کد خبر 1061002
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
جزئیات حداقل دستمزد کارگران

بررسی دستمزد کارگران در سال ٩٩ نشان می‌دهد که حداقل دریافتی ماهانه خانوار ٣.٣ نفری، ٢ میلیون و ٧۴٩ هزار تومان است. این رقم در مقایسه با سال گذشته ٣٧.۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، پس از هفته‌ها چانه‌زنی و کش و قوس برای تعیین دستمزد ٩٩ کارگران، سرانجام چهارشنبه گذشته میزان دستمزد امسال تصویب شد تا طبق تصمیم قانونگذار که مقرر کرده میزان دستمزد باید هر سال توسط ذینفعان در جلسه شورای عالی کار تعیین شود، عمل شود. 

بیشتر بخوانید:

جزییات دستمزد ٩٩ کارگران 

حداقل مزد ماهانه در سال جاری یک میلیون و ٨٣۵ هزار و ۴٢۶ تومان است. علاوه بر آن کمک هزینه ۴٠٠ هزار تومان، حق اولاد (برای هر فرزند) ١٨٣ هزار و ۵۴٢ تومان، پایه سنواتی ١٧۵ هزار تومان و کمک هزینه مسکن یکصدهزار تومان تعیین شد. 

در مجموع حداقل دریافتی ماهانه یک خانوار ٣.٣ نفر ٢ میلیون و ٧۴٩ هزار تومان است. 

متوسط درصد افزایش دستمزد کارگران در سال های ٩٨ و ٩٩

مقایسه جزییات دستمزد ٩٨ و ٩٩ کارگران نشان می دهد که کمک هزینه ٩١.۶ درصد، پایه سنواتی ٩٣.۶ درصد، حداقل مزد ماهانه ٢٨.٧ درصد و کمک هزینه مسکن ٧۵ درصد رشد داشته است. 

همچنین حداقل دریافتی ماهانه کارگرانی که فرزند نداشته باشند ٣٨.۴ درصد، کارگر با یک فرزند ٣٧.٧ درصد و کارگر با دو فرزند ٣٧ درصد افزایش یافته است. مزد ماهانه کارگران با بعد خانوار ٣.٣ نفر نیز ٣٧.۵ درصد رشد داشته است. 

نتیجه بررسی ها بیانگر این است که مجموع دستمزد کارگران در سال های ٩٨ و ٩٩ در آیتم های مختلف قابل توجه بوده است به گونه ای که حداقل مزد ماهانه کارگران ۵٧.۵ درصد، پایه سنواتی ١٨٧.٣ درصد، حق اولاد ۵٧.۵ درصد، کمک هزینه ١٨٣.٣ درصد و کمک هزینه مسکن ١۵٠ درصد افزایش یافته است. 

 ماده ۴١ قانون کار شورای عالی کار را موظف کرده هر ساله میزان دستمزد کارگران را براساس نرخ تورم تعیین کند. بنابراین مراکز مربوطه موظف هستند نرخ تورمی را اعلام کنند و مرکز آمار نرخ تورم سال ٩٧ را ٢۶.٩ درصد و نرخ تورم سال گذشته را ٣۴.٨ درصد اعلام کرد. 

این مرکز مجموع نرخ تورم سال ٩٨ و ٩٩ را ۶١.٧ درصد و متوسط نرخ تورم در این دوره را ٣٠.٩ درصد اعلام کرد. 

مجموع حداقل دریافتی خانوار ٣.٣ نفر در این سال ها ( ٩٨ و ٩٩ ) ١٣.٣ درصد بیش از نرخ تورم است. همچنین متوسط دریافتی خانوار ٣.٣ نفر در سال گذشته و امسال ۶.۶ درصد بیش از نرخ تورم است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    6 0
    اگر نماینده ای که قرار شده در تعیین دستمزد من تاثیر داشته باشه سواد و قدرت چانه زنی داشت میتوانست با یک پیشنهاد ساده توپ رو به زمین دولت بندازه تا آقای نوبخت مویه کنان اظهار شرمندگی و درماندگی نکند از جمله افزایش سقف معافیت مالیات بر درآمد و نیز کاهش سهم کارگر از حق بیمه از 7 درصد به 4 درصد و پرداخت مابقی از طرف دولت بزرگترین کارفرما= دولت =تامین اجتماعی = اداره دارایی = سیب زمینی
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    3 0
    کمک هزینه مسکن اضافه نشده
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    7 0
    ان آقا کلا ۳۰۰ تومن اضافه شده
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    9 0
    از 15 درصد یواش یواش داریم می رسیم به 90 درصد! یه چند روز دیگه اعلام میکنن چیزی که تصویب شده 15 و 21 درصد نبوده، 1500 و 2100 درصد بوده!!!!!!
    • محسن IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      5 0
      آره کم کم این درصد میرسه به خدا ،نمایده کارگران اگر نماینده بود اگر برش داشت اگر میتونست حق مارو بگیره وایمیستاد و حق مارو میگرفت نه اینکه زود جا بزنه
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    20 4
    حداقل حقوق از 1.500.000 پارسال به 1.800.000 رسیده یعنی 300.000 تومان ! سال چند روز است ؟ 365 روز یعنی روزی 1.000 تومان هم به حقوق کارگران اضافه نشده !
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 0
      اشتباه منفی زدم. لایک داشت. دقیقا درسته
    • نادر IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      9 0
      بزرگترین و متخلف ترین کارفرمای کشور ،خود دولت است با تبعیض در پرداخت ها به بهانه های من دراوردی ،بی عدالتی را در جامعه رواج میدهد شرکتی گارگر موقت ،کار معین ،پیمانی ،رسمی گرانی این چیزها را نمی فهمد در ادارات هر کس کار بیشتر میکند کمتر میگیرد این روال در توزیع ثروت ،بسیار ناعادلانه است
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      3 1
      این حقوق ماهانه است نه سالانه یعنی روزی 10 هزار تومان اضافه شده
  • عزیزی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    8 0
    وقتی پایه حقوق افزایش نداشته باشدو فقط مزایای جانبی را افزایش دهند، نتیجه آن میشودکه: 1) درسالهای آینده عقب ماندگی حقوق کارگران رخ میدهد زیرا هیج دلیلی ندارد که این افزایش مزایای جنبی هرساله یا با این مقدار رخ دهد. یعنی امسال حقوق پایه را کمی بالا برده اند و اگر سال آتی بیست درصد افزایش دهند باتوجه به افزایش ناچیز آن درسال جاری، مقدار آن درسال آینده افزایش چشمگیری نخواهد داشت. یعنی هرسال عقب ماندگی حقوقی برای کارگران داریم.اگر این روش مطلوب دولت است چرا برای کارکنان خود پیاده نکرد. 2) میزان افزایش ناچیز حقوق پایه باعث میشود اضافه کار و مستمری بازنشستگی با مبلغ پایین باشد و این به ضرر کارگر است. 3) تا قبل از سال 1388 ترکیب شورای عالی کار که دستمزد را تعیین می کند نسبتا متعادل بود ولی درحال حاضر دستمزد توسط شورایی تعیین میشود که سه نفرنماینده کارگران هستند و شش نفر نماینده کارفرمایان (سه نماینده دولت هم به عنوان کارفرمای بزرگ دنبال تأمین نظر کارفرمایان هستند) 4) میگویند دراین جلسه وزیراقتصاد بخاطر اثرات تورم انتظاری موافق افزایش حقوق پایه کارگران نبوده است. اولا بازار به مجموع دریافتی کارگران توجه می کند آقایان هم که دارند در بوق و کرنا می کنند که حقوق کارگران بیش از 30 درصد افزایش داشته است نه 21 درصد خوب این تورم انتظاری ایجاد نمیکند. از طرف دیگر مگر افزایش حقوق کارمندان دولت تورم انتظاری ایجاد نمی کند که حالا چوب آن را بایستی کارگران نوش جان کنند. 5) دولت بجای این حاشیه رفتنها بهتر است نیست اقدامات انجام شده جهت پرداخت بدهی تاریخی خود به صندوق تأمین اجتماعی را که به 256 هزار میلیارد تومان رسیده است و به دلیل عدم پرداخت توسط دولتهای مختلف برروی هم انباشته شده است اعلام کند تا همسان سازی حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی انجام شود؟ دولت برای همسان سازی مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری منابع مالی دارد ولی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی آن را به آینده نامعلوم حواله می کند؟ 6) بهتراست دولت پای خود را ازسازمان تأمین اجتماعی کوتاه کند و آن را به صاحبان آن یعنی کارگران که سرمایه آنها این سازمان را بوجود آورده بازگرداند تا خود راسا نسبت به مدیریت آن اقدام کنند. دولتها نشان داده اند که مدیریت عادلانه ای ندارند.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    11 0
    این اعداد و درصد ها را از کجا آورده اید؟! کمک هزینه مسکن۷۵درصد رشد ؟!حداقل دستمزد ۲۷ درصد آیا بخشنامه و تصمیم جدیدی گرفته شده یا شما خواب دیدید؟!!!بهتره بجای دروغ پراکنی یه سر به قفسه فروشگاهها بزنی قیمت حبوبات طی ۲۰روزتا ۱۱۰درصدافزایش یافته لپه کیلو ۱۳تومانی شده ۲۶هزار تومان ،هیچ عقل سلیمی در شرایط جهاد اقتصادی و جهاد برای جهش تولید سربازان خط مقدم خود که کارگران هستند را اینچنین به درماندگی نمیکشد ،خجالت بکشید جمع کنید بساط ریا و تزویر را
  • حسین IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    3 0
    کدوم آدم عاقلی قبول میکنه درآمد کارگران با این افزایش بیش از نرخ تورم هست؟!! مثل اینکه نفس نویسنده این مطلب از جای گرم درمیاد یا مثل کارگران حقوق نگرفته تابحال که حرفهای بی پایه و اساس میزنه. خیلی صادق در گفتار هست با اعداد و ارقام سال قبل رو با امسال مقایسه کنن، ابلاغیه شورای عالی کار به ۱۵ % و ۲۱% افزایش اذعان داره در قبال تورم ۴۱% اونموقع نگارنده این مطلب اذعان داره حقوق کارگران فلک زده بیش از نرخ تورم هست پس مثل اینکه این دولتمردان مظلوم هستند که زیر ۲.۸۰۰.۰۰۰ حقوق میگیرند!
  • آرش IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    5 0
    خوبه خجالتم نمیکشین با این تورم کمر شکن ۳۰۰ تومن گذاشتین روی حقوق، این دقیقا بی عدالتی و خوردن حق کارگره...
    • رضا. IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      1 0
      بسپارینشون.دست.خدا.خودش.حقمونا.میگیره
  • مسعودرستمی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    با سلام دولت می تواند با پرداخت کمکهای غیر نقدی مثل دادن بن کارت یا روشهای دیگر قدرت خرید را بیشتر و سفره کارگران را بزرگتر کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس