کد خبر 1061914
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
سنگ‌اندازی اوکراین در مسیر بازگشت دانشجویان و ایرانیان مقیم به ایران

علیرغم تلاش‌های سفارت ایران و رایزنی‌های انجام شده با مسئولان ذیربط اوکراینی، ولی هنوز دولت کی‌یف با صدور مجوز پرواز برای بازگشت دانشجویان و هموطنان ایرانی به ایران موافقت نکرده است.

به گزارش مشرق، در حالی که در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس در اوکراین، جمعی از دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین خواستار بازگشت به کشور هستند و سفارت ایران در کی‌یف نیز رایزنی‌هایی را با مقامات و دستگاه‌های ذیربط اوکراینی برای بازگرداندن آنها به ایران صورت داده، ولی متاسفانه دولت اوکراین تاکنون مجوزی برای پرواز صادر نکرده است.

در همین خصوص یک منبع مطلع گفت که تا این لحظه دولت اوکراین با صدور مجوز پرواز برای حدود یکصد دانشجو، مسافر و تبعه ایرانی مقیم این کشور برای بازگشت به ایران موافقت نکرده است.

براساس آخرین آمار تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اوکراین تاکنون به سه هزار و ۱۰۲ نفر رسیده که از این میان ۹۳ نفر جان باخته‌اند.

در همین خصوص سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف روز جمعه ۲۲ فروردین ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با همکاری سفارت اوکراین در تهران از روزهای پایانی اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و پس از همه‌گیری ویروس کرونا، ضمن هماهنگی با مسئولان ذیربط ایرانی و چند شرکت هواپیمایی ایرانی، برقراری پرواز ویژه به منظور بازگشت اتباع دو کشور را با جدیت در دستورکار خود قرار داده است.

در این بیانیه آمده بود: با توجه به برخی مشکلات فنی و عدم استقبال شایسته تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، نهایتا آمادگی شرکت هواپیمایی اوکراینی «براوو» برای انتقال اتباع دو کشور به دولت اوکراین منعکس و با اطمینان از همکاری مسئولان اوکراینی، ساعت ۱۹ روز جمعه هشتم فروردین برای انجام پرواز به هموطنان اعلام شد٬ ولی دولت اوکراین به دلایل نامعلوم و در ساعات پایانی مهلت باز بودن فضای این کشور از صدور مجوز مربوطه خودداری کرد. این در حالی بود که پس از ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران با معاون وزیر خارجه اوکراین در نخستین روز سال ۱۳۹۹، این وزارتخانه با انتقال اتباع دو کشور موافقت و مراتب را طی نامه رسمی‌ به دیگر دستگاه‌های ذیربط اوکراینی اعلام کرده بود. 

براساس این بیانیه، پس از عدم صدور مجوز از سوی دولت اوکراین، تلاش مضاعف سفارت به منظور برقراری پرواز با تماس‌های تلفنی سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر زیرساخت، مذاکره با مسئولان وزارت امور خارجه و ارسال یادداشت رسمی‌به این وزارتخانه ادامه یافت. همچنین مسئولان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر با دعوت از سفیر اوکراین در تهران، خواستار مساعدت و همکاری دولت اوکراین در صدور مجوز پرواز فوق العاده به منظور بازگشت اتباع ایرانی شدند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه اطمینان داد که این موضوع همچنان با جدیت تمام در دستورکار سفارت قرار داشته و روزانه پیگیری می‌شود.

این سفارتخانه همچنین اعلام کرد که انتظار دارد مسئولان اوکراینی با در نظر داشتن روابط حسنه دو کشور و نیز مسئولیت‌های بین‌المللی بشردوستانه کشورها در شرایط اپیدمی جهانی ویروس کرونا و نگرانی روزافزون اتباع و دانشجویان ایرانی ساکن اوکراین و بستگان آن‌ها در ایران، نسبت به صدور هر چه سریع‌تر مجوز پرواز برای بازگشت اتباع دو کشور اقدام کنند.

سفارت ایران در کی‌یف ۱۱ فروردین ماه نیز در اطلاعیه‌ای به اقدامات صورت گرفته از جمله مکاتبات انجام شده برای درخواست تمدید روادید شهروندان و اقامت دانشجویان مقیم تا رفع محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا و رایزنی‌ها با مسئولان ایرانی و اوکراینی برای دریافت مجوز دولت اوکراین به منظور برقراری پرواز پرداخته بود.

در همین خصوص نیز «وحدتی» کنسول ایران در کی‌یف در گفتگویی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در راستای بازگرداندن هموطنان به میهن از اواخر اسفند سال گذشته تلاش‌های خود را شروع کرد، اظهار داشت: در هشتم فروردین سال جاری با همکاری و کمک سفارت اوکراین در تهران یک پرواز از کی‌یف به مقصد تهران در نظر گرفته شد، ولی چند ساعت قبل از پرواز مجوز پرواز صادر نشد.

وی به مشکلات پیش آمده برای دانشجویان و هموطنان ایرانی که با ویزای معتبر در این کشور حضور دارند، اشاره کرد و افزود: دانشجویان و هموطنان ایرانی که با ویزای معتبر وارد اوکراین شدند به دلیل طولانی شدن مدت اقامتشان در اینجا در پی شیوع ویروس کرونا با مشکل تامین هزینه‌های زندگی مواجه شده و به ما خیلی فشار وارد می‌کنند.

کنسول ایران در کی‌یف یادآور شد: ما هنوز از مقامات اوکراین پاسخ قابل قبول و قانع کننده‌ای را دریافت نکردیم و احساس می‌کنیم برخورد آنها در این موضوع غیرمحترمانه و غیردوستانه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    4 0
    اوکراین که دیگه پادوی آمریکاست، چیز دیگه ای ازش انتظار داشتین؟؟
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 1
    چند ماه هست بیچاره هارو مسخره جعبه سیاه هواپیمای ساقط شدشون کردید بعد انتظار همکاری داریم؟ عجببببببببببب بیدار شید عمو خواب دیدن بسه2345
  • نیما IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    اوکراین فتح می کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس