کد خبر 1062829
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
‌

افشای رسوایی شکست های مکرر ترامپ در برابر ویروس کرونا که موجب ۶۱۵ هزار مبتلا و ۲۶ هزار جان باخته در آمریکا شد.

به گزارش مشرق،  رابرت رایش، وزیر کار دولت بیل کلینتون و استاد دانشگاه برکلی آلترنت یادداشتی درباره افشای رسوایی شکست های مکرر ترامپ در برابر ویروس کرونا  که موجب ۶۱۵ هزار مبتلا و ۲۶ هزار جان باخته در آمریکا شده است را منتشر کرد.

ترامپ، در سال ۲۰۱۸، مجوز انحلال دفتر «آمادگی در برابر بیماری‌های همه‌گیر» در شورای امنیت ملی را به راحتی صادر کرد و در سال ۲۰۲۰ بودجه‌ وزارت «بهداشت و خدمات انسانی آمریکا» و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در این کشور را کاهش داد. وظیفه «دفتر آمادگی در برابر بیماری‌های همه‌گیر» این بود که دستورالعمل «بیماری‌های همه‌گیر» را بعد از اینکه رهبران جهان نتوانستند به خوبی با بیماری ابولا در سال ۲۰۱۴ مقابله کنند، دنبال کند. ترامپ در اولین سال ریاست‌جمهوری خود از وجود چنین دستورالعملی مطلع شد. اگر او به این دستورالعمل گوش کرده بود، دو ماه پیش دولت وی تجهیزات را برای دکترهای آمریکایی فراهم می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

۶۰ درصد مردم قادر به تأمین مایحتاج اولیه خود نیستند

آمریکا در حال ابتلا به مرض دیکتاتوری است

مرگ دهها سالمند مشکوک به کرونا در آسایشگاه‌های کانادا

کرونا در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ شیوع پیدا کرد. در اواسط ماه ژانویه ۲۰۲۰ بود که کاخ سفید گزارش‌هایی را دریافت کرد که ظهور یک بیماری همه‌گیر احتمالی را در آن هشدار داده بود. در هجدهم ژانویه ۲۰۲۰، الکس آذر وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا نیز با ترامپ صحبت و تأکید کرد که همزمان با خروج دیپلمات‌های آمریکایی از ووهان چین احتمال انتقال این ویروسی وجود دارد. دو روز بعد، شیوع ویروس کرونا در آمریکا و کره جنوبی تأیید شد.

مقامات کره جنوبی فوراً نهادهای درمانی خود را فراخواندند تا کیت‌های تست کرونا را به تولید انبوه برسانند. سازمان بهداشت جهانی یک وضعیت اورژانسی را برای بهداشت جهان اعلام کرد. اما ترامپ هیچ اقدامی انجام نداد. همزمان که استان هوبئی در چین، تعطیل شد، ترامپ که به دنبال بهانه است تا از روی نژادپرستی یک ممنوعیت سفر را اعمال کند، مرزهای ورودی آمریکا را به روی کسانی که از چین وارد می‌شدند، بست؛ اما وی هیچ اقدام دیگری برای آمادگی آمریکا در مقابل این بیماری انجام نداد. ترامپ بعد از این اقدام گفته بود: «ما مرزها را به روی کسانی که از چین می‌آیند، بستیم.»

واکنش آمریکا به این بیماری ناموفق بود و شکست خورد، ترامپ می‌توانست با افزایش تولید کیت‌های تست کرونا، شکست این ویروس را در آمریکا آغاز کند. در ماه فوریه، آمریکا ۱۴ مورد مبتلا به کرونا را تأیید کرد، اما ثابت شد که کیت‌های تست کرونای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا معیوب هستند، به اندازه کافی وجود ندارند و تنها مختص به افرادی هستند که علائم این بیماری را دارند.

ترامپ این بحران را کم اهمیت جلوه داد و بدون اساس پیش‌بینی کرد که وقتی هوا گرم‌تر شود این ویروس نیز از بین خواهد رفت. آنجا بود که ترامپ تصمیم گرفت چشمان خود را روی همه چیز ببندد. وی بعد از این اتفاقات و در بیست و چهارم فوریه، به مردم آمریکا یادآوری کرد که بازار بورس در حال طی کردن سیر صعودی است. یک روز بعد، مقامات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا زنگ هشدار را به صدا درآوردند که زندگی روزمره می‌تواند به شدت مختل شود. بنابراین روزنه‌ امید برای از بین بردن ویروس از طریق آزمایش و مهار آن بسته شد.

اقدام بعدی ترامپ مقایسه ویروس کرونا با آنفولانزای فصلی بود و او این بحران را فریب دموکرات‌ها دانست. با وجود اینکه ۱۰۰ نفر دیگر نیز در آمریکا به کرونا مبتلا شدند، اما ترامپ وضعیت اورژانسی را اعلام نکرد. در حالی که کره جنوبی انجام تست کرونای ۱۵ میلیون نفر از مردم خود بود، اما وضعیت تست کرونا در آمریکا ۴۰ برابر کندتر بود. زمانی که یک کشتی از افراد مبتلا به ویروس کرونا به سمت سان‌فرانسیسکو حرکت کرد، ترامپ گفت که نمی‌خواهد این افراد از این کشتی پیاده شوند و تست کرونایی از آنان صورت بگیرد؛ زیرا آمار و ارقام این مبتلایان بد به نظر خواهد رسید. اما در نهایت زمانی که بازار بورس به این بحران روزافزون واکنش نشان داد، ترامپ وضعیت را اورژانسی اعلام کرد. در زمانی که ترامپ این اعلان را داشت، مردم کره جنوبی در حال استفاده از یک اپلیکیشن موبایل بودند که با استفاده از داده‌های دولت، می‌توانستند از مکان افراد مبتلا به کرونا مطلع شوند تا از این مناطق دور باشند.


تنها بعد از شیوع گسترده این ویروس فرمانداران ایالت‌ها وضعیت را اورژانسی اعلام کردند، مدارس و کارها را تعطیل شدند و اقتصاد آمریکا نیز متوقف شد، ترامپ همه فرصت‌ها برای از بین بردن این ویروس را از دست داد. اولویت ترامپ هیچ وقت، سلامت مردم نبود. وی تلاش داشت آمار و ارقام مبتلایان به این ویروس را برای انتخابات خود «خوب» نشان دهد.


عملکرد ترامپ، رهبری محسوب نمی‌شود، وی تنها زمانی که بازار بورس افت داشت، بالاخره حواس خود را جمع کرد و به جای اینکه به مردم آمریکا کمک کند، به شرکت‌های این کشور، بودجه ۵۰۰ میلیارد دلاری را ارائه کرد. وی در حالی که آمریکا با تأخیر به تعطیلی کشانده شده بود، در سالن فاکس نیوز گفت که او دوست دارد کشورش تا روز عید پاک از تعطیلی خارج شود. ترامپ از هر فرصتی در این بحران، استفاده کرد تا از خود تعریف و تمجید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس