کد خبر 1061086
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
آیت الله رحیم ارباب

مرتاض‏‌های هندی که هفته‏‌ای یک مغز بادام می‏‌خورند یا به کارهای نظیر نخوابیدن و ... می‏‌پردازند از کارهای مشکل به سوی کارهای آسان فرار می‌‏کنند.

به گزارش مشرق، علامه‏ طباطبایی‏ بر این اعتقاد بودند که با انجام کم‏ترین معصیت، راه به حرم معارف الاهی مسدود و ممنوع است و وظیفه‌‏مند بودن در برابر فرمان‌های الاهی، شرط اول کمال و گام نخستین سلوک است. البته این کار بس دقیق و دشوار است و به سادگی قابل دست‏یابی نیست و مراقبتی شدید و احتیاطی کامل را می‌‏طلبد. 

علامه در رساله الولایه نقل کرده‌‏اند که استاد بزرگوارشان مرحوم آیت الله العظمی سید علی قاضی طباطبایی فرمودند: 
«مرتاض‏‌های هندی که هفته‏‌ای یک مغز بادام می‏‌خورند یا به کارهای نظیر نخوابیدن و یا بر روی یک پا و با دست‌‏های گشوده در تمام شبانه روز ایستادن و ... می‏‌پردازند در واقع از کارهای مشکل به سوی کارهای آسان فرار می‌‏کنند. آن‏چه مشکل است، آن است که در طول هفتاد سال عمر، یک بار هم دروغ، غیبت، ریا و نگاه غیر جایز از انسان سر نزند.»

برخی از شاگردان مرحوم حاج آقا رحیم ارباب نقل کردند که وی می‏‌فرمود: من می‌‏توانم ادعا کنم از پانزده سالگی تاکنون، به هیچ نامحرمی نگاه نکرده‌‏ام. پس التزام عملی به تمامی تکالیف الاهی، نخستین شرط ورود به حرم امن الاهی است‏.

* کتاب انسان و جهان در شناخت مکتب اسلام، قائمی امیری، ص۱۴۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    46 0
    خدارحمتشون کنه...
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    8 2
    من هیچ وقت قبول نکردم هفته ای یک مغز بادام یا عدس که انسان از گرسنگی می میرد
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      16 1
      این داره میگه هفته ای یکبار مغز بادام رو مرتاض ها میخورن نه فقهای ما
    • ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
      0 0
      اینها اگر واقعا مخالفت با نفس دارند و با خواسته های نفس خود مقابله می کنند ، بعدا مسلمان می شوند چون این مخالفت با خواسته های نفس است
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    19 1
    عالی بود. کاش جایی برای بیان این مطالب نغز و حکیمانه باز میکردید، با این همه معدن حکمت و معرفت و ادب جایش خالیست.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    8 1
    سردبیر محترم ... عکس مربوط به حاج آقا رحیم ارباب است نه مرحوم آیت الله قاضی
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    5 0
    راهکارهای چشم بستن از نامحرم - عبرت گرفتن از قبرستان - این آیه را مکرر بخوانیم: « قُلْ لِلْمُۆْمِنینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِک أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یصْنَعُونَ = به مۆمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند. این براى آنان پاکیزه‏تر است و خداوند از آنچه انجام مى‏دهید آگاه است. - شهید حاج همت فرمانده لشگر محمد رسول الله: هرگاه امتداد نگاهت به حرام نرسید، شهید هستی. - مسلما نگاه به نامحرم از مصداق های فحشاء و منکر الهی است. پس اگر کسی مرتکب آن شد، معلوم می شود که نمازش نماز درستی نبوده است. زیرا خداوند می فرماید:«نماز انسان را از فحشاء و منکر باز می دارد= إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ». یا این آیه که می فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ= ای کسانی که ایمان آورده اید! از صبر و نماز کمک بگیرید که خدا با صابران است». - بی گمان چشم خبر می دهد از سر درون/ و ر نه چشم شهدا این همه آرام نبود - رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) می فرماید: دنیا محضر خداست. پس هر وقت فکر و یا تصمیم گناه به سرمان زد، به یاد این جمله بیافتیم. چون خدا که نعوذبالله کمتر از یک انسان نیست که مثلاً وقتی ببینیم کسی در کنار ماست، می ترسیم که گناه یا کار خطایی انجام بدهیم؛ اما در محضر خدا دست به گناه بزنیم؟ پس باید در محضر خدا بودن را در ذهن و قلب خود نهادینه کنیم تا هر وقت چشم ما خواست به سراغ گناه برود، به یاد خدا باشیم و گناه نکنیم. زیرا در این صورت خدا و امام عصر (عج) از ما ناراحت خواهند شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس