کد خبر 1061590
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
وزیر کشور ترکیه

یک رسانه عرب زبان با اشاره به استعفای وزیر کشور ترکیه و مخالفت اردوغان رئیس جمهور این کشور با این استعفا به واکاوی آن پرداخته است.

به گزارش مشرق، در پی شدت گرفتن انتقادها از«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به دلیل ازدحام در برخی از شهرهای این کشور پس از اعلام مقررات منع آمد و شد برای جلوگیری از شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» او شامگاه یکشنبه اعلام کرد از سمتش استعفا می‌کند.

مقررات منع تردد در ترکیه باعث شد تا بسیاری از مردم این کشور برای تأمین مایحتاج و وسایل مورد نیاز خود به فروشگاه‌ها هجوم برند و صحنه‌هایی از درگیری مردم با نیروهای پلیس در آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه در فضای مجازی منتشر شود. این رویدادها باعث شد تا سلیمان سویلو روز یکشنبه از طریق حساب رسمی توییتر خود اعلام کند که از سمت خود استعفا داده است.

بیشتر بخوانید:

اردوغان استعفای وزیر کشور ترکیه را نپذیرفت

وزیر کشور ترکیه استعفا کرد

به دنبال آن نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور استعفای سلیمان سویلو را نپذیرفته و وی به وظیفه خود ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در بیانیه نهاد ریاست جمهوری ترکیه آمده است: «وزیر کشور بالغ بر یک ماه است که با اقدامات موفقیت‌آمیز خود برای راحتی حال مردم امنیت آنها را تامین کرده است. تقاضای استعفا تصمیم شخصی یک مقام سیاسی است اما تصمیم نهایی برعهده ریاست محترم جمهوری است. جناب وزیر استعفای خود را به رئیس جمهور ارائه کردند اما وی این کناره گیری را صلاح ندانسته و این مسئله را به آقای وزیر ابلاغ کردند».

راز اقدام غافلگیر کننده وزیر کشور ترکیه

القدس العربی در مطلبی با اشاره به استعفای سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه و نپذیرفتن آن از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه آورده است: «شامگاه یکشنبه سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه هنگامی که از استعفای خود خبر داد در واقع اقدام غافلگیر کننده ای انجام داد اما اردوغان به اوضاع فیصله داد و با استعفایش مخالفت کرد.

این رسانه می نویسد: با وجود مخالفت اردوغان با این استعفا و ادامه فعالیت وزیر کشور ترکیه اما این زمینه را برای بحث و جدل درباره جایگاه سلیمان سویلو و قدرت سیاسی وی در ترکیه باز کرد؛


این زمینه را برای بحث و جدل درباره جایگاه سلیمان سویلو و قدرت سیاسی اش در ترکیه باز کرد


به ویژه قدرت وزیر کشور در داخل حزب عدالت و توسعه حاکم و اختلافات قدیمی وی با برات آلبایراک داماد اردوغان و تاثیر این حرکت سویلو یعنی استعفا بر موازنه داخل حزب عدالت و توسعه را نمایان ساخت.

القدس العربی در ادامه با خلاصه ای از بیوگرافی سلیمان سویلو آورده است: با درخشش ستاره وی به عنوان یک شخصیت بارز سیاسی در ترکیه وی به حزب عدالت و توسعه وارد شد و این با دعوت اردوغان بود و در سال ۲۰۱۵ از حزب عدالت به عنوان نماینده ترابزون به پارلمان ترکیه راه یافت و در انتخابات اخیر به عنوان نماینده حزب عدالت از استانبول انتخاب شد. وی پس از اینکه مدت کوتاهی وزارت خانواده و تامین اجتماعی ترکیه را برعهده داشت در سال ۲۰۱۶ وزیر کشور شد و آنهم در شرایطی که این کشور از حیث امنیتی با افزایش حملات داعش و پ ک ک و  گروههای افراطی شرایط بدی داشت. وی ظرف مدت کوتاهی موفق به توقف حملات تروریستهای داعش شد و به گروههای افراطی پایان داد و ضربات مهلکی هم به پ ک ک در داخل ترکیه زد که این جایگاه و محبوبیت وی را در ترکیه به شکل بی سابقه ای بالا برد. یکی از بارزترین و موفق ترین وزیران کشور ترکها در مبارزه با گروههای تروریستی نام گرفت و این در کنار فعالیتش در مبارزه با مواد مخدر که عاملی اصلی تامین مالی پ ک ک بود، نیز محسوب می شد.

به دنبال کودتای نافرجام  سال۲۰۱۶ سیاست مشت آهنین را  علیه گروه گولن به کار بست

این رسانه می نویسد:


به دنبال کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ سیاست مشت آهنین را علیه گروه گولن به کار بست و وفاداری بزرگ خود را به اردوغان اثبات کرد و به نفوذ این گروه در وزارت کشور و ترکیه به شکل کلی پایان داد و این سبب اعتماد و تقدیر ویژه اردوغان شد. در واقع دلیل مخالفت قوی اردوغان با استعای وی هم مبارزه وی با تروریسم و جنگ علیه گولن بود.

القدس العربی در ادامه گزارش داد: با افزایش محبوبیت مردمی سویلو و قدرت وی در ترکیه، نفوذ سویلو که از کاریزمای برخوردار بود، در داخل حزب عدالت و توسعه افزایش یافت و یکی از سه قطب داخل حزب تبدیل شد و کار به جایی کشیده که از وی به عنوان رقیب برای ریاست حزب اگر اردوغان از ریاست آن کنار برود، یاد می شود. گزارش های مختلفی از اختلافات گسترده سویلو با آلبایراک داماد اردوغان منتشر شده است که اینکه علت اصلی استعفای سویلو هم اختلافاتش با داماد اردوغان است که رئیس جمهور ترکیه به دنبال مهار اختلافات میان این دو برآمده و با استعفای سویلو هم مخالفت کرده است.

علت اصلی استعفای سویلو هم اختلافاتش با داماد اردوغان است

این رسانه نوشت: در حالی آلبایراک از امپراتوری اقتصادی برخوردار است که امپراتوری رسانه ای را هم در اختیار دارد و این به خاطر نسبتش با رئیس جمهوری ترکیه است که سهمش در داخل حزب عدالت و توسعه را بالا می برد، سویلو به جایگاه مردمی خود که شکل قابل توجهی رو به افزایش است تکیه دارد. در حالی که سویلو به موفقیت خود در وزارت کشور می بالد اما آلبایراک با دشواری زیادی برای قانع کردن مردم ترکیه در موفقیتش به عنوان وزارت خزانه داری و مالی ترکیه به سبب بحران اقتصادی که ترکیه با آن دست و پنجه نرم می کند، روبرو است. همچنین افزایش میزان بیکاری و تورم و قیمت ها و ارزش واحد پول ترکیه هم باید به دشواری های آلبایراک افزود.

سلیمان سویلو به مقصود خود رسیده است

القدس العربی می نویسد: کاملا عیان است که سویلو با پایگاه مردمی فزاینده در ترکیه مجهز است و وی آنچه از استعفایش و عدم پذیرش آن می خواست را به دست آورده است به ویژه که قریب به یک میلیون  توییت ظرف یکساعت زده شد که از رئیس جمهوری خواسته شده است که استعفایش را نپذیرد و حامیان سویلو در بالکن ها پس از مخالفت اردوغان با استعفای سویلو به شادمانی پرداختند و این کاملا متفاوت با برکناری وزیر ارتباطات و زیر ساخت ترکیه در ماه گذشته میلادی بود که بدون هیچ جنجالی بود.

این رسانه در پایان آورده است: این محبوبیت فزاینده سویلو سبب شد که رئیس جمهور ترکیه هراس داشته باشد که استعفای سویلو مقدمه ای برای استعفایش از حزب عدالت و توسعه باشد به ویژه که طی ماههای اخیر از دودستگی های شدید رنج برده و سه رهبر برجسته آن از حزب خارج شده اند و احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق هم حزب سیاسی جدید تشکیل داده و علی باباجان وزیر اقتصاد سابق هم حزب سیاسی مخالف حزب حاکم تشکیل داده است و آنچه در این شرایط اردوغان نیاز ندارد، انشقاق جدید است که سویلو را به تشکیل حزب سیاسی سومی از بطن عدالت و توسعه سوق دهد».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    12 0
    اردوغان باید بداند رهبران بزرگ همیشه از بستگان درجه 1 خود مثل مادر خواهر و برادر و دامادها ضربه می خورند در انقلاب خودمان هم دیدیم
    • روزبه IT ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      4 1
      وزارت خانواده، جالبه! میشه الان افزایش نرخ تولد در ترکیه رو متوجه شد، در وانفسای حمله به بنیان خانواده در ایران توسط بیگانگان و شبکه های ضد انقلاب حتی یه شبکه تلویزیونی بنام خانواده در کشور نداریم
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    3 0
    باید به اردوغان برسانید که نظر ایران هم اینچنین است و کار درستی انجام داده است
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    3 8
    باید اردوغان بداند تضعیف سوریه خدمت به اسرائیل است و هیچگاه ترکیه نمی تواند بدون سدی بنام سوریه در مقابل اسرائیل دوام بیاورد و بهتر است تمامی نیروهایش را از ادلب به لیبی منتقل کند اینو به مقامات ترکیه برسانید
  • یاشار قارپوزآبادی IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 1
    زن و شوهر دعوا کنند ،ابلهان باورکنند
  • ایران IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 4
    ترکیه غرق در بحرانه و هر چقدر در امثال سوریه و لیبی دست و پا بزنه بیشتر غرق میشه ، اینم بخاطر ریاکاری و شهوت رانیه مثلا بیشترین روابط اقتصادی و توریستی در منطقه با اسرائیل داره ، بعد برای اینکه مسلمونا را از دست نده هرزگاهی با یک شوی تبلیغاتی زرگری با اسرائیل سعی میکنه خودشو مدافع فلسطین نشون بده در حالی که سفارت اسرائیل در انکارا و بالعکس تل اویو چیزه دیگه میگه
    • ع IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      5 1
      میگن آدم وقتی سقوط میکنه وقتی از کنار دیگران با سرعت رد میشه بسمت پایین توهم پیشرفت میگیرتش و فکر میکنه داره از دیگران سقبت میگیره جریان ماست که تو فساد و تورم و بحران غرق شدیم و بیشتر فرو میریم و فکر میکنیم دیگران تو بدبختی و نکبت موندن مشرق مدیون هرکی که برات مقدسه و میپرستی هستی وگر سانسور کنی
    • ایران IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      1 7
      آره ما غرق در بحرانیم چون خیانتکاران پانترکی مثل تو با قاچاق کالا از ترکیه ، تولید کالا و کارخانه های ایرانی رو بستید ، و جوان ایرانی رو بیکار کردید ، اکثر قاچاق کالا در ایران زیر دست پانترک های خیانت کار اردوغان پرسته
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      7 1
      این اتهام خیلی باحاله!!! کولبرها مال کدوم دیارن؟؟؟
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      2 5
      پروازهای بی سروصدای قاچاق چمدانی خانوادگی ( هرهفته چهار بار ) از تبریز و ارومیه واردبیل ..... در شال جهش تولید .. شما دزد سرگردنه هستید لااقل کولبرها سختی وخطر رو اخساس میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس