ویژه های مشرق 25 فروردین

آمریکا در جنگ اقتصادی نیازمند اطلاعات اقتصادی است تا بتواند ضربات تحریمی خود را هدفمندتر وارد کند. وظیفه اصلی نهادهایی همچون FATF و صندوق بین المللی پول،ایجاد قابلیت نقطه زنی در تحریم های آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برای شکست کرونا، محتاج کمک صندوق بین المللی پول هستیم

روزنامه اعتماد- متعلق به «الیاس حضرتی» رئیس اصلاح طلب کمیسیون اقتصادی مجلس- در مطلبی با عنوان «آزمون صندوق» نوشت:«درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول حدود دو هفته پیش ارایه شد. در این مدت گر چه پاسخ رسمی از صندوق واصل نشده اما از اخبار جسته و گریخته همچنین موضع‌گیری‌های مقامات امریکایی مشخص می‌شود که فشارهای سیاسی از جانب امریکایی‌ها باعث شده تاکنون از اعطای این وام به کشور خودداری شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«واقعیت این است که ایران با گستره وسیع جغرافیایی و جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی، به‌رغم اینکه کادر درمانی و ساختارهای بهداشتی و درمانی قوی دارد، اما با تنگناهای مالی مختلفی نیز دست و پنجه نرم می‌کند و تزریق چنین رقمی، آینده برنامه‌های حمایت درمانی را متحول خواهد کرد...با وجود اینکه ایران قدم‌های مثبتی در این راستا(مقابله با کرونا) برداشته اما برای ادامه کار و ریشه‌کن کردن آن، وام از صندوق می‌تواند اثرگذار باشد».

رسانه های اصلاح طلب به طرق مختلف، مجاهدت شبانه روزی جامعه پزشکی و پرستاری و اقدامات قابل تقدیر وزارت بهداشت و دیگر ارگان های دولتی و همچنین اقدامات تحسین برانگیز سپاه، ارتش، بسیج، طلاب و تشکل های مردمی را کمرنگ جلوه داده و اینگونه القاء می کنند که برای شکست کرونا، چاره ای جز دریافت وام از صندوق بین المللی پول نداریم.

این طیف به هیچ عنوان به پیشرفتهای پزشکی و تکنولوژیک ایران در مبارزه با کرونا از جمله تولید کیت‌های نسل سوم تشخیص ویروس کرونا، طراحی سامانه بومی غربالگری الکترواپتیکی برای تشخیص ویروس کرونا، دست یافتن به تکنولوژی ساخت ماسک‌های پیشرفته با فیلترهای یونی و کریستالی واشاره نمی کند.

و اما بحران نمایی وضعیت داخلی ایران و تاکید بر لزوم دریافت کمک از صندوق بین المللی پول از طرف اصلاح طلبان در حالی است که به عقیده کارشناسان و صاحبنظران، این صندوق، یکی از بازوهای وزارت خزانه داری آمریکا(اتاق جنگ اقتصادی آمریکا) است.

در هفته های گذشته، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که «شیوع ویروس کرونا، بر فشار حداکثری علیه ایران تاثیر نمی گذارد». حال سوال اینجاست که با کدام عقل و منطق باید انتظار داشته باشیم که یکی از شعبه های وزارت خزانه داری آمریکا( که کارویژه اش جنگ اقتصادی علیه ایران است) در پساکرونا به ایران کمک کند؟

پیش از این دولتمردان و فعالین اصلاح طلب تاکید داشتند که وظیفه FATF (یکی دیگر از بازوهای وزارت خزانه داری آمریکا) مبارزه با تروریسم و پولشویی است. اما در زمستان سال گذشته و پس از اقدام تروریستی دولت جنایتکار آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حا قاسم سلیمانی، FATF هیچ واکنشی نشان نداد. این در حالی است که آمریکا یکی از اعضای FATF بود و به اذعان تحلیلگران آمریکایی، این اقدام جنایتکارانه مصداق تروریسم دولتی بود.

یکی از شروط اصلی پرداخت هر نوع وامی از سوی صندوق بین المللی پول، دریافت اطلاعات از کشور مورد نظر است.

آمریکا در جنگ اقتصادی، شدیدا به اطلاعات اقتصادی نیاز دارد تا بتواند ضربات تحریمی خود را هدفمندتر وارد کند. وظیفه اصلی نهادهایی همچون «اف ای تی اف» و «صندوق بین المللی پول»، هوشمندسازی و به عبارتی ایجاد قابلیت نقطه زنی در تحریم های آمریکاست.

کارویژه  این سازمان ها، درخواست اقدامات نقد از طرف مقابل و ارائه وعده های نسیه به آن کشور است.

** آذر منصوری: مجلس یازدهم،مجلس پوپولیست هاست

«آذر منصوری» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «برخی مطرح می‌کنند چینش امروز مجلس بازگشت پوپولیسم محسوب می‌شود؛ آیا این خطر برای انتخابات ۱۴۰۰ و در مجموع روند اداره مجلس وجود دارد؟» گفت:« شاید بتوان گفت با توجه به رویکردی که در خلال انتخابات اخیر و بحران‌های گذشته دیده شده و نیز فروکاستن جامعه از طبقه متوسط به کم برخوردار نشان می‌دهد در شرایط امروز بازهم پوپولیسم نقش پررنگی پیدا کرده است. فارغ از اینکه چه کسانی این رویکرد را نمایندگی می‌کنند شرایط امروز کشور و روند اداره آن به سمتی است که اولویت اصلی مردم و نیاز امروز جامعه به نان و امنیت خلاصه می‌شود، در این موقعیت هم قطعا رویکردهای پوپولیستی از جنسی که در دوران احمدی‌نژاد تجربه شد، شانس بیشتری برای پیروزی دارند. البته که این موضوع فقط به ایران منتهی نمی‌شود و در جهان با این رویکرد روبه‌رو شده‌ایم، به شکلی که امروز دیگر دموکراسی اولویت ندارد و مردم درگیر نان هستند».

اصلاح طلبان و رسانه های حامی دولت در سال ۹۶ و در دوره رقابت های انتخابات ریاست جمهوری با تیترهایی همچون «بحران وعده های پوپولیستی»،«بلای وعده های نجومی»،«وعده های توخالی»،«سنکوب سیاسی ناشی از اور وعده ها»،«دلربایی انتخاباتی با سراب های اقتصادی»،«ظهور دوباره پوپولیسم» و...اینگونه القاء کردند که رقبای روحانی- آقایان رئیسی و قالیباف- پوپولیست هستند و در صورت پیروزی این افراد، وضعیت کشور بحرانی خواهد شد.

طیف اصلاح طلب در همین راستا مدعی شد که اگر رقبای روحانی پیروز شوند، قیمت دلار ۵ هزارتومان شده و شرایط کشور به شدت بحرانی می شود.

حالا و در شرایطی که بخش قابل توجهی از مجلس یازدهم را جوانان مومن، متخصص و انقلابی تشکیل داده اند، طیف اصلاح طلب مدعی شده است که پوپولیست ها آمده اند.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، اصلاح طلبان نه جنبه شکست در انتخابات را دارند و نه ظرفیت پیروزی در انتخابات.

** اذعان به کاهش سرمایه اجتماعی اصلاحات

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «آینده سیاسی پساکرونایی اصلاح طلبان» نوشت:«اصلاح طلبان با...برنامه‌ریزی‌های چندگانه و دیرهنگام خود در انتخابات نشان دادند که دیگر در میان جریان اصلاحات صدای واحدی در بزنگاه‌های مهم به گوش نمی‌رسد و علاوه بر اینها با توجه به انتقادهایی که به دولت و عملکرد لیست امید در مجلس وجود داشت، بسیاری از اصلاح‌طلبان باور دارند که سرمایه اجتماعی جبهه اصلاحات کاهش یافته است».

جریان اصلاحات در سالهای اخیر با تکرار ادعاهایی همچون «دولت از اختیارات کافی برخوردار نیست»! و «مجلس در رأس امور نیست»! و «اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم قلع و قمع شدند»! و «برای دولت روحانی در هر ۹ ساعت، یک بحران جدید ایجاد می کنند»! و...تلاش کرد تا کارنامه خود در دولت روحانی و مجلس دهم را به حاشیه ببرد.

«محمدرضا خاتمی»- اردیبهشت ۹۶- در پاسخ به این سوال که «چه تضمینی برای همراهی دولت دوم روحانی و اصلاح طلبان وجود دارد؟» گفته بود:«تضمین این مسئله، خود ما هستیم».

دولت روحانی، دولت اصلاح طلبان است و علت اصلی شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، کارنامه ضعیف این طیف در دولت روحانی و مجلس دهم بود. به عبارت دیگر، طیف اصلاحات در انتخابات مجلس از کارنامه خود شکست خورد؛ اما در اقدامی غیراخلاقی، مردودشدن خود از طرف مردم را به پای شورای نگهبان و نظارت اتصوابی نوشت.

همانطور که فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند، پایگاه اجتماعی این طیف به جهت شانه خالی کردن از مسئولیت و بی صداقتی با مردم، روز به روز در حال ریزش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • DE ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    27 4
    آذر منصوری: مجلس یازدهم،مجلس پوپولیست هاست// این که خیلی خویه .بیچاره ولی مجلس الان شما پر از سبز و زرد و بنفش و اصلاحاتچی و کلیدی و غرب پرست...مجلس پوپو لیس هاست .غربگداها
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      7 31
      خفه شو دلواپس خائن .
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      24 2
      15:19 تازه از پای بی بی سی بلند شدی نه؟ انصافا سه میزنی، یه تجدید نظر بکن رو خودت
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      20 2
      با این حساب اونایی که هسته ای رو بتن کردن و 2030 و اف ای تی اف و ارز 4200 و حقوق های نجومی و داداشای دزد آوردن و در صدد برجام منطقه ای و موشکی بودن، می شن وطن پرست درسته؟ یه جو غیرت و مردونگی می خواد بیاد به این سوالم جواب بده؟ اگه داری بیا جناب 15:19 :)
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      19 2
      آقا بوی سوختگی افساد طلبها و غربگدا ها رو بلند کردی که!!!
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      19 1
      جناب 15:19 تا امثال شما تو این کشور باشن پراید همچنان تولید می شه خخخخخ
    • SE ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      23 0
      از غربگدایی گذشته، غرب‌لیس
    • DE ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      8 1
      ما رمیت اذ رمیت ولاکن الله رما !! تیری که در رفت هدایت شد صاف وسط خال وطنفروشان و غربگدایان عالی بود . فقط اقتصاد مقاومتی نه افساد رفاقتی با غرب. دوره 35 ساله تان تمام شد.
    • سید IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      26 2
      خطاب به 15:19؛ تواگر توانستی یک مورد از خیانت دلواپسان را بگویی من برای جایزه اسم تو را از اصلاح طلبان تهوع آور حذف می کنم! ولی تا تو بخواهی من از خاطرجمعان مزدوری مثل تو می توانم خیانت بشمارم!!!!
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      10 0
      اگه رسیدگی به درد مردم اسمش پوبولیسته من یکی عاشق پوپولیستهام
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      7 0
      لیبرال های غربگدا اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و بهتر است که سکوت کنند.
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      3 0
      مجلس دهم که نمایندگان آن به شفافیت مجلس رای ندادند و با موگرینی عکس سلفی انداختن و 43 روز اخیر تعطیل بودند خسارت محض بود.
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      6 1
      ان شاءالله با تشکیل مجلس جدید و یک دولت متعهد و انقلابی در سال 1400 شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      7 1
      تنها راهکار مقابله با کرونا حذف کردن اصلاح طلبان بی کفایت از چرخه سیاسی و مدیریتی کشور است.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    16 9
    واقعا باید یه فکر اساسی به خاطر سوزش اینا کرد
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      16 8
      روزی سه بار یخ درمانی. البته درمانشون نمی کنه فقط یه تسکین موقته
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      11 0
      من میگم یخ قالبی کم شده، برای همینه؟!!
    • DE ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      3 0
      روزی سه بار یخ درمالی. البته درمانشون نمی کنه فقط یه تسکین موقته
  • ی-ح IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    9 2
    این خانم سلیته هم تنش برای غرب می خوارد خب می توانی برین هم انجا اگر تومملکت به شما بها داده نمی شود این افکار اندیشه های بلند استفاده کنید غرب پذیرای شماست مارا هم به حال خودمان بگذارید
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    18 4
    مجلس هر چی هست شما خودتونم .. بدید دیگه اونجا جایی ندارید. خودتون بکشید بمیرید از حرص تو، مطهری، صادقی و همه انگلهای موجود این مجلس که انشاالله زودتر تموم شه
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    12 0
    کاش یه سری خودفروش های لمپن هم مثل اینا پوپولیست بودن. یارو رو تو فتنه دستگیر کردن بعد بهش شغل حکومتی هم دادن هر غلطی هم دلش می خواد می کنه، همه چی هم می گه، بعد می گن ازادی نیست!! البته راس می گن این ازادی نیست، بی بند و باریه. رافت اسلامی پدر این ملت و مملکت رو در آورد
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    14 1
    آذر منصوری دیگه کیه که به رای ما توهین میکنه
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 0
    آذر منصوری نوکر آمرکا: شهادت سردار سلیمانی نمی تواند مانع مذاکره با آمریکا شود.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 1
    اذر منصوری بی ریشه و زیر بوته ای
  • فهمیده IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    8 0
    همین روسیاهی برای مجلس دهم کافیست که اینان فرق بین وزیر مسکنی که در عرض دو سال 5400000 خانه ساخت و وزیری که در عرض 6 سال آجر روی آجر نگذاشت و باید 16200000 خانه میساخت و این وزیر مورد تایید مجلس دهم بود !یعنی مجلس دهم فرق بین شانزده میلیون و دویست هزار با صفر را نمی فهمند! بعد به مجلس یازدهم میگویند پوپولیست !
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 1
    این زنیکه همان کنیزه امریکایی هاست
  • كريم IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 0
    شماها كه پوپوليست نيستيد و آلت دست آمريكا و اسرائيل قرار نگرفته ايد بنابراين ناراحت نباش اي اصلاح طلب بز دل. مردم به موقع نمي گذارند كه كسي مانند شما بخواهد در مجلس بيايد و عرض اندام كند.
    • عبا دالله IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      0 3
      سلام عزیز دل تهمت تهمت میاره یکی امریکایی یکی غربی و شما عزیزان هم شرقی زرد قناری بس کنید تهمت زدن و انک زدن را مرک بر امریکا
  • وطن پرست ES ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 0
    دقیقا همین تاکتیک رو در مقابل احمدی نژاد اجرا کردند. طرف به محض این که اسمش از صندوق رای بیرون اومد شروع کردن به تمسخر و بی احترامی و کشیدن کاریکاتور. ایا جریان انقلابی قراره نیست از تجربیات تاریخی خود درس بگیرد و درمقابل مشروعیت زایی بوسیله تمسخر و استهزا یک بار برای همیشه به ایستد؟ البته این حمیات قطعا باید همزمان با مطالبه داخلی و مودبانه باشد تا جلوی انحراف فرد منتخب را هم بگیرد.
  • DE ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    6 0
    اقای منصوری گربه وقتی دستش به گوشت نمیرسه میگه اه اه پیف پیف! اقاجون برو خودتو رنگ کن!!!!!!!!!!!!!!! شش سال ریش و قیچی دستتون بود ازتون بخاری بلند نشد که نشد. تا تونستید بهانه های بنی اسرائیلی ردیف کردید و دسته گل پشت دسته گل به اب دادید! گر نهد معمار دیوار کج تا ثریامیرود دیوار کج! قبول کنید مردم از دست شما معمارهای قلابی و شعاری خسته شدند. پس لطفا برید یک فکری به حال خودتون بکنید . حاحت تون باکشک سرایی براورده نمیشه! همت زیاد
  • DE ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    6 0
    شما اصلاحات طلب ها ی سلطنت منش این تابوت گندیده غرب رو ول نمی کنید و به این تابوت دخیل بسته اید و دنبالش راه افتادید از اون مراد اقتصادی میخواهید بگیرید! فقط از بی عقل ها اینکارها برمیاد و بس! غرب پر!
  • DE ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    6 0
    آرزوی برجام بانک اطلاعاتی رو یک عده اصلاح طلب با خودشون به گور می برن. این بمیری از اون بمیری ها نیست!
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    4 0
    اذر خانم مجلس مورد نظرشما پول پولیسم است /؟
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    4 0
    این .. در دانشگاه هم مشکل ساز است انشاء الله فتنه گران بزودی محاکمه میشوند
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    دبیر حزب اصلاح طلبان گفته آذر منصوری کیه ؟! از کجا اومده. حزب اصلاح طلبان ما هستیم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس