کد خبر 1061044
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
نماینده عراق

نماینده پارلمان عراق با اشاره به جزئیات روند انتخاب سه مامور تشکیل کابینه عراق پس از استعفای عبدالمهدی، از تاکید تهران و آیت‌الله سیستانی بر عدم دخالت بیگانگان در امور سیاست داخلی این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، «حسین فدعم» نماینده پارلمان عراق و از اعضای جریان حکمت ملی این کشور، در گفت‌وگویی تلویزیونی به سوالاتی درباره جدیدترین تحولات سیاسی عراق پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

انتخاب «عدنان الزرفی» تصمیم شخصی «برهم صالح» نبود

وی شب گذشته با حضور در برنامه سیاسی «شباب next » که از شبکه «العهد» عراق پخش شد، تاکید کرد «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق برای انتخاب «عدنان الزرفی» به عنوان نخست‌وزیر، تصمیم شخصی نگرفت بلکه پس از ساعت ۱۲ شب دوشنبه (۱۶ مارس) و با پایان مهلت قانونی معرفی نامزد نخست‌وزیری از سوی فراکسیون اکثریت و کمیته هفت‌نفره، وی با یک یک رهبران احزاب سیاسی تماس گرفت و همه آنها به استثنای ائتلاف «الفتح» با گزینه الزرفی موافقت کردند.

 وی افزود که پس از آن گزینه الزرفی روی میز آمد که مصطفی الکاظمی اعلام کرد که حاضر به پذیرش این پست نیست.

پیام سردار قاآنی به رهبران احزاب سیاسی عراق

این نماینده جریان حکمت ملی در ادامه با اشاره به طبیعی بودن سفرهای مقامات کشورهای مختلف از جمله مقامات نظامی آمریکای به عراق گفت: سفر [سردار] قاآنی به عنوان یک فرمانده نظامی به عراق نیز کاملا طبیعی است. من به عنوان کسی که از دیدارهای او با احزاب سیاسی عراق اطلاع دارم، تاکید می‌کنم که وی در این دیدارها به وضوح یک پیام را ابلاغ کرد.

به گفته فدعم فرمانده سپاه قدس ایران در این سفر تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران مطلقا در امور داخلی عراق و انتخاب نخست‌وزیر دخالت نخواهد کرد و این امر به احزاب سیاسی این کشور مربوط و است تهران با مخالف دخالت سایر طرف‌های بین‌المللی در این مسئله نیز مخالف است. اما درباره مبارزه با کرونا و هر مشکل امنیتی دیگری، به عراق کمک خواهد کرد.

ماجرای نامه سران احزاب سیاسی عراق به آیت‌الله سیستانی

وی در بخش دیگری در پاسخ به سوالی درباره نامه گروه‌های سیاسی به مرجعیت عالی شیعیان در عراق پیش از مامور شدن «محمد توفیق علاوی» به تشکیل کابینه، تایید کرد که رهبران احزاب برای کسب نظر آیت‌الله «سید علی السیستانی»، نامه مهر و موم شده‌ای را برای ایشان ارسال کردند که این نامه بدون باز شدن به سران سیاسی بازگشت داده شد. این امر بیانگر آن بود که آیت‌الله سیستانی حاضر به دخالت در این مسأله نبودند.

درباره ادعایی مبنی بر نقش الکاظمی در ترور سردار 

این فرمانده سازمان الحشد الشعبی عراق درباره اینکه برخی به مصطفی الکاظمی اتهام می‌زنند که او در جریان ترور سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی با آمریکا همکاری کرده، نیز توضیح داد و گفت که این ادعا را تنها یکی از گروه‌های مسلح عراق مطرح کرده و گفته که اسنادی در این خصوص دارد و این اسناد را به نخست‌وزیر کنونی آقای عبدالمهدی ارائه کرده است. عدم واکنش عبدالمهدی به این امر نشان می‌دهد که اسناد مذکور چیزی را ثابت نمی‌کند.

شرط جریان حکمت برای حمایت از الکاظمی

وی، درباره شرط جریان حکمت برای حمایت از دولت مصطفی الکاظمی در پارلمان گفت: تنها شرط این جریان، تشکیل دولتی خالی از سهم‌خواهی‌های حزبی است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    26 3
    خواهشاً اخبار رو ویراستاری کنید. از بس غلط املایی و نگارشی داره آدم حالش به هم می‌خوره.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      1 9
      به لیمو بخور خوب میشی
  • رضا IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    0 0
    چرا خود مسوولين ايرانى اسناد و مدارك مربوطه. رو از عصائب اهل حق مطالبه نكرده اند ؟! اين بجز فرار از مسوليت چه. معنائى ميتونه داشته باشه ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس