سرنوشت توزیع فصلی ۴ بسته حمایتی چه شد؟

روزنامه‌های منتقد و حامی دولت متفق‌القولند که خطای تصمیم‌گیری و بی‌دقتی می‌تواند به انحراف در توزیع منابع مربوط به حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا منتهی شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرهیختگان از قول وحید شقاقی‌شهری کارشناس اقتصادی نوشت: بانک مرکزی باید اعتبار ۷۵ هزار میلیاردی اختصاص یافته در این زمینه را به جامعه هدف برساند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ارزیابی بسته‌های حمایتی دولت گفت: «مهم‌ترین چالشی که ما همیشه در تسهیلات‌دهی با آن مواجه بوده‌ایم فقدان یک بانک اطلاعات قابل اعتماد بوده است. در حالی که با در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی شما می‌توانید اولویت‌بندی کنید که چه بخش‌هایی با چه کیفیتی مورد حمایت واقع شوند و چگونه آغاز به کار کنند.»

بیشتر بخوانید:

ضرورت سامانه شفافیت درباره توزیع بسته حمایتی ۷۵ هزار میلیاردی

«بانک مرکزی در این زمینه مسئولیت بزرگی دارد و ضروری است یک بانک اطلاعاتی منسجم طراحی کرده و ضمن نظارت دقیق بر آن، اطمینان حاصل کند که خطوط اعتباری ۷۵ هزار میلیارد تومانی به جامعه هدف اصابت می‌کند.»

روزنامه همشهری نیز با «هشدار نسبت به خطای تصمیم‌گیری و انحراف منابع در عملیات نجات مجروحان اقتصادی کرونا» نوشت: عملیات نجات مجروحان اقتصادی جنگ با کرونا در کشور با اولویت تامین نقدینگی واحدها و بنگاه‌های آسیب دیده در حال اجرایی شدن است با این حال هنوز درباره خون رسانی به بنگاه‌های مجروح شده و از نفس افتاده تردیدهای جدی وجود دارد.

هرچند تجربه سیاست‌های اعتباری انبساطی از طریق تحریک عرضه کالا، با دادن تسهیلات محدود بانکی به تقاضای نامحدود، همواره نشان دهنده شکل گیری رانت پولی و انحراف منابع در بانک‌ها بوده اما به نظر می‌رسد پول‌پاشی تنها سلاح دولت در جنگ با کروناست. براین اساس رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظرش اعلام کرده است: علاوه بر ۲۳ هزار میلیارد تومان وام به یارانه بگیران، بانک‌ها به کمک بانک مرکزی، ۵۲ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌ها و مشاغل آسیب دیده نیز با همان نرخ ۱۲ درصد وام می‌دهند. نکته قابل تامل این‌که کمک ۵۲ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به بنگاه‌ها و مشاغل آسیب دیده؛ بخشی از همان بسته ۷۵ هزار میلیارد تومانی قبلی است؛ یعنی قرار نیست پول جدیدی تزریق شود.

روزنامه شرق هم با طرح این موضوع که دولت پول‌های کرونایی را چگونه خرج می‌کند، خواستار ایجاد نحوه شفافیت در زمینه هزینه‌کرد اعتبارات تخصیصی شد و نوشت: دولت بیش از سه میلیون یورو از منابع مختلف، اعتبار در اختیار دارد. این رقم فقط بخشی از اعتباراتی است که ظاهرا به حساب دولت واریز شده است؛ آیا همه این منابع به صورت متمرکز هزینه خواهد شد؟ این اعتبارات در چه مسیرهایی هزینه می شود؟ آیا امکان انحراف این اعتبارات وجود ندارد؟ کسی در این باره اطلاعات درستی در اختیار ندارد. فقط می دانیم دولت قصد دارد صد هزار میلیارد تومان برای مقابله با تبعات کرونا هزینه کند و قطعا این رقم از منابعی که در حال حاضر در اختیار دولت است، تامین خواهد شد. همین نبود شفافیت و نبود اطلاعات درباره حجم و نحوه هزینه کرد اعتبارات، اظهارنظر کارشناسی درباره آن را دشوار کرده است. برخی کارشناسان پیشنهاد می دهند که دولت با ایجاد یک سامانه شفاف و همه فهم، نحوه توزیع این اعتبارات را اعلام کند تا اعتماد از دست رفته عمومی هم بازیابی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مرضیه علی آبادی IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 0
    چرامن که هیچ درآمدی ندارم مطلقه هستم بایک فرزندبسته بسته حمایتی نریختن
  • علی پردر IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 0
    چ ا واسه من بسته حمایتی نمیریزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس