطی نباید تایید بشه.اسلحه ای که طحش رو یک تئوریسین توهم توطئه داده به درد دنیای واقعی نمیخوره. این مقاله هم صرفا یک مقاله تبلیغاتی بود برای مصاف
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      22 4
      جناب IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱ هر گردی گردو نیست اینم اون نیست ساقیتو عوض کن
  • GB ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    کاش صنعت خودروسازی ما هم بعد از پنجاه سال یک نمونه تولید فاخر داخلی میداشت
    • تنبل IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      31 41
      اگر منصفانه نگاه کنیم خودرو سازی ایران یکی دو تا مدل خوب داره. مانده تکمیل دانش و مهارت مهندسی برای ساخت گیربکس (سی وی تی) و توربوشارژ.
    • سیدمحمدمصطفوی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      داداش داخل صنعت نظامی ایران دلال نیست یعنی دلال از نوع آقازاده که به قول رائفی پور عزیز؛ ( حرام زاده ) دست ندارن ولی داخل صنعت ماشن ؛ دلال وجود داره و با این دلال ها هزارسال دیگه صنعت خودروش داغونه ایران ؛ بذار بهتر بگم در ایران تنها صنعت نظامیش دلال داخلش نیست اونم بخاطر نظارت مستقیم رهبریست وگرنه کل ایران رو دلال ریز و درشت گرفته و این تحریم های مثلا حداکثری کلا 20 درصد باعث بدبختی ایرانه ؛ 80 درصد بقیش بخاطرنفوذی های دشمن که در رده های بالا هم رخنه کردن و دلالها هستش, اره داداش گلم.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      25 14
      اصولا ما در تولید سلاحهای مرگبار پیشرفته ایم. خودروهای داخلی هم مرگبارند دیگه
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      28 22
      اي كاش يه قانون مي گذاشتند مردم عادي هم بتوانند سلاح حمل كنند. مثل امريكا مسئولينش جرات نمي كنند به مردم ظلم كنند
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      11 3
      اولا گفتن حرامزاده لفظ صحیحی نیست دوما ما درسلاح های کشتاری موفق هستیم ؟اگر ما قصد کشتار داشتیم سلاح هسته ای می ساختیم کار نیروهای مسلح دفاع است که یک امر لازم و واجب است و برخی سعی در تخریب اون با مثلا خودرو سازی دارند که اگر خودرو سازی دست نیروهای مسلح بود این صنعت هم فوق العاده می شد. سوما این چه حرفیه سلاح عادی بشه ؟تازه به امار های ظلم امریکا به مردم جهان و حتی مردم خودشون مثل سیاه پوستان و البته حمله به کودکان در مدارس و ... رو هم باید در نظر بگیریم که احتمالا از همین عادی شدن فروش اسلحه است .
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    60 9
    ژ-3 اسلحه خیلی خوبی هست امیدوارم اسلحه ایرانی بتونه بهتر از اون باشه
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      5 27
      گرتو بهتر میزنی بستان بزن،
    • ایرانی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      1 0
      حتماً همین طوره که میفرمایید ....صد در صد بهتره .... کارشناسان میگن که بهتره .... ایرانی در نظامیگری و طراحی .... عالیه آقا ... عالی
  • سید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    22 1
    هکلر و کخ؛ هلکر اشتباه است!!
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      32 13
      همه دنیا دارن میرن سمت 7.62 اینا تازه رفتن 5.56 که اصلا از ضد گوله های امروزی رد نمیشه اما 7.62 استخون یارو با ضد گوله خورد میکنه
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      3 0
      ژ3 درعمل مشکلاتی داشت اگرچه دردفاع مقدس به آن لقب مارسیاه راداده بودند اما دومشکل عمده داشت که عموم برادران درارتش میدانستند . سال 62 من درزبیدات بودم شنیدم یکی ازپسرعموهایم که دریگانی ازارتش جمهوری اسلامی است در فکه چسبیده به خط مابود باپای پیاده تا فکه رفتم آنجا همقطارانش گفتند دوسه روز پیش به مرخصی رفته اما ازمن که دربسیج بودم پذیرایی ومیزبانی خوبی کردند وگفتند دیشب نیروهای گشتی دشمن اومدند که ژ3 گیر میزند وآنها نمیتوانند گشتی هارابزنند هرچند درموردگشتی های دشمن باخاطر مسائل امنیتی نبایددرگیرشد مگربه اجبار ولی باید تحرکات آنها را زیرنظر گرفت تا فرماندهان فعال شدن دشمن رادراین منطقه بررسی کنند که آیادشمن قصدحمله دراین منطقه دارد یاکاری معمول است اما آن سرباز قصدزدن نیروی دشمن رادارد که باگیرکردن ژ3 اودرسکوت شب دشمن هم متوجه آنهانمیشود خیلی این اتفاق پیش میامد مورد دوم زود داغ کردن ژ3 درثورت شلیک مدام وزدن رگباربود ضمن آنکه وزنش هم سنگین بود وامکان سبکبالی رزمنده رامیگرفت . ایران باید صادرات سلاح را باتوجه به مسائل دفاعی کشورهای دوست درنظر بگیرد چون درتجارت سلاح درجهان صنعت اسلحه سازی صنعت پولسازی است .
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    82 59
    خیال پردازیه! به عنوان کسی که خدمتش رو در ارتش بوده می تونم بگم ارتش یک نیروی سرباز پایه هست که این سرباز ها نقش نیروی خدماتی برای بقیه ی نیرو های کادر رو به عهده دارند که اون ها هم صرفا برای بیکار نبودن استخدام ارتش شدند. این کلیت و بدنه ی ارتش هست و حساب نیروهای وطن دوست با ایمانی که واقعا انگیزه ی نظامیگری دارند جداست. بنابراین شما هرگز دست سرباز های ایرانی که فقط به معنای واقعی خدنگ هستند چنین سلاحی نخواهید دید.
    • حسام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      44 13
      اینارو به اونایی بگو که پایگاهشون رفت هوا
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      23 14
      حرف حق جواب نداره
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      18 18
      مفت خوردی
    • بهزاد IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      35 11
      متاسفانه در دوره خدمت کوتاهم در ارتش ( دوره دیپلم ) هیچ گونه کرامتی نسبت به سربازان مشاهده نکردم . امیدوارم امروزه اوضاع بهتر شده باشد .
    • احمد DE ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      25 13
      جناب 10:06، جنابعالی بر اساس چه استدلالی می گی خیالپردازی؟!!! اگر بودجه مناسب تامین شود و البته با توجه به بحث زمانبر بودن این اقدام، می توان گفت که کاری امکانپذیر است، در هیچ کجای دنیا ، کل نیروهای ارتش در یک سطح نیستند، ایران هم از این قاده مستثنی نیست ، این مساله هم هیچ ربطی به جایگزین کردن سلاح جدید با ژ3 ندارد.
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      62 36
      اخه اشخور دوسال خدمت کردی فکر کردی کلیت ارتش رو شناختی که اینجور بلغور کردی ؟ خیلی چیزها رو ندیدی و نشنیدی و اگه شنیدی یا دیدی چشم و گوشتم بستی. ارتش در توسعه و شجاعت بازسازی بازدارندگی مقابله با دشمن و...... شونه به شونه سپاه داره پیش میره . اصلا چرا باید یه سرباز به تمام اصرار نظامی دست رسی داشته باشه ؟ سرباز ها همه محترم و عزیز ولی قرار نیست حتی خیلی از کادر و درجه دار ها از همه چی یه یگان نظامی اطلاع داشته باشن. اون جماعتی هم که از بیکاری ارتشی شدن بعیده که این همه سختی و دوری از زندگی و راحتی رو برای چندر غاز حقوق نظامی فدا کنن. یکم تو افکارت تجدید نظر کن
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      18 33
      بله فرق است بین سرباز دیپلم و زیر دیپلم و لیسانس. با فوق لیسانس رفتیم و عشق کردیم. هفته ای 4 روز خدمت اونم تا ساعت 15. البته کار دوتا افسر رو انجام می دادم.نبودم یگان به هم می ریخت.امیر ازمون مشورت می گرفت. اقازاده هم نبودم، پدرم کارگر ساختمانی است. یه مشت سرباز بی سواد هم هستند که کاری ازشون بر نمی اید و نظافت رو هم درست انجام نمی دن.
    • همون نظر اول IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      7 12
      جناب ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ، بری شناختن نظام چه ارتش و چه سپاه نیاز به گذراندن 30 سال نیست.4 ماه کافیه من دو سال در یک پادگان نظامی جنگی نه ستادی و اداری خدمت کردم و همپای نیروهای کادری کار کردم! در ضمن: به طرف میگن شغلت چیه؟ میگه پیش داییم کار می کنم، میگن داییت چکاره است؟ میگه دنبال کار می گرده! حال حکایت تو هست که میگی ارتش شونه به شونه ی سپاه در حال حرکته! نیرو های زمینی ما چه سپاه و چه ارتش هر دو به معنای واقعی زمینی یعنی زمین گیر هستند! امکانات انفرادی صفر! خودرو ها از رده خارج، نیرو بی انگیزه. این واقعیات رو من نگم کی بگه؟ ارتش یه سری نیروی درجه دار داره که 5 سال عزب و مجرد توی یه سری ساختمون نگهداری می کنه به نام مهمانسرا! این ها آدم نیستند؟ از شمال کشور شوتشان می ککند جنوب کشور و 5 سال جوانی شان را باید در ساختمانی سیاه و بدون امکانات با عزوبت زندگی کنند.
  • FR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    5 13
    برد 350 یا 3500؟
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      17 1
      منظور برد موثره. فرق داره با برد نهایی
    • مسعود IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      2 0
      عزیز این سلاح انفرادی است برای درگیری نزدیک نه خمپاره و موشک یا سلاح تک تیرانداز.
  • سوسان IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    73 72
    ارتش پیر و فرتوت ایران با هیچ سلاحی جوان نمیشه اونها به سربازان به عنوان خدمتکار نگاه میکنند و خودشون در هیچ جنگی پیشتاز نخواهند بود.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      32 25
      خخخخ اون قلاده رو از گردنت باز کن. نذار بن سلمان اینجوری سوارت شه
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      15 37
      سوسان؟ خوبی عزیز دلم؟ قربونت برم من آمریکا خیلی قویه ابرقدرت ابرقدرت هاست. سوسان جونم نباید ناراحت بشه! ایران ضعیفه ایران همیشه شکست خورده، آمریکا خوبه بن سلمان خوبه. نازی نازی.. سوسان جونم نازی
  • پ IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    29 0
    با ساختار نیروهای هوای و دریایی آشنا نیستم ولی تو نیروی زمینی یک مثل معروف هست که میگه اگه دختر گوشش سوراخ میکنن واسه گوشواره پسر باید صدای شلیک تفنگ بشنوه دوم و از همه مهمتر که خیلی وقت بود میخواستم بنویسم اینه همه سربازا باید یکسری ادوات رزمی مثل خمپاره ها توپ های مختلف و غیره هم شلیک کنه تا ترسش بریزه هم تو موقعیتی باشه که به سمت اون شلیک بشه این توان رزمی اون نیرو برای چندین سال بالا مبره
  • اصلاح طلب IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    34 50
    قراره از مهر ماه تعدادی AK130 روسی دسته دوم با عمر بالای ده سال وارد بشه همراه تانک تی 90 در بندر آستاراخان دمونتاژ میشن و در داخل صنایع ....مونتاژ دوباره...اکثرا هم بعد نیم ساعت شلیک کردن گیر می کنن ...
    • احمد US ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      64 26
      جناب اصلاح طلب بهتره ببندی، بیش از این آبروی ناچیز اصلاح طلبها را نبر و بی سوادی و دروغ گو بودنشونو همه جا جار نزن.نه اون سلاح های آکا103 دسته دومه و نه قراره تی نود در بندر آستاراخان دمونتاز بشه، منظور فرمانده نیروی زمینی ارتش از تی نود بومی تانک کرار بود.ایران سالهاست که در زمینه اورهال سنگین انواع تانک ( غربی و شرقی)تجربه ارزشمندی داره ، فقط یک بی هویت خود تحقیر مثل تو که هیچ عرضه ای هم نداره ، می تواند نیروی های مسلح کشورشو تحقیر کنه.
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      21 13
      خااااک بر سرت کنن در نادانی اصلاح طلب همین بس که برجام را نخوانده امضا کرد، تازه اونا باسوادهای شما بودن خخخخ ببین تو دیگه چی هستی!!
    • اصلاح طلب IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      5 0
      من افتخار می کنم ایرانی باشه اما چندتا از دوستان من از بچه های حزب الله لبنان بودن و به شدت از تسلیحات انفرادی روسی که از ایران برای اونها ارسال شده بود شکایت داشتن می گفتن زیاد گیر و هنگ می کردن و عملا دسته دوم بودن با عمر بالا...این قضیه رو از تانک ها و میگ های خریده شده از روسیه هم شنیدم
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    11 6
    طبق معمول مشرق از ترسش یا از حرصش پیام من رو سانسور کرد ؛عجب سایت حرفه ای !!!خخخ نکنه این سایت رو آقازاده ها یا دلال های دیگه ای می چرخونن که حتی با سند هم که ارائه میشه پیام ؛ سانسور می کنن !!!
    • سیدمحمدمصطفوی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      6 5
      حرفم رو پس می گیرم بابت این کامنتی که برای مشرق گذاشتم ؛ معذرت می خوام از بچه های مشرق . ( سید محمدمصطفوی )
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      4 1
      چرا عاقل کند کاری که بازارد پشیمانی
  • ارژنگ عباسی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    51 18
    جا داره به آقای رائفی پور بابت طراحی این اسلحه در موسسه مصاف تبریک و خسته نباشید بگم
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      22 8
      این اسلحه مصاف که در اختیار ارتش قرار گرفته ساخت موسسه مصاف نیست. اسلحه موسسه مصاف "ذوالفقار" هست. ارتش از اسم مصاف خوشش اومده گذاشته رو سلاح خودش و آقای رائفی پور به ناچار اسم سلاح خودش رو تغییر داده به ذوالفقار!
    • مارتیز IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      13 0
      این که اون نیست آقــــــــــــــــــا اون سلاحی ک موسسه مصاف تولید کرد و رائفی پور درباره ش توضیح داده داخل یه کلیپ اسم سلاحش رو ذوالفقار گزاشتن..
    • alint IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      25 0
      طراح و سازنده ی سلاح مصاف وزارت دفاع نه موسسه ی مصاف آقای رائفی پور! بعدم سلاح آقای رائفی پور"ذوالفقار" است
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      10 10
      شرچ کردم . همان اسلحه تشکیلات رایفی پور است
  • ناشناس IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    17 21
    این مصاف همون اسلحه رائفی پور و دوستانه؟
    • US ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      5 14
      جوشونده پوتت انار و بخور اوکالیپتوس برای مریضیت تجویز میکنم
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      11 1
      گمان کنم اسلحه طراحی شده توسط موسسه مصاف، "ذوالفقار" بود و اینجا با یک تشابه اسمی روبرو هستیم
    • آرش IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      5 1
      خیر . این اصلحه کار وزارت دفاع می باشد و با آن اسلحه ای که رائفی پور رو نمایی کرد فرق داره. آن اسلحه به علت تشابه اسمی نامش عوض شد.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      1 3
      این اسلحه «مصاف» همان اسلحه «ذوالفقار» که استاد رائفی‌پور رونمایی کردند هست؟
  • سجاد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    12 26
    یعنی انتظار دارید با ژ3 و کلاشینکف، آمریکا نجس و کثیف رو شکست بدید!!!
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      21 14
      ساکت شو می گیم حوثی ها دوباره شروع کننا.. ساکت شو
  • DE ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    17 1
    مشکل اصلی ژ3 طراحی در شرایط آب و هوایی اروپا یعنی سرد و خنک بود و در مناطق گرمسیر مثل جنوب ایران و در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران باعث خطای شلیک میشد و بیشتر به قول خودمانی فشنگ گیر می‌کرد و با چند شلیک باید دستی خارج میشد و یا به هدف اصابت نمی‌کرد به خاطر انقباض لوله. ولی در سرما فوقالعاده بود و حتی میشد به عنوان تفنگ تک تیرانداز تا فاصله ی ١۵٠٠ متری استفاده کرد. طراحی تفنگ جدید باید با شرایط آب و هوایی تناسب داشته باشد و یا به سیستم خنک کننده و تثبیت دما مجهز باشد.
  • هومن US ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    8 35
    ولی واقعا ژ3 ابهت و کلاسی داره که هیچ سلاح دیگری ندارد و ژ3 چیز دیگری است کلاشنیکف در برابرش اسباب بازی است .
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      3 3
      :/
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      4 1
      شما که چیزی از تفنگها نمیدونید، لطفاً نظر هم ندهید. کلاش از نظر اعتمادپذیری حرف اول را میزند. چون لوله تفنگ از درون آبدیده و صیقل خورده است و همچنین فشار گاز غیرمستقیم (پیستونی) دارد.
  • نظامی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    7 0
    سلام و درود به همه شما عزیزان متن تقریبا خوبی بود ولی تخصصی نبود٬ از مشرق انتظار خیلی بیشتری می‌رفت. متاسفانه در این سال‌ها از این موضوعات و خبرها زیاد داشتیم...و همچنان امیدواریم. مطمئن هستم این ایده به جایی نمیرسه٬ یکی از دلایل اینه که با این همه حجم از مهمات و اسلحه های ژ ۳ و کارخانه آن می‌خواهند چکار کنند؟ آلمان٬ آمریکا و روسیه... در طراحی و ساخت سلاح های مدرن و پیشرفته٬ هزینه های سنگینی متحمل شدند و عملا پروژه ها کنسل شدند یا یگان های محدودی را توانسته اند تغذیه کنند. سوال مهم این هست٬ چرا ایران سرافراز همچنان مشغول به کپی از روی سلاح های چینی (که خود کپی بی کیفیت از روسی هستند) ادامه میدهم. چرا بر روی سلاح های سری «ای کی» بصورت تخصصی مثل روس ها کار نمی‌کنند و ایرادات آن را رفع نمی کنند؟ (منظور طرح AK12 و AEK971 و ...) متاسفانه حتی سری ام ۱۶ هم کپی بی کیفیت چینی هستند. بزرگان عزیز٬ سلاحی باید طراحی و تولید بشود که از تمام ظرفیت‌ها و ساختارهای موجود در کشور استفاده کند و آنها را کنار نزند٬ و همینطور ایرادات و اشکالات رایج سلاح های حاضر جهان را بررسی و در نهایت رفع کند. در غیر اینصورت باز هم هزینه های هنگفتی صرف خواهد شد و مجدداً برمیگردیم به سلاح های قدیمی خودمان. در حال حاضر بهترین سلاح هجومی جهان تا به الان کلاشنیکف هست. ارزان٬ ساده٬ روان٬ دوام پذیر در تمام شرایط محیطی و آب و هوایی٬ سبک٬ دقت مناسب نسبت به سلاح های هجومی تا ۴۰۰ متر٬ و کشندگی بالا و در نهایت فراوانی زیاد در میدان نبرد جهت استفاده از مهمات یا قطعات در صورت خرابی و ... ایرادات؛ ۱. عدم نصب تجهیزات جانبی ۲. عدم کارایی برای چپ دست ها ۳. عدم دسترسی مناسب به خشاب ۴. عدم دسترسی مناسب به برگه ناظم آتش ۵. در نهایت قنداق غیر قابل تنظیم برای شرایط بدنی کاربر البته نکات ریزتری هم دارد که از حوصله جمع خارج هست. یا علی
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    4 0
    ۱-هر چی می‌سازید هنگام شلیک گیر نداشته باشه ۲-باز و بستش ساده باشه ۳-خوش دست و سبک باشه ۴- چوب، فلز، پلاستیک و رنگی که استفاده میشه با کیفیت باشه . خوب نیست ۶ ماه از عمرش نرفته شبیه اسلحه های اسقاطی باشه ۵- توی شرایط گرما، سرما و خاک و رطوبت جواب بدهد
  • مارتن IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    10 30
    درود بر دلاور مردان سپاه
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    38 12
    هر وقت آذرخش،صاعقه۱ و ۲ و قاهر توانستند جایگزین اف ۵ های ۶۰ ساله شوند ژ۳ هم حایگزین وطنی پیدا میکند
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      8 16
      معلومه باوجود افراد خود وم بین مثل شما به هیچ جا نمیرسیم
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      3 14
      شدن تو خبر نداری بدبخت
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      9 2
      بدبخت خودتی بی ادب.چطوری جایگزین شدن که پرواز نمی کنند؟عقل هم خوب چیزیه
    • GB ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      3 0
      واقعا راسته این حرف چندین ساله می گن تانک ذوالفقار و چی و چی ساختیم هنوز از حد اون چندتای اولیه که هرسال در رژه ها اونم در تهران نشان می دن نگذشته خودروها را که چه عرض کنم هر سال چند نوع اعلام می شن ولی در خیابانها این فقط تویوتا و بنز شش تنه که دیده میشه هواپیما هنوز در حد یک فروند خوب حال مشرق این نظر رو پخش نمی کنه تا مردم نفهمند برادر من اونی که باید بفهمه دشمنه که اون هم همه می دانند نفهم نیست مردم هم وقتی این حجم تویوتا و بنز رو در رزمایش مومنانه دیده اند می فهمند مردم ایران هم نفهم نیست شما با نشان ندادن این نظرات راه به جایی نخواهید برد بغیر از اینکه این کارتان نزد کاربران بسیار مشمئز کننده خواهد بود
  • میم‌کاف IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    5 1
    به‌نظر کارائی سلاح مصاف بهتر از سایرین است.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    20 0
    هر کاری میکنید فقط اول مرزبانهارو مجهز کنید که در خط اول هستند بنده خداها
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      8 7
      اینا عقلشون به اونجاها نمی رسه
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    5 0
    چرا اینقدر ارتش ما دچار بروکراسی و انفعاله ۱.تحریمیم ۲. بودجه کافی نداریم... اما دلیل نمیشه نیروی زمینی ارتش و سپاه هنوز به ژ۳ و کلاشنیکف قدیمی به چسبن. ی بار برا همیشه با ژ۳ خداحافظی کنید میدونی چیه ما هنوز ضرورت تسلیحات سبک و پیاده نظام. و تجهیزات ایمنی محافظتی... درک نکردیم. من توقع ندارم با این تحریمها ما اف ۱۵ استراک ایگل و سوخو ۳۵ بسازیم. اما توقع دارم با وجود تمام مشکلات متعدد سر راه ارتش و سپاه. تانکی در خوره جمهوری اسلامی نفربری در خور ایران و تسلیحات سبکی در خور و توان سربازان و نیروهای عزیزمان داشته باشیم. نمنوش ام رپ. ما کلی سال ارزش ام رپ رو درک نکردیم بعدم قانعیم به چند صد دستگاه! در صورتی که برای فقط مرزبانی برای مقابله با اشرار تروریستها ... نیازمند چند هزار دستگاه ام رپیم. اما عجب که بها ندادیم.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    4 0
    نوسازی کل ادوات و تجهیزات سبک و انفرادی پولش از خرید ۳ رزم ناو کمتره . کلاشنیکف. و ژ۳ به درد نمیخورن. اگه دنبال خریدین فقط کلاشنیکف آ کا ۱۲ و آ کا ۱۵. و اگر دنبال ساختید باید کیفیت تولید رو بالا ببرید سلاحی که با استفاده مکرر. و شرایط گرم و سرد ایران سازگار و مونتاژ و د منتاژ اون دشوار نباشه. و یکسری الزامات مهم که در متن آوردید. در دنیا هکلر کخ ۴۱۶و محصولات زیگزاور جزو بهترین هان. فقط خواهشا کل ژ ۳ رو از سازمان رزم جمع کنید نه فقط برای نوهد و تیپ های تکاور بلکه همه. کلاشنیکف های قدیمی دیگه به درد نبردهای امروز نمیخورن حتی آ کا ۱۰۳ خیلی متفاوت با قبلی ها نیست اما تا جایی که میدونم آ کا ۱۲ و ۱۵ برای ما خوبه اگه دنبال خریدیم. البته‌. اگرم واقعا بینی و بین الله سلاح خودتون بهتر خوب بسازید اونم انبوه نه چند هزار قبضه بلکه در پروسه ای ۴ تا ۵ ساله باید بتونید چند صد هزار قبضه تولید کنید اونم با کیفیت بالا. یاعلی
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    10 1
    بدی ژ3 سنگینی آن نسبت به کلاشینکف است ولی ازنظربرخورد ژ3 می تواندشکاف عمیقی دربدن ایجادکندبه همین خاطردرزمان جنگ وحشت سربازان عراقی ازآن اسمش را توپ دستی گذاشتند.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    1 4
    بی صبرانه منتظر دریافت تراوشات ذهن داغ و میلیتاریستی دوستان هستم
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    7 0
    ما که زمان جنگ سرباز ارتش بودیم اسلحه کلاشنیکف هم در کنار ژسه داشتیم. البته فقط در مناطق عملیاتی و جالب این بود که برای گرفتن کلاشنیکف باید چک وچونه میزدی!!!. به نظر من اسلحه بسیار عالی سبک و کارآمدی است و گیرهم نداره. کلاش علیرغم سن و سال زیادش هنوز یک اسلحه مناسب است
  • علی خدایی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    3 0
    باید همیشه به پیشرفت و تکنولوژی های جدید دست پسر کنیم ان و اقسام سلاح و تجهیزاتی که نیاز داریم بسازیم تولید بکنیم توان تولید انواع تکنولوژی در کشور عزیزمان در زیر ساخت هایمان نهفته شود ان شاالله
  • هومن US ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    6 2
    نظر من همان بود که گفتم کارایی و قدرت ژ3 به مراتب بیشتر از کلاشنیکف هست که خود عراقی ها از آن به عنوان توپ دستی یاد می کردن بنده 30 سال پیش یه عنوان سرباز نیروی انتظامی با این اسلحه آموزش دیدم و کار کردم می دانم که چه اسلحه نابی هست که کلاشنیکف به گردش هم نمی رسد . نظرات کسانی که با ژ3 مخالف هستند برایم مهم نیست .
  • علیپور IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    1 5
    آفرین به هجموعه مصاف و مدیر جوانش آقای رائفی پور. خسته نباسی دلاور
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    5 0
    خیلی دوست داریم زودتر این کار انجام بشه وببینیم خواهشند تفنگ پلیس را هم عوض کنید کلانشینکف زیاد جالب نیست
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 2
    مشکلی با رائفی پور دارین که اسمی ازون نمیبرید
  • ناشناس IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 0
    بهترین کار را سپاه در خرید و مونتاژ AK-103 انجام داد که فشنگهای 7.62 در 39 کلاشهای قدیم بهش میخوره . سلاح برای دفاع از تمامیت یک مملکت است و نمیشود با آزمون و خطا با آن رفتار کرد . الان جتی عربستان که همپیمان آمریکا است خط مونتاژ Ak103 را خریداری کرده است . چون سری M-16 در هوای خشک و بیابانی یک افتضاح به تمام معنا است . در زمان جنگ هم سری AK بدلیل استجکام پیستون و گلنگدن بهترین کارآیی را از خود نشان میداد . بعنوان مثال یک کلاش قنداق تاشو باندازه یک Mp5 است . اما مقایسه بین آنها غیر قابل قیاس است . سلاح سری کلاش . هم رزمی - بیابانی است و هم شهری . انتخاب سپاه برای ak103 از همه عاقلانه تر بوده است .
  • سوال IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 0
    ذوالفقار رائفی پور نیست چرا
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 0
    رفقا این اسلحه طراحی شده و ساخت وزارت دفاع هستش و با سلاح ساخته شده موسسه مصاف ایرانیان استاد رائفی پور فرق داره و در واقع همون سلاح مصاف است که استاد گفتن بدلیل تشابه اسمی اسم اسلحه ساخت خودشون رو تغییر نام به ذولفقار دادند،تصویر اسلحه با اون آقای بدون چهره هم بنظر مربوط به همون نمایشگاه بغداد هست نه استاد رائفی پور،یه سرچ تو همین سایت مشرق انجام بدید متوجه میشوید
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    1 0
    دوستان انقدر خودتونو خفه نکنید! سلاحی که توسط موسسه ی مصاف طراحی شده اسمش ذوالفقاره، سلاح مصاف توسط خود نیز های مسلح طراحی شده! یکی به رائفی پور فحش می‌ده، یکی می‌گه چرا اسمشو نیاوردین! حالا من که می‌دونم الان باز یه سری کامنت منو رد می‌کنن، باز پیغام می‌ذارن که مصاف فلان، رائفی پور فلان! :|
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    3 4
    مسخره میکنی این یه ماکت هست که برای چپاول پول مردم توسط افرادی معلوم الحال انتشار پیدا میکنه اسباب بازی های اینها پایان نداره توهم .....‌
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    3 0
    وقتی میگیم اسلحه سازمانی یعنی چند صدهزار قبضه! نه چند عدد سلاح در نمایشگاه/ کار فعلی ارتش رو به فال نیک میگیریم اگر 1.اسلحه مذکور در شرایط سخت و در بازه زمانی. خوب باشد. 2.تحویل تمام یگان ها شود. نه به صورت محدود و گزینشی. چرا که نیازمندی تحولی عظیم در تسلیحات سبک هستیم
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    0 0
    همون تیر کمون سنگی از همش بهتره.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    ژ۳ اسلحه خیلی خوشگلی بود. اما ایرادات زیادی داره که مهمترینش گیر کردن اونه . فکر کن وسط یه جنگ اسلحت گیر کنه خب معلوم کارت ساخته است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس