کتائب

سخنگوی گردان‌های «سید الشهداء» عراق پیشنهاد اخیر آمریکا به بغداد برای گفت‌وگوی استراتژیک دو کشور درباره ابقای نیروهای آمریکایی در عراق را «بی معنی» خواند.

به گزارش مشرق، «کاظم الفرطوسی» سخنگوی گردان‌های «سید الهشداء» عراق به خبرهای غیر رسمی درباره توافق بغداد و واشنگتن بر سر ابقای نیروهای آمریکایی در عراق به مدت دو سال دیگر واکنش نشان داد و گفت: هنوز مشخص نیست که چنین توافقی حاصل شده است.

وی که با بغداد الیوم گفت‌وگو می‌کرد، تصریح کرد: گفت‌وگوی راهبردی که قرار است در ژوئن آینده بین واشنگتن و بغداد درباره ابقای نیروهای آمریکایی در عراق برگزار شود، بی معنی است، چراکه پارلمان به خروج نیروهای خارجی از کشور رای داده و آن را تصویب کرده است.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی گردان‌های «سید الهشداء» ضمن الزام آور خواندن مصوبه پارلمان درباره خروج نظامیان آمریکایی از عراق افزود: پیشتر مردم عراق و گروه‌های مقاومت خواسته خود در این خصوص را ابراز کرده بودند و اکنون آمریکا گزینه‌ای جز ترک فوری عراق را ندارد.

وی همچنین پیشنهاد آمریکا برای مذاکره را «مسخره» توصیف کرد و گفت: ما باید با کی و برای چی مذاکره کنیم؟ در حالی که موازنه قوا برابر نیست.

«حیدر اللامی» عضو دفتر سیاسی جنبش «النجباء» نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم اظهار داشت که آمریکا «توافق استراتژیک» با عراق را که در سال 2008 امضا شد٬ بارها و به ویژه پس از ورود داعش به عراق و در خواست کمک دولت این کشور از واشنگتن٬ نقض کرده است.

وی خاطرنشان کرد که طبق اطلاعات٬ آمریکا قصد دارد تا بار دیگر این توافق را احیا کند؛ درحالی که توافق مذکور کاملا مردود است.

پارلمان عراق در تاریخ 5 ژانویه 2020 ضمن اشاره به مصوبه خروج همه نظامیان خارجی و آمریکایی از عراق٬ بر پایان نقش ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با تروریسم در این کشور و ابطال توافق امنیتی آمریکا با عراق تاکید کرد.

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق 5 آوریل 2020 از پیشنهاد آمریکا برای آغاز گفت و گو در مورد مسائل گوناگون خبر داد و با اشاره به دیدار اخیر عبدالمهدی و «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد نوشت که در این نشست دو طرف در مورد مبارزه با شیوع ویروس جدید کرونا بحث و گفت و گو کردند.

بر اساس این گزارش، تولر در این دیدار پیشنهاد واشنگتن را برای تعیین هیات مذاکره کننده و تاریخ آغاز مذاکرات با عراق را که پیشتر در چندین پیام و نشست مطرح شده بود، به نخست وزیر مستعفی ابلاغ کرد.

عبدالمهدی نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد گفت که برای دستیابی به منافع متقابل و با توجه به تصمیم ها و تحولات عراق و منطقه، گفت و گوهای اساسی و راهبردی بین دولت های بغداد و واشنگتن بسیار راهگشا خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    این شما و این آمریکا. بفرمائید از کشورتان بیرون بکنید. البته پیروز بشوید یا نشوید آه زنان بی پناه ایرانی در شهرهای مرزی ایران و خرمشهر در جنگ تحمیلی بدلیل کثافتکاریهایتان دمار از روزگار عراقیها و حامیان خائن ایرانی آنها در خواهد آورد. البته دیدید چگونه آه آنها صدام یزید را گرفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس