صدای آمریکا نمایه

به نظر کارشناسان رسانه‌ای می‌تواند پاسخ حیرت آنها از بیانیه‌پراکنی کاخ سفید باشد، به راه انداختن یک بازی کهنه و نخ‌نما شده برای بازگرداندن آبروی از دست رفته و مخاطبان فراری صدای آمریکاست.

به گزارش مشرق، کاخ سفید در ۹ آوریل در میان تعجب و حیرت ناظران و کارشناسان بین‌المللی، بیانیه‌ای درباره عملکرد صدای آمریکا (VOA) منتشر کرد که این رسانه وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا را به گزارش‌دهی «جانبدارانه» و تبدیل شدن به «سخنگوی رژیم‌های استبدادی» متهم کرده بود. بیانیه کاخ سفید ضمن ‌اشاره به بودجه ۲۰۰ میلیون دلار صدای آمریکا که دولت آن را تامین می‌کند، به این رسانه اعتراض کرده بود که به جای شناساندن آمریکا به جهانیان و پوشش سیاست‌های این کشور، مطالبی علیه آمریکا را پوشش خبری داده است.

در پاسخ به بیانیه فوق، «آماندا بنت»، مدیر VOA اتهامات کاخ سفید را رد کرد و توضیح داد که این رسانه از ابعاد مختلف به اخبار نگاه کرده و آنها را پوشش می‌دهد. اما حیرت و شگفتی کارشناسان رسانه‌ای و ناظران سیاسی در این بده‌بستان بیانیه‌ای و جوابیه‌ای میان کاخ سفید و صدای آمریکا (VOA) از آن جهت بود که فی‌المثل در وب سایت آن، تقریبا ۹۰ درصد مطالب و اخبار بدون استثناء مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های خبری و حرف‌های دونالد ترامپ و مایک پمپئو را بازتاب داده و ده درصد بقیه نیز نقل یک یا دو گزارش تبلیغاتی برای آمریکاست. 

در مقابل این اخبار و گزارش‌های تبلیغاتی، صدای آمریکا (VOA) به طور مثال در طول همین روزهای کرونایی، هیچ گزارشی از فجایعی مثل قربانیان هفت برابری کرونا در میان سیاه‌پوستان آمریکا، دفن این قربانیان در گورهای دسته جمعی نیویورک توسط زندانیان و محکومین، صف‌های طولانی در مقابل فروشگاهها و غارت آنها، کیسه‌خوابی بی‌خانمان‌های لاس وگاس در پارکینگ‌ها، کمبود شدید وسائل بهداشتی و بیمارستانی، آوارگی فقرا و مستندان در خیابان‌های لس‌آنجلس، دروغ‌های نوبت به نوبت ترامپ و پمپئو در لاپوشانی اخبار و قربانیان کرونا در آمریکا، عملکرد تاخیری دولت آمریکا در اعلام اخبار کرونا وکمک به ‌اشاعه این ویروس در ایالات متحده وجود ندارد و به جای آن پخش اخبار تحریف آمیز و بدون سند و مدرک درباره شیوع این بیماری در چین، ایران و... اساس اخبار خارجی این رسانه را تشکیل می‌دهد.

اگرچه از یک رسانه دولتی که بودجه خود را از صندوق وزارت امورخارجه آن کشور دریافت می‌کند، انتظار بی‌طرفی و پخش حرفه‌ای و استاندارد اخبار و گزارش‌های خبری، جز خوش‌خیالی و رویا نیست اما خبرنگاران و کارشناسان رسانه‌ای بر این باورند که وابستگی محتوایی صدای آمریکا به دولت این کشور بسیار از حد معمول و حتی افراطی هم گذشته و دیگر چگونه می‌توان یک شبکه رادیو تلویزیونی را این گونه به بلندگوی دو سه نفر در کاخ سفید تبدیل کرد.آنچه که هزاران مرتبه از تبلیغات گوبلزی برای رژیم هیتلری نیز پیشی گرفته است.

اما آنچه به نظر این کارشناسان رسانه‌ای می‌تواند پاسخ حیرت آنها از بیانیه‌پراکنی کاخ سفید باشد، به راه انداختن یک بازی کهنه و نخ‌نما شده برای بازگرداندن آبروی از دست رفته و مخاطبان فراری صدای آمریکاست که به دلیل تبلیغات افراطی و تهوع‌آورش از دولت آمریکا و شخص ترامپ و پمپئو (که امروز از منفورترین شخصیت‌های جهانی به شمار می‌روند)، آن تتمه اعتباری که شاید پیش از این داشت را هم از بین برده و مدت‌هاست بسیاری از شنوندگان و بینندگان و کاربران خود را از دست داده و حالا با این خیمه‌شب‌بازی گویا می‌خواهند به قول معروف «آب رفته را به جوی بازگردانند». غافل از آنکه «آب ریخته را نمی‌توان جمع کرد».

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس