کد خبر 1060739
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
عبدالله شهبازی

در حوزه سیاست خارجی البته وضع متفاوت است. من یکی تردید ندارم که نظام سیاسی اروپای غربی و آمریکای شمالی بسیار مرجح است بر چین.

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی مورخ و پژوهشگر تاریخ سیاسی معاصر طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

یادداشت زیر گزیده‌ای است از بحث‌های روزهای اخیرم در یک گروه تلگرامی درباره موج سنگین ضد چینی روزهای اخیر در ایران.

نظام سیاسی چین مطلوب من نیست. یعنی اگر مجبور باشم در خارج از ایران و در آسیای جنوب شرقی زندگی کنم قطعاً چین را انتخاب نمی‌کنم. بیش از همه به دلیل سیستم بسته سیاسی آن. ولی اگر تاجر و صاحب صنعت بودم حتماً سعی می‌کردم با چین مراوده داشته باشم همانطور که خیلی از کمپانی‌های بزرگ و کوچک آمریکایی و اروپایی با چین مراوده دارند.

در حوزه سیاست خارجی البته وضع متفاوت است. من یکی تردید ندارم که نظام سیاسی اروپای غربی و آمریکای شمالی بسیار مرجح است بر چین. سطح رفاه بسیار بالاتر است. امکان تحرک اقتصادی و اجتماعی و مهمتر از همه آزادی بیان و اندیشه در سطح بالا جاذبه‌های اروپای غربی و آمریکای شمالی است. این‌ها امتیازات غرب است. ولی دولت‌ها در مناسبات خارجی اینگونه تصمیم نمی‌گیرند. ایران قرار نیست با چین ازدواج کند که از سیستم سیاسی‌اش خوشش بیاید یا نیاید. من و شمای ایرانی نیز یک وقت درباره انتخاب خود برای زندگی در کشور دیگر صحبت می‌کنیم و یک زمان درباره نوع روابط کشورمان که بتواند بیشتر منافع ملی را تأمین کند.

الان در وضع کنونی هیچ کشوری در دنیا، تأکید می‌کنم هیچ کشوری و بالاتر از همه آمریکا که بزرگ‌ترین بدهکار مالی به چین است، از چین بی‌نیاز نیست. سرعت رشد اقتصادی چین شگفت‌انگیز است. مضافاً که ایران، بهر دلیل، خوب یا بد،‌ روابطش با ایالات متحده تیره است. اروپای غربی هم به دلیل پیوستگی اقتصاد و سیاست در غرب و به دلیل جهانوطنی بودن کانون‌های مالی و سیاسی غربی، با ایران روراست نبوده و نیست. فرانسه هم دنبال منافع مالی خود در ایران بود و از طریق صنعت مونتاژ خودرو و بازار انحصاری غارتگرانه خودرو در ایران سودهای عظیم برده.

در این وضعیت گزینه رابطه اقتصادی با چین برای ایران بسیار مهم است تا بتواند به چرخش اقتصادش کمکی کند. حتی در وضعیت عادی نیز ارتباط با چین بسیار مهم است همانطور که برای اروپای غربی و ایالات متحده خیلی مهم است.

قرار نیست ما منافع ملی‌مان را فدای خواست‌های اروپای غربی یا آمریکا کنیم یا با تلاطم‌های سیاسی آنان بالا و پائین بپریم. قبلاً  مکرر سیاست خارجی جواهر لعل نهرو را مثال زدم در اتخاذ رویه «عدم تعهد» و استفاده از پتانسیل اتحاد شوروی سابق برای ساختن اقتصاد هند نوین.

این که بعضی فرموده‌اند که چین «چتر استعمارش را چند صباح دیگر بر روی ایران پهن می‌کند» نشانه بی‌اطلاعی از سیاست خارجی چین است. سیاست چین «استعماری» نیست؛‌ کاسبی است. چین بیزنس‌من خشک و قدرتمندی است و استراتژی کلانی را در پیش گرفته که خیلی با جدیت ادامه می‌دهد. دنبال سیاسی‌کاری و مستعمره‌سازی نیست. اصلاً رفتارش خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. همانطور که عرض کردم چین الان بزرگ‌ترین طلبکار دولت آمریکاست.

ردوبدل پیام‌های اولیه میان معاون وزارت بهداشت و سفیر چین اهمیتی نداشت. گفتگویی ساده و مؤدبانه بود. رفتار توهین‌آمیزی در طرفین وجود نداشت. این موج سنگین را کسانی ایجاد کردند که پیام‌های فوق را دستاویز قرار دادند.

البته حرف آقای جهانپور نادرست بود. خطر کرونا در چین از اول محسوس بود. اتفاقاً چین متهم بود به بزرگنمایی آن. اگر کسانی باور نکردند و خود را آماده ورود ویروس نکردند حتماً چین مقصر نیست. اگر تقصیری هست متوجه فرهنگ غذا خوردن مردم آسیای جنوب شرقی است. این ویروس می‌توانست از تایلند یا هر جای دیگر در آن منطقه آغاز شود.

موج ضد چینی روزهای اخیر از ایران شروع نشد. از رسانه‌های وابسته به دولت آمریکا شروع شد و واکنش به افزایش شدید اعتبار چین بود به دلیل مهار کرونا در این کشور. چین کار عظیمی کرد. هنوز آلزایمر نگرفته و بیاد داریم خبرهای آن روزها را. زمانی که دولت‌هایی چون ایران و آمریکا و اروپای غربی بکلی بی‌تفاوت بودند در قبال خبرهای هولناک کرونا و اجازه می‌دادند ویروس کشورهایشان را تسخیر کند. شاید آن‌ها در آن زمان می‌گفتند چین شلوغش کرد و باید با سکوت رد می‌کرد بیماری را. یا اگر رفتار دولت چین نبود این همه جنجال هم نبود. عده‌ای می‌میرند و تمام می‌شود. مثل همیشه. حالا موج ضد چینی درست کرده‌اند تا بی‌کفایتی و تقصیر خود را در مرگ‌ومیر مردم‌شان به گردن دیگری بیندازند.

پدیده‌هایی چون کرونا جهانی است. چین در ماجرای کرونا همانقدر مقصر است که بریتانیا و آمریکا در ماجرای آنفلونزای ۱۹۱۸ که ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر مردم جهان را کشت ولی حتی نامش را کردند «آنفلونزای اسپانیایی» نه انگلیسی یا آمریکایی. (عرض کردم قبلاً که درباره منشاء ویروس آنفلونزای ۱۹۱۸ دو نظریه اصلی وجود دارد. یکی منشاء را در بیمارستان صحرایی ارتش بریتانیا در بندر اتاپله فرانسه می‌داند و دیگری اردوگاه نظامی ارتش آمریکا در هاسکل کانزاس.)

این رفتارها شاید در ایران خطری نداشته باشد ولی در فضای کنونی آمریکا و اروپای غربی می‌تواند موج نژادپرستانه ضد چینی ایجاد کند و به بهای جان انسان‌های بیگناه تمام شود. در گوگل جستجو کنید و افزایش حملات به مردم دارای تبار آسیای شرقی (نژاد زرد) را در آمریکا ببینید. عوام خشمگین از «کرونای چینی» تفکیکی میان چینی و غیرچینی قائل نیستند. این موج‌سازی‌های کاملاً سیاسی از سوی دولت ترامپ و دیگران می‌تواند در پایه نژادپرستی غیرقابل کنترل قرار بگیرد.

تبلیغات ضد چینی ادامه جنگ تبلیغاتی- اقتصادی چین و آمریکاست که از قبل شروع شده بود. با افزایش شدید اعتبار چین به دلیل موفقیت در سیاست کنترل کرونا در ووهان و تبدیل شدن آن به الگو، که حتی در سخنان دکتر فاوچی دانشمند ارشد تیم کاخ سفید برای مقابله با کرونا نیز منعکس می‌شد، حملات تبلیغاتی به چین شروع شد.

کرونا پدیده جهانی است. پندمیک است یعنی همه‌گیری جهانی است. وظیفه ما شناخت روزبروز راهکارهای دولت‌های مختلف است و سنجش میزان موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها برای بکارگیری در داخل. ولی عملاً شاهدیم که در ایران عزمی برای قرنطینه یکی دو ماهه و قطع زنجیره انتقال انسانی ویروس وجود نداشت و چون توان مدیریت نداشتند بی‌خیال شدند.

قرنطینه «شرقی» و «غربی» ندارد. فرانسه و اسپانیا و ایتالیا و آمریکا هم سیاست قرنطینه را دنبال می‌کنند. حتی بریتانیا هم پس از شکست در راهکار ایمنی گله‌ای به سیاست قطع حلقه‌های انتقال انسانی ویروس رسید و بوریس جانسون در ۱۶ مارس/ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ رسماً اتخاذ راهکار سرکوب را اعلام کرد. مسئله میزان سخت‌گیری در قرنطینه است که روزبروز ثابت شده اگر اقدام ضربتی و اکید برای قرنطینه نباشد، شل‌کن و سفت‌کن تأثیری ندارد.

این موج ضد چینی در ایران برایم نامفهوم است. دلیلی برای این حجم ابراز خصومت به چین نمی‌بینم مگر دلایل دیگر داشته باشد. خاستگاه کرونا چین بود ولی چین، پس از تأخیری دو سه هفته‌ای که برایش عواقب سنگین داشت، خیلی خوب مدیریت کرد و نگذاشت ویروس از محدود استان هوبِی خارج شود وگرنه الان با یک میلیارد بیمار کرونایی سروکار داشتیم و فاجعه خیلی عظیم بود.

اگر تقصیری متوجه چین باشد به فرهنگ غذا خوردن مردم چین و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی برمی‌گردد که از نظر من واقعاً نفرت‌انگیز است.

بعد از آن چین کمک‌های جدی کرد و اعتبارش بالا رفت. همین چند روز پیش بود که هزار دستگاه ونتیلاتور به ایالت نیویورک کمک کرد و اندر کومو، فرماندار نیویورک، رسماً از چین تشکر کرد در فضای امساک دولت فدرال. در این فاصله به ایران هم خیلی کمک کرد که آمارش هست. از ماسک و کیت تست و ونتیلاتور و غیره. کمک قابل توجهی بود.

شخصیت‌ها و دولت‌های ملی در دوران «جنگ سرد» تلاش می‌کردند از رقابت دو ابرقدرت آن روز به نفع کشور خود بهره ببرند. جواهر لعل نهرو را مثال می‌زنم که به بهترین شکل از تعارض آمریکا و شوروی بهره برد و شالوده هند امروز را بنیان نهاد. کسی نمی‌تواند نهرو را به کمونیست بودن متهم کند. روابط گسترده اقتصادی با شوروی هم سبب نشد که حزب کمونیست هند قدرتمند شود. هند روش سرکوب کمونیسم در داخل را هم نداشت و دمکراسی معتدلی بود. ولی کمونیسم در داخل رشد نکرد. در سطح پائینی در میان عده‌ای از روشنفکران ماند در حالی که مارکسیست‌های هندی بعضاً از لحاظ تئوریک آدم‌های مهمی بودند.

در مقابل ایران دوران پهلوی کاملاً خود را در مدار غرب قرار داد و رفتارهای شوروی‌ستیزانه در پیش گرفت به بهای از دست دادن برخی موقعیت‌های بسیار مهم برای ایران. قبلاً سهم ایران از دریای خزر را مثال زدم که در دو نوبت، یکی زمان جنجال قرارداد نفت شمال در دوران ریاست الوزرایی رضا خان و دیگری در زمان جنجال نفت شمال در دوران دولت محمد ساعد مراغه‌ای و سلطنت محمدرضا شاه، ایران می‌توانست خیلی خوب با شوروی‌ها معامله کند و سهم ایران را در دریای خزر تعیین کرد ولی نکردند. الان به وضع کنونی رسیدیم که با چندین دولت مستقل در دریای خزر شریکیم. در نفت شمال هم همینطور. هنوز که هنوز است نمی‌دانیم این ذخایر عظیم نفت شمال کجاست که این همه بر سر آن جنگ و جنجال بود و حاضر نشدیم قرارداد استخراج با شوروی منعقد کنیم. لابد همین ذخایری است که الان دولت باکو استخراج می‌کند و می‌فروشد.

رویکرد فعلی به چین و اروپای غربی هم همین است. ما باید منافع ملی را اصل بدانیم و با شاخص آن در روابط خارجی سیاست‌گذاری کنیم نه چون از الگوی حکومت‌گری غربی خوشمان می‌آید و از مدل حکومتی چین بدمان می‌آید، یا سبک غذای چینی‌ها برایمان نفرت‌انگیز است و غذاهای فرانسوی یا ایتالیایی یا اسپانیایی را دوست داریم روابط خارجی‌مان را تنظیم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • نی نی آزاده IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    33 67
    آقای شهبازی عزیز ، چین بواسطه همین سیاست اقتصادیش به اخلاق و اعتماد را با تقلبکاری و با اجازه دادن به بازرپگانان متقلب کشورهای دیگر برای سود خواهی و سیر کردن یک و نیم ملیارد خلق گرسنه مورد تنفر است..کارگر ایرانی دستمزدش را از ناچاری به کالای افتضاح چینی می دهد و پولش را دور می ریزد و بعضا آن زاویه که شما نگاهکرده اید ظاهرا دلمشغولی های شما در باب سیاست خارجی امروز جهان بوده است اگر بنای آنچه شما گفتید بود که روسیه را مردم ما هر روز نفرین می کردند ولی مردم ما درست فکر می کنند و فریب یک رسانه خارجی را نمی خورند و به روسیه با چشم عقل نگاه می کنند و احترام می گذارند به روسیه و باتب سی تردد می کنند و ...
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      20 6
      با این حساب آمریکایی که بزرگترین واردکننده از چین هستند رسما مستعمره چین شده اند.
  • عبدالله مومن IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    42 19
    وقتی افکار عمومی اجازه نداد که هدیه هزار ماسکی اربابان فرانسوی ایدز بیار این افساداتی تبهکار. وارد ایران شود. باید منتظر حمله این جماعت به هدیه چند میلیونی دولت چین به ملت ایران می بودیم تا انتقام اربابان خود را بگیرند
    • حسن IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      26 29
      چه بخواهیم و چه نخواهیم و ....... چین الان ابر قدرت جهان است آمریکا واقعا تمام شد باید معادلاتمان را برای رابطه با چین درست کنیم . هرچه برنامه ریزی زودتر ودرست تر باشد سود بیشتری می بریم و برعکس
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      8 12
      با حسن آقا موافقم، شتر سواری دولا دولا نمیشه. یا قید انقلابو بزنین بپرین دوباره تو بغل آمریکا، اسرائیل رو هم برسمیت بشناسین یا اینکه برین با چین یه همکاری تناتنگ در همه زمینه ها شروع کنین بعدآ خود امریکا میاد التماستون میکنه باهاش معامله کنین.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      7 15
      چین ابر قدرت جهانه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ. حاجی از کی جنس میگیری؟
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      2 3
      چین ابر قدرت نیست؟!! خخخخخ ضربدر 100! تو از کی جنس میگیری!!!!
  • DE ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    25 27
    یک نکته جناب اندیشمند یک حقیقت بزرکی هست که شما وهمفکرانتلن نادیده میگیرید (((( اگر ایران روزی به مرحله ای برسد که بتواند به تنهایی از پس غرب و امریکا بر بیاید !!!؟! ایا چین و روسیه راضی خواهند بود و خواهند گذاشت ؟؟؟؟؟؟؟ ))))))) یا در ان بزنگاهها برای حفظ تعادل قدرت ایران با غرب روی هم خواهند ریخت ؟و یا اینکه چین و روسیه فقط ایران را بعنوان یک سپر و وسیله در مقابل غرب نگاه میکنند که خط و خش افتادن بر روی ان اصلا برایشان مهم نیست صرفا بعنوان یک وسیله ..... خواهشمندم نخبگان ایرانی که این کامنت را میخوانند نظر بدهند
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      14 12
      جناب اندیشمند، چرا برعکس این فکر نمیکین! امکان اینکه چین به تنهایی بتونه از پس امریکا بربیاد 100 بار بیشتر ازینه که ایران بتونه تنهایی این کارو بکنه پس عقل سلیم حکم میکنه که فعلا که تقریبآ راه دیگه ای نداریم با همکاری بیشتر با چین و روسیه و مخالفان غرب بار خودمونو ببندیم و اگر چین به تنهایی بر امریکا غلبه کرد که خوب چه بهتر، ما هم بعنوان سپر ازش استفاده کردیم و بعدآ میشیم جزو شرکای قدیمیش و این آپشن رو هم داریم که برای حفظ تعادل با غربی که در اون صورت دیگه پشم و پیلیش ریخته، مغلوب چین شده و حاضره با شرایط ما باهامون همکاری کنه بریزیم روی هم !!! اگر هم چین موفق نشد که برای ما فرقی نمیکنه چون امریکا که در هر صورت دشمن خونی ماهست، با ما کار نمینه و نمیزاره اونهای دیگه هم کار کنن. تنها مشکل الان اینه که این دولت شدیدآ عاشق غربه و تا دقیقه 90 هم نه بلکه 120 زور میزنه تا ارتباطشو با غرب حفظ کنه و طرف شرق نره که این باعث میشه که چینی ها و روس ها هم اینو بفهمن و اونطورری که باید و شاید پا پیش نذارن. در زمان برجام این دولت اصلا چین و روسیه رو تحویل نگرفت و بهشون پشت کرده و چسبید به غرب درحالی که میتونست با سیاست از دو طرف استفاده کنه .
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      2 6
      چین و روسیه حداقل بعد از سقوط لیبی فهمیدند خش افتادن روی سپرهایش آخر کار نیست و دمینو وار تا سقوط خودشان پیش خواهد رفت. نمونه اش هم فتنه هنگ کنگ. برای همین روسیه اینطور برای دفاع از بشار اسد سینه سپر کرد. در حالی که می توانست راحت سوریه را تنها بگذارد. صد البته این کشورها عاشق چشم و ابروی ایران نیستند.
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      1 3
      نمی خواد نگران این چیزا باشی. اول که ایران از پس آمریکا و غرب بر اومده که 40 ساله می زنن تو سر و کله ی خودشون و هیچ غلطی هم نمی تونن بکنن، پس اگر روزی برسه نداره ( اینکه برخی کاستی ها رو می بینی بخاطر خرابکاری عامدانه ی برخی مسئولینه، ما اینا رو از بین ببریم مطمئن باش همه چی درست می شه) .. نخبه ها بیان جواب این دوستمون رو بدن ولی هر کی بخواد در مواجه با ایران پاش رو از گلیمش درازتر کنه، تو نماز جمعه کنار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل یه مرگ بر .... هم می ذاریم. همه ی دنیا باید در مقابل تمدن بزرگ ایرانی اسلامی زانو بزنن..
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      2 0
      اساسا در سیاست رایج دنیا چیزی به عنوان دوستی و برابری و اخلاق و ... موضوعیت چندانی ندارد. بنابراین در این وضعیت همه کشور به رابطه با دیگران به عنوان یک ابزار در تامین منافع خود نگاه می کنند. بنابراین این اختصاصی به چین و روسیه و آمریکا و ... ندارد. می ماند نوع نگاه به ابزار رابطه که می تواند استثمارگرانه باشد یعنی تامین منافع بطور کاملا یک طرفه و یا با تامین منافع دو طرفه البته با کمی سهم بالا و پایین.
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      0 1
      این که جواب نشد .. شد اینکه بهتره فعلا با این وضعیت بسازیم . خخ به سوال مطرح شده جواب بده
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      1 0
      مسعله اینه که غرب با جین رو در رو نیست. چینو روسیه صحنه تصفیه حسابهاشون با غرب رو به ایران شیفت داده اند ...نه برعکس !! سوال رو خوب درک کنید لطفا بعد جواب بدین
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 0
      شماها انگار فراموش میکنین که آمریکا مارو تحریم کرده و همش از تغییر رژیم تو ایران حرف میزنه نه چین و روسیه و... این برای شما اصلا فرقی نداره؟؟!!!! برای شما چین و روسیه با آمریکا در یک سطح هستند؟ ما نمیگیم بریم بشیم یکی از استان های چین ولی دوتا راه بیشتر نداریم : یا درهای کشورو به روی همه ببندیم و خودمون خودکفا بشیم. یا اینکه فعلأ چون راه دیگه ای نداریم با اونهایی که مارو تحت فشار نذاشتن و نمی‌خوان اینجا انقلاب راه بندازن و... همکاری هوشمندانه داشته باشیم تا ازین پل عبور کنیم. اگر راه دیگه ای هست لطفأ پیشنهاد بدین. البته من فکر میکنم بعضی از دوستان حتی از همکاری محدود با چین وحشت دارن چون میترسن جلوی به زانو دراومدن مملکت در مقابل غربی‌ها و بگیره!!
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    24 5
    سلام. احسنت آقای شهبازی. فکر نکنم این اصلاح طلب ها نداند چه میکنند، هر کاری میکنند از سر بی ناموسی است و وطن فروشی، نفوذی ها هم تکلیفشان معلوم است. احمق هایی چون زیبا کلام که داخل آدم نیستند. فقط میماند برخی ایرانی ها که نیاز دارند تاریخ را خوب بخوانند و منافع ملی را تشخیص دهند.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    27 18
    ما از چینی ها استقلال و خوبی و از یانکیها خباثت و تحریم دیدیم، هر چی بر ضد چین هست تبلیغات آمریکای جنایتکاره
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      8 3
      حاضری رژیم غذایی و حشره خواری و هزارپا خوری اونها رو تایید کنی غرب هم داره به همین چیزهای چین خرده میگیره
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    5 15
    به ما چه که تو چی فکر میکنی
    • رامین IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 1
      خطاب به 21:42، به تو چه که ایشون چی فکر می کنه؟!!!!
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      0 2
      خطاب به رامین احسنتم
  • رضا IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    4 11
    من همینقد میدونم که به شدت نیاز به ارتباط با چین داریم چه از لخاظ سیاسی یا اقتصادی یا نظامی..همین نیاز به ارتباط با روسیه رو هم داریم...البته اونها هم بنا به منافع خودشون به ایران نیاز دارند...مخصوصا چین و روسیه دو عضو شورایه امنست هم هستن...من علیرغم اینکه اروپا و امریکا رو بیشتر دوست داشتم ولی عقلم میگه بیخیاله اونا...اونا کلا کشک هستن...بهتره ارتباطمون به شرق باشه
  • DE ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    9 5
    مشکل تحلیلگران سیاست خارجی چه در داخل و خارج کشور اینه هر کدام به خاطر منافعشان به همان سمت غش میکنن مثل تحلیلگران خارج کشور طرفدار غرب هستن تحلیلگران داخلی طرفدار روسیه و چین مشکل اصلی این تحلیلگران اینه نه منافع ملی رو میشناسن نه اعتقاد دارن چین و روسیه در حال دوشیدن ایران و به عنوان کارت بازی استفاده میکنن چون میدونن ایران با غرب دشمنه چاره ای هم نداره که با اون ها تامل داشته باشه اقای شهبازی وقتی تندرو ها نمیگذارن کشور در سیاست خارجی تعادل داشته باشه نتیجه همین میشود ایران باید هم با غرب رابطه داشته باشد هم با شرق تا منافع ملی و همچنین رشد اقتصادی بالا داشته باشه. چینهای بسیار باهوش هستن و میدونن اگر بخواهند خوی استعماری خودشونو نشون بدن دوباره جنگ سرد جدید شروع خواهد شد به خاطر همین ارام هستن تا امریکا فرو بپاشد تا بعد درون خود را نشان خواهند داد
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    10 2
    اگر رهنمودهای رهبر در مورد تولید عمل شود و جهش صورت پذیرد و قیمت و مرغوبیت کالای ایرانی ارزش شود و وزارت صمت ما چند برابر اکنون مشغولیت داشته باشه . آنوقت حساب ها در همه زمینه ها متفاوت خواهد بود . چون دیگر وقتی برای گفتن و شنیدن مهملات نمیماند ، فکرها متوجه رونق و بازاره .
  • فیروز ملائکه NO ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    1 0
    دور نیست زمان کارخانه ذوب آهن و نزدیکتر از آن صنایع هسته ای غرور افرین ایران که چگونه غرب زدگان ایرای با حمله به فدراسیون روسیه و در نهایت سیاستهای ایران میتاختند و اکنون نیز با گفته رییس جمهور امریکا و غرب وحشی باز این نیروها برای تخریب تمامی امکانات این مرز و بوم بسیج شده اند.
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    1 1
    چین استعماری نیست؟؟؟!!! اینکه این همه ماسک و کیت معیوب فرستاده و صنایع ایران رو نابود کرده استعمار نیست. در ضمن هم در مورد چین هم فرانسه یه عده رابطه دارن اینجا که این امتیازهای اقتصادی رو به دست میارن. در ضمن همین چین با کمک آمریکا و اروپا و ژاپن و کره جنوبی از قحطی با تلفات چند ده میلیونی خارج شده و الان کشورهایی که در چین سرمایه گذاری کردن دارن سرمایه ها رو حارج میکنن. پس رو اسب بازنده سرمایه گذاری نکنید.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    6 1
    چینیهای موریانه بعداز کشتار وقتل عام مردم با خودروها وقطعات وکالا ها ومواد عذایی بنجولشون وغارت نفت وگاز معادن وآبزیانمان...حالا شروع کرده اند به مسئولسن دولت وبهداشت ودرنان تهدید میکنند
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    3 0
    ممنون آقای شهبازی مطلب مفیدی بود.
  • جلال IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 0
    فقط مونده سفیر ایران برامون آقایی کنه حتی صدای ضرغامی هم درآمده
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 0
    بنام خدا-عالی بود.
  • علی IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 0
    میتونم یک نقد کامل به این تحلیل شما بنویسم ولی خوابم میاد بنابراین خلاصه: زمان پهلوی دوم رابطه ما با شوروی خیلی هم بد نبود مثلا کارخانه ذوب اهن اصفهان و چند نیروگاه حرارتی را روس ها ساختند و یا یکسری سلاح مثل نفربر از روسیه خریداری شد و.. فرانسوی ها چرا راحت از ایران امتیاز اقتصادی گرفتند ؟ چون یکسری پرونده قضایی و جنایی حکومت ایران را در فرانسه را لاپوشانی کردند کاری که المان ها در قضیه رستوران میکونس حاضر نشدند انجام بدهند و مبحث دیگه اینکه امروز هدف بیان کلمه استعمار و مستعمره شدن در دنیای امروز بیشتر مربوط به اقتصاد میشه ، چنانکه وقتی قرار بشه ما نفت و انرژی و فراورده پتروشیمی با تخفیف خیلی بالا به چین بدهیم و در مقابل مجبور به واردات کالا از چین بشیم بدون تخفیف و به بهای نابودی تولید داخل همانند اتفاقی که در بخش پوشاک و کفش و غیره اتفاق افتاد این خود یک نوع استعمار اقتصادی ایست و بهترین سیاست خارجی این است که از کشورهای دیگه برای جهت گیری امتیاز بگیریم نه اینکه برای مقابله و تحمل فشار غرب به شرق باج بدهیم و هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره چه برسد به کمونیست هایی که اصلا به خدا اعتقاد ندارند و...
  • DE ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 2
    شما به همان اندازه که عده ای غرب زده هستند چین زده هستید.فراموش نکنید ایدولوژی چین کمونیستی است و اعتقاد دارد که تمام دنیا باید به شیوه کمونیستی اداره شود‌.اگر چین در دنیا ابرقدرت شود بزرگترین دشمن ایران میشود.زیرا تنها کشوری است که ایدولوژی شیعی و دینی بر آن حکم فرماست و توانسته تفکر خود را به کشورهای عراق و یمن و لبنان و سوریه ... صادر کند در عوض تفکر کمونیستی پیشرفتی ندارد.اگر افراد هوشمندی در حاکمیت باشند باید درک کنند که در حالت کلی چین دشمن ایران است.در حال حاضر از فرمول دشمن دشمن من دوست من است استفاده میکند ولی در عمل از نابودی ما خم به ابرو نمی آورد که هیچ در نهان نیز عملا با پخش کرونا به صورت گسترده در ایران این اقدام را میکند. زیرا دوست دارد تنها رقیب غرب شناخته شود . ولی کو فردی آگاه که درک کند.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      2 1
      خوب حالا یعنی باید بریم برجام 2 تا 20 رو هم امضا کنیم تا کمونیست نشیم یکدفعه؟
  • برنت NL ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 0
    اقلا باعث ورشکستگی هفتاد درصد از تولیدی ها چینه
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 1
    چاینا اوفیل
  • بایراق IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 0
    امریکا قبل انقلاب به ایران اسلحه و....می فروخت وپول نفت را غارت می کرد امروز هم چین همان کار را می کند من نمی گویم با چین بجنگید می گویم حساب حساب است وچین ضد خدا وحامی کشتار مسلمانان برمه و نسل کشی مسلمانان ترکستان و.....ومی گوین بدون هیاهو بررسی شود آیا چین واقعا در انتقال عمدی کرونا به ایران دست داشت چون همین کرونا در یکی دو ماهه بیش از سی چهل میلیارد دلار به کشور زیان زده که بیش از مبلغ صادرات ما به چین بوده
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 0
    یه نکته ای که برخی غافلند اینه که رشد اقتصادی چین مرهون توجه غرب به شرق بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس