اسماعیل حلالی

پیشکسوت پرسپولیس گفت: تیم‌های ما دولتی هستند و کسی از جییش پولی نمی‌دهد که بخواهد خودش را مقابل بازیکن قرار بدهد و بد کند.

به گزارش مشرق، اسماعیل حلالی در مورد تاثیر شیوع کرونا روی فوتبال ایران اظهار داشت: هیچکس فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی بیفتد و کل دنیا و ورزش را تحت تاثیر خودش قرار بدهد. در ایران، شرایط خوب پیش رفته ولی از الان به بعد باید راه‌حل‌هایی برای شروع ورزش و مسابقات پیدا کنند. بعضی از ورزش‌ها مانند تنیس هستند که می‌شود با رعایت پروتکل بهداشتی اعلام شده، آن‌ها را انجام داد چون برخوردی در آن‌ها وجود ندارد.  فوتبال را هم می‌توانند برگزار کنند. هر هفته تست بگیرند و فوتبالیست‌ها با رعایت موارد بهداشتی به ورزش خودشان ادامه بدهند.

کرونا درس‌های زیادی به ما داد

حلالی در مورد انجام مسابقات فوتبال تصریح کرد: نزدیک دوماه فوتبال تعطیل است. تمرین در خانه با تمرین حرفه‌ای که همراه تیم انجام می‌شود متفاوت است. بازیکنان آمادگی شان را از دست داده‌اند و زمان می خواهند تا به مرز آمادگی برسند. در فوتبال شاید مساله بازی‌های تن به تن و درگیری‌ بازیکنان مطرح باشد ولی می‌توانیم با انجام آزمایش روی بازیکنان سلامتی آنها را کنترل کنیم. به نظر من هیچ مانعی ندارد و نباید همه چیز را تعطیل کنیم.

وی افزود: این بیماری حسن‌هایی هم داشت که شاید برای فرهنگ عمومی ما هم خوب باشد. خیلی از رفتارهایی که غلط بود باید حذف شوند. مثلاً کسی را که برای اولین بار می دیدیم یک ربع روبوسی می کرد! این بیماری درس‌های زیادی به ما داد. این ویروس فعلاً با ما هست و نمی توانیم آن را از زندگی روزمره حذف کنیم ولی در کنارش می‌توانیم با تعامل و آمادگی کامل به ورزش مانند کاروکاسبی ادامه بدهیم اما آگاه‌تر از گذشته و با هوشیاری کامل.

بیشتر بخوانید:

پاسخ منفی سرمربی سابق پرسپولیس به تلویزیون آرژانتین

بدون تعصب؛ پرسپولیس لیاقت قهرمانی دارد

حلالی در مورد اختلاف نظرها برای تعیین قهرمان این فصل لیگ برتر عنوان کرد: نمی شود گفت که لیگ امسال را تعطیل و لیگ جدید را شروع ‌کنیم. اگر اختلاف امتیاز 3،5 و یا 6 امتیاز بود می‌گفتیم تیم‌ها جبران می‌کنند و در دو بازی می‌توانند به پرسپولیس برسند. من یک پرسپولیسی تمام عیار هستم اما همیشه واقع بین بوده‌ام. وقتی اختلاف زیاد است؛ نمی‌گویم نمی شود تیم صدرنشین را گرفت اما کار برای تیم‌های دیگرسخت است. چون پرسپولیس بازی‌های سخت خودش را انجام داده و این 9بازی آسان‌تر است.

وی ادامه داد: البته نمی‌گویم که مثلاً پیکان تیم راحت‌تری نسبت به سپاهان است اما هرجور حساب کنید پرسپولیس به لحاظ فنی، قوی‌تر از تیم‌های دیگر نشان داده و آن‌ها تا این حد شکل مدعی نداشتند، چون مدعی نباید زیاد امتیاز از دست بدهد. پرسپولیس به لحاظ فنی هم لیاقت قهرمانی دارد و من این را بدون تعصب می گویم، اما به هر حال تصمیم گیری با مسئولان فدراسیون فوتبال است.

با پخش فوتبال مردم راحت‌تر در خانه می‌مانند

پیشکسوت پرسپولیس در مورد نحوه اتمام لیگ نوزدهم تصریح کرد: من نظر خودم را می‌گویم؛ اگر می‌خواهند کلا لیگ را تعطیل کنند؛ تیم‌های اول تا چهارم را مشخص کنند و بگویند این تیم قهرمان است، این تیم دوم و... اما راهکاری که به ذهنم می‌رسد این است که بازی‌ها را با پروتکل‌های بهداشتی و بدون حضور تماشاگر برگزار کنند.

حلالی در تشریح این موضوع گفت: بهتر است با کمک وزارت بهداشت تمرینات را شروع کنند. همه اعضای تیم‌ها و افرادی که در محل تمرین هستند تست بدهند و هفته‌ای یک بار این کار انجام شود. افراد متفرقه و غریبه را به محل تمرین راه ندهند و هر چهار روز یک بار هم بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شود. از عوامل برگزاری مسابقات هم تست بگیرند و به آن‌ها گواهی سلامت بدهند. تلویزیون هم وقتی مسابقات را پخش کند مردم راحت‌تر می‌توانند در خانه بمانند. الان تلویزیون فیلم‌های 20سال قبل را نشان می‌دهد و این به چه درد می‌خورد؟

بدون تعیین قهرمان، پرسپولیس متضرر می‌شود

وی در مورد اینکه نظرات مختلفی مانند برگزاری لیگ 18تیمی در فصل بعد یا برگزاری پلی‌آف برای تعیین تیم‌های سقوط و صعود کننده وجود دارد، گفت: اگر لیگ را تعطیل کنند و مثلا بگویند پیکان باید به لیگ یک سقوط کند ظلم است. 9 بازی مانده و پیکان می‌تواند تلاش کنند و حتی بازی‌هایش را ببرد و به وسط جدول برسد.

هافبک پیشین پرسپولیس اضافه کرد: اگر لیگ را تعطیل کنند، بگویند اول دوم سوم نداریم 4تیم را برای لیگ قهرمانان معرفی می‌کنیم و قهرمان را مشخص نکنند، پرسپولیس متضرر می‌شود. چون این تیم با تیم دوم اختلاف زیادی دارد و احتمال قهرمانی‌اش بیشتر از 80درصد است. مگر اینکه اتفاقات بد فوتبال بیفتد، پرسپولیس نتیجه نگیرد و تیم‌های دیگرهم همه بازی هایشان را ببرند. پرسپولیس حق بیشتری برای قهرمان شدن دارد.

بیاییم همه با هم کم بخوریم

پیشکسوت پرسپولیس در مورد اینکه در دنیا به خاطر شرایط به وجود آمده نهادهای ورزشی هزینه‌ها را کاهش می دهند اما در ایران این اتفاق نیفتاد، اظهار داشت: به خاطر اینکه مثلاً فدراسیون به فوتبال پایه و باشگاه‌ها پولی نداده که بخواهد آن را کاهش دهد. فقط در راس کار یک سرمربی انتخاب می کنند، 6 میلیون دلار معلوم نمی‌شود از کجا می آورند و او هم در نهایت شکایت می‌کند. مطمئناً این‌ها که می گویند ما برنده می‌شویم در آخر چند میلیون دلار هم بازنده می‌شوند و تمام پولی که می‌شد برای فوتبال پایه خرج کنیم، یک نفر بر می دارد و می‌برد.

حلالی در مورد تعدیل نیرو در چارت اداری نهادهای ورزشی گفت: این مساله هزینه‌های خیلی زیادی ندارد. نباید در شرایط بد، شرایط کسی را بد کنیم. نباید کسی را کم کنیم، بیاییم همه با هم کم بخوریم. چرا رئیس فدراسیون بخورد و یکی دیگر برود؟ رئیس فدراسیون که حقوقش nریال است نسبت به حقوقش کاهش داشته باشد و آن کارگری هم که کار می‌کند نسبت به حقوق خودش. در این شرایط هر کسی باید در حد خودش باشد.

وی ادامه داد: نباید به خاطر 3-4ماه که به مشکل خوردیم کسی را بیکار کنیم و تازه در رسانه‌ها هم بگوییم تعدیل نیرو کردیم. ما بلد نیستیم قرارداد سرمربی را ببندیم و از این بابت خیلی متضرر می‌شویم یا باشگاه‌های ما هر سال بازیکن خارجی می‌آورند و متضرر می‌شوند، باید جلوی این‌ها گرفته شود. اصلا این موضوع در مقابل این اعداد، رقمی نیست. همه باشگاه‌های ما این مشکل را دارند، خود فدراسیون هم دارد.

کسر قرارداد باید با رضایت بازیکن باشد

حلالی در مورد اینکه بسیاری از بازیکنان فوتبال اروپا و دنیا مثل رونالدو به خاطر شرایط موجود بخشی از قراردادهای خودشان را کم کرده‌اند، عنوان کرد: ‌درآمد رونالدو از فوتبال شاید یک دهم درآمدش از تبلیغات باشد. آنقدر دارد که اصلا برایش مهم نیست برود در خانه بنشیند. تیم‌های ما دولتی هستند و کسی از جییش پولی نمی‌دهد که بخواهد خودش را مقابل بازیکن قرار بدهد و بد کند. در این شرایط رضایت خود فرد مهم است نه این که اجبار کنند.

وی تصریح کرد: این پول برای تمرین کردن و مسابقه دادن است. وقتی دو ماه کار نکرده‌اند، می‌توان بخشی از این قرارداد را به خاطر تعطیلی و با رضایت خود بازیکنان برای بهداشت عمومی کسر کرد و آن را به مثلاً به وزارت بهداشت داد که برای مردم عادی خرج کند.

بازیکن پیشین پرسپولیس افزود: مردم در این شرایط نیازمند هستند و ورزش باید به داد آن‌ها برسد. آن‌ها که در این راه پول درآورده‌اند و باعث و بانی اش هم مردم بودند که این افراد به پول رسیدند، الان باید بیایند و کمک کنند. اشکالی هم ندارد. یک زمانی مردم اسپانسر رونالدو شدند که الان برای تبلیغات ارقام نجومی می گیرد. الان هم او به بیمارستان در کشور خودش و مردم کمک می‌کند. باید همدیگر را درک کنیم. البته بدون رضایت بازیکن، شاید آن پولی که کسر می‌شود حلال نباشد.

چون تیم‌ها دولتی هستند نمی‌توانند پا پیش بگذارند

حلالی با اشاره به شرایط بازیکنان فوتبال، اظهار داشت: این مسیر ادامه دارد و معلوم نیست چقدر طول می‌کشد. در این شرایط برای آینده نمی‌توانید تصمیم بگیرید. باید به بازیکنان هم حق داد. یک فوتبالیست قراردادی بسته و روی آن حساب کرده، می خواهد زندگی‌اش را بچرخاند و سرمایه دیگری جز پول فوتبال ندارد. شاید کسی باید قسط ماشین یا خانه بدهد. همه مثل رونالدو نیستند که در خانه بمانند و چندین شرکت به او پول برسانند.

وی ادامه داد: شاید بازیکنی به آن پول نیاز داشته باشد و 10درصد بدهد، شاید نیاز نداشته باشد و 50درصد بدهد. از طرفی یقینا مدیران باشگاه‌های ما این کار را نمی‌کنند. چون این پول دولتی است و مصوب شده، یک مدیرخودش هم نمی‌داند تا آخر فصل در آن باشگاه حضور دارد یا نه، که سر این پول هم با چند نفر چانه بزند. در کشور ما چون تیم‌ها دولتی هستند نمی‌توانند در این مواقع خیلی پا پیش بگذارند. اعتقاد قلبی من این است که در این شرایط هر کسی هر چقدر می‌تواند کمک کند. ما باید همه در کنار هم این از این مسیر بگذریم و با به هم کمک کردن این اتفاق می‌افتد.

مردم را با خصوصی سازی سرکار نگذارند

پیشکسوت پرسپولیس در خصوص اینکه با خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس می‌توان به زنده شدن درآمدهای حرفه‌ای فوتبال مثل حق پخش امیدوار بود تا در یک بحران اجتماعی شاهد نباشیم باشگاه‌های فوتبال هم مثل مردم مستاصل شوند، اظهار داشت: 10 سال است که داد می زنیم باید این اتفاق بیفتد اما نیفتاد و قطع به یقین هم بدانید که این اتفاق نمی‌افتد. همه این‌ها شعار است و برای این است که اخبار تلویزیون و رسانه‌ها پر شود.

حلالی تصریح کرد: اتفاقی بابت خصوصی‌سازی این دو باشگاه نمی‌افتد. خواهشا مردم را سر کار نگذارند. تیم‌ها حق پخش ندارند، باید بدهکاری این دو باشگاه مشخص شود و بعد تازه بتوانند آن‌ها را به بورس ببرند. یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت فوتبال ما این است که تمام تیم‌ها را به بخش خصوصی بدهیم و بعد از آن هم از آن‌ها حمایت کنیم تا رشد کنند ولی می‌دانم که این اتفاق برای استقلال و پرسپولیس نمی‌افتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس