اردوغان

به تازگی در سکوت و بی خبری کامل دستگاه دیپلماسی، برخی افراطیون در ترکیه اتهام زنی هایی را علیه شیعیان و جمهوری اسلامی آغاز کرده اند که نتایج آن می تواند، برای روابط آنکارا تهران زیان‌بار باشد.

سرویس جهان مشرق - به نظر می رسد، اخیرا تحرکات ایدئولوژیک مشکوکی در ترکیه علیه شیعیان آغاز شده است. اطلاعات موجود در این زمینه  نشان می دهد، عامل این تحرکات روزنامه ای به نام «ینی آکیت»، وابسته به یک گروه بزرگ رسانه ای ترکیه ای و صاحب شبکه تلویزیونی «ینی آکیت» (قرارداد اسلامی) است. البته پیش‌تر روزنامه ی «ینی آکیت» با نام «آکید» در ترکیه منتشر می شده که به دلیل انتشار برخی مطالب توقیف و بعد از مدتی با نام جدید «ینی آکیت»، اما با همان خط مشی سیاسی – ایدئولوژیکی فعالیت خود را مجددا آغاز می کند.

آنچه موجب شده تا مطالب منتشره در این روزنامه با حساسیت های فراوانی در داخل ترکیه و خارج آن مواجه شود، دیدگاه ها و افکار افراطی این روزنامه است که نزدیک به ایدئولوژی گروه های تروریستی افراط گرای فعال در سوریه است و مهم تر آنکه از گروه «ینی آکیت» به عنوان قوی ترین و بزرگترین گروه افراطی تا پیش از به قدرت رسیدن «رجب طیب اردوغان» در ترکیه یاد شده است.

مهمترین اصول و مبادی اعتقادی ینی آکیت که شعار آن را سر می دهد، الزام بر رعایت حجاب و پوشش اسلامی، حمایت از قضیه ی فلسطین و فلسطینی ها و دشمنی با رژیم صهیونیستی و محکومیت اقدامات این رژیم در سرزمین های اشغالی و البته به ظاهر است.

اما یکی از بارزترین اصول و مبادی ایدئولوژیک ینی آکیت، دشمنی و ضدیت با شیعیان و بالطبع با جمهوری اسلامی ایران است. به همین دلیل با آغاز فعالیت گروه های تروریستی تکفیری مانند «جبهه النصره» و «داعش» در سوریه و پیش از آن «امارت اسلامی عراق» در کشور عراق، شاهد حمایت ینی آکیت از این گروه ها هستیم.

پس از موج دستگیری ها و بازداشت هایی که اردوغان علیه «فتح الله گولن» و اعضای «جنبش گولن» و طرفدارانش از جولای ۲۰۱۶ به اتهام تلاش این گروه جهت کودتای نظامی در ترکیه آغاز کرد و ممنوع الفعال شدن و تحت پیگرد قرار گرفتن اعضای آن ترکیه، گروه «ینی آکیت» جای آن را در این کشور گرفت و بعید به نظر نمی رسد که به نوعی دست نشانده گولن نیز باشد، چراکه از حیث ایدئولوژی و دیدگاه مشترکات بسیاری میان این دو وجود دارد.

به عنوان مثال گولن در یک سخنرانی درباره ی جمهوری اسلامی ایران و شیعیان چنین می گوید : «اگر هفت عالم یک جا جمع شوند، هرگز به ایران نخواهم رفت. در آخرت اگر راه بهشت از ایران بگذرد، من می پرسم آیا راه دیگری از کنار آن هست؟ این قدر که از این ریاکاران بی زارم! ممکن است این نفرت زیاده روی به نظر آید! البته در مسائل مختلف باید تعادل داشت، اما این طبیعت من است. من از دیر باز به این رافضی‌ها (شیعیان) به چشم افرادی ریاکار، منحرف، تفرقه انداز در دنیای اسلام و آلت دست یهودیان نگاه می کنم. کسی نمی‌ تواند آنها را نزد من توجیه کند» و این دقیقا همان ایدئولوژی و دیدگاهی است که گروه ینی آکیت در قبال ایران و شیعیان دارند.

همچنین اطلاعات به دست آمده از گروه ینی آکیت نشان می دهد، هرجا که از هواداران و طرفداران فتح گولن خالی شده مانند ارتش، نهادها و سازمان های مختلف حکومتی و سازمان های دولتی، اعضا و طرفداران این گروه جای آنها را پر کرده و درحال گسترش و توسعه ی نفوذ خود در طیف های مختلف جامعه ی ترکیه و جذب عضو هستند.

فتح الله گولن

آنچه باور ارتباط دو گروه ینی آکیت و گولن و حمایت این دو از یکدیگر و در عین حال هم راستایی ایدئولوژیک آنها از جمله ضدیت با جمهوری اسلامی ایران را تقویت می کند، جبهه گیری ینی آکیت علیه جمهوری اسلامی ایران در قضیه تلاش فتح الله گولن جهت کودتا در ترکیه در ۱۵ ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی است که به اذعان همگان اگر اقدامات و همکاری ایران و روسیه و حمایت تهران و مسکو از دولت اردوغان نبود، بی شک کودتای گولن با موفقیت همراه می شد، اما در کمال ناباوری روزنامه ینی آکیت، وابسته به گروه ینی آکیت، فردای روز کودتا گزارشی منتشر کرد که در آن جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در این کودتا و حمایت از گولن متهم و ادعا شده بود، ایران در شهر «اسکندرون» ترکیه بیش از ۱۵ هزار شیعه از نیروهای حزب الله لبنان را برای اجرای این کودتا پیاده کرده و ماموریت این نیروها قتل عام اهل سنت در ترکیه است.

اما در جدیدترین تحرکات ضد شیعی و ضد ایرانی گروه ینی آکیت انتشار گزارشی درباره ی ویروس «کرونا» در ترکیه است. این گروه با انتشار عکسی از یک روحانی و با تیتری با مضمون «ملای ایرانی می گوید: ویروس کرونا هم مانند اهل سنت کافر است» و به این ترتیب، تلاش می کند، این پیام را به مخاطب القا کند که جمهوری اسلامی ایران، اهل سنت را هم تراز ویروس کرونا می داند و همان طور که ویروس کرونا مطرود و منفور است و باید از بین برود، پس اهل سنت را نیز باید از بین برد.

درحالی که تمام علما و روحانیون بزرگ شیعه از جمله مقام معظم رهبری همواره از اهل سنت به احترام و با عنوان «برادر دینی» یاد کرده اند. متاسفانه افزایش نفوذ این گروه در سازمان ها و نهادهای مختلف حکومت ترکیه باعث شده، تا هر از چندگاهی شاهد حضور روحانیونی وابسته به این گروه در تلویزیون رسمی ترکیه باشیم که به شدت علیه جمهوری اسلامی تبلیغ می کرده و ایران و شیعیان را به تکفیر اهل سنت و مشرک بودن متهم می کنند.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر لازم می رسد، تا دستگاه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، به خصوص سفارت ایران در آنکارا تدابیری علیه اینگونه تحرکات و اتهام زنی های گروه ینی آکیت اتخاذ کند، به ویژه آنکه تاکنون به هر دلیل هیچ گونه تحرکی از سوی وزارت خارجه به عنوان سکان دار دستگاه دیپلماسی ایران علیه تحرکات و اتهام زنی های این گروه صورت نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 54
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    68 20
    چقدر شباهت میان این تزویر و تزویر بسیار مشهور انگلیسی هست! اونقدر شبیه هستن که میتونم بگم ریشه اش به انگلیس مربوط میشه ! واقعا شبیه مثال هایی هستیم که در ایران زمین رخ داد و رخ میدهد.خداحافظ همگان.این شر هم همانند شر نوچه های سعودی به خیر بگذره انشاءالله.
  • علی IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    68 14
    مشرق خوش خیال! وزارت امور برجام رو چه به این حرفا؟ این کاریکاتور برجامی که ما داریم می بینیم از دستگاه دیپلو التماسی بلده،با دنیا حرف زن! بازهم اگه کار های خود جوش به دادمون برسه
  • اجمد IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    30 1
    ما مواظب به ظاهر خودی ها باشیم اونا عددی نیستن
  • رضا IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    34 24
    چرا وزارت خارجه ؟! اتفاقاً سپاه قدس خودش يه پا وزارت خارجه است . هم. دست شون نسبت به وزارت خارجه بازتره و هم مانعى سر راه شون نيست
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      8 1
      معلومه که کار رو به آدمای بی عرضه نمی سپرن. :)
  • DE ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    39 26
    ایران باید هر چه زودتر بمب اتمی داشته باشد تا خیال همه را راحت کند .
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      16 4
      موافقم، باید با رهبری صحبت بشه اگه ایشون اجازه بدن فقط جهت دفاع و نیز جلوگیری از تهدیدات نظامی آمریکا اینکار انجام بشه خیلی از مشکلات حل میشه.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      39 4
      اگر بمب اتمی چاره ساز بود الان کشورهای دارای بمب هسته ای هیچ مشکلی نباید داشته باشند. هزارتا هزارتا هم دارند ولی مشکلی از آنها حل نکرده است. برو خودتی.
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    46 26
    اخه اردوغان کی هست که ۱۵هزار برای سرنگونیش اعزام کنی
  • حامد IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    39 11
    گولن احمق مطمئن باش تو از هزار کیلومتری بهشت هم رد نخواهی شد چه برسه بخواهی وارد بهشت شوی خون افراد بی گناهی که در کودتای نا فرجام تو ریخته شد دامن نجس تو را خواهد گرفت و مستقیم جای تو وسط جهنمه
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    44 14
    وزارت خارجه ی ما در حال گدایی لبخندی از سوی غرب هست فرصت این کارا که میگید رو نداره
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    22 24
    یاشاسین رجب دون کی شوت
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    13 42
    مگر ترکیه مسلمون هم داره؟البته بین کردها علوی گری هست ولی در غربش ...؟من فکر می کردم پیروان همان دینی باشند که احمد بن فضلان در سفرنامه اش به آن اشاره کرده
  • رضا IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    36 21
    اردوغان در قبال کرونا قافیه را باخته و اقتصاد ترکیه دچار رکود شده، حالا برای عوامفریبی دنبال متهم می گرده تا مشکلات را گردن یکی بیندازه. گشته گشته به جز ایران و شیعه کسی را پیدا نکرده است.
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    34 21
    دستگاه دیپلماسی .. اول از پانتورکهای تورچیه پرست داخلی باید اجازه گرفت ممکنه ناراحات لشن .. وقتی فحاشی پامتورکها به کوروش و اریایی هو تاریخ باستلن ایران برای خوشامدشان را چاپ میکنید مشرق .. باید هم منتظر چنین چیزهایی از جانب پانترکیسم باشید مشرق ....
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    36 3
    گل بود و به سبزه نیز آراسته شد.دیگه همین ها رو کم داشتیم.
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    37 24
    واقعیتی که شما مشرق نمیخواهید قبول کنید این است که پشت سر. این مثلا افراطیون سنی ...!! ( افتخارات. نژاد پرستی وحشیانه توسعه طلبانه قومی پانتورکیسم عوثمانی ومغولی ) است که سنی گری افراطی را هموار ه حایل و دیواری برای خودخواهیهای قومی و جنایات نژادی پانتورکیستی قرار میدهند .. در واقع پانتورکهای توسعه طلب کشوری به بزرگی و تاریخ ایران را در همسایگی خود نمیتوانند و نمیخواهند تحمل کنند .. ساده لوحی است که فکر کنیم پانتورکها ارزوهایی سفاکانه و بدخواهانه ای که در سوریه و عراق و لیبی ومصر و...داشتند را در ایران ندارند ... فقط منتظر فرصتند... در واقع این صدای غر غر پانتورکیسم توسعه طلب است که از دست رفتن سوریه وعراق و نقش براب شدن ارزوهای وحشیانه عوثمانی گری نژادی بدست قدرت منطقه ای ایران از پشت پوشال سنی گری بیرون میاید .. و پانترکیسم همیشه خودخواهیهای نژادی و بد خواهیها و جنایاتش را پشت مذهب پنهان کرده است
    • ایران DE ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      17 13
      درود زنده باد ، پان ترک ها همیشه خودشون رو پشت مذهب مخی میکنند ، اما همیشه نژادپرستی و قو گرایی ترک پشت این حرکت های ریاکارانه و کفتار صفتانه هست ، دست این شیطانین را قطع خواهیم کرد
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      13 7
      بنرهای تبلیغاتی( تورک مال ) که تمام ارومیه را اشغال کرده است و نماد نفوذ پانترکیسم در استانداری ارومیه هست. را بردارید بشدت باعث رنجش سایر اقوام میشود مگه اینجا تورکیه هستش ؟؟؟ مسببین همچین دهن کجیی را هم به اقوام دیگر در سال جهش تولید ملی در استانداری اذربایجان غربی شناسایی کنید
    • US ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      42 12
      چرندیات یک پان فارس
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    29 19
    جالبه از نظر پان تورکیسم همه غیر قابل تحمل و بد هستندو لایق کشتار و نسل کشی و انکار تاریخی و مصادره تاریخی و حذف فیزیکی !!!! از ایرانی و اریایی بگیر تا شیعه و علوی و سوری و کورد و ارمنی و اشوری ویونانی و هندی و افغانی و المانی و اتریشی و ..... ( بالاخره تمام اقوام متمدن همسایه بدون سابقه نسل کشی دیگران که فکرش رو بکنید )... فقط چچن ها و تاتارها و ایغورها و قرقیزهای و تورکها خوبند از هزاران کیلومتر دورتر با ان تاریخ وحشیانه و سفاکانه تاریخیشان!! که حق به جانب هم میگیرند...خخخخخخ
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      0 2
      چقدر كينه و عقده توي كلمه به كلمه نوشته هات هست.حتما خودتو به دكتر معرفي كن
  • مهرناز IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    14 8
    رشد افراط گری در ترکیه " نتیجه سیاست های عجیب وغریبی است که اردوغان در سوریه واکنون در لیبی برای کشورش ایجاد کرده است " عدم توفیق اردوغان در سوریه با تمامی سیاست های دو گانه بین روسیه وامریکا " نتیجه مطلوبی برای اردوغان وگروه های همفکرش در داخل به ارمغان نیاورده " انان حزب الله وایران را منشا عدم توفیق خود می دانند " اما نمی خواهند نقش روسیه را در سوریه نشان دهند وبا پوتین سرشاخ شوند " بنابراین افراط گراهای ترکیه " پیکان حمله خودرا به سوی ایران و شیعیان قرار داده اند.
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      1 0
      یا خدا یعنی حالا ۸سال هم اردوغان میخواد بهمون حمله کنه آرزو به گور شه ان شاالله.
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    20 7
    وزارت خارجه به خواب زمستانه رفته
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    10 6
    رجب و رجبیون دیگه کلن رد دادن.دیگه حتی با دوا و دکتر هم امیدی بهشون نیست
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    12 0
    حافظ: گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 6
      اوووههوی حافظ هم مال ماست پانفارص .. بزودی تصاحبش میکنیم.ودر یونیسکوی خودمان ثبتش هم میکنیم
    • ایران DE ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      10 7
      پانترک ها از ترک سازی مولانای افغانی فارسی زبان به حافظ رسیدند
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 1
      لابد بعدشم نوبت سعدی و فردوسیه
  • آرمن IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    16 10
    انشاالله به زودی زود صاحبان آناتولی سرزمینشان را از غاصبان آناتولی پس می گیرند.
    • ایران DE ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      8 1
      انشالله ، امین یا رب العالمین
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    11 9
    اول سراغ یونانیها آمدند، سکوت کردم چون یونانی نبودم. بعد سراغ ارامنه آمدند، سکوت کردم زیرا ارمنی نبودم. بعد سراغ آشوریها آمدند، سکوت کردم چون آشوری نبودم. سراغ خودم که آمدند، دیگر کسی نبود تا به اعتراض برآید
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      11 7
      سراغ کردها و .. وعلویها هم رفتنه اند .. سالهاست در ایران درپی اریایی ها و فارسها و انکارشان هم هستند... اخیرا به سراغ شیعیان و دولت ایران و حزب الله رفته اند. ..خخ خبر داشته باش. از کسیانی که به نولدگی تموچین سفاک و گرگ زادگی و کفتار صفتی مغولی افتخار میکنند چه انتظاری دارید؟
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    21 5
    وجه مشترک گولن ،تموچین،آتیلا،رجب،تیمور،آتاترک چیست؟
    • علیرضا DE ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      13 7
      کشتار ،وحشی گری ، نژادپرستی ،خودبزرگ بینی و حماقت
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    15 26
    باز شروع شد! دوباره شامه ی فارسهای شکاک بکار افتاد خدا بخیر کنه!
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      10 6
      مشرق چاپ همچین کامنتهای فحاشی باعث رنجش اقوام ایرانی از شما مبشود . رسما به ملت ایران در خاک ایران توهین میشود .. ایا میت وحشی هم اجازه میدهد همچین کامنتهایی در تورچیه چاپ شود؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    19 13
    از وقتی تاتارها پایشان را به خاورمیانه گذاشت اند ،این منطقه رنگ خوشی به خودش ندید
  • US ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    21 2
    الانه که سمبلهای بلاهت بریزند اینجا بگن چرا پشت سر کشورشان حرف زدید
  • فرا جناحی IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    8 9
    نباید منتظر اقدام دستگاه دیپلماسی ماند ما در ایران روزنامه و رسانه های مستقل کم‌ نداریم این اقدام زشت رسانه های ترک زبان را بصورت مستدل و منطقی پاسخ شایسته بدهند ببینید دستگاه دیپلماسی هم وارد صحنه میشود
  • عباس IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    3 0
    سفیر چین در ایران مدتی برای آموزش سفیر ایران در آنکارا به ترکیه اعزام شود موضوع آموزش: چگونگی دفاع از منافع ملی در خارج از کشور ظاهرا منافع ملی و ضرورت دفاع از آن ارتباطی به آقای ظریف ندارد. ایشان فقط مسُولیت برجام را بر عهده دارند!
  • کارشناس IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    19 14
    ترکیه برادر ایران است مطمئن باشید بین همسایگان تنها او پشت ایران خواهد بود بقیه حتی عراق و سوریه دشمن ایران هستند
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      17 12
      ترکیه دوست ایران است !!!! اون به کردهای خودش رحم نمی کنه ، میخوای به ایرانی جماعت رحم کنه !!!!
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      11 10
      ایران هیچ دوستی پایدار ندارد. آقای کارشناس. اتفاقا خوب هم است که اینطوره . چون باید از جنایت های آن "دوست" چشم پوشی کند و این یعنی شریک جرم. ایران مستقل واین مشکلاتی به همراه خود می آورد. چنانکه می بینیم.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    10 2
    اهای فتح الله که حیف اون اسم روی تو گذاشته اند اگرماریاکار و رافضی هستیم تو توی امریکا و درسایه حمایت امریکا چکارمی کنی ؟ ای جاسوس سی آی ای . بعدم اینکه دراخرت راه بهشت ازهرجا که بگذره بتو افتاب لب بوم ارتباطی پیدا نمی کنه .
  • مصطفی CZ ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    11 6
    به خدا دارن حسودی می کنند. دیدن در جمهوری اسلامی مردم چه اقتداری دارند. و رهبری و ایران چه عزتی داره دارن حسودی می کنند. البته منم می دونم تو ایران مشکلات هست. که همه جا هست. ولی اونا دارند حسودی می کنند.
  • احمد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    18 14
    به نظر می رسد مشرق رایک پان کردیسم اداره می کند که همیشه هدفی جز ایجاد اختلاف بین ایرانیان ندارد
    • عبدالله IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      11 4
      داداش اصلا تو باغ نیستی ، اصلا نمیدونی موضوع چیه! مجبور نیستی نظر بدی آبروت بره
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      13 5
      جالبه هر وحشیگری تورچیه و هر فحاشی که شما به ایران و اریایی و شیعه کردین .. ساکت بمونیم چون کردهل بخاطر جنایات مغولی از شما متنفرند خخخخخ .. خب چرا اینقدر جنایت کردین که کردها ازتون نفرت دارند ؟؟؟
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      6 0
      شایدم فارسه شایدم تالشیه شایدم آذریه شایدم ارمنیه شایدم تاته شایدم یونانیه شایدم ارمنیه.آخه شما با همه اینها دشمنید و دست کم یکبار پاچه اینها را گرفتید
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 2
      شایدم فارسه شایدم تالشیه شایدم آذریه شایدم ارمنیه شایدم تاته شایدم یونانیه شایدم ارمنیه.آخه شما با همه اینها دشمنید و دست کم یکبار پاچه اینها را گرفتید
  • US ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    5 4
    باید بر رسی شود آیا از دو شعاری که دارند که مخالفت با ایران و صهیونیست ها است ایا به شعار دومشان هم می پردازند یا اینکه انرا پوششی قرار داده اند برای مبارزه با شیعیان .در آن صورت مشخص خواهد شد همان هایی که داعش و غیره را بوجود اوردند پشت سر این جماعت احمق هم وجود داشته و انان را سرویس دهی میکنند .وزارت خارجه هنوز مست شراب برجام است باشد که کی هوشیار شود البته با تغیر همه سردم داران آن ،که متاسفانه از ابتدای انقلاب همیشه این وزارت خانه پاتوق جاسوسان سیا و موساد و انتلیجنت سرویس بوده و رشته ها ی کلیه روابطی که به واسطه پیروزی انقلاب و فعالیت نهاد های انقلابی بدست می امده را به نفع غربی ها و صهیونیست ها پنبه کرده است.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    6 5
    یعنی قبول کنیم که مشرق از این خبر جز اختلاف افکنی منظوری داشته ؟!!!
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      3 1
      اول طرح بسندگی فارسی رو بگذرون،بعد گلواژه بگو
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    3 8
    یعنی تو ایران نسبت به ترکیه گروهی همین حرفها رو نمیزنن؟!!!!!!
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 2
      یعنی قبول کنیم ستون پنجم،هم وطن ماست؟یعنی قبول کنیم پان قارپوز،ایرانی؟واقعا که بلاهت شماها مثال زدنی است.
  • ناشناس GB ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    4 7
    کارهای که شما با مسلمانان کردید اسرائیل با مسلمانان نکرد شما رتبه اول نژادپرستی و افراطی گری رو دارید با مخفی کردن کارهایی که در سوریه و عراق کردید فقط مردم خودتون رو میتونید فریب بدید
  • ناشناس IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    15 5
    تا ریشه پان ترکیسم در ایران خشکیده نشه این مشکلات رو خواهیم داشت.پان ترکها هیچ وفاداری نسبت به ایران ندارن ووطن خودشون رو ترکیه و مغولستان می دونن. و حکم ستون پنجم دشمن رودارن وحسابشون هم از مردم آذری زبان کاملا جداست.جنایاتی که در حق ارمنی ها و یونانی ها و سوریها و کردها کردن هم در طول تاریخ گویای خوی وحشی شونه.جالبه دلیل اصلی تشکیل همین کشور فعلی اسرائیل شکست همین امپراطوری عثمانی جلوی انگلیس و روسیه است. یعنی از بس دست تو لونه زنبور کردن وبا همه ی کشورها جنگ راه انداختن عاقبت دامنشون رو گرفت و نتیجه ی سیاستهای احمقانه شون بدبختی ملت فلسطین فعلیه.الانم رجب پاشون!می خواد جاپای جای سلطان سلیم شون بگذاره .ولی عاقبتش قطعا بهتر از اسلاف عثمانی اش نخواهدبود.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    9 6
    مدیریت وزارت خارجه دررابطه باهمسایگان ضعیف است کارباترکیه خوب مدیریت نمیشودبطوریکه ممکن است ازعربستان هم بدترشوند.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    9 5
    این قوم پانترکیسم بدون تاریخ از ایرانیت کینه دارند ایرانیت یعنی شیعه و تاریخ ایران و حتی تنفر از حزب الله دارند چون حزب الله هم یعنی ایران باید در جنگ ادلب ایران از انفعال خارج بشه حزب الله رو به پهپادهای قدرتمند و راکت های قدرتمند مجهز کنه تا این مغول ها رو با لگد از سوریه بیرون کنن
    • ناشناس GB ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 10
      مثل اینکه توهم شما تمامی ندارد ترکیه تو طول تاریخ تابه حال مستعمره هیچ کشوری نشده اما ایران رو عرب ها ترکمن ها مغول ها انگلیس آمریکا روس ها مستعمره خودشان کردن
    • رستم IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      8 2
      آخه بخاطر اینه که توی پانترک احمق داری کشوری با تاریخ حداقل 4000 ساله (اگر از زمان زرتشت حساب کنیم نه عقب تر ) با ترکیه ی 100 ساله حتی با حساب عثمانی 700 ساله با ایران مقایسه می کنی ، معلومه مثلا یه آدم چهل ساله اتفاقات بیشتری تو زندگیش تجربه کرده تا یه بچه 5 ساله مثل عثمانی ، این فقط زمان میخواد خواهی دید اگر جنگ بزرگی دوباره در دنیا اتفاق افتاده چطور روسیه از یک طرف و غرب (انگلیس فرانسه و ....) از طرفه دیگه آناتولی رو میگیرن و استانبول و دیاربکر با هم تقسیم میکنن البته ایرانم از غنائم بی نصیب نمیشه
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 5
      توهم امثال تو و شردوغان نادان داره که با اون قرنطینه فوق العادش که مثال زدنیه حالا هم دنبال تحریف تاریخ و چرت و پرت گفتن افتادید اصلا سواد هم نداری ترکیه در طول تاریخ یا دست ایران بوده یا رمی ها بعد سقوط ساسانیان در ایران ترکیه از دست ایران خارج شدو بعد با ضعیف شدن خلافت های عربی سنی خلافت عثمانی خودش رو تشکیل داد نمیدونیم والا پانتریکست های بدون تاریخ دوزاری به قدری پای منبر برنامه های باکو نشستن اون دوتیکه عقلشونم از دست دادن
  • ایران DE ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    4 0
    بمب اتم چاره ساز همه چیز نیست و قرار نبوده باشه اما هر چیزی سر جای خودش ارزش داره و ارزش بمب اتم برای ایران با این همه دشمن و خطر بسیار بالاست و نداشتن ان هزینه بسیار بیشتر نسبت به داشتن آن برای کشوری مثل ایران داره
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 1
      البته در همسایگی اقوام تورک و.مغول وعربی هستیم که بارها به ایران نجیب و ثروتمندمان یورش اورده اند
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 0
      وزیر خارجه ما دو ماهه در قرنطینه تشریف دارند انگار در وزارت خارجه دور کاری هم تعطیله
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    5 5
    برای نابودی کل طورچیه 10 شیر حزب اله کافی است
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    4 1
    کار امریکاست . میخواهد رابطه ایران و ترکیه را خراب کند.
  • مرصاد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    6 0
    از دیپلماسی منفعل لبخندی ما ؛ کاری برنیاید !!
  • علی خدایی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    8 6
    در ترکیه خیلی زیادی از منافقین و ضد ایرانی و ضد انقلاب است که همه اینهای که شمردم ایرانی اصییل هستند منتها به ترکیه رفته اند پناهنده شده اند و قسمتی عظمی میشه گفت که پانترکیست های هستند در ترکیه زندگی میکنند البته با بهای جاسوسی و خیانت به ایران بزرگ به عنوان مثال سرویس جاسوسی ترکیه به اسم میت بر روی این نوع گروه ها ی پانترکیست ها خیلی سرمایه گذاری میکند یک شخصی را نام میبرم و از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه هم تقاضا داریم که بررسی کند به اسم مجید ماکویی زاده متولد ارومیه به ترکیه پناهنده شده سرکرده گروهک گاموه هستش با نام ترکیه ای الیار ترکر در ترکیه فعالیت های برای ایجاد تفرقه و کینه اندازی میان آذریان و فارس ها هر روز فعالیت پر رنگی میکند زیر سایه میت ترکیه در تلگرام اینستاگرام یوتوب تویتر و حتا در شبکه های تلویزیونی ترکیه بر علیه ایرلن حرف میزند و کلا ضد ایرانی هستش یک خاین خود فروخته است برای کار تجزیه مناطق آذر نشینان ایران بزرگ کار های خصمانه در ترکیه میکنند زیر حمایت های آشکار ترکیه میت ترکیه با سیاست مداران و نماینده های مجلس ترکیه خیلی صمیمی و تو در تو هستند بیشتر هم با حزب MHP حزب ملی گرایی که نماد نشان شان هم گرگ هست انگشتان دستانشان را هم به شکل شیطان پرستان میکنند بیشتر رابطه دارد تشگیلات تروریستی گاموه باید وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه یک چاره ای خیلی قاطعانه بیاندیشد به کار های خباثت ورزی که در ترکیه تجزیه طلبان مناقفقین ایران که میکنند با حمایت میت ترکیه که جولانگاهی امنی شده برای ضد ایرانی ها جواب بدهیم دستگیری مجید ماکویی زاده با نام ترکیه ای الیار ترکر را تقاضا داریم در بازی های فوتبال لیگ برتر هم ملاحضه میکنیم که این شخص سرکررده قبل بازی ها تحریک و تفرقه میاندازد بین طرفداران تراکتور سازی بعد از آب گل آلود ماهی میگیرئد و بنر های که مینویسند و غیره همش از زیرسیر مجید ماکویی زاده مستقر در ترکیه آموزش و سازماندهی میکند
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    18 4
    به نظر میاد افراطیون داخلی مثل مشرق و افراطیون ترکیه که بیشتر از احزاب کردها هستند میخوان اتش دشمنی بین دوکشور ایران و ترکیه رو شعله ورکنند وزارت اطلاعات باید در این زمینه هوشیار باشه و با طرف ترک گفتگو کنه
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 0
      به نظر میاد سمبلهای بلاهت یادشان رفته طرح بسندگی فارسی را بگذرانند بعد نظر بدهند...
  • ناشناس RO ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    6 13
    مرگ بر تروریست های آریایی زنده باد ترکیه
    • ایران IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      10 83
      جهت اطلاع اکثر تروریست های داعش،القائده ،النصره و ...چچنی ، ایغوور و ترکن، بله ذاتا تروریست
  • حق IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    32 2
    خوشبختانه هم اردوغان و هم ملت ترکیه با این گروه گولن و آکیت به شدت مخالف هستن. همچنانکه داخل کشور ما هم دولت هم ملت عزیزمون هم نظام جمهوری اسلامی مون با اسرائیل و دوستانش مثل مجاهدین خلق و پ ک ک و پژاک و بارزانی مخالف هستن
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 61
      از شهدای خان طومان و سر بریده شده پسر بچه شهید ۱۱ ساله پشت وانت هم کار گولن بود ؟؟ من نبودم دستم بود تقصیر استینم بود .. مردم ایران از مدارای نظامثو اطلاعات با پانترکیسم ازرده هستند ..میت وحشی اجازه هیچ عرض اندامی را به مخالفان نمیدهد ولی اینجا در روز روسن تورکیه پرستی و بیگانه پرستی میکنند
    • ناشناس IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      7 9
      فرق گولن و اردوغان نهایتا مثل فرق مرسی و سیسی هستش نه بیشتر ونه کمتر. هردوتاشون افکار خرابی دارن.بنابراین اینکه اردوغان مخالف گولنه باعث مشروعیت براش نمیشه.تو ترکیه ادم درست وحسابی شون عبدالله گل بود که اون رو به حاشیه روندن.اردوغان تحت افکار عثمانی گری ادم می کشه. گولن تحت لوای وهابی گری و داعشی بازی. فرقی نمی کنه تو اصل قضیه.
  • DE ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    6 2
    کَس به زیر دم خر خاری نهند - خر نداند دفع آن بر میجهد/ برجهد آن خار محکمتر زند- عاقلی باید که خارش برکَنَد.... دارند سُک میزنند به زیر دم خردَوان او هم تیزکی در میکنه اوضاع خراب تر میشه حالا خردوان بیار و باقالی بار کن.
  • رهگذر DE ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    8 0
    سلام . مگر ما وزارت خارجه هم داریم . راستی آن کس که در اروپا پیت به دست دنبال بنزین برای هواپیمایش که ظاهرا" دعوت شده و مهمان اروپایی ها هم بود وزیر خارجه ما بود؟ آنکس که هنوز خون شهید سلیمانی بر زمین بود ، دم از مذاکره با قاتلانش زد وزیر خارجه ما بود؟ آنکس که در مقابل گردنگشی های بیگانگان و دشمنان ملت متاسفانه منفعل و ذلیل است وزیر خارجه ماست؟و.... آنوقت توقع دارید از این وزیر و وزراتخانه بیحال و بی عرضه اش جراتی و برخوردی صادر شود؟
  • 150 IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    7 10
    مشرق اریا پرست هر چی توهینه علیه ترکها پخش کن ولی یدونه حرف حق ما را که احترام به اقوام ایرانی بخصوص ترکان است نشر نده
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      3 2
      ماذری هستیم از اقوام سرافراز ایرانی نه تورک ومغول ایغور و چچن وقرقیز .. با ان تاریخ سراسر مصادرهای کوتاه مدت سفاکانه شان ......
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 1
    تفرقه کار...
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    6 7
    پانترکیسم از مذهب برای اقدامات تجزیه طلبانه در ایران استفاده میکنه امروز جریان پانترکیسم در ایران بخصوص در تبریز و ارومیه بسیار فعال شده و خبری از مواجهه با این جریان بشدت مسموم هم وجود نداره.
  • BE ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    4 5
    یادتان باشد اکثریت در ایران با ترک هاست و تهران یک شهر ترک نشین است.بنابراین در دشمنی‌های خود گوشه چشمی به این حقایق هم داشته باشید.
    • ایران IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      5 11
      یادتان باشد تررکیه یک کشور کورد نشین هست و 40 میلیون کورد دارد و استانبول بزرگترین شهر کورد نشین دنیاست
  • عاشق ترکیه GB ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    18 7
    ..یاشاسین.ترکیه
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      6 2
      یاشاسین سمبلهای بلاهت
  • DE ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 10
    هموطنان غیور آذری زبان ما از منافقین کم ضربه نخوردند که طیب پاشا عرعر دوپا بخواهد توجه آنان را جلب کند.مواظب جاسوسان تووووورشهای عووووثمانچی باشید آنها از داعش بدترند.
    • ناشناس RO ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      13 5
      بدتر از تروریست های آریایی وجود نداره تورک ها به خاطر ایران جانشان را فدا کردن اما شما همیشه به تورک ها توهین کردید در ضمن ما آذری نیستیم ما تورک هستیم شما بعد این هم وطن ما نیستید دشمن ما هستید زنده باد ترکیه
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      6 7
      والله ماتورک در ایران نداریم .. اذری هستیم از اقوام سر افراز ایرانی خیلی به کلمه تورک علاقه داری بفرما گمشو تورچیه...
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      9 7
      بخاطر همین ایران را عیران تایپ میکنید؟؟؟ و و برای کشور بیگانه تورچیه یقه جر میدهید ؟ شما کجا برای ایران جان دادید ؟ امثال باکری ها خود را ایرانی و هم وطن فارس وکورد و ارمنی میدانستند نه تورچ و مغول و ایغور و قرقیز وحشی ؟ منتفع ترین قوم در ایران بعد انقلاب شماها هستید .. شما با همزاد پنداری میکنی از ایران میخوری .. و دلواپس سیاستهای منطقه ای پانتورچیسم و تورچیه هستی...!!! .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس