سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار شریف

سخنگوی سپاه سامانه هوشمند تشخیص لحظه‌ای کرونا را محصول خلاقیت و جسارت ایرانی دانست و گفت: به زودی فرآیند تولید و مختصات و قابلیت‌های فنی سامانه "مستعان" با حضور اصحاب رسانه و متخصصین تشریح خواهد شد.

به گزارش مشرق، در پی رونمایی از سامانه هوشمند تشخیص لحظه ای ویروس کرونا با نام "مستعان" و برخی واکنش های داخلی و خارجی در قبال این دستاورد بزرگ و منحصر به فرد که به دست متخصصین و ظرفیت های دانش بنیان بسیج علمی کشور رقم خورد؛ سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: خدای بزرگ را شاکریم به رغم تحریم های ظالمانه و گسترش ویروس های دشمنی و کینه‌توزی آمریکا و متحدان آن، فرزندان ملت ایران به مدد الطاف و عنایات  خداوندی با به کارگیری اراده و عزم راسخ و شکوفایی استعدادها و خلاقیت های خود هر روز با پدید آوردن موفقیت های جدید به ویژه در حوزه علم و فناوری ، موجبات افتخار و عزت بیشتر ایرانیان و در مقابل حیرت و عصبانیت دشمنان و بدخواهان داخلی و خارجی را رقم زده‌اند.

ببینید:

عکس/ سامانه هوشمند تشخیص لحظه‌ای ویروس کرونا

وی افزود: سامانه هوشمند تشخیص لحظه ای کرونا که با تمسک  به قرآن مجید نام "مستعان" برای آن انتخاب شده است، یک سامانه منحصر به فرد و دارای قابلیت های بالا و راستی‌آزمایی شده در تشخیص ویروس کرونا است که قبل از رونمایی رسمی بیش از ۱۰ روز در حداقل ۱۰ بیمارستان و مرکز درمانی درگیر بیماران کرونایی در کشور ، تست و آزمایش شده است.

سردار شریف خاطر نشان کرد: سطح و میزان دقت این سامانه در تشخیص و کشف کرونا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مورد اذعان متخصصین و پزشکان قرار گرفته است که در صورت نیاز اساسی بیمارستان‌ها و پزشکان منتشر خواهد شد.

سخنگوی سپاه با بیان اینکه همان گونه که در مصاحبه اخیر سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین آمده است این سامانه محصول مجاهدت، خلاقیت و جسارت ایرانی است، خاطرنشان کرد: "مستعان" محصول همت و تلاش جهادی متخصصین و ظرفیت های دانش بنیان بسیج جامعه علمی کشور است که با حمایت های سپاه و بسیج رقم خورده است و یک دستاورد ایرانی و بومی در سال جهش تولید است.

سردار شریف حیرت، تعجب و برخی پرسش‌ها و سوالات مطرح شده پیرامون این دستاوردها را امری طبیعی و رایج  دانست و گفت: پدیده‌ها و موفقیت های علمی به ویژه در این سطح و آن هم دستاوردی که به گرفتاری امروز بشریت در ابتلا به بیماری کرونا مربوط می شود، می تواند مورد شبهات و تردید افکنی های ناآگاهانه قرار گیرد.

وی افزود: غالب واکنش های اخیر در قبال این دستاورد ها که بیشتر توسط رسانه ها و شبکه های وابسته به بیگانه طراحی و ضریب داده شده است، ناشی از احساس ضعف، حقارت و استیصال آنان از اقتدار و اراده ایرانی برای حل مشکلات و مسائل مبتلا به از جمله آنچه در این روزها علاوه بر ملت ایران ، سایر ملل و جوامع را به خود درگیر و مشغول ساخته است، بوده و این تهاجمات به زودی رنگ خواهد باخت و آنها به مانند مصادیق تجربه شده در گذشته مانند موشکهای نقطه زن و پهپادهای راهبردی، مجبور به پذیرش حقایق و واقعیات و اذعان به خدشه ناپذیر بودن این دستاورد شگرف خواهند شد.

سخنگوی سپاه با بیان اینکه سپاه و بسیج همواره از استعدادها و خلاقیت ها و ابداعات جوانان عزیز این مرز و بوم به ویژه طی سالیان اخیر حمایت‌های همه جانبه ای داشته و هیچ پیشنهاد علمی مبتنی بر پشتوانه های مستحکم و معتبر را بی‌پاسخ نگذارده است تاکید کرد: در خصوص سامانه "مستعان" باید نوید داد که به زودی فرآیند تولید و مختصات و قابلیت های فنی این سامانه تشخیصی غربالگر با حضور اصحاب رسانه توسط متخصصین مرجع تشریح خواهد شد و به سایر متخصصین نیز توصیه می کنیم از شتاب زدگی در قضاوت نسبت به این سامانه پرهیز کنند.

سردار شریف در پایان تصریح کرد: همانگونه که در مصاحبه اخیر سخنگوی وزارت بهداشت هم آمده است، برای تولید انبوه این سامانه راهبردی مجوزهای لازم اخذ  و به یاری خداوند نقش‌های موثر و تعیین‌کننده سامانه در کمک به مدیریت و پیشگیری از ادامه شیوع کرونا ملموس و آشکار  خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 51
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    59 12
    در انتخاب اسم کمی بیشتر ذوق به خرج بدهید
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      12 60
      میگذاشتند ترامپ سنج خوب ؟
    • ایمان IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      6 21
      اسمش سامانه ی بینا باشه بهتره . مستعان از القاب خداوند متعال است یعنی از او یاری خواسته شده .
    • ناشناس IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      13 24
      اتفاقا اسم قشنگیست که به کار رفته و نشان دهنده ابعاد مختلف طرح هستش. هم بعد مادی و هم معنوی
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      6 5
      مستعان اسم بسیار زیبا یی. مستعان یعنی کمک کننده. سپاه عزیز همانطور که شما در همه صحنه ها وزمانها حضور دارید ویاور اسلام ومسلمین هستید خدای عزیز مستعان وکمک شما باشد. خدمات شما را مگر خدا اجر دهد والا زبان قاصر است. ممنون بخاطر همه خوبی هایتان. خداقوت. خسته نباشید.
    • یوسف IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      4 3
      سردار گفتن که از قرآن کمک گرفتن! پس تفأل به قرآن زدند و این نام را انتخاب کردند مث سلام بر ابراهیم!! اسم خوب و با مسمائیه! گذشته از اسمش فناوریش هست که بس خارق العاده بوده یه عده کف کردن و تکذیبش کردن!!؟؟ مرتیکه آشنای نفهم!
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      7 3
      یک وقت مثل پیام رسان سروش نشه!!!
  • رضا IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    47 32
    يازهرا شديم اول تو جهان ايول يه سامانه ياحسين هم بسازين با غني سازي كرونا را بشه نابود كرد شك نكن كه بسيج ميتونه
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    99 6
    فعلا که سوژه دنیاست این خبر ..خب بیاین دقیق نشون بدین خط تولیدشو راه بندازین استفاده کنید .ما هم ازتون تشکر میکنیم اگه واقعیه
    • ناشناس IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      22 57
      سوژه ی کشورهای پیشرفته و متومدن رو میگی؟ خخخخخخخ این ها انقدر گیشرفته هستند که از پلاستیک اشغال و دستماد توالت برای کادر درمانیشون استفاده میکنند!!! خود تحقیری خدمون رو اگه کنار بزاریم و اعتماد به نفس داشته باشین همه چیز قابل دستیابی هستش همانطور که دست یافتیم. پس الکی حرف دشمنای مردم ایران رو اینجا مثل طوطی بیان نکن . اون ها باید جواب خون ها ریخته شده به دست خودشون رو بدن و نظر بدن در مورد ما! باید جواب بدن نه نظر
  • احمدرضا-ب IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    90 7
    جناب سردارعزیز توی هرکشوری رسمه وقانونه که اگر هر ارگانی به فناوری خاصی دست پیدا کرد اون رو به سازمان یا وزارتخانه ای که مربوطه، جهت راستی آزمایی تحویل داده تا اونها بعداز انجام تست های صحت سنجی وراستی آزمائی هم مجوز بهش بدهند وهم در موردش اخبار واطلاعات رو به رسانه ها بدهند . ولی مسئولین بهداشتی از وجود چنین دستگاهی که ابداعی باشد اعلام بی خبری می کنند؟
    • علب IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      5 23
      سطح تکنولوژی تشکیلات نظامی در همه جای دنیا جلوتر از جریانات معمول علمی هر کشوری هست. البته کاربرد تکنولوژی برای عموم نیاز به کسب مجوزهای لازم از مراجع زیربط داره.
    • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      7 9
      واقعا فکر کردید اگه یک محصول یا نو آوری تحویل وزارت بهداشت داده بشه مورد ارزيابي و راستی آزمایی قرار میگیره؟
  • دیده بان IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    18 28
    فان حزب الله هم الغالبون
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    آقا اگه 80درصد هم نتونست ویروس رو تشخیص بده ولی به صورت 99درصد تونست ملت های دنیا رو توی اینروزای سخت دلشاد کنه!!!خخخخخ
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      17 2
      ما هميشه در صدر اخبار جهانيم. مثلا ديگه.....!!
  • GB ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    92 8
    پس چرا همه دارند مسخره می کنن خیلی تعجب اوره
    • رضا IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      10 15
      کافی بود غربیا بسازن تا بعضی داخلی ها بجای خواندن لیس بزنن!
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      5 6
      اون همه نیستند یه عده خود تحقیر عقب افتاده اند.
  • CA ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    16 61
    فن آوری بسیار جالبی هست و کسانی که در زمینه های نانو شیمی و مواد و آنالیز دستگاهی هستند بخوبی به جالب بودن این دستگاه واقف هستند . دقیقا یک مغز متفکر تشخیص داده که چطور میشه با بالاترین سرعت ممکن و کمترین هزینه مخل های آلوده را کشف و گندزدایی کرد و حتی نیازی به آن آزمایشهای سخت و طاقت فرسا و گران قیمت اپیدمولوژیک نیست. و بدین ترتیب حتی افراد آلوده براحتی تشخیص داده میشوند. البته از نظر ویروسی گزینشی نیست ولی براحتی میتواند هم در گند زدایی و هم تشخیص افراد مبتلا هزینه ها را به شدت کاهش و سرعت را به حداکثر برساند و در غربالگری نیز مثل یک معجزه عمل کند. واقعا دست مریزاد. انشالله وزارت بهداشت بجای تشکیک رسانه ای شروع به همکاری سازنده بنماید.
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    24 14
    پیشنهاد من اینه که پنجاه نفر که تستشون مثبت هست رو بین دویست نفر آدم سالم قرار بدن و سامانه رو تست کنن .
  • علی خدایی IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    7 34
    ما خدا را شکر میکنیم که نیرو های برادران شجاع و بزرگ مردانی مثل شما ها را داریم و طبیعی است که منافقین و بی حیا های شوم دشمنان ایران بزرگ بیان لج بازی در آورند و شروع به تخریب و منحرف کردن رسانه ها و فکر و ذکر رسانه ها را منحرف کنند و ما هم در عمل و هم در حرف جواب بی حیائی مزدوران منافقین را میدهیم اونها باور کنند یا باور نکنند برن به خود فروختگی خودشان
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    13 20
    سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
  • علی آقا IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    11 40
    در تعهد و تخصص سپاهیان عزیز شکی نیست غربیها موشکهای نقطه زن ما هم گفتن فتوشاپه تا اینکه دهها موشک بر سرشون در عین الاسد و سوریه و کردستان عراق خراب شد اما به نظر من بهتر بود وزارت بهداشت گزارش این اختراع رو میداد کما اینکه مثلا اگه یه دست آوردی کشاورزی باشه بهتره وزارت جهاد کشاورزی گزارشش رو بده تا راه سوء استفاده رسانه های بیگانه بسته بشه یا لاقل کمتر بشه
  • M IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    77 9
    C مطمئن باشید 100درصد تقلب هست. همین فرد قبلا همین دستگاه را با عناوین مواد منفجره یاب دلار یاب نفت یاب مس یاب و... به فروش رسانده و وقتی راهش بسته شد با یک اسم دیگه مطرح میکنه الان هم کرونا یاب این دستگاه فقط یک وسیله بازی برای آمار و احتمال است و اگر روی میز بگذارند و دست کسی نباشد از 1 میلیمتری هم هیچی پیدا نمیکند
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      28 3
      دراين روز كرونايي كلي خنديديم. دمت گرم ام بزرگ
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    33 2
    با مزه اید کلا!!!
  • DE ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    78 3
    انجمن فيزيك ايران كه ديگه وابسته به اسرائيل و انگليس نيست! آيا هست؟
  • کارشناس IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    36 2
    چرا ساخت سپاه نیست بنام سپاه رونمایی میشود
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      2 26
      برای اینکه بعضیا بترکن
  • ES ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 8
    امیدوارم که خبر این سنسور و تکنولوژی درست باشه. نه تنها ایران بلکه کل جهان از استفاده از چنین تجهیزاتی سود میبره.
  • 1 IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    89 4
    هههه ... این سامانه رو هم رائفی پور ساخته؟ .. واقعا که ..خخخخ
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      6 46
      درد و بلای رائفی پور بخوره تو سر تو و امثال تو بیمصرفِ طُفیلی.
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 33
    فدای سپاه. عزیزان خسته نباشید. خداقوت.
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    40 12
    هر وقت سازمان غذا و داروی آمریکا اونو تایید کرد یعنی تقلبی نیست.
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      5 11
      آمریکا تایید:)))))
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      6 20
      هر وقت جواب زدن پایگاه عین الاسد و پهبادشو داد برات تایید میکنه
    • ايراني IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      0 1
      آمريكا اگه مي تونست خودش مي ساخت در ضمن سامانه هايي كه تكنولوژي محرمانه دارند را ثبت اختراع نمي كنند
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    5 17
    احسنتم.
  • 90 IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    17 4
    یعنی 20 تا 30 درص خطا میکنه این دستگاه؟
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      3 21
      چرا قسمت پر لیوان را نمی بینی؟!
    • منافق IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      6 14
      آقا کورم نمیتونم ببینم!!!
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    6 13
    احتمالا از تکنولوژی رادار کوانتومی استفاده کرده است
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    2 23
    چرا این وسیله به این موثری در رسانه ملی خیلی مطرح نشد وگذرا بیان شد.؟!
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    3 31
    سپاه همیشه موفق بوده شک ندارم . حالا دروغ گوهای عالم هرچی میخوان تمسخر کونن میخوان ضعف خودشون رو با تمسخر بپوشونند انشاالله چند وقت دیگه که به صورت گسترده در کشور استفاده شد خناسان عالم از قصه خواهند مرد . درود خدا بر سربازان اسلام
  • محمد زمان ظفری پور IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    4 14
    آفرین به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی .همیشه خار چشم دشمنان خارجی ونوکران بی صفت و وطن فروش داخلیست ...
  • GB ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    0 17
    بسیار عمل شایسته ای هست. در تشخیص چه در لابراتوار چه دستگاه ما دو مقوله ی مهم داریم. ۱- تست خیلی حساس )سنسیتیو) است بیش از ۹۰ درصد و دراینصورت بعضی مثبت های تست ممکن است منفی باشد این در مورد تشخیص کرونا معتبر تر است چون حالا اگر شخصی در پالایش مثبت غیرمعتبرتشخیص داده شد برای سی تی اسکن غیره میره و در انجا مساله حل میشود. ۲- تست خیای اسپسیفیک (سختگیر) مثل همین سامانه ی مستعان. یعنی تشخیص های مثبت ان معتبر ولی تشخیص های منفی ان معتیر نیست. متاسفانه این ارزش خاصی در مورد کرونا ندارد چون مثبت را تشخیص ندادن و متفی جلوه کردن فاجعه آمیز است. راه حل اینست که قدرت تشخیص را از ۷۰ یا ۸۰ درصد به ۹۵ تا ۹۹ درصد برسانند تا ارزش عملیاتی در عرصه ی کرونا داشته باشد. در حال حاضر این دستگاه ممکن است تا حدودی با مرحله ی اول هرد اسکرینینگ کار ایی داشته باشد.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    6 25
    من موندم هر وقت تو کشور یه تولید دانش بنیان انجام میشه یه عده اینقد دردشون میگیره
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    10 1
    خواهشا هرچه زودتر موضوع رو شفاف شرح بدهند. ان شاالله سؤ تفاهم ها رفع می شود.
  • عروج IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    19 2
    هنوز منتظر انبوه سازی تانک ذوالفقار ، ارتقای m60 به صمصام ،ارتقای T72 ها به کرار ، سلاح انفرادی خیبر و ... هستیم !!! نمایش کافیه . خواهشا لااقل در این اوضاع شوآف رو کنار بذارید .
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      4 17
      تو از کجا میدونی این کارها انجام نشده؟ بی وطنی هم حد و اندازه داره، شما و اراباباتون موشک و چیزای دیگه رو اول مسخره می کردید ولی الان به التماس افتدید از درد موشکها.بخاهید یا نخواهید این مملکت و نظام آقای آینده دنیا خواهد بود
  • GB ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    16 2
    کاش از کرونا مرده بودم چنین روزی رو نمیدیدم
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      2 14
      انقدر پیشرفت کشور برات تلخ.؟!
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    22 2
    تانك ذوالفقار ۹ سال از ساخت اون گذشته هنوز تولید انبوه سازی نشده و نمایش میدن ما تانک میسازیم تانک کرار هم فقط نمایش بود الان تحریم ها برداشته شده ایران اجازه ساخت تانک تی ۹۰ رو گرفته با کمک روسیه قرار منتاژ کنه در داخل حتی امیر حیدری اعتراف کرد تانک تی ۹۰ نه کرار بسه کنید شعار دادن رو فکر ابرو خودتون نیستید فکر ابروی مملکت باشید
  • US ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    6 3
    برادر این دستگاه ساختین درسته . الان شده یک مضحکه دست تعدادی افراد. بهتره اونو به وزارتخانه برای تائید بدهید. تا مورد تمسخر قرار گرفته نشود. با این کار به حیثت سپاه لطمه می زنید. دشمن هم همین میخواد تا سوء استفاده نماید.
  • مجید IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    27 1
    به عنوان کسی که فیزیک خونده روند کار این دستگاه به شدت کنجکاوم کرده هر طوری حساب میکنم از نظر علمی و منطقی تقریبا غیرممکنه خیلی دوست دارم بدونم چطوری کار میکنه
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      1 9
      متن خبر را کامل بخوان جوابت را میگیری.
  • . US ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    14 2
    کلا ملت جوگیری داریم وگرنه تا جایی که من یادمه یه ماه قبل همین صدا سیما داروی کرونام کشف کرده بود
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    8 1
    از آنجایی قمر در عقرب قرار گرفته و رمل و اسطرلاب حرکت کهکشان‌ها را جوری نشون ميدند که اینجا امن ترین نقطه جهانه، پس به دست این عزیزان هر چیزی ممکنه.
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    3 8
    پیشنهاد می کنم سازنده این دستگاه با انجمن فیزیک جلسه ای داشته باشد و در تلویزیون هم پخش شود تا حقیقت روشن شود.نبایستی سپاه آلوده شود.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    17 0
    آقا چی شد این مستعان پس ؟!!!!
  • پارسا IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 0
    الان اینکه اسمش چی باشه خیلی مهمه؟! چرا پس به مردم نمیدین؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس