پیشنهاد حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاهای اساسی +جدول

مجموعا بالغ بر چهار میلیارد و هشتصد و بیست و یک میلیون (۴٫۸۲۱,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار علی رغم دریافت ارز ۴۲,۰۰۰ ریالی، وارداتی صورت نگرفته است.

سرویس اقتصاد مشرق - در حالی که حسن روحانی سال گذشته درباره واردات کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته بود که در این دولت حتی یک دلار هم گم نمی‌شود، دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ فاش کرد که ۴.۸ میلیارد دلار از دلار ۴۲۰۰ تومانی ناپدید شده است.

۱۹ آبان سال گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور در جریان سفر استانی به یزد گفت:یک عده از افرادی که کمی بداخلاق هستند در طول ماه های گذشته در برخی از روزنامه ها چنین نوشته اند که این دولت در سال ۹۷ و با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۱۸ میلیارد دلار را به باد داده است در این راستا به رییس بانک مرکزی دستور دادم تا تمام پول هایی که در سال گذشته در ۶ ماه اول پرداخت کرده را فهرست و اعلام کند و در این زمینه اخیرا نامه آن را به من داده است و از ایشان خواستم که این نامه را منتشر کند.

رئیس جمهور گفت: یک عده آدمی که نه اخلاق و نه ایمان دارند و نه با منافع ملی آشنا هستند چنین می گویند که پارسال ۱۸ میلیارد دلار گم شده است لذا بانک مرکزی امروز آمار مربوط به این موضوع را  منتشر کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی از این رقم، ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالاهای اساسی و درمانی و پزشکی وارد شده است و تمام فهرست آن کاملا مشخص می باشد. ۱۲ میلیارد دلار هم کالاهای دیگری وارد شده که لیست همه آنها مشخص است به جز یک میلیارد دلار که اختلاف حساب وجود دارد و در این زمینه به تعزیرات اعلام شده که بررسی های لازم را انجام دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم بدانند در این دولت یک ریال یا یک دلار گم نخواهد شد و آن در دوران دیگری بود که میلیاردها دلار گم می شد و هنوز هم پیدا نشده است. بنابراین راه را اشتباه نروید.

اما براساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ که توسط رئیس دیوان محاسبات  در صحن علنی مجلس قرائت شد مشخص شده که در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۴.۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی ناپدید شده است.

در گزارش دیوان محاسبات آمده است:

بر اساس رسیدگی ها و داده کاوی اطلاعات مندرج در سامانه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، «تأمین ارز به نرخ دولتی ۴۲,۰۰۰ ریالی برای واردات کالاهای اساسی و غیر اساسی در سال ۱۳۹۷» بابت واردات کالاها و خدمات اساسی و غیر اساسی معادل سی و یک میلیارد و چهارصد و شانزده میلیون ۳۱,۴۱۶,۰۰۰,۰۰۰ دلار ارز به نرخ دولتی تأمین شده است.

مطابق بررسی های به عمل آمده در این دیوان و اطلاعات اخذ شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران تا تاریخ ۱۳۹۸/۹/۱۲، موارد زیر قابل ذکر می باشد.

۱- تعداد ۹,۶۵۸ ردیف تأمین اعتبار ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مجموعا بالغ بر چهار میلیارد و هشتصد و بیست و یک میلیون (۴٫۸۲۱,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار علی رغم دریافت ارز ۴۲,۰۰۰ ریالی، وارداتی صورت نگرفته است. برای نمونه:

  • ۱ - ۱- از تعداد ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بیش از یکصد میلیون ( ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار، تعداد ۳۲ شخص حقیقی و حقوقی مجموعأ بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون ( ۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار وارداتی نداشته اند.
  • ۲ - ۱ - از تعداد ۴۸ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین پنجاه میلیون ( ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ) تا یکصد میلیون ( ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار، تعداد ۳۱ شخص حقیقی و حقوقی مجموعأ بالغ بر هشتصد و پنجاه و دو میلیون (۸۵۲٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار کالایی وارد ننموده اند.
  • ۳ - ۱- از تعداد ۳۸۵ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین ده میلیون ( ۱۰,۰۰۰,۰۰۰) تا پنجاه میلیون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار)، تعداد ۲۱۲ شخص حقیقی و حقوقی مجموعا بالغ بر یک میلیارد و دویست و سی و هفت میلیون ( ۱,۲۳۷,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار واردات انجام نداده اند.
  • ۴ - ۱- تعداد ۹۹ فقره از تأمین ارز ثبت سفارش های بالای پنج میلیون ( ۵,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار، جمعا بالغ بر یک میلیارد و نود و نه میلیون (۱,۰۹۹٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار هیچگونه وارداتی بابت ارز دریافتی نداشته اند.

۲- در ۷۰ فقره ثبت سفارش به ارزش دو میلیارد و نود و چهار میلیون (۲۰۰۹۴٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار، تعداد ۲۲ شرکت نسبت به تعیین ارزش کالاهای وارداتی بیش اظهاری نموده اند که این اقدام خلاف قانون، موجب دریافت حداقل یکصد و هفتاد و دو میلیون (۱۷۲٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار بیش از ارزش کالاهای وارداتی توسط اشخاص مذکور شده است.

بررسی اقلام تأمین ارز بانک مرکزی نشان از آن دارد؛ در شرایطی که بخش صنعت بیشترین نیاز ارزی برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات را داشته و کشور دست به گریبان تأمین ارز کالاهای اساسی به ویژه غذا و دارو بوده که بدون توجه به شرایط کشور و تحریم ظالمانه استکبار جهانی، در سال ۱۳۹۷، معادل دو میلیارد و هفتصد و شش میلیون  دلار ارز به نرخ دولتی ۴۲,۰۰۰ ریالی به واردات کالاهای غیر اساسی از قبیل نخ دندان، عروسک، اسباب بازی، تشک، لوازم آشپزخانه، لوازم بدن سازی، لامپ، درب قوطی، درپوش، غذای سگ و گربه، چوب بستنی، انواع خاک، پاک کننده و پارچه اختصاص یافته که بعضا دارای تولید مشابه داخلی بوده است.

۴- به موجب تصویب نامه شماره ۷۰۲۲۰/ت۵۵۶۳۳ه مورخ ۱۳۹۷/۵/۲۹ هیأت وزیران، بانک های عامل موظف شده اند در خصوص تأمین ارز قبل از تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سامانه نیما، مربوط به کالای ترخیص نشده، به استثناء کالاهای اساسی، با اخذ تعهدنامه از وارد کننده مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز معادل ۲۸٫۰۰۰ ریالی به ازای هر دلار و واریز آن به حساب خزانه داری کل کشور اقدام نمایند.

گزارش حسابرسی عملکرد ارز ۴٫۲۰۰ تومانی حاکی است، از مجموع دوازده هزار و پانصد و شصت و سه میلیارد (۱۲٫۵۶۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) تومان مابه التفاوت نرخ ارز که می بایست توسط ۲۱ بانک عامل وصول گردد، حدود ۱۴٪ آن تا تاریخ ۱۳۹۸/۹/۱ وصول گردیده و بیش از ده هزار و هشتصد میلیارد (۱۰,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان) آن وصول نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    84 0
    باید دست و پای هرچی دزد تو 7000 سال اخیر ایران بوده رو بوسه زد و ازشون تندیسی برای افتخار ساخت. اصلاح طلبا روی همه رو سفید کردن
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      29 0
      روحانی باید در مورد 4/8 میلیارد دلار گمشده پاسخگو باشد.
    • مهربان IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      11 0
      چهار میلیارد و هشتصد و بیست و یک میلیون (۴٫۸۲۱,۰۰۰,۰۰۰ ) دلاراز عمو اسحاق لیبرال بپرسید دست محمد امامی است
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    29 8
    کجا می تونه رفته باشه!! تو جیب مردم عادی یا مردم ثروتمند یا جیب خارجی جماعت
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      25 0
      تو جیب آقازاده های ژن خوب وارداتچی رفته است.
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    78 0
    استیضاح روحانی حلال مشکلات است
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      3 9
      خیلیها باید استیصاح شوند بقال سرکوچه لبوفروش تومیدون پاک بان خیابان جماران وذغال فروش چهار راه مولوی
    • حاجی اذری IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      2 1
      این یک اشتباه تاریخی و خدمت بزرگ به روحانی ودولت لیبرالش و اصلاح طلبان کذایی است افراط ممنوع
  • DE ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    30 1
    ۴.۸ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی ناپدید شد// ناپدید نشد حیف شد که میل شد.
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      8 0
      وقتی میگی حیف و میل شد،یعنی درست مصرف نشده ولی وقتی میگی گم شد یعنی غیب شده. . . . این دوتا با هم فرق داره.
    • DE ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      5 0
      قربونت عزیز حیف و میل شد با حیف شد که میل شد تفاوت دارد. حیف شد که میل شد یعنی تماما زده شد به رگ رفت پی کارش.خوردند رفت میل شد.
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    44 0
    فساد موج میزنه تو این دولت.
  • اصلاح طلب IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    60 26
    روحانی پول گم کردنش هم قشنگه، درود بر جبهه به حق و جاوید اصلاحات.
    • حق شناس IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      4 0
      لقمه حرام باعث شده که پول ناحق تباه شده را قشنگ ببینی همان مشکلی که اصحاب یزید در روز عاشورا داشتند !
    • IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      16 0
      هر جا سخن از فساد است نام اصلاحات می درخشد.
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    6 0
    ???????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • فرا جناحی IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    3 0
    اطلاع رسانی در این موارد بدون اعمال مجازات متخلفان از ویروس کرونا و جنگ هسته ای هم برای جامعه ایران خطرناک تر است در این مقطع زمانی خیلی از افراد شغل و درآمد خود را از دست داده اند باعث یاس و ناامیدی مردم انقلابی میشود از آقای رئیسی خواهشمندیم قوه قضائیه با قاطعیت وارد عمل شود بنده نوعی حاضرم کفن پوش هر جا که لازم باشد به پشتیبانی از قوه قضائیه بپردازم
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    3 2
    مطمئن باشید مثل گذشته هیچ اتفاقی نمیفته و آب از آب تکان نمی خوره چون کاری نمیشه انجام داد
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    5 0
    کسانی که نه گزارش قوه قضائیه رو قبول دارن نه دیوان محاسبات و نه گزارشات مستند و مفصل نشریات رو خب معلومه میشن اصلاح طلب! اصلا کسی میدونه اصلاح طلبی چه معنی میده ؟! اصلاح طلبی یعنی همین!
  • US ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 12
    آقای مشرق این موج سازی رسانه هایی مثل شما قطعا به نام حسن روحانی نوشته نشده *نظام هدف قرار گرفته*سری به توییتر و رسانه های تیرانا بزن*کامنت من رو هم منتشر نکن ولی بدون تو زمین دشمن بازی میکنید
  • مهران IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    10 0
    حقوق کارگران به کجا رسید???؟؟؟
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    7 2
    لعنت به همشون
  • GB ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    4 0
    پیدا کردن پول به این گندگی کاری نداره مشرق .. دروغ گفت شده از کسانی که باید از این آدم بازخواست کنن و بیت المال رو حفاظت کنن بپرسی کجان؟چرا کاری نمیکنن جرم اونها در این فساد کمتر نیست که بیشتره
  • سید IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 0
    کی به کیه معلوم نیست
  • محمد IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    4 0
    به نظرم مجلس فعلی با مطرح کردن این بحث می خواد مجلس بعدی رو به وارد حاشیه کنه." مهره به مهره "
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 1
    مثلا بقیش که گم نشد چی شد؟ شما یک کالا به دلار ارزون تونستی بخری؟ مثلا چقدر به موبایل اختصاص داره شد؟ که جزو دلارهای گم نشده هست. کی تونست یک گوشی ارزون بخره؟ کلی محصول صنعتی مثلا ورق تو صنف کاری ما وارد شد طوری که حتی 1 ورق هم ارزون پیدا نشد. کسبه جمع شده بودن میگفتن بریم از تاجر اصلی که وارد میکرد شکایت کنیم. آخرش گفتن که چی؟ یعنی حاکمیت خودش نمیدونه؟ فقط ماشین این آقا از 600 میلیونی شد چند میلیاردی!
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    4 0
    پس فکردی خونه شد ۱۰ برابر ماشین شد ۵ برابر ارز شد ۲۰ هزار تومان پتروشیمی و مواد اولیه فولاد و مصالح ساختمانی چند برابر. به تبع اینها ارزاق عمومی و مایحتاج زندگی تورم ۴۰۰ درصدی کشید بالا مردم عامی رفتن خریدن گرون شد. خریداران همه صاحبان این ارزهای رانتی بود. این ارزهای سرگردان در کدوم کانال بکار میفته غیر از کانال ارز و سکه و طلا و مسکن و ملک و خودرو و خرید مفت شرکتهای سازمان خصوصی سازی.
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 4
    اون وقت همین ذلیل مرده مشرق خبر منتشر میکنه گم شدن میلیاردها دلار در آمریکا جنایتکار
  • محمد IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 3
    این گم شدن پول تو هر دوره و تو هر گروهی بوده است .ای ن و اون هم نداره. البته گم نمیشه . هرکدام به عنوان تنخواه خرج می کنند. تا اینfatf داخلی برقرار نشه کار همینه که هست.
  • محمد IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    7 0
    چقدر دولت از خود راضی همیشه از خودش تعریف میکند ولی طبل توخالی طی این هفت سال ما چیزی ندیدیم
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 0
    این همه نیروهای امنیتی نظارتی چیکار میکنند؟فقط تیزردرست کنند که گمنامیم؟
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    بودجه وزارت خانه وزارت دفاع کلا 3500 میلیارد تومن هست یا 350 میلیون دلار!!
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 1
    اگه روحانی میگه دلار ها گم نشده حتما راست میگه تو حساب .... تو بانک.. برای روز مبادا
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 0
    جناب مشرق شاید دزدای اشوب طلب بالا کشیدند-این ها هم تن حریف اند وهمه کاری ازشون برمیاد!!
  • میثم IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 0
    حتما بازار آزاد فروختن رفته ،و این احتمال هم هست عده ای ارز 4200 گرفته باشن بعد رفتن تو بازار فروختن دوباره پول نقد ریالی پرداختن به بانک یعنی ما پول دلارها رو بر اساس نرخی گرفتیم پس دادیم مابه التفاوت رو هم زدن به جیب.
  • SE ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    7 0
    خاک بر سر دولت
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    4 2
    به افتخارت مي ايستم روحاني ، اصلاحات نماند جمله منكري كه نكرد ومسكري كه نخورد..
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 1
    نگید گزارش تفریغ بودجه باید گفت گزارش فساد آقازاده های اصلاح طلب و اصولگرا
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 1
    علی. برکت الله خلاصه سرگرم هستیم. اگه این برنامه ها نباشه باچی مشغول باشیم. من موندم رهبری چی میکشه از دست این بزرگواران. الان خوب موقعی هست آقای رئیسی همه رو دستگیر بکنن بفرستن به عنوان غسال فوتی کرونایی بشورن فکرشو بکنید آی چه حالی میده
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 1
    خرررررررررررررر تو خرررررررررررررررررره بخورید این ملت رو چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار یعنی هفتاد و شش هزار و هشتصد میلیارد تومان میفهمی یعنی چی میفهمید جناب رئیسی؟ من گاهی پول ندارم نون بخرم اینم میفهمی؟ میتونی بفهمی؟
  • aaaa IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 1
    دزیدن خوردن مثل آب خوردن اونوقت حقوق یه کارگر درست نمیدن با این تورم.. شرم آوره
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 1
    الآن روزنامه های حامی دولت و زنجیره ای تیتر خیلی بزرگ می زنند که یک دکل زمان احمدی نژاد گم شده!!
  • 1 IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 2
    روسیه چین
  • اسمال اقا دزده IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    از برادران عاجزانه تمنا دارم اگر كسي از برادران اختلاسگر مارو قابل بدونن اجازه بدن ماهم در ركابشون باشيم و اين بار بزرگ گناه رو تنهايي متقبل نشوند!! ادرس من در مشرق محفوظه . بخدا 5 تا بچه دارم ليسانسيه بيكار. خودم تا ديپلم 20 دارم. آخرت شمارا ما قبول مي كنيم يكم هم ما اختلاس كنيم. چي ميشه. بخدا ثواب داره.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    ويلاهاي كانادا مال ايرانيهاست آقازاده ها دلار ميخواهند آقازاده ها در آمريكا و اروپا دلار خرج دارند دلارها را ميدزدند ملت بد بخت بايد دلار 15000 تومان بخره درود بر آيت اله رييسي قوه قضاييه
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    0 1
    یوم الحساب چقدر سخت است.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس