کد خبر 1062622
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸

به گزارش مشرق، هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت:

در خبرهای دیروز آمده که مجلس، دوفوریت طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات را تصویب کرد. فارغ از بحث ماهوی در این خصوص که در صورت تصویب نهایی، این طرح مانند هر طرح و لایحه‌ای در شورای نگهبان بررسی خواهد شد اما واقعیت این است که در فضای عمومی کشور و در میان مردم اولویت‌سنجی و پیگیری اولویت‌های تعیین شده، جایگاه نهادها را مشخص می‌کند.

اینکه نمایندگان مردم چقدر دغدغه مردم و مسائل آنها را در چنین روزهای کرونایی داشته باشند، جایگاه مجلس را در ذهن جامعه روشن می‌کند. اینکه الان مردم در چه وضعیتی هستند و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و نمایندگان آنها چقدر پیگیر مسائل و موضوعات مردم باشند، آنها را در راس امور می‌نشاند.

بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس می‌تواند در عموم مسائل ورود نموده و قانون‌گذاری کند تا برای حل مردم مسائل مردم هیچ بن‌بستی وجود نداشته باشد. 

اما وقتی مردم با چشمان خود می‌بینند که مجلس محترم در آخرین روزهای فعالیت خود در خصوص تصویب قانون بودجه که مهمترین قانونی است که بر وضعیت اقتصادی آنان و کشور در یک سال آتی اثرگذار است، دست به دامان رهبری با حکم حکومتی می‌شود، از ظرفیت‌های قانون اساسی مانند اصل ۷۹ که دقیقا برای چنین روزهایی تعبیه شده بهره نمی‌برد و در شرایط کرونایی به تامین هزینه‌های بیمه‌ای و درمانی بیماران کرونا و خصوصا افراد نیازمند مبتلا به این بیماری، اعطای کمک و تسهیلات جبرانی برای کسب و کارهایی که به خاطر این شرایط دچار مشکل شده‌اند و همچنین تأمین اقلام و نیازهای ضروری و اساسی مردم در شرایطی کم توجهی می‌کند و مسائل و دغدغه‌های دیگری مانند نمایندگان رد صلاحیت شده، برای آنان اولویت دارد، به که و کجا باید پناه برد؟ و الا شورای نگهبان که سالهاست در خفا و علن اصلاح قانون انتخابات را فریاد می‌زند؛ موضوعی که چند سال قبل یعنی سال ۹۵، در سیاستهای کلی انتخابات بر عهده مجلس محترم نهاده شد و مجلس متاسفانه نتوانست در عمل دین خود را در این خصوص به رهبری و مردم ادا کند.

ما در شورای نگهبان، مجلس را در راس امور می‌دانیم ولو اینکه برخی از نمایندگان معدود ظاهرا چنین اعتقادی نداشته و از بیان چنین حرف خلاف و نادرستی واهمه‌ای هم ندارند اما نگرانیم که برخی عملکردها و اولویت‌سنجی‌ها سبب شود که این سخن غیرمنصفانه برخی از سیاسیون در جبین این مجلس بماند که این مجلس، مجلسی است که خود نمی‌خواهد در راس امور باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    50 19
    احسنت به شورای نگهبان بایداین مجلسی ها را تودهنی زد
    • فرار IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      4 19
      لطفا خفه
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      0 0
      احسنت لطقا خقه، خواهشا خودت خفه شو
  • مردم IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    22 17
    واقعاً راست میگوئید. خواهشاً با ملت رو راست باشید. مجلس !!!
  • NZ ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    46 4
    . مجلس فتنه
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    16 5
    راست میگه تواین شرایط بجای تصویب قوانینی که به کمک اقشار مختلف مردم بیان باز هم دنبال گروه وجناح خودشان هستند چراکه وقتی بنام تدبیروامید اومدن وظیفه شون رو در رهاکردن دولت تدبیروامید به حال تنبلی وسیاسی بازی وبنزینی کردن مشکلات میدونن مجلس جدید حتما اینطور نخواهدبود اماخوبه اونا حرفهای خودشون رو همین الان بزنن چراکه مردم اگه به این ها امیدی داشتن رای به آنها نیدادند متاسفانه دوللللللللت درمجلس نشسته ومجلس درخونه دولت واین از مضرات شعارهای برجامیزسیون کردن همه چیز بود ....مجلس جدید بایدهمین الان پیشنهادها وگره گشایی هایی که درنظر دارن بگن تا مردم چشم اتدازروشنی از مجلس اصلی داشته باشن
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    10 3
    جایگاه مجلس برای همه مردم روشنه و توی انتخابات هم نشون دادن که جایگاهش کجاس
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    10 7
    آقا هر کی تو خیابون اینا رو دید حسابی از خجالتشون در بیاد. حالا که نهادهای نظارتی برخورد جدی نمی کنن، خودمون حسابشون رو کف دستشون می ذاریم. به اندازه رای که بهشون دادم که حق دارم 2 تا بخوابونم زیر گوششون
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      3 2
      حکومت چاقوکشان و لات‌ها؟!
  • اصغر MZ ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    13 2
    بنام خدا. تجربه نشان داده اکثریت قریب به اتفاق مجلس فعلی، در موضوعات تخصصی،بسیار فقیر وبی بضاعت است. ولی درعوض، در مسائل تنش زا و اختلاف افکن، ید طولایی دارد. چطورمیشود زمان بحث و تصمیم گیری در مورد قانون بودجه،کرونا مشکل سازمیشود ولی برای تصویب طرح ولایحه ای نه چندان ضروری،تشکیل جلسه میدهند. دوباره تأکید میشود که،این میتواند از بی سوادی و نهایتا بی انگیزگی به حل مسائل و مشکلات اجتماعی باشد.
  • مهدی IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    11 1
    با این مجلس بی لیاقت و دولت فاسد به كجا داریم میرویم. به خدا كه اگر رهبری اجازه بدهند این مجلس را بتوپ باید بست. از برادر رئیس جمهور تا معاون و وزیر و آبدارچی دولت دزد و اختلاسگر. 90 نماینده مجلس دهم به دلیل مسایل مالی پولشویی رد صلاحیت میشوند و تمام كسانی كه در دولت و مجلس مرگ بر آمریکا سر می دهند و رگ گردنشون باد میكند خانواده و فرزندان خود را به آمریکا با پول بیت المال میفرستند به ریش این مردم ساده میخندند. وای كه اگر رهبر اجازه دهد...
  • میرزا IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    5 0
    تعجب میکنیم آقای کدخدایی ودیگران چرا به تکاپوافتاده اندازدیروزهنوزتصویب نشده ضمن اینکه بعدازمصوب شدن خودتان بایدتاییدکنید.
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      0 0
      واسه اینکه اعضا به حد نصاب نمیرسه.
  • من IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 1
    بابا داره علنا تهدید میکنه که درسته میاد شورای نگهبان یعنس چس یه نظر شما ؟ رد صلاحیت ها مساله کمی نیست که بخواهیم به سادگی از آن عبور کنیم حالا خواه طرفداران مشرق خوششون بیاد و خواه خوششون نیاد و فحش هایی بدن که لایق خودشونه
  • علی اصغر IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    5 3
    تا زمانی که نماینده بالاترین حقوق و پورسانت میگیرد و رسانه از دولت سهمیه کاغذ میکیرد آنها با دولت رو در واسی داذند و درد مردم را دوا نیستند و تمام این دردها بخاطر نبودن حزب است چون یک نفر را براحتی میشود خرید ولی یک حزب را نه همیشه باید خدا را در نظر گرفت
  • نادر IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    1 5
    برای مجلس، مردم در قعر امور بودند برای نمایندگان،مجلس در راس امور بود
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    3 2
    مجلس فقط به دنبال زیر پا گذاشتن قانون اساسی و حواشی و پرداختن به اموری که وظیفه اش نیست.
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    9 3
    کار زشتی داره میکنه این آقا. چیکار داری که اذهان عمومی را مشوش کنی؟ به وظیفه قانونی خودت عمل کن. ربطی هم به تو نداره مجلس چیو بررسی میکنه. عجب حکومتی شده. چی فکر می‌کردیم، چی شد.
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      1 0
      ببند خواهشا. آره فک میکردی مشروب و دیسکو آزاد میشه اما نشد! چه حیف شد. ما اصلاح طلبان رو بابت خساراتی که زدن حسابی از خجالتشون درمیایم فقط صبر کن. دوره عباشکلاتی ما خیشتن داری کردیم سال 88 هم همینطور ببین روحانی اومد سرکار چه گندی زد بعدم پای روحانیت و انقلاب تمام شد. اما یک بار برای همیشه شماها رو حذف میکنیم. تفکر واداده شما رو خورد میکنیم.
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    3 0
    از چی ترس داره شورای نگهبان که به تکاپو افتاده مجلس کار اش قانون گذاری است و قانون انتخابات بدلیل اینکه تحقیقات محلی خارج از قانون اساسی است باید تصحیح بشه .
  • DE ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    0 0
    مجلس مردمی مجلسی هستش که همه نمایندگان بیان 20 درصد از حقوق شون رو درراه خدا برای رفع شرایط کرونایی به کسانی که بیکار شده درامدی ندارند اهدا کنند. ولی میاد دراین شرایط 20 درصد اضافه حقوق برای خودش میزنه. اخه باید پرسید چه تاج گلی به سر مردم زدید که برای خودتون اضافه درامد میزنید؟ بسیاری از این نماینده ها حس امانتداری و دلسوزی ندارند. خدارو شکر که بزودی از دستشون خلاص خواهیم شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس