کد خبر 1062634
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
دارو نمایه

رئیس سندیکای مواد موثره دارویی با بیان اینکه ۷۰ درصد ماده موثره تولید دارو در کشور تولید می‌شود، گفت: داروسازان داخلی با بی‌مهری مواجه می‌شوند و فرصت تولید در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

به گزارش مشرق، مهندس فرزاد اختراعی رئیس سندیکای مواد موثره دارویی در برنامه نیم نگاه رادیو سلامت در خصوص تولید در صنعت دارو اظهار کرد: در صنعت تولید دارو دو جزء مهم، ماده موثره و بسته بندی داروست و در حال حاضر۷۰ درصد ماده موثره در کشور تولید می‌شود وکل امکانات بسته بندی هم در کشور فراهم است و ما در سال ۹۸ تقریبا به خوبی از پس تامین نیازهای کشور برآمدیم.

بیشتر بخوانید:

خبری خوش برای بیماران هموفیلی

وی افزود: کمتر از سه درصد نیازهای دارویی ما وارداتی است که شامل انسولین، مشتقات خونی، داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و موارد مشابه است. متاسفانه به دلیل برخی تصمیم گیری‌ها و اعمال سلیقه‌ها گاهی با به اصطلاح یک امضای طلایی یک تولیدکننده داخلی به مرحله ورشکستگی می‌رسد یابالعکس یک شرکت داخلی به اوج می‌رسد که خوشبختانه در دوره وزارت دکتر نمکی در خصوص اصلاح این وضعیت سعی و اهتمام ویژه‌ای وجود دارد که امیدواریم منجر به ریشه کنی این رویه نامطلوب شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار ارز بابت واردات دارو از کشور خارج می‌شود که در صورت اصلاح ساختاری می‌تواند به مبلغی بسیار کمتر تقلیل یابد. متاسفانه گاهی داروسازان داخلی با بی‌مهری مواجه می‌شوند و فرصت تولید در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و در عوض برای سودجویی عده‌ای معدود، داروی مشابه با قیمت ۱۵تا ۲۰ برابر وارد می‌شود!

همچنین در این برنامه دکتر واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد در خصوص مشکلات تولید دارو در کشور گفت: بررسی مسیر ترقی در کشورهای پیشرفته دنیا نشان می‌دهد که اولین گام در رسیدن به پیشرفت حمایت و توسعه تولید داخلی است. خوشبختانه صنعت داروسازی کشور ما در حال حاضردر بهترین سطوح استاندارد جهانی قرار دارد و جزو برترین‌ها در منطقه هستیم اما به رغم این پیشرفت‌ها متاسفانه برخی سیاست‌های انقباضی در قیمت گذاری و وام‌های بانکی سبب کند شدن روند تولید شرکت‌های دارویی شده است.گاها دیده می‌شود مبالغ هنگفتی صرف واردات دارو می‌شود در حالیکه با اختصاص درصدی از این مبالغ به تولید داخلی می‌توان هم کشور را به خود کفایی دارویی رساند و هم صرفه جویی ارزی کرد.

وی افزود: آلودگی‌های سیستماتیک سبب می‌شود وارد کننده بدون مجوز دارو وارد کند و پس از ورود کالایش به گمرگ علاوه بر دریافت سریع ارزحمایتی تازه برای گرفتن مجوز اقدام کند که البته به تازگی اصلاحات و پیگیری‌هایی در وزارت بهداشت برای رفع این الودگی‌ها در دست اقدام است. باید سیاست‌گذاری به گونه‌ای باشد که سود تولید بیش از سود واردات باشد تا تولید کننده با افتخار به تولید بپردازد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 0
    تمام سود دوستان ، فقط و فقط در گرو وارداته پس انتقاد الکی نکنید، ما هوای دوستان را داریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس