آرش برهانی

مهاجم سابق تیم فوتبال استقلال گفت: متأسفانه در ایران مربی یا بازیکن تیم، کمیته فنی را قبول نمی‌کند ولی مگر از گواردیولا مربی بزرگ‌تر داریم که در منچستر سیتی زیر نظر کمیته فنی کار می‌کند؟

به گزارش مشرق، آرش برهانی روز گذشته به همراه رضا عنایتی و امیرحسین صادقی نشستی را با احمد سعادتمند مدیر عامل جدید باشگاه استقلال برگزار کرده و صحبت‌هایی را با وی انجام دادند. به همین بهانه گفت و گویی مفصل را با برهانی انجام دادیم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

 از نشست روز گذشته با سعادتمند صحبت کن.

 این که مدیر عامل جدید باشگاه استقلال از چند نفر دعوت کرده تا با هم صحبت کنیم و در مورد مسائل مختلف حرف بزنیم، یک قدم خوب برای استقلال است و این نشان می‌دهد که سعادتمند تصمیم دارد استقلال را از شرایط بحرانی فعلی خارج کند. مطمئنا او با خیلی‌ها صحبت می‌کند و من هم نظرات و صحبت‌هایی داشتم که به وی منتقل کردم.

دیدگاه تو در مورد مدیر عامل جدید استقلال چیست؟

 روز گذشته متوجه شدم سعادتمند فردی است که مشکلات استقلال را خوب می‌شناسد و ظاهرا قبل از این که این مسؤولیت را بپذیرد، تا حدودی به مشکلات واقف بود. برداشت من این است او تحلیل خوبی از مشکلات به دست آورده و باید به او زمان بدهیم تا ببینیم در اجرای کارش چه می‌کند. وی ایده‌های خوبی داشت که این موضوع یک گام رو به جلو برای استقلال است ولی عملی کردن این ایده‌ها هم طبعا نیازمند به زمان است و باید ببینیم وی می‌تواند این ایده‌ها را عملی کند یا خیر.

البته باشگاه مشکلات بسیاری دارد، این را که قبول داری؟

 صد درصد. خوبی ماجرا این است که سعادتمند تمام مشکلات را می‌دانست و در جلسه با ما هم به آن اشاره کرد. مهم‌ترین مسأله فعلی برای استقلال همان مشکلات مالی است که باید برطرف شود. مثالی برایتان می‌زنم؛ ممکن است یک نفر زانو درد داشته باشد اما بعد از مراجعه به پزشک متوجه شود علت درد زانویش مشکلی است که در کمر او وجود دارد. پس ابتدا باید کمر خود را درمان کند تا درد زانویش برطرف شود. مشکلات استقلال هم به همین شکل است. اولویت اصلی بدهی به خارجی‌ها است، اما این مشکل باید به شکلی برطرف شود که به بازیکنان و اعضای فعلی تیم هم ضربه نخورد. مثلاً مطالبات خارجی‌ها پرداخت شود اما از این طرف بازیکنان داخلی به حق و حقوق خود نرسند. این موضوع ممکن است توازن را از بین ببرد و به نظرم سعادتمند باید فکری به حال این مسائل کند.

خود تو چه پیشنهادی به مدیر عامل استقلال دادی و چه صحبتی کردی؟

 صحبت‌ها گوناگون بود ولی من هم نقطه نظراتم را در چند بخش منتقل کردم. در وهله اول باید بگویم استقلال چارت اداری منسجم و خوبی ندارد و این مسائل باید ساماندهی شود. مثلاً اشاره کردم که ما یک کمیته پیشکسوتان داریم که می‌تواند خروجی خیلی بهتری داشته باشد. این که به صرف این که یک کمیته تشکیل بدهیم و به قول خودمان فقط آنها را داشته باشیم، دردی دوا نمی‌کند. باید به آنها وظیفه بدهیم و از آنها مطالبه کنیم. مثلاً سلطان علی جباری که خیلی برایش احترام قائل هستم، یکسری‌ها را در آنجا جمع کرده و حقیقتا به تنهایی نمی‌تواند ایده‌های مختلف برای پیشکسوتان داشته باشد. طبعا مدیر عامل باشگاه باید به آنها برنامه بدهد و از آنها این برنامه‌ها را مطالبه کند.

بحث دیگری هم انجام دادی؟

 بله، در مورد کمیته فنی صحبت کردم. متأسفانه در ایران مربی یا بازیکن تیم، کمیته فنی را قبول نمی‌کند ولی مگر از گواردیولا مربی بزرگ‌تر داریم که در منچسترسیتی زیر نظر کمیته فنی کار می‌کند؟ چرا منچستر سیتی با آن همه ابهت کمیته فنی دارد آنوقت استقلال نباید چنین کمیته ای داشته باشد؟ اگر نگاه حرفه‌ای داشته باشیم، قطعا باشگاه هم در این زمینه به مشکل نمی‌خورد و مربی هم زیر نظر کمیته فنی کار خواهد کرد. ما سال گذشته یک کمیته فنی در استقلال داشتیم اما هیچ کس در آن پاسخگوی اتفاقات نبود. امید روانخواه دوست صمیمی من است اما سال گذشته مصاحبه‌ای از او خواندم که ادعا کرده بود یک سری دلال آمدند و چند بازیکن به تیم منتقل کردند و رفتند. در حالی که اصلاً نباید این گونه باشد. مثلاً گواردیولا وقتی به یک دفاع چپ احساس نیاز می‌کند، کمیته فنی چند نفره 4-3 بازیکن را زیر نظر می‌گیرد و آنها را به مربی معرفی می‌کند. سپس مربی را صدا می‌زند و به او می‌گوید از این 4-3 نفر یک نفر را انتخاب کن. سپس طبق اولویت‌بندی باشگاه با بازیکن وارد مذاکره می‌شود و همه چیز از طریق کمیته فنی انجام خواهد شد، نه این که یکسری آدم دیگر بیایند و هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام بدهند.

این قضیه که به آن اشاره می‌کنی، از نظر حرفه‌ای درست است ولی استقلال سال‌هاست با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.

با معاونان قدیمی و جدید استقلال همیشه دوست بودم و با خیلی از آنها رفیق هستم، ولی زشت است که معاون بازیکن بیاورد و برود. یا این که یک دلال بخواهد به باشگاه بازیکن بدهد. اگر بازیکنان از طریق کمیته فنی جذب شوند در آن صورت باید از آنها پرسید که مثلاً فلان بازیکن بی کیفیت روی چه حسابی به تیم منتقل شده است. یک عزیزی چند سال پیش مدعی شد کمیته فنی کشک است، ولی انصافا در همه جای دنیا این کمیته حرف اول را می‌زند. یک مطلبی را چندی پیش در مورد یورگن کلوپ می‌خواندم که اشاره کرده بود کمیته فنی چند دهه است که در فوتبال دنیا تأثیر دارد. او حتی اشاره کرده بود در تیمی که کار می‌کرده، چند مربی آمده و رفته‌اند ولی کمیته فنی طبق سیاست باشگاه به کار خود ادامه داده است. متأسفانه در ایران باب شده که در فصل نقل و انتقالات بدون مطالعه بازیکن جذب می‌شود و در آخر هم یکسری مدعی می‌شوند که فلان بازیکن را از دهان شیر بیرون کشیدیم. جالب است در یکی از فصول اخیر به چشم دیدم که استقلال 5 مهاجم جذب کرد ولی حتی یک بازیساز هم نداشت. طبیعتا این مسائل به تشکیلات تیم ضربه می‌زند و وقتی کمیته فنی سالمی در یک باشگاه وجود داشته باشد، چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آید. در همین منچستر سیتی گواردیولا در یک مسابقه نتیجه خوبی نگیرد، بعد از پایان بازی با کمیته فنی‌اش حرف می‌زند و مشکلات را متوجه می‌شود. هیچ کس هم تقصیرها را به گردن دیگری نمی‌اندازد.

البته آن عزیزی که تو اشاره کردی، منظورش از کمیته فنی کشک، در کشور خودمان بود نه در کشورهای دیگر.

درست است، من هم همین نظر را دارم، ولی می‌گویم این موضوع باید در کشور ما هم جا بیفتد. فوتبال ایران در جایگاه دوم آسیا است و چندین سال هم در رده اول آسیا حضور داشتیم و نباید حرف‌هایی بزنیم که باعث عقب‌گرد فوتبالمان شود. این که در ایران کمیته فنی را قبول نکنیم، خودش نوعی عقب‌گرد است. من هم با نظر آن پیشکسوت عزیز که گفته بود کمیته فنی کشک است موافقم اما تا کجا؟ و تا کی؟ به هر حال این موضوع باید در کشور ما جا بیفتد. البته به این نکته هم اشاره کنم که الکس فرگوسون زمانی که در منچستر بود یک تنه از بالاترین مقام باشگاه تا پایین‌ترین را خودش مدیریت می‌کرد. یا مثلاً مورینیو هم چنین دیسیپلینی دارد. من به این دو مورد هم اشاره کردم که بگویم در فوتبال دنیا از این مسائل هم وجود دارد. ولی طبیعتا انتخاب کمیته فنی برای یک باشگاه سودآور است. شاید مثلاً یکی از اعضای کمیته فنی تاکنون سبقه سرمربیگری نداشته باشد، اما او در امر استعدادیابی تبحر داشته باشد. من می‌گویم شأن کمیته‌ای که انتخاب می‌شود باید آنقدر بالا باشد که آنها اصلاً ایجنت و دلال و این گونه آدم‌ها را به سیستم خود راه ندهند.

بیشتر بخوانید:

بهترین پنالتی زن تاریخ استقلال

به نظر تو چنین آدم‌هایی که منظورت است را در فوتبال ایران داریم؟

 بله، استقلال پیشکسوتان خوب و سالمی دارد و همین الان افرادی را داریم که از قدیم سابقه سرمربیگری داشتند و می‌توانند عضو کمیته فنی باشند.

مثلاً؟

 مثلاً خود آقای پرویز مظلومی. او بازیکن استقلال بوده، مربی این تیم شده و سپس به عنوان سرمربی استقلال فعالیت کرده، ولی الان در تیم فعالیت نمی‌کند. وقتی به مظلومی بگویید که این کمیته به این شکل است و وظایف او هم مهم و تأثیرگذار است مطمئنا او قبول خواهد کرد. اگر مظلومی و مظلومی‌ها بدانند کمیته فنی استقلال عزت دارد و به نظرات آنها احترام گذاشته می‌شود، مطمئنا در استقلال کار خواهد کرد. از سوی دیگر جوانانی داریم که در اقصا نقاط کشور مشغول فعالیت هستند،‌ شاید مثلاً اگر یک مربی را از لیگ دسته اول بخواهیم وارد کمیته فنی کنیم، حتی او راضی شود تیمش را رها کند و به کمیته فنی که عزت دارد بیاید. در واقع حرفم این است که باید به این کمیته بها داد و آنها بدانند که تأثیرگذار هستند.

یک نکته را هم اشاره کنم که اینها پیشنهاد بود وگرنه استقلال در حال حاضر باید مشکلاتش را اولویت‌بندی کند و ببیند که چگونه باید این مشکلات را از سر راه بردارد. مثلاً مدیر عامل جدید استقلال می‌تواند از حالا برنامه‌ریزی داشته باشد و برای فصل آینده تصمیم بگیرد. متأسفانه الان مشکلات آنقدر زیاد است تا هر مدیری وارد مجموعه می‌شود ابتدا با خود می‌گوید؛ مطالبات فلانی و فلانی را پرداخت کنم تا این آوار مشکلات کسر شود.

به نکته خوبی اشاره کردی، چون علاوه بر بدهی‌های خارجی‌ها و مطالبات بازیکنان تیم و... قرارداد 7-6 بازیکن اصلی تیم در پایان فصل تمام خواهد شد. برای مثال فرشید اسماعیلی، غفوری، کریمی و چند بازیکن اصلی، قراردادشان تمام می‌شود آیا در مورد این مسأله با مدیرعامل استقلال صحبت کردی؟

در جلسه به این مسائل ریز ورود نکردیم، ولی من مطمئن هستم که بازیکنانی که اسم بردید نسبت به پیراهن تیمشان به هر حال تعصب دارند. شاید مسأله غیرت الان در کل فوتبال دنیا چندان تأثیر بسیار زیادی نداشته باشد، اما مطمئنا این بازیکنان هم یک سری پوئن‌ها به باشگاه می‌دهند. از طرفی مدیریت باشگاه هم باید کاری کند که این بازیکنان دلسرد نشوند و دغدغه تمدید قرارداد نداشته باشند. در این چند سال اخیر بارها و بارها دیده‌ام که بازیکنان آه و ناله می‌کنند که اصلاً پولی نداریم و یا مطالباتمان پرداخت نمی‌شود. از مسؤولان مربوطه می‌خواهم حداقل برای این دو تیم فکری کنند و برای یک بار هم که شده بودجه لازم را در اختیار آنها بگذارند تا بازیکنان و مربیان این همه به مشکل نخورند. صحبت من فقط در مورد استقلال نیست و در مورد تیم رقیب هم همین نظر را دارم. چون انصافا همیشه این باشگاه‌ها دچار مشکلات مالی هستند و این مسائل باعث می‌شود در نتیجه‌گیری، این تیم‌ها موفق عمل نکنند.

‌استقلال چندین و چند سال است که قهرمان لیگ نشده و هواداران دلسرد شده‌اند. آنها هر سال چند بازیکن خود را در پایان فصل از دست می‌دهند و تأثیر جدایی بازیکنان در فصل جدید کاملا مشخص می‌شود و همین موضوع باعث شده که استقلال از کورس قهرمانی طی سال‌های اخیر دور باشد.

 خود شما اشاره کردید که هر سال چندین و چند بازیکن جدا می‌شوند. اگر اشتباه نکنم پارسال 15 بازیکن از تیم جدا شدند. من هم کنار هواداران هستم و نگران آنها. یک بار با شال و کلاه و با یک شرایط خاص به استادیوم آزادی رفتم و در کنار یکی دو نفر از دوستانم روی سکوها نشستم. فکر می‌کنم دقیقه 65 بازی استقلال بود که 4-3 جوان چند صندلی آن طرف‌تر از ما نشسته بودند و بازی را تماشا می‌کردند. حدود دقیقه 70 یکی از آنها به دوستش گفت بلند شوید برویم که 4-3 ساعت تا خانه پیاده‌روی داریم. وقتی این جمله را شنیدم واقعا بغض کردم. نمی‌دانم آن عزیزان کجای تهران زندگی می‌کردند که باید تا منزل 4-3 ساعت تا منزل پیاده روی می‌کردند. اصلاً اطلاع نداشتم آمدن آنها به باشگاه به چه شکل بوده، اما وقتی باشگاهی مثل استقلال چنین عاشقانی دارد که بعد از تماشای مسابقه‌اش باید 4 ساعت پیاده‌روی کند، چرا نباید به احساسات آنها ارزش گذاشته شود. استقلال متأسفانه هر سال مشکلات خاص خودش را دارد و هیچ کس هم پاسخگو نیست. این همه شما سؤال کردید حالا من می‌خواهم از شما یک سؤال بپرسم.

بپرس.

 سال گذشته که نزدیک به 17-16 بازیکن از تیم جدا شدند آیا کسی پاسخگو بود؟

خیر.

پس یک جای کار اشکال دارد. وقتی یک مدیری بداند که سه سال یا چهار سال می‌تواند به کارش ادامه بدهد، طبیعتا دیگر این مشکلات به وجود نمی‌آید. متأسفانه ما فقط تا مقابل بینی خود را نگاه می‌کنیم. یک مدیر می‌گوید؛ با فلان مربی قرارداد یک میلیون دلاری امضا کنیم و او را جذب کنیم و مدیر بعدی می‌آید و مطالبات او پرداخت می‌کند چون اگر وی شکایت کند، پرونده‌اش به دوره مدیریت من نمی‌خورد. الان باید برویم یقه کسانی را بگیریم که بدهی شفر را بر گردن باشگاه استقلال گذاشتند. جالب است همین آقایان در جای دیگر پست گرفتند. آن کسانی که مشکلات این روزهای استقلال را رقم زدند، الان باید پاسخ مردم و بیت المال را بدهند. یکی بگوید چرا زمانی که می‌شد طلب پروپیچ را با 50 هزار دلار تسویه کرد این کار انجام نشد و بعد این بازیکن میلیاردها تومان از استقلال گرفت. اینها نشان دهنده این است که استقلال مدیر دلسوز نداشته است. حرف من این است که کسانی باید در این باشگاه‌ها مسؤولیت بگیرند که پاسخگو باشند و اگر دچار اشتباه شدند، مسؤولان رده بالاتر و مردم یقه او را بگیرند. از آن طرف هم بازیکنانی که می‌خواهند در استقلال بمانند باید درخواست منطقی داشته باشند. از هواداران استقلال یک خواهش دارم.

چه خواهشی؟

هوادار استقلال از این به بعد باید باهوش باشد. اگر بازیکنی درخواست غیر منطقی داشت و تصمیم داشت با ابزار هوادار بر سر مدیران باشگاه پتک بکوبد باید مقابل او ایستاد. استقلال مشکلات زیادی دارد ولی متأسفانه این مشکلات با سوءاستفاده از نام هواداران پنهان مانده است. تا جایی که من می‌دانم استقلال بازیکن سوءاستفاده‌گر ندارد، اما اگر در فصل نقل و انتقالات بازیکنی خواست از نام هوادار و زور او استفاده کند، مردم این اجازه را به آنها ندهند. استقلال آن قدر باشگاه بزرگی است که بازیکن باید آرزو داشته باشد در آن بازی کند. من از شما سؤال می‌پرسم؛ آیا تیام را کسی می‌شناخت؟ حتی در لیگ دو فرانسه هم او را نمی‌خواستند. اما به استقلال آمد، شکوفا شد و در آسیا چند مشتری پیدا کرد. چطور زمانی که تیام به استقلال نیامده بود، تیم‌های اماراتی او را نخواستند؟ متأسفانه این مشکلات را همه به گردن هم می‌اندازند و اصلاً معلوم نیست چه کسی مقصر آمدن و رفتن این بازیکنان است. وقتی یک نفر در باشگاه مسؤولیت داشته باشد و این مسؤولیت‌ها از او مطالبه شود، هم هواداران مقصر را می‌شناسند و هم مسؤولان می‌توانند فردی را که دچار اشتباه شده بازخواست کنند. اما متأسفانه این اتفاقات نمی‌افتد.

صحبت‌هایی که می‌کنی همه حرف‌های هواداران هم هست.

حتماً همین طور هم هست چون من هم پیام‌های مردم را می‌خوانم و هم با آنها حرف می‌زنم. ناراحتی من این است که وقتی مدیری به استقلال ضرر می‌رساند، چرا در جای دیگر باید پست بگیرد. چرا نباید او را بازخواست کنند؟ اگر این اتفاقات در ژاپن رخ می‌داد، این مدیران باید به زندان می‌رفتند. آیا پاداش خیانت به باشگاهی مثل استقلال دادن یک پست دیگر است؟ بزرگ‌ترین مشکل مدیران ما عدم پاسخگویی است و وقتی آنها این احساس مسؤولیت را ندارند که بابت اشتباهاتشان توضیح بدهند همین اتفاقات هم می‌افتد.

بای این صحبت‌هایی که مطرح کردی، فکر می‌کنی سعادتمند بتواند از پس این مشکلات بربیاید یا الان نمی‌توانی قضاوت کنی.

 من در ابتدای صحبت‌هایم گفتم او نگاه و ایده‌های خوبی دارد. ولی باید ببینیم می‌تواند آنها را اجرا کند یا خیر. وقتی من در مورد کمیته پیشکسوتان با سعادتمند صحبت کردم او حرف قشنگی زد. سعادتمند گفت؛ اگر من هر روز بگویم می‌خواهم فلان کار را انجام بدهم فایده‌ای ندارد. من می‌خواهم اول کار را انجام بدهم و بعد به مردم بگویم این کار انجام شده است. اگر این مدیر هوادار پسند حرف بزند و بعد نتواند آن را اجرا کند و یا این که با مردم صادق نباشد، فایده‌ای ندارد. من به صحبت‌هایی که سعادتمند انجام داده امیدوار هستم و از هواداران هم می‌خواهم به او کمک کنند تا بتواند برنامه‌هایش را پیاده کند. او مسؤولیت بسیار سختی را پذیرفته و برای وی آرزوی موفقیت می‌کنم.

از این بحث که خارج شویم، به لایو جنجالی که چند روز پیش در اینستاگرام داشتی برسیم. سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این است چرا آرش برهانی با این همه بازی برای استقلال و گلزنی برای این تیم باید مجبور شود به هواداران توضیح بدهد که قصدش حضور در پرسپولیس نبوده است.

این قضیه ماجرا دارد ولی برای شما هم توضیح می‌دهم. چند سال پیش یک دوست مشترک من و علیرضا نیکبخت واحدی ما را به منزلش دعوت کرد. باور کنید اصلاً قرار نبود این مسائل رسانه‌ای شود. آن دوست من گفت؛ وقتی در استقلال تو را اذیت می‌کنند اگر دوست داری به پیشنهاد باشگاه رقیب فکر کن. صحبت فقط در همین حد بود. چند روز پیش دیدم علیرضا نیکبخت در لایو اینستاگرام مشغول صحبت با هواداران است و استقلالی‌ها هم خیلی از دست او ناراحت بودند. من هم به جلسه سه نفره‌ای که در منزل دوستم چند سال پیش انجام شده بود اشاره کردم و گفتم؛ نیکبخت آن شب من را تشویق می‌کرد که در استقلال بمانم. حقیقتا این حرف‌های من به خاطر این بود که فشار هواداران از روی علیرضا را بردارم چون در این مدتی که با او در ارتباط هستم می‌دانم که او از رفتن به پرسپولیس خیلی پشیمان است. همه اتفاقات آن لایو همینی بود که توضیح دادم.

آیا هواداران نظر تو در مورد نیکبخت را قبول کردند و یا همچنان از او ناراحت هستند؟

من نمی‌توانم نظر هواداران را عوض کنم و یا آنها را مجبور کنم که مثلاً در مورد علیرضا نیکبخت فکر دیگری کنند. برای شما مثالی می‌زنم؛ سال 90 یک پیشنهاد بسیار خوب از کشور چین داشتم که فکر می‌کنم رقمش حدود 3 برابر پیشنهاد استقلال بود. وقتی دوستان خبرنگار در مورد این پیشنهاد سؤال کردند، به آنها گفتم از استقلال نمی‌روم چون دوست ندارم حتی یک نفر از رفتن من ناراحت شود. تا زمانی که من را بخواهند در اینجا می‌مانم. حرف من این است؛ ممکن است هر انسانی اشتباه کند و نیکبخت هم طبیعتا در آن زمان اشتباه کرده اما کمی با خود فکر کنیم که ممکن است او آن قدر تحت فشار بوده که متوجه تصمیمی که می‌گیرد نشده و در نهایت به تیم رقیب رفته است. خواهش من از هواداران استقلال هم این است که احترام پیشکسوتان خود را حفظ کنند و به خاطر بازی‌هایی که این عزیزان در استقلال کرده‌اند حرمت آنها را نگه دارند. نیکبخت بازی‌های بسیار خوبی برای استقلال کرده و فکر نمی‌کنم هیچ هواداری گل قشنگ او به الاتحاد را فراموش کرده باشد. اگر او با رفتن به پرسپولیس هواداران را ناراحت کرده، طبعا با بازی‌های خوبش در استقلال باعث شادی هواداران هم شده است. من می‌گویم تماشاگران استقلال این قدر خشک رفتار نکنند و اگر چه نیکبخت آنها را ناراحت کرده ولی حرمت او را حفظ کنند چون او چند سال باعث شادی آنها هم شده است.

در این ایام کرونایی چه صحبتی با مردم داری؟

خدا شاهد است که بعد از دو ماه روز گذشته از خانه خارج شدم و به جلسه باشگاه رفتم. از مردم خواهش می‌کنم در خانه بمانند چون این ویروس انصافا خطرناک است. قبول دارم خیلی از مردم گرفتار هستند و برای امرار معاش مشکلات زیادی دارند. امیدوارم دولت تدبیری داشته باشد و بتواند حداقل در این برهه خاص مشکلات مردم را حل کند. پدری که می‌بیند فرزندانش در خانه دچار مشکل هستند نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و در منزل بماند و گرسنگی بچه‌هایش را ببیند. به هر حال افرادی که مشکلات زیادی دارند باید توسط دولت شناسایی شوند. ای کاش که شرایطی فراهم بود که مثلاً باشگاه استقلال مشکلاتش کمتر بود و الان می‌توانست در شرایط خاص به هوادارانی که مشکلات مالی دارند کمک کند. اگر این اتفاق می‌افتاد چقدر کار قشنگ می‌شد.

در کشورهای اروپایی خیلی از باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها مصوب کردند که قرارداد بازیکنانشان در این ایام کسر شود، اما در ایران اقدامی در این زمینه نه توسط فدراسیون و نه توسط باشگاه‌ها انجام نشده، به نظر تو آیا می‌شود چنین کاری انجام داد؟

دو شب پیش بود که دیدم صادق درودگر در تلویزیون مدعی شد به خاطر این شرایط کرونا درآمد فدراسیون فوتبال کم شده است. طبیعتا باشگاه‌ها هم وقتی مسابقاتشان برگزار نمی‌شود، نمی‌توانند از اسپانسرها پول بگیرند. از طرفی بازیکنان روی مبالغ قراردادشان حساب کرده‌اند، اما اعتقاد دارم در این شرایط باید طوری رفتار شود که نه سیخ بسوزد نه کباب. شما اشاره کردید که بازیکنان بارسلونا برای کاهش قراردادشان پیشقدم شده‌اند، ولی من از شما سؤال می‌کنم آیا تا حالا شنیده‌اید که حقوق بازیکنان بارسا یک روز عقب بیفتد؟ مثلاً شنیده‌ام مجید جلالی و بازیکنانشان اقدام خوبی انجام داده‌اند و درصدی از قرارداد خود را برای کمک به مردم سیرجان اختصاص داده‌اند. این کار، کار بزرگی است و تصورم این است که مدیران فدراسیون، باشگاه‌ها و نماینده بازیکنان باید دور هم جمع شوند و با یکدیگر توافق کنند. همان طور که اشاره کردم ای کاش می‌شد در این شرایط تیم‌ها به هواداران نیازمندشان کمک کنند. شنیده‌ام باشگاه رم ایتالیا به هواداران بالای 70 سال سن خود بسته‌های حمایتی می‌دهد، اما ما اصلاً در اینجا چنین آمارهایی را نداریم.

آیا حرفی مانده که بخواهی بزنی؟

یک صحبت خوب در مصاحبه انجام شد و آن هم این بود که مدیران باید پاسخگو باشند. افرادی که در نقل و انتقالات فعالیت می‌کنند باید وظیفه سنگین خود را بدانند. مسؤولان نباید مشکلات را به هم پاس بدهند و ساختارها باید در باشگاه استقلال درست شود. هوادار باید طرف حساب خودش را بداند و طبیعتا اگر این اتفاق رخ دهد کم کم خیلی از مشکلات از باشگاه خارج خواهد شد. همه حرف‌هایم برای حل مشکلات استقلال بود، وگرنه هیچ کدام از این صحبت‌ها درخواست شخصی و منفعت‌طلبی نیست.

در جلسه روز جلسه پیشنهاد معاونت که دریافت نکردی؟

(می‌خندد) نه. سعادتمند فکر می‌کنم تنها 16 روز است که به باشگاه آمده و اگر او فرصت کند مدیر روابط عمومی باشگاه را انتخاب کند، طبیعتا این حواشی و شایعات هم از تیم دور می‌شود. باشگاه استقلال می‌تواند یک سخنگو داشته باشد و همه این مسائل را جمع و جور کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس