کد خبر 1062260
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کتاب به من گفتند تنها بیا - کراپ‌شده

نکنه جالب درباره مخنت دسترسی‌های وسیع وی به گروه‌های جهادی است که در کتاب می‌بینیم به راحتی صورت می‌پذیرد.

به گزارش مشرق،‌ کتاب به من گفتند تنها بیا از انتشارات کتابستان،‌سال گذشته منتشر شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. آنچه در ادامه می خوانیم، یادداشت مصطفی وثوق (خبرنگار فرهنگی) درباره این کتاب است.

سعاد مخنت روزنامه‌نگار درجه یکی است دلیل آن‌هم خطرکردن‌های بیشماری است که در کارش مشاهده می‌کنیم. در روزگاری که اسم این گروه‌ها باعث خوف دیگران می‌شد وی بی‌محابا به دل آنها می زند تا ردی از آنها بیابد و دلیل حضورشان در این دنیا را حضوری بپرسد. 

⁩طیف وسیعی از گروه‌های جهادی در کتاب هست که برخی از آنها اصلا به ما گوش ما نخورده و خب این کتاب شاید راهنمایی ابتدایی خوبی باشد که ما درباره پراکندگی آنها اطلاعات خوبی کسب کنیم. 

⁩سعاد مخنت در ابتدای کتابش درباره تبعیض‌های جامعه غربی علیه مسلمانان به شدت گلایه می‌کند اما در نهایت خودش به عنوان یک خبرنگار ارشد وارد یکی از مهم‌ترین رسانه‌های غربی می‌شود و کار می‌کند و اتفاقا پیشرفت هم می‌کند. نکنه جالب درباره مخنت دسترسی‌های وسیع وی به گروه‌های جهادی است که در کتاب می‌بینیم به راحتی صورت می‌پذیرد. در اینجا به نظر نویسنده می‌خواهد نحوه دسترسی‌های خود به این گروه‌ها تا راس فرماندهی را مخفی نگه دارد و ما می‌بینیم که وی سادگی به آنها دست می‌یابد. 

⁦⁩نکته دیگر ارتباطات وی با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و ردوبدل کردن اطلاعات است. ما می دانیم که در هر سیستمی خبرنگار معتمدی وجود دارد با این حال اینکه یک نهاد اطلاعاتی غربی به خبرنگاری مسلمان که معتقد است جامعه غرب در حقش ظلم کرده این چنین اعتماد کند جای تعجب دارد. مضاف بر اینکه در جای‌جای کتاب می‌بینیم که وی درباره صحت اطلاعاتش با منبع اطلاعاتی خود مرتبط است. 

⁩وقتی مخنت می‌خواهد گزارشش درباره جان جهادی را منتشر کند صراحتا بیان می‌کند روزنامه متبوعش قطعا این گزارش را با دولت و نهاد اطلاعاتی چک می‌کند. این مسئله‌ای است که در غرب به صراحت پذیرفته شده است با این تفاوت که نهاد اطلاعاتی در قبال خدماتی که می‌دهد رسانه و خبرنگارش را به گروگان نمی‌گیرد. ما می‌بینیم که مهمترین و افشاگرانه ترین گزارش‌ها علیه جنگ‌های آمریکا را نیویورک‌تایمز منتشر می‌کند اما همچنان با سیستم اطلاعاتی کشور مرتبط و هماهنگ است. 

⁩کتاب به من گفتند تنها بیا یک اثر ارزشمند و مفید است برای کسانی که می‌خواهند گروه‌های جهادی را بشناسند و البته یک پیش زمینه عالی برای آشنایی با وضعیت کشور عراق بعد از حمله آمریکا که در نهایت باعث ایجاد و رشد گروه‌های تکفیری شد با این تفاوت که این خانم خبرنگار تا حالا با افتخار سند پیشگویی داعش را به نام خود نزده ولی درباره آن سالها قبل صحبت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    24 0
    منظورتون از گروه های جهادی همون وحشی های تکفیری است؟
    • احمدرضا-ب IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      20 2
      مشرق نیوز نادان با این تیتر مسخره اش
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    18 0
    چه تیتر بدی انتخاب کردید!؟
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    17 0
    مشرق اسم گروه های جهادی رو خراب کردی. از تو بعیده
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 1
    نکنه با گرو ه های تکفیری سر و سری دارید مشرق /؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس