برجام نمایه

«بازگشت دولت آمریکا به توافق برجام در صورت پیروزی نامزد دموکرات‌ها بر ترامپ، خوش‌خیالی است.»

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

سایت «دیپلماسی ایرانی» وابسته به صادق خرازی (معاون وزارت خارجه در دولت اصلاحات) با انتشار تحلیل فوق نوشت: با خروج برنی سندرز نامزد سوسیال دموکرات از رقابت‌های درونی حزب دموکرات به نفع جو بایدن لیبرال روشن است که بایدن نامزد نهایی این حزب خواهد بود و دیگر رقبای دموکرات وی شانسی برای قرار گرفتن در این جایگاه ندارند. با این حساب، جو بایدن رقیب اصلی دونالد ترامپ در انتخاب سوم نوامبر آتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

برجام پیروزی اخلاقی است نباید از بین برود

از شواهد اینگونه برمی‌آید که ترامپ تمایل داشت رقیب انتخاباتی‌اش سندرز باشد نه بایدن و احتمالا همین مسئله هم انگیزه اصلی وی از اتهاماتی باشد که به دموکرات‌ها مبنی بر حذف سندرز وارد می‌کند. اگر سندرز به عنوان نامزد نهایی حزبش انتخاب می‌شد، به دلایل متعددی شانس کمتری در مقابل ترامپ داشت و علت آن نیز افکار خاص وی است که طیف بزرگی از دموکرات‌ها آن را برنمی‌تابند و به شدت با آن مخالف هستند؛ اما چنین مخالفت‌ شدیدی با بایدن در میان طیف طرفدار سندرز و دیگر نامزدان وجود نداشت.

یکی از دلایل مخالفت‌های درون حزبی، انتقادات تند سندرز به اسرائیل است که همیشه مورد اعتراض هواداران پر و پا قرص این رژیم در میان دموکرات‌ها بوده است و جدا از آن هم به احتمال زیاد لابی اسرائیلی بیکار نمی‌نشست و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از پیروزی سندرز می‌کرد.

حالا که رقیب قدر ترامپ مشخص شده است، باید دید ظرف چند ماه آینده کفه کدام‌یک سنگین‌تر خواهد شد.

احتمالا در روزها و هفته‌های آتی بازار گمانه‌زنی‌ها در این باره که اگر بایدن برنده انتخابات شود، چه تاثیراتی بر نزاع با ایران و برجام و دیگر پرونده‌ها خواهد داشت، داغ شود. به نظرم صرف سر کار آمدن بایدن موجب نخواهد شد اتفاقی اساسی در نزاع 40 ساله ایران و آمریکا بیفتد.

تصور اینکه بایدن به محض پیروزی به برجام باز خواهد گشت و تحریم‌ها را لغو خواهد کرد، نوعی خوش‌خیالی است. راهی که ترامپ در این سه سال و اندی رفته است، خود وی هم به این سادگی نمی‌تواند از آن برگردد، چه رسد به شخص دیگری. اما در صورت پیروزی بایدن، این احتمال وجود دارد که فضای پساترامپی بهانه‌ای برای ورود به مذاکراتی دیگر و به تبع آن برجامی دیگر متفاوت از برجام کنونی فراهم کند، ولی قبل از آن بعید است بایدن تحریم‌ها را لغو کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    11 0
    بادقت درمفاد برجام متوجه میشویم که درساختار برجام درهای خروجی متعددی برای امریکایی ها درمراحل مختلف تعبیه شده بدین معنا که ورود به برجام برای بدست اوردن دستاوردهایی فرابرجامی بوده ودرصورت محقق نشدن خروج ازبرجام والا چک برجام که درهمان اول کارنقد شده بود وبقول علما تحصیل مقصودشده بود
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      6 0
      هر کسی فکر کنه برجام شکست خورد و به نتیجه نرسید یه احمق به تمام معناست، برجام برای از بین بردن صنعت هسته ای کشور تنظیم شده بود و کارشون رو هم به درستی انجام دادن. من برجام رو نه کاملا اما خوندم، در موردش هم به اندازه ی کافی تحقیق کردم. اینو هیچ وقت فراموش نکنیم که برجام موفق شد، شکست نخورد.
  • مرتضی عابی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    3 2
    پیدا کنید حقوق کارگر در آینده نزدیک مهم الان آمریکا نیست بلکه حقوق 14 میلیون گارگر که دارند زیر فقر با کمترین حقوق فقط برای زنده ماندن تلاش میکند یعنی نصف جمعیت خانوار کشور حالا دنبال دشمن بگردید
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      8 0
      یاد بگیریم هر کسی باید وظیفه ی خودش رو انجام بده، راس قوه ی مجریه ی کشور، کسی که باید کار اجرایی انجام بده و بیش از 90 درصد بودجه ی کشور دستشه، جناب اقای پرزیدنته.. به نظرت دغدغه ی کارگر دارن ایشون؟ و اینکه کی این اقا رو آورد روی کار، جز ما مردم؟ همه ی اتفاقات رو باید بذاریم کنار هم و اگر دشمن رو نشناسیم هیچ وقت نمی دونیم از کجا داریم ضربه می خوریم
  • محمد جوادی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 0
    برجام دچار مرگ مغزی شده و یک عده ای تلاش می کنند قلب و کلیه و کبد و ریه اش را به برجام دیگری پیوند بزنند ولی غافل هستند که گروه خونی مجلس جدید و شاید در آینده جدید دولت بعدی به غربی ها نمی خوره و بحث بایدن و ترامپ مطرح نیست
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    4 0
    خاک بر سر کسانی که وقت و انرژی خودشان را صرف برجام یا زنده کردن برجام میکنند.
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 0
    وااااااااااااااااااااااااااااااااای. برجام پوووووووووووووووسید. پوووووووووووکید. ترکید. خود برجام میگه خواهشا جام رو عوض کنین در برم از رو میز کار متوهمین. نفهمیدین هنوووووز؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به فکر دستاوردهای علمی باشین و برجام رو ریز ریز کنین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس