کد خبر 1062443
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
ظافر محمد العجمی

یکی از تحلیلگران سیاسی منطقه در یادداشتی با بررسی تحرکات اخیر آمریکا در عراق آورده است: از واشنگتن انتظار داریم دستکم در قبال خلأ استراتژیکی شمال خلیج فارس به تعهدات منطقه‌ای خود عمل کند.

به گزارش مشرق به نقل از العرب، «ظافر محمد العجمی»، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی در ارتباط با تحرکات اخیر آمریکا در منطقه نوشت: اگر تحرکات راهبردی را طرحی همه جانبه برای دستیابی به یک هدف نهایی بدانیم وتاکتیک را بخشی از طرح برای تحقق بخشی از هدف مورد نظر فرض کنیم، عقب نشینی‌های کنونی آمریکا از عراق کمتر از یک اقدام راهبردی و به مراتب بیشتر از اقدام تاکتیکی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

بیش از ۳۰۰ «برنی سندرز» دیگر کاندیدا شده‌اند + عکس

واکنش مدیرکل WHO به اقدام آمریکا علیه این سازمان

واکنش اتحادیه اروپا به تصمیم ترامپ علیه WHO

در ادامه این یادداشت آمده است: ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در عراق در ماه گذشته وبه بهانه‌های گوناگون، سومین پایگاه یعنی پایگاه هوایی K۱ کرکوک را تحویل مقامات عراقی داد. پیشتر نیز پایگاه‌های القائم والقیاره را به مقامات عراقی واگذار کرده بود.

به گفته العجمی، ویروس کرونا برای آمریکا همچون هدیه‌ی آسمانی بود تا به بهانه‌ی آن کاهش نیروهای خود را از شمال خلیج فارس توجیه کند.

نویسنده در ادامه می نویسد: راهبردهای دفاعی با ایجاد خلأ هیچ همخوانی ندارد و امیدواریم که این کاهش نیرو شامل حال پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خلیج فارس نشود.

ظافر محمد العجمی همچنین نوشت هراس ما از کاهش نیروی آمریکا به این دلیل است که آمریکا در شرایط بهتر وپیش از ویروس کرونا ودر زمانی که برخی کشتی‌ها در آب‌های خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت، تنها به ارسال ناو ابراهام لینکلن به منطقه اکتفا کرد، اقدامی که هیچ نتیجه‌ای برای آمریکا وما دربرنداشت. حال این پرسش مطرح می‌شود که این کاهش نیروی آمریکا یک تصمیم راهبردی وبه خاطر بیم وهراس از تبعات احتمالی آینده است ویا اینکه یک اقدام تاکتیکی ودر واکنش به تحولات کنونی است؟!

این تحلیل‌گر سیاسی همچنین توصیه می‌کند: سیاستگذاران خلیج فارس باید از درک وتوجه لازم به تحولات جاری برخوردار باشد. فلج شدن آمریکا به دلیل ویروس کرونا غیر قابل قبول وتوجیه است. این ویروس عراق و ایران را هم درگیر خود کرده است اما آنها بر اساس یک راهبرد و نه یک تاکتیک موقتی عمل می‌کنند. هرچند که دامنه‌ی نادانسته‌ها در شرایط خاصی همچون شیوع ویروس کرونا وسیع‌تر می‌شود اما از واشنگتن انتظار داریم دستکم در قبال خلأ استراتژیکی شمال خلیج فارس به تعهدات منطقه‌ای خود عمل کند.

در بخش پاپانی این یادداشت آمده است: لذا می‌توان گفت یکی از اصول عقب نشینی به عنوان یک اقدام تاکتیکی این است همه چیز باید معدوم شود تا به دست دشمن نیافتد اما ائتلاف بین المللی به بهانه‌ی ویروس کرونا هر روز پایگاهی را به «نیروهای عراقی» تحویل می‌دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    7 1
    تحلیلی خا ک برسرانه ! ایراد از تحلیل گرا شون نیست اصل ایراد وابستگی کفر آلود حاکمان اسلام ستیز عرب به غرب و نفته.
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    5 8
    عراق چه دردی از ما دوا میکند جز خالی شدن حساب بانکی کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس